Chrome OS blir öppen källkod

Permalänk

Vad är meningen med en låst öppen källkod lol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Ännu ett steg närmare ett totalt övervakat samhälle. Way to go. Använder man Google's OS är man dum i huvudet enligt min åsikt.

Helt otroligt att det är en person här som protesterar mot detta OS. Tycker ni om att höjdarna vet allt vad ni gör? Är ni för kameraövervakning i sovrummet också?

Nja det är ju inte riktigt sant det du säger. Eftersom att Chrome OS nu är öppen källkod är det inget som säger att någon annan kommer att lansera en version av OS:et där filer och inställningar INTE lagras hos Google och då har de ju ingen koll på vad du gör. Så jag tror nog inte att tanken hos Google är särskilt dum ändå....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Streamade spel nu?... eller hur google! (kanske menar dom flashspel)

Hoppas OSet till slut blir motsvarande Firefox vs expl.

Finns rätt många spel som funkar bra på nätet. Spel som TribalWars, Ikariam och många andra och det är många som spelar dom. Allt är inte fps.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag fattar inte hysterin över Photoshop, många får det att låta som om det skulle vara superviktigt. Hur ofta redigerar man bilder? Och för det andra, varför köra ett program för 12 000 sek på en dator menad att köra Chrome OS (3-5000)? Använd Gimp för tusan

Gimp på USB-minnet är helt klart en mycket smidig lösning. Portable Apps rockar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anosh
Kan någon läsa nedanstående citat och förklara för mig på vilket set ChromeOS är öppet? Annat än att det låter som en mjukvaruversion av Storbritanniens kameraövervakningssamhälle med inbyggd åtgärd på både gott och ont?

källa: http://www.hexus.net/content/item.php?item=21263

Källkoden är HELT öppen (dvs OPENSOURCE) och du kan tanka ner den med dessa instruktioner:
http://www.chromium.org/chromium-os/building-chromium-os

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twech
Nja det är ju inte riktigt sant det du säger. Eftersom att Chrome OS nu är öppen källkod är det inget som säger att någon annan kommer att lansera en version av OS:et där filer och inställningar INTE lagras hos Google och då har de ju ingen koll på vad du gör. Så jag tror nog inte att tanken hos Google är särskilt dum ändå....

Jaha, då menar du att folk ska sitta och skriva om ChromeOS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
Källkoden är HELT öppen (dvs OPENSOURCE) och du kan tanka ner den med dessa instruktioner:
http://www.chromium.org/chromium-os/building-chromium-os

Jag är medveten om det; men vad duger det till om du inte kan installera det på den hårdvara du vill? Det är knappast öppet in annan mening en just källkod när google ska bestämma hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Det här ett första steg mot att dra ner Microsofts OS-dominans helt enkelt genom att ändra det sätt som folk använder en dator på. ChromeOS skapar ett abstraktionslager där den dator som används endast är ett interface mot Googles datacenter.

Så småningom kommer alla program i ChromeOS att kunna köras utan uppkoppling och en stor del av alla netbooks kommer att implementera ChromeOS, kanske

Permalänk
Medlem

Idén är bra, mycket bra.
Detta är det perfekta OS:et till dom som använder datorn för att kolla mail, läsa nyheter, göra sina räkningar, bankärenden, chatta med folk, lyssna på musik, kolla recept mm mm mm mm mm.

Det är perfekt till en liten bärbar dator utan hårddisk, drar lite ström, blir inte direkt varm, är tyst, ska inte väga så mycket.

Majoriteten av dagens datoranvändare använder datorn till just internet-saker. Det enda jag kan tänka mig är avancerade spel som kommer sätta käppar i hjulet. Men då får man ju ha sin stationära dator för dessa saker.

Läser många som är lite negativa om denna produkt just p.g.a. detta att man inte kan spela, köra photoshop mm. Men ni missa poängen.
Dom flesta vill komma åt internet utan att behöva sitta vid en stor fast dator, det är liksom därför dom flesta datorer som säljs idag är bärbara datorer.

