Silverstone Raven 2

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Raven 2

Silverstone Raven kallas en datorlåda med stealth-inspirerad design och något så udda som ett moderkort roterat 90 grader. Nu är det dags för den andra generationen att göra entré på marknaden. SweClockers går igenom nyheterna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Den ser väldigt plastig och "low-quality" ut tycker jag
iallafall utsidan.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt småsugen på det chassit.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Väldigt ful. Ser ut som något en 15-åring köper till sitt första bygge...

Permalänk
Medlem

"Fortress" chassiet såg väl skapligt mycket bättre ut, verkar vara mer ljuddämpat med jämfört med raven serien, hoppas att ni kan göra en recension på det nästa vända

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Första Raven var ju mycket snyggare.
Om jag var tvungen att köpa något av det skulle jag aldrig tveka på att köpa det första Raven.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

lite lame att ni klagar på avsaknaden av esata här men inte gjorde det på något annat chassi. (tror det var corsairs)

Permalänk
Medlem

Fy på er silverstone, tillbaka till alu-chassin

Permalänk
Medlem

:S Man blir ju yr av att bara se på det:P
Visste inte rikitgt vad som var upp och ner ett tag, på det chassit:D
Tummen upp för att vara rätt så unik genom att vrida på moderkortet.
Fast ser ut som stryk dock:(

Visa signatur

Stationär: Q9550 @ 3777.5MHz, ATI Radeon HD5850 1GB, Asus P5Q SE, 4Gb DDR2 PC6400 Corsair XMS2, Corsair 550W, Thermaltake TRUE + 3 Noctua NF-P12, Antec 300 med fläktar, 1x 640Gb WD black och nån random DVD-läsare me lightscribe

Permalänk
Medlem

Gillar insidan, men satan vad ful den var.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Satt halva testet och funderade på hur fan ni skulle få ihop allting med fönstret på högersidan, men så vid Montering gick det upp ett ljus Såg trevlig ut. Gillade mest designen, men för 1500pix hittar man väl lätt ett mer gediget chassi.

Permalänk
Medlem

Har haft detta chassi ett tag nu och kan inte säga annat än att det är ett bra chassi, vissa nackdelar dock. Dels det med att HDD-buren sitter fast med 8 tummskruvar, ingen e-sata och i mitt fall var hålet i moderkortsplåten placerat ca 2 mm för högt för att bakplattan till processorkylaren skulle vara helt fri.

Kylningen är riktigt bra och delarna värmer inte upp varandra som kan hända i andra chassin. (Processorn och grafikkortet/n t. ex.) Personligen så tycker jag att chassit känns rymligt och är förhållandevis stilrent. Insidan är riktigt lätt att jobba med och kabeldragningen är också lätt att få till på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Den första Raven-modellen är ett bättre alternativ än detta tycker jag, den är rymligare och inte lika ful. Tror att Raven 2:an kommer glömmas bort som en prototyp när den andra Fortress-modellen med tvärställt moderkort kommer...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Den första Raven-modellen är ett bättre alternativ än detta tycker jag, den är rymligare och inte lika ful. Tror att Raven 2:an kommer glömmas bort som en prototyp när den andra Fortress-modellen med tvärställt moderkort kommer...

BILD

Är detta FT02?
Blir nästan lite mer sugen på denna nu i så fall.
Men tycker det ser lite mindre ut än RV02 dock.

Hur som helst gillar jag designen på RV02 också och funderar på att skaffa denna vid ett senare tillfälle.
E-sata bryr jag mig inte om och dvi-vga berör mig inte heller samt HDDburen spelar ingen roll heller då jag troligen skulle komma att fästa diskarna i varsitt 5.25slott för bättre kylning.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Måste kritisera recensionen igen. Förra Raven-chassiet var hur bra som helst men där blev det kritiserat för väldigt löjliga grejer. Detta Raven 2 kyler bättre/tystare än P183 och är bara väldigt bra. Ändå får det 4 minus och 3 plus. "Plastig känsla" och "dåligt med utrymme för Dvi-vga-adapter" samt "ingen e-sata" är ju pyttesaker, visst är det bra att det nämns men att det ger stora minus till chassiet känns krystat, som om ni letar desperat efter fel och blåser upp dem. Kände samma sak på recensionen av Raven1.

Jaja, tack för att ni gjorde en recension iallafall, de är annars väldigt välgjorda.

/Nils B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crant0r
Väldigt ful. Ser ut som något en 15-åring köper till sitt första bygge...

Sant. Plexi - nej tack!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Är detta FT02?
Blir nästan lite mer sugen på denna nu i så fall.
Men tycker det ser lite mindre ut än RV02 dock.

