OCZ planerar extern SSD med USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

OCZ planerar extern SSD med USB 3.0

Minnesjätten OCZ utvecklar SSD-lagring med det färska gränssnittet USB 3.0.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som 2010 kan bli ett spännande år.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freefrag
Det ser ut som 2010 kan bli ett spännande år.

Jo men glöm inte priset bara XD

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha den till? Dyr lagring? Eller bara för folk som vill ha sin hårddisk utanför chassit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Vad ska man ha den till? Dyr lagring? Eller bara för folk som vill ha sin hårddisk utanför chassit?

Hmm, vad brukar man ha en USB-hårddisk till?

Såklart att den kommer vara mer än dyr till en början men det är först när det börjar komma produkter på marknaden med ny teknik som priserna kan gå ner.

Jag kan tänka mig många användningsområden för en extern hårddisk som är mindre stötkänslig än en mekanisk dito.

Permalänk
Medlem

Så det blir ett tjockt, snabbt, stort och dyrt usb minne?

Permalänk
Avstängd

Knepig produkt.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur bra Throttle fungerar som hårddisk med många skrivningar?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv

Rätt meningslös produkt, speciellt med tanke på SSD-priser idag. Finns ingen som helst anledning. Bättre vore om man satsat på e-SATA istället iallafall. Det finns "USB-minnen" med e-SATA anslutning idag som på alla sätt måste vara bättre än detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Rätt meningslös produkt, speciellt med tanke på SSD-priser idag. Finns ingen som helst anledning. Bättre vore om man satsat på e-SATA istället iallafall. Det finns "USB-minnen" med e-SATA anslutning idag som på alla sätt måste vara bättre än detta.

Skulle inte säga att det är bättre att satsa på e-SATA när USB3 är nästan lika bra som vanlig SATA och bättre än e-SATA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
http://images.tweaktown.com/content/3/0/3004_04.png

Skulle inte säga att det är bättre att satsa på e-SATA när USB3 är nästan lika bra som vanlig SATA och bättre än e-SATA

Förmodligen kommer e-SATA uppdateras i och med den nya revisionen av SATA...

Sedan är ju frågan om vad det blir för systembelastning med dessa olika gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
http://images.tweaktown.com/content/3/0/3004_04.png

Skulle inte säga att det är bättre att satsa på e-SATA när USB3 är nästan lika bra som vanlig SATA och bättre än e-SATA

En sak som är väldigt svår att förstå är varför externa usb-2-diskar är så poppis.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
En sak som är väldigt svår att förstå är varför externa usb-2-diskar är så poppis.

USB är billigare.

Moderkort med eSATA får man som oftast betala en premie för, externa hårddiskar med eSATA får man som oftast betala en premie för.

USB är oxå mkt vanligare.

Chansen att hitta en dator som inte har ngn form av USB-uttag tror jag är väldigt liten idag, chansen att hitta en dator som inte har eSATA är däremot hög. USB är oxå väldigt mkt mer känt eftersom det används för så många saker som "Svensson" kommer i kontakt med (skrivare, mobilen, digitalkameran). Fråga 1000 personer om de vet vad USB är, fråga samma personer om de vet vad eSATA är.

USB är mer versatile.

Finns det många bärbara datorer med eSATA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
USB är billigare.

Moderkort med eSATA får man som oftast betala en premie för, externa hårddiskar med eSATA får man som oftast betala en premie för.

USB är oxå mkt vanligare.

Chansen att hitta en dator som inte har ngn form av USB-uttag tror jag är väldigt liten idag, chansen att hitta en dator som inte har eSATA är däremot hög. USB är oxå väldigt mkt mer känt eftersom det används för så många saker som "Svensson" kommer i kontakt med (skrivare, mobilen, digitalkameran). Fråga 1000 personer om de vet vad USB är, fråga samma personer om de vet vad eSATA är.

USB är mer versatile.

Finns det många bärbara datorer med eSATA?

Oj va många svar ... på varför det är så poppis bland externa hårddiskar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Moderkort med eSATA får man som oftast betala en premie för, externa hårddiskar med eSATA får man som oftast betala en premie för.

premie? såsom i licensavgift?

visst är det så att man har lagt märke till att esata är dyrare (utav någon konstig anledning, det är ju samma som sata), men jag trodde bara att det är för att det är ovanligare.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala

Skulle inte säga att det är bättre att satsa på e-SATA när USB3 är nästan lika bra som vanlig SATA och bättre än e-SATA

Tyvärr är bilden missvisande. Använt moderkorts eSATA hanteras av en sata1-kontroller så diagrammet har ingen relevans för eSATA förutom på just det moderkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Förmodligen kommer e-SATA uppdateras i och med den nya revisionen av SATA...

Sedan är ju frågan om vad det blir för systembelastning med dessa olika gränssnitt.

Vadå "förmodligen"? Har du några källor på det eller flamar du 3.0 bara för att du är ett större fan av e-SATA?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Vadå "förmodligen"? Har du några källor på det eller flamar du 3.0 bara för att du är ett större fan av e-SATA?

Logiskt tänkande gör mig rätt säker på att e-SATA kommer uppdateras då den i nuvarande form till stor del är SATA2. Provat en e-SATA till SATA-kabel mellan moderkort och hårddisk? Skulle inte förvåna mig om dagens e-SATA kablar klarar mycket mer än vad de är specade för dessutom.

Du bör tagga ner lite, varför skulle jag vara "ett större fan" av en anslutning? Skärp dig.

Permalänk
Medlem

Jag kan komma väldigt många användningsområden för en extern och riktigt snabb USB3 disk. Över huvud taget externa snabba diskar är i mitt fall som video/film-klippare och cgi artist, mycket eftertraktade. Att ha en liten snabb sådan som därtill kan drivas av porten vore inte så tokigt, synd bara att det skall vara så dyrt.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Fint, men det finns ingen marknad för denna produkten.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en liten tyst skönhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Fint, men det finns ingen marknad för denna produkten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
Jag kan komma väldigt många användningsområden för en extern och riktigt snabb USB3 disk. Över huvud taget externa snabba diskar är i mitt fall som video/film-klippare och cgi artist, mycket eftertraktade. Att ha en liten snabb sådan som därtill kan drivas av porten vore inte så tokigt, synd bara att det skall vara så dyrt.

Fins marknad för mig