Om man då kan starta en liten bärbar dator på några få sekunder (säg under 4-5 sekunder) så skulle man varje gång man gjort det man ska göra stänga av datorn helt. Fatta vilken lång bateritid man skulle få. Tänk även på vilka små/långsamma proccesorer man skulle kunna ha i slutändan.
Av Windows 7 som jag sitter och nyttjar nu när jag skriver här så nyttjar jag kanske 1% av vad det klarar av/vad det är till för.

Så denna produkt är verkligen det som många vill se. Tänk att kunna lägga in C-OS på ett litet chip på en dator som är så bantat att den väger knappt något alls. Trycka på start och det enda den läser in är C-OS som inte har nästan några applikationer alls installerade. Allt annat laddas ner när man ska köra det.

Sedan har vi det där med säkerhet som någon nämnde. Vad är skillnaden mot idag då? Jag kör backup på alla mina bilder/filer mot en server (telia säker lagring) via internt, jag läser alla mina mail via internet ÄVEN om jag läser det via en mail-klient, allt jag skriver i MSN skickas redan nu via internet även om MSN-klientent är installerad fysiskt på min dator.
Ska vi fortsätta?

Om man är rädd att detta OS på något sätt skulle vara farligare än det som vi redan har idag, ja då får ni sluta använda mail, chatt, msn, onlinebackup mm.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

@Knashatt

När det gäller användningsområden som mail, läsa nyheter etc håller jag och många med dig. Det är likt vad Asus har försökt göra med sin instant boot (SplashTop) på utvalda moderkort.

MEN du har missat att DU själv inte kan välja hårdvaran du vill installera det på. Du kanske inte inser att du kan komma att blir tvungen att välja mellan 3-4 av google utvalda netbooks som säljs av t ex Telia med mobilt bredband inkl. till ett pris av X eller Y.

Lite likt alla telefoner som finns i dag. En av anledningarna till att iPhone blev en dundersuccé var just att man kunde ändra och installera en hel del av det man själv ville, speciellt om man låste upp telefonen.

Det här med ChromeOS är att gå i motsatt riktning vad som händer med telefoner.

SplashTop:
http://www.slashgear.com/video-of-asus-instant-on-linux-dual-...
http://www.engadget.com/2008/05/15/asus-bringing-splashtop-in...

Kan även påpeka att SplashTop är trögt och inte alls kul att ha med att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anosh
Jaha, då menar du att folk ska sitta och skriva om ChromeOS?

Jag är medveten om det; men vad duger det till om du inte kan installera det på den hårdvara du vill? Det är knappast öppet in annan mening en just källkod när google ska bestämma hårdvaran.

Privatpersoner med stora datorkrav är en minoritet. Att något är öppen källkod ger stora fördelar för organisationer som tex vill anpassa produkten.

Tänk en skola, som ska köra detta på elevdatorer. De köper utvecklingtid av en firma som anpassar systemet efter skolans behov, sedan skickar de ut systemet på datorerna. Vips är allt klart och fungerar samt att de själva kan känna att ingen kommer att stämma dem eller kräva dem på pengar.

Det finns mycke öppen källkod som är nedlåst. Kolla på Apples OS X. Eller för att ta andra exempel, stora delar av Suns prylar är öppna, men licensbelagda och de går enbart att köra på Suns egna prylar.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag workbench

Permalänk
Medlem

@ OggeB
"Ännu ett steg närmare ett totalt övervakat samhälle. Way to go. Använder man Google's OS är man dum i huvudet enligt min åsikt."

Då allt går ut på internet skulle jag säga att du är mer säker, dra in på ett VPN nätverk så ser ingen vad du gör 100% av tiden du använder Chrome OS.
Och skulle någon sno din dator / den tappas bort så kommer det inte finnas någon information lagrad på den att tjuvkika på.
Den information google sparar är (förutsätter jag, extremt skyddad) jämfört med den info du har på din vanliga hemdator där en simpel keylogger eller trojan kan fläka upp allt på internet.

Min uppfattning. DS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Privatpersoner med stora datorkrav är en minoritet. Att något är öppen källkod ger stora fördelar för organisationer som tex vill anpassa produkten.