Japp, det är FT02 på den bilden! Klart snyggare i mina ögon, och jepp det är lite kortare (ca 4cm), bland annat pga att det har 7 pci platser istället för 8 i RV02. (något jag inte tror nämndes i recensionen?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Japp, det är FT02 på den bilden! Klart snyggare i mina ögon, och jepp det är lite kortare (ca 4cm), bland annat pga att det har 7 pci platser istället för 8 i RV02. (något jag inte tror nämndes i recensionen?)

Kanske blir ett sånt om inte priset springer iväg för mycket och om det kommer i svart utan fönster.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Det var en okonventionell design.
Att rotera moderkortet 90 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Det var en okonventionell design.
Att rotera moderkortet 90 grader.

Värt att notera är också att Raven RV01 har 90grader vridet moderkort ur ATX synpunkt, men Raven RV02 har moderkortet vridet ur BTX läge (vilken sida av chassit moderkortet sitter på).

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

tycker raven är ett snyggt chassi men inte riktigt min smak
bra recension av sweclockers som vanligt.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Måste kritisera recensionen igen. Förra Raven-chassiet var hur bra som helst men där blev det kritiserat för väldigt löjliga grejer. Detta Raven 2 kyler bättre/tystare än P183 och är bara väldigt bra. Ändå får det 4 minus och 3 plus. "Plastig känsla" och "dåligt med utrymme för Dvi-vga-adapter" samt "ingen e-sata" är ju pyttesaker, visst är det bra att det nämns men att det ger stora minus till chassiet känns krystat, som om ni letar desperat efter fel och blåser upp dem. Kände samma sak på recensionen av Raven1.

Jaja, tack för att ni gjorde en recension iallafall, de är annars väldigt välgjorda.

/Nils B

Plus- och minusspalten är väl inte menat som ett betyg utan som en summering? Om man inte bryr sig om dvi-vga eller e-sata så är det inget man behöver oroa sig för, men om man gör det så är det väl bra att det finns där om man nu inte orkar läsa hela recensionen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Hakar upp mig på att ena 120mm fläkten i botten under hårddiskarna i princip täcks för helt med plåt.
Hade det iallafall varit perforerad plåt så hade ju lite luft flödat över hårddiskarna, men såvitt jag kan se är det inte det.

Sen det där med e-sata, är det verkligen något som används seriöst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordsqueak
Hakar upp mig på att ena 120mm fläkten i botten under hårddiskarna i princip täcks för helt med plåt.
Hade det iallafall varit perforerad plåt så hade ju lite luft flödat över hårddiskarna, men såvitt jag kan se är det inte det.

180mm fläkt
... och plåten är inte helt täckt som man kan tro.
Kolla bilden här: http://www.silentpcreview.com/article1002-page5.html
... så ser du att det är som en ram på 2-3 cm ytterst, men innanför så är det hål rakt genom.

Men visst: den krympningen av hålet, kombinerat med den restriktiva hårddiskburen gör ju att inte speciellt mycket luft kommer hitta igen. (HD-fläkten känns nästan lite bortkastad)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv gillar jag chassit. Själv har jag allt mer börjat följa denna modell:
Funktion går före design. Funktion innefattar låg ljudnivå, bra kylnin samt möjlighet till bra kabeldragning.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd

Jag gillar också det här chassit, Kylningen i kombination med luftfilter är i en helt egen liga, kan inte se något annat chassi som presterar likt detta.
Jag valde dock FD D2, men det var bara baserat på ekonomi.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foqnax
Plus- och minusspalten är väl inte menat som ett betyg utan som en summering? Om man inte bryr sig om dvi-vga eller e-sata så är det inget man behöver oroa sig för, men om man gör det så är det väl bra att det finns där om man nu inte orkar läsa hela recensionen.

Nej självklart, men att man inte rekommenderar chassiet utan fyller relativt stora delar av recensionen med negativa tankar om chassiet när det egentligen är superduper förstår jag inte =/

Permalänk
Medlem

hur långa grafikkort får plats ?

Visa signatur

Core i5 3.4 ghz, gtx 580, Corsair dominator 1600 mhz 8gb,

Corsair hydro h80, Corsair Graphite 600T, Asus P6T Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honkeno
hur långa grafikkort får plats ?

Har hört många prata om 11" vilket verkar stämma när folk här säger att ett 4890 går in lätt.
4890 är väl mellan 24 och 25cm långt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Har jag missförstått det här nu, men blir det inte väldigt komplicerat om man vill dra ut / sätta i en ny kabel "on the fly" sådär

Om toppen ska av, kabeln ska dras i kanalen osv osv

Hur ser chassit egentligen ut då det är monterat och i "drift" så att säga?

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD