Telefonförsäljare Bixia

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljare Bixia

Jo det är så att farsan har råkat ut för lite trubbel. För ett tag sedan ringde de från Bixia och ville kränga på honom ett hemteleabb. Han tackade bestämt nej, men blev trots det kund hos detta skojarföretag. Det första han gjorde var att gå över till sin gamla operatör när han upptäckte detta.

Nu vill Bixia ha pengar för uppsägning av deras skojarabb som min far inte ens har medgivit att det skall tecknas. Jag har ringt och tjatat med dem sedan i måndags varpå jag får beskedet "att de ska återkomma dagen efter", vilket inte har skett.
Jag har sagt åt dem att ta fram ljudfilen men inget har hänt.

Vad i helvete ska jag göra?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd

har dom ingen Ljud fil eller någon annat avtal så kan styrka det så är det ju bara att dra in konsument verket och låta dom sköta detta...

MVH

Permalänk
Medlem

Som ovanstående säger.. varför inte bara ta och ringa KO direkt ?
Finns som sagt inget som stryker att avtal skett.

Permalänk
Medlem

Kolla med konsumentverket.

http://www.konsumentverket.se/Klaga/Telefonbedragerier/

Edit: var inte snabb nog

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem

Bestid först fakturan och kontakta konsumerket eller konsumentombudsmannen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

Polisanmälan, no shit, det hjälper.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Kolla om din kommun har en konsumentvägledare, dom vet hur processen ska gå till

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

lägg upp skiten på fairshopping efter ni bestridigt fakturan eller vad ni fått från dom som bekfräftar och skriv att ni aldrig gått med på nån beställning och kräv bevis från deras sida som styrker det.

Permalänk
Medlem

Har talat med idioterna idag och de påstår att det ska ta runt en vecka att ta fram ljudfilen. En vecka!?

Får väl ta ett snack med konsumentvägledaren...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Haha, detta blir ju bara bättre och bättre.

Ringde en och påstod att han hade lyssnat på ljudfilen och att det inte rådde någon tvekan om att min far har tackat ja. Dock påpekade han att min far lät stressad och sa att han skulle till jobbet.

Väldigt intressant då min far just nu och vid det tillfället inte har något jobb

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Har talat med idioterna idag och de påstår att det ska ta runt en vecka att ta fram ljudfilen. En vecka!?

Får väl ta ett snack med konsumentvägledaren...

Dom behöver kanske en vecka på sig att klippa ihop ljudfilen så den stämmer bra för deras version?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Haha, detta blir ju bara bättre och bättre.

Ringde en och påstod att han hade lyssnat på ljudfilen och att det inte rådde någon tvekan om att min far har tackat ja. Dock påpekade han att min far lät stressad och sa att han skulle till jobbet.

Väldigt intressant då min far just nu och vid det tillfället inte har något jobb

Be om filen bara.

Permalänk
Medlem

Japp, han skulle återkomma om det senare idag. Återstår att se hur det låter 8-)

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Snackade med farsan innan och han sa att han hade försökt avsluta samtalet med att han skulle dra till jobbet så det förklarar ju saken.

Fick nyss höra ljudfilen.
Felet var att han råkade säga ja vid fel tillfälle p.g.a. stress (telefonförsäljare är listiga) så rent juridisk hade han ingått i ett avtal, dock var det om man såg till samtalets helhet helt uppenbart att han inte var intresserad. Nu var de sjyssta och löste det på ett snyggt sätt i slutändan

Nu har min far iaf lärt sig att man ska slänga på luren det första man gör när man hör att det är en telesäljare. Han har inte lyssnat på mig innan angående den saken

EDIT: Intressant att processen med att få fram ljudfilen på en vecka kunde förkortas så markant förresten

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Nu är det så att inspelade ljudfiler inte är juridiskt bindande. Anledningen är att vem som helst kan sitta i andra änden och ingå avtal i andras namn. Så hur som helst så är inte avtalet giltigt.
Det enda som räknas som ingånget avtal är antingen Underskrift på en kopia av det fulla avtalet eller ingånget muntligt avtal med vittne.

Att säga Ja vid fel tillfälle räknas aldrig som ingånget avtal. Båda parterna ska vara överens om att ett avtal ingås, mycket viktigt. Avtal under tvång eller liknande är ogilitiga.

Företaget som kränger på detta sättet vet givetvis om detta men de vill ju tjäna pengar och tjafsar gärna på ett tag tills man börjar hota med rättegång och liknande.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Nu är det så att inspelade ljudfiler inte är juridiskt bindande. Anledningen är att vem som helst kan sitta i andra änden och ingå avtal i andras namn. Så hur som helst så är inte avtalet giltigt.
Det enda som räknas som ingånget avtal är antingen Underskrift på en kopia av det fulla avtalet eller ingånget muntligt avtal med vittne.

Att säga Ja vid fel tillfälle räknas aldrig som ingånget avtal. Båda parterna ska vara överens om att ett avtal ingås, mycket viktigt. Avtal under tvång eller liknande är ogilitiga.

Företaget som kränger på detta sättet vet givetvis om detta men de vill ju tjäna pengar och tjafsar gärna på ett tag tills man börjar hota med rättegång och liknande.

Fel.
Ett muntligt avtal är precis lika bindande som ett skriftligt. (Dock svårare att bevisa, om man inte har en ljudinspelning.)
Om vem som helst kan sitta i andra änden och beställa, kan inte vem som helst skriva under ett papper då och imitera en persons underskrift?

Däremot så har man som privatperson (inte företag) alltid rätt till 2 veckors ångerrätt enligt distansköplagen.

Sen så är det ju såklart så att om en säljare ljugit om en tjänst eller tvingat eller lurat fram ett ja på något sätt, så är det ju inte en laglig beställning.

Skönt i alla fall att det löste sig på ett bra sätt och att företaget gav sig. (Kan de inte spela upp en ljudfil eller bevisa att du på något sätt godtagit en order, så har de förmodligen inte mycket att komma med.)

/Smulan

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 --- 850W Corsair CMPSU-850HXEU --- Asus P6T SE --- Intel Core i7 920 2.66GHz --- XFX Radeon HD6990 4096MB Antilles --- Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE --- 160GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA --- 1.5TB Western Digital Caviar Green S-ATA II --- Samsung 22X DL SH-S223C, Svart --- Noctua NH-U12P SE2 --- Fractal Design 120mm Silent Series x2 --- Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM

Permalänk
Medlem

dra inte upp gamla trådar.................

Permalänk
Medlem

loadtemp MAX: 74 grader (20 minuter linpak med en true) haha..

smulan89 så länge det finns en ljudfil som PTS godkänner kan säljaren ha sagt precis vad som.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"