Tänk en skola, som ska köra detta på elevdatorer. De köper utvecklingtid av en firma som anpassar systemet efter skolans behov, sedan skickar de ut systemet på datorerna. Vips är allt klart och fungerar samt att de själva kan känna att ingen kommer att stämma dem eller kräva dem på pengar.

Det finns mycke öppen källkod som är nedlåst. Kolla på Apples OS X. Eller för att ta andra exempel, stora delar av Suns prylar är öppna, men licensbelagda och de går enbart att köra på Suns egna prylar.

Det du säger låter ju bra.
Men hur ofta blir skolor och myndigheter stämda för något sådant?
Och hur mycket kostar inte utvecklingen jämfört med att köpa in ett färdigt OS?
ChromeOS må inte vara licensbelagd men hårdvaran kommer att låsas av Google på samma sätt som Apple gör.

Permalänk
Medlem

Intels chip i hjärnan + Chrome OS + superdatorer som övervakar och styr oss alla dit dom vill = Mark of the beast. The Matrix is real.

Armageddons apocalypse är här och Lucifer garvar snart ihjäl sig.

Tror inte dom får igenom det innan 2012, siste man släcker ljuset, om det då finns nån överlevande kvar efter massvaccineringarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anosh
Det du säger låter ju bra.
Men hur ofta blir skolor och myndigheter stämda för något sådant?
Och hur mycket kostar inte utvecklingen jämfört med att köpa in ett färdigt OS?
ChromeOS må inte vara licensbelagd men hårdvaran kommer att låsas av Google på samma sätt som Apple gör.

Så långt som stämning går saker sällan, projektet blir troligtvis aldrig av eller avbryts innan det verkligen genomförs. Och det är ett problem att man ska skrämmas in i ledet. Det finns initiav som säger att myndigheter ska föredra open source-projekt från staten och eu.

Varför man inte köper färdiga system? Varför köper inte alla bara en typ av bil?. Windows kostar pengar och det är inte alltid passande. Redhat kostar pengar och så gör också Suse Linux, och ingen av dem är helt open source heller.

Fler altenativ med stora företag bakom är alltid bra. Det är en av linuxvärldens stora problem ofta, att det inte finns något förerat att köpa något av.

Att något är låst till hårdvara, so what. Man måste ju ändå köpa hårdvara.
Förövrigt är alla system låst till någon hårdvara. Vad jag vet så kör microsoft med certifering. Redhat och Suse osv. gör deals med hårdvaruleverantörer de med och även andra.

Innan man börjar jobba med sådant här kanske man inte ser problematiken, och man har andra uppfattningar om saker. Men det är väldigt nyttigt att se saker från nya perspektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Intels chip i hjärnan + Chrome OS + superdatorer som övervakar och styr oss alla dit dom vill = Mark of the beast. The Matrix is real.

Armageddons apocalypse är här och Lucifer garvar snart ihjäl sig.

Tror inte dom får igenom det innan 2012, siste man släcker ljuset, om det då finns nån överlevande kvar efter massvaccineringarna.

Fy fan va grymt sagt;). Vill ändå ha ett chip i hjärnan +crome os + en superdator, mig skrämmer du inte!;)

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem

Jag spelar inget alls eller i alla fall minmalt på min PC nu för tiden, så Chrome OS kan mycket väl passa mina behov. Men vad är det som skiljer det här från en Linux-distribution som Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag fattar inte hysterin över Photoshop, många får det att låta som om det skulle vara superviktigt. Hur ofta redigerar man bilder? Och för det andra, varför köra ett program för 12 000 sek på en dator menad att köra Chrome OS (3-5000)? Använd Gimp för tusan

Att du ens jämför Photoshop med Gimp så förstår jag att du inte har någon nytta av det man kan göra med photoshop.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anosh
Lite likt alla telefoner som finns i dag. En av anledningarna till att iPhone blev en dundersuccé var just att man kunde ändra och installera en hel del av det man själv ville, speciellt om man låste upp telefonen.

Vilket skitsnack, sämsta jämförelsen på länge. En iPhone är låst hårdvara, precis det du inte gillar med COS. Dock lär COS vara lösare. För det andra kan du inte alls installera det du vill, du kan välja mellan program som Apple anser är bra för dig. Valfrihet? Jao, men, njae... Läste faktiskt så sent som i morse en artikel om hur otroligt dålig Appstore är: http://paulgraham.com/apple.html

COS är dessutom öppet så du kan ändra det som du vill. Den går på en strippad linuxkärna, om du drar in en vanlig lär du kunna köra det på vad du vill. Helt plötsligt känns din nya fina iPhone rätt instängd, va?

p.s. sorry om jag låter otrevlig, inte min mening.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Att du ens jämför Photoshop med Gimp så förstår jag att du inte har någon nytta av det man kan göra med photoshop.

Jag säger inte att Photoshop är sämre. Det har antagligen en del funktioner Gimp inte har. Men jag har svårt att tro att alla som har Photoshop installerat skulle hålla med dig om att det är värt 12 000 för dessa... Undrar hur många här som har det som faktiskt betalat för det. Antagligen en ganska liten del. Respektlöst och barnsligt, tycker jag. Men det är jag, det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag fattar inte hysterin över Photoshop, många får det att låta som om det skulle vara superviktigt. Hur ofta redigerar man bilder? Och för det andra, varför köra ett program för 12 000 sek på en dator menad att köra Chrome OS (3-5000)? Använd Gimp för tusan

Som vanligt så går det inte att applicera sina egna behov och tro att alla andras behov är samma. Personligen är Chrome OS helt ointressant för min del för jag måste kunna köra applikationer av diverse slag, för jag jobbar på min dator till skillnad vad majoriteten av folk gör enligt google som tydligen bara använder sina datorer till att surfa och läsa mail typ.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Som vanligt så går det inte att applicera sina egna behov och tro att alla andras behov är samma. Personligen är Chrome OS helt ointressant för min del för jag måste kunna köra applikationer av diverse slag, för jag jobbar på min dator till skillnad vad majoriteten av folk gör enligt google som tydligen bara använder sina datorer till att surfa och läsa mail typ.

Jag pratar inte om mina egna behov, jag har inte photoshop och jag använder inte Gimp. Jag bara pratar om vad jag antar att det flesta gör. Enligt min uppfattning har Google ganska rätt. Och i skillnad mot Microsoft tror jag inte Google vill att ALLA ska köra COS. Det är ett alternativ, och antagligen att föredra om det stämmer in på ens egna behov. Varför är folk så anti-valfrihet? Kör du ditt Windows och jobba på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Som vanligt så går det inte att applicera sina egna behov och tro att alla andras behov är samma. Personligen är Chrome OS helt ointressant för min del för jag måste kunna köra applikationer av diverse slag, för jag jobbar på min dator till skillnad vad majoriteten av folk gör enligt google som tydligen bara använder sina datorer till att surfa och läsa mail typ.

Det är ju bara för netbooks. Jag vet inte om du har någon, men själv har jag sällan nåt annat än browsern igång på min. Har du ens sett presentationen? De säger att majoriteten av de som har en netbook har denna till surfande. Sen har man såklart en riktig dator på kontoret och/eller hemma. Kommer helt klart följa detta projekt med spänning! Jag är inte så paranoid angående storebror heller.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Det låter verkligen intressant måste jag säga.
Och det stämmer att man använder det mesta av sin tid till att surfa på internet. Men hur fungerar det för de få gånger man behöver arbeta på datorn? Man behöver installera ett tyngre program (photoshop,matlab,maple) ?

Jag skulle verkligen vilja testa Chrome OS, men om den har för starka restriktioner så har man tyvärr ingen användning för den

Permalänk

Det är mycket kritik kring begränsningen av att inte kunna ha applikationer installerade lokat. Framförallt när det gäller spel och program som arbetar extremt mycket med tunga beräkningar. Först lite kul "framtidsfakta" (man vet ju aldrig, men det är nog högst troligt)

- Bandbredd: I åtminstone västvärlden så kommer internet-bredden att fortsätta att växa otroligt mycket på bredden de närmsta tio åren, redan inom ett par/5 år kommer vi säkert tycka att 100/100 är vad gemene man borde ha (med tanke på fiber & 4G -utvecklingen, glöm inte att ISDN var sjuuukt snabbt som bara få hade tillgång till för 10-15 år sedan).

- Accesstider/ping: Accesstiderna kommer nog inte förändras nämnvärt förutom att dom troligtvis kommer att bli mycket mer stabila vid bredbandskvalitét. Dessutom i och med molnutvecklingen så kommer datacenter säkerligen spridas bättre geografiskt vilket kommer att minska behovet lite granna. Tex. alla, oavsett var dom är i världen, hämta din webbapplikation från 1 server i USA, utan kan välja närmsta (som mirrors när man tankar hem program från någon av de stora ställena).

Tack vare ovan fysiska och infrastrukturella utveckling så kommer det finnas stora potential att mjukvarusidan gör lika stora hopp. Grafikstandarderna börjar krypa in i webbstandarderna, och Chrome OS är bara ett steg i den riktningen. Då kan man köra tom. tyngre program på sin klient, eftersom beräkningar och liknande kan läggas ute i molnet, där det finns "oändligt" med kraft. Många utgår ifrån att tex. spel behöver beräkna allt lokalt genom webbläsaren vilket känns som att det mer handlar om att de inte förstår det fina i konceptet, dvs. att det skiljer ganska radikalt från det klassiska konceptet där man optimerar för minimal trafik över nätverket och maximera utnyttjandet av den lokala klienten. Förr så var nätverksbelastning ett stort problem, numera börjar klientsidan bli ett större problem (inte för att vi inte har suktat efter snabbare CPUer tidigare, men internet har varit/är fortfarande en större flaskhals.

Framtiden är spännande Men det kommer säkert ta ett tag. Inte kommer Chrome OS ta över på ett år eller två, men ge det lite tid. Det som kanske är mest spännande är väl att dom vågar och har musklerna att tänka utanför det klassiska tänket, vilket det tyvärr känns som tex. MS inte har de senaste åren i lika stor utsträckning. (även ifall Google heller inte alltid är de första med idéerna, men o andra sidan är det få som är först som verkligen lyckas, google va ju inte först med en sökmotor heller)

PS. Dessutom kanske konsoller får en till guldålder, och då har man ju löst det problemet också

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem

Nu ska jag hytta lite med käppen;
[guppkeps]
Är inte Chrome OS bara en linuxdistribution i mängden, där tanken är att inga program ska köras på datorn, utan att hemsidor ska ersätta demsamma?[/guppkeps]

Då har väl inget annat val än att följa GPL och släppa det källkoden fri?
Nog för att de kan behålla källkoden till användarapplikationerna för sig själva, vilket skulle vara Chrome i det här fallet. Men, Chrome är väl redan FOSS?

Vadan denna uppståndelse?

Trevlig helg.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Det är ju bara för netbooks. Jag vet inte om du har någon, men själv har jag sällan nåt annat än browsern igång på min. Har du ens sett presentationen? De säger att majoriteten av de som har en netbook har denna till surfande. Sen har man såklart en riktig dator på kontoret och/eller hemma. Kommer helt klart följa detta projekt med spänning! Jag är inte så paranoid angående storebror heller.

Klart jag sett videon, men jag har fortfarande inget intresse av chrome os. För jag vill kunna köra vilka program jag vill, och spara vad jag vill på hårddisken, oavsett vilken dator jag använder.
Och killen i videon säger computer i stort sett hela filmen inte notebook, så även om det är gjort med tanke på notebooks så försöker dom mer eller mindre säga att majoriteten av datoranvändare bara använder datorn till internet.

För mig känns det bara främmande att ge upp möjligheten att köra program och spara filer som man vill bara för att kunna spara någon minut innan man kommit ut på internet. Känns som man lever i en lagom stressad miljö om man inte orkar vänta på det.

Permalänk
Avstängd

Det hela verkar vara en form av tunnklient för webben. Smart ! Det är linux som de har fixat till så tar lite resurser och bootar snabbt. Kommer säkert att kunna köras på din nästa TV eller kylskåp.

Men det är inget för oss som vill köra tung grafik. Men detta är ju bara ett sätt att bygga linux...:)

Permalänk
Medlem

Google måste ha klart en sak. Man har kanske inte tillgång till (snabbt) internet hela tiden. Kan vara från mobilen, utomlands, ute i skogen etc.

Att bara skapa ett "tunn-klient" OS gör ju det hela oerhört handikappat och nichigt tyvär.

Mycket Fail-varning på detta.

Permalänk
Medlem

Oh holy f*cktards of heck. I mean hell. No, Google.

Självklart kommer alla vanliga dönickar att älska det där, eftersom de ändå inte fattar ett skvatt och ändå bara sitter och ruttnar bort sina hjärnor på Aftonblotet.

Google vet vad de pysslar med, det har länge varit uppenbart att de vill komma över hela jordens nätanslutna befolknings SAMTLIGA privata data, och spåra allt som alla gör. Lyckas de med det här så har de nått målet.

"Du behöver inte bry dig om nånting, Google tar hand om precis allt åt dig. Vi lovar att vi inte har några baktankar alls, nejdå, we do NO evil. Promise."

Jag är övertygad om att extremt många kommer acceptera vad som helst utan att fundera en sekund över vilka problem det kan medföra.

Jag hoppas verkligen att satsningen går totalt åt skogen. Ordentligt. Jag kommer skratta hårt, länge och b-filmsskurkaktigt.

För övrigt anser jag att Google bör förgöras, before it goes all Skynet on our asses. You have been warned.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

GOOGLE EYE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Oh holy f*cktards of heck. I mean hell. No, Google.

Självklart kommer alla vanliga dönickar att älska det där, eftersom de ändå inte fattar ett skvatt och ändå bara sitter och ruttnar bort sina hjärnor på Aftonblotet.

Google vet vad de pysslar med, det har länge varit uppenbart att de vill komma över hela jordens nätanslutna befolknings SAMTLIGA privata data, och spåra allt som alla gör. Lyckas de med det här så har de nått målet.

"Du behöver inte bry dig om nånting, Google tar hand om precis allt åt dig. Vi lovar att vi inte har några baktankar alls, nejdå, we do NO evil. Promise."

Jag är övertygad om att extremt många kommer acceptera vad som helst utan att fundera en sekund över vilka problem det kan medföra.

Jag hoppas verkligen att satsningen går totalt åt skogen. Ordentligt. Jag kommer skratta hårt, länge och b-filmsskurkaktigt.

För övrigt anser jag att Google bör förgöras, before it goes all Skynet on our asses. You have been warned.

Håller Fullständigt med det mesta , men inte förgöras utan begränsas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
@ OggeB
"Ännu ett steg närmare ett totalt övervakat samhälle. Way to go. Använder man Google's OS är man dum i huvudet enligt min åsikt."

Då allt går ut på internet skulle jag säga att du är mer säker, dra in på ett VPN nätverk så ser ingen vad du gör 100% av tiden du använder Chrome OS.
Och skulle någon sno din dator / den tappas bort så kommer det inte finnas någon information lagrad på den att tjuvkika på.
Den information google sparar är (förutsätter jag, extremt skyddad) jämfört med den info du har på din vanliga hemdator där en simpel keylogger eller trojan kan fläka upp allt på internet.

Min uppfattning. DS

Hur i helvete kan du påstå att du är mer säker genom att lägga all din data på någon annans server som du egentligen har 0 kontroll över? Vad händer när google blir hackat och någon snor all information av alla användare? När google's nätverk går ner och du inte kan använda din dator?

Det där med att dom lagrar din information säkrare än vad du själv gör på din egen hårddisk är bara bullshit. Hört talas om TrueCrypt? Sen lägger du en VPN-tunnel på det.

Återigen. Det låter som att ni vill bli övervakade 24/7.