Apple vägrar rökare service

Permalänk
Melding Plague

Apple vägrar rökare service

Den som äger en dator från Apple och dessutom röker kan glömma servicereparationer, enligt tidningen The Consumerist.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klurigt detta, bra från Apple att ta tag i "hälsofaran" men vettifan om det håller i rätten, står väl ingestans om detta i licensvillkoren för användning?

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Haha intressant och egentligen helt rättfärdigat faktiskt! Jag har inget emot denna regel iaf Luktar datorn rök så förgiftar det de anställda.

Bort med cancerpinnarna!

Permalänk
Medlem

Det är väl knappast så att det är tobaksröken som gör att datorn behöver repareras? Gillar inte rökning men det här är fan löjligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Har aldrig gillat Apple, men det här får mig att tänka om.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Det är väl knappast så att det är tobaksröken som gör att datorn behöver repareras? Gillar inte rökning men det här är fan löjligt.

Nej men av tobaksröken kommer en klibbig smet över alla komponenter som inte är bra för datorn..

Är man så jäkla lat att man måste röka vid datorn och inte ute eller under köksfläkten får man skylla sig själv..

BRA APPLE

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Helt rätt!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

haha helt rätt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Den datorn måste vart väldigt gul eller något. Kanske fimpar mellan tagenterna?

Hur testar dom datorer ifall de utsatts för tobaksrök?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

fy fan va skönt att läsa

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

intresant

Permalänk
Avstängd

Håller med dom. Bra att ett företag ämtligen vågar säga emot cigarettföretagen :).

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Den datorn måste vart väldigt gul eller något. Kanske fimpar mellan tagenterna?

Hur testar dom datorer ifall de utsatts för tobaksrök?

Vad tror du ?

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Det framgår inte alls ur artikeln om röken är farlig för komponenterna eller personen i fråga. Om tobaksröken har en negativ effekt på datorn kan jag förstå att apple nekar service. Om det handlar om ren hälso-panik är det bara larvigt.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Mm, tråkigt för rökarna som gillar att blåsa ut i laptopens insug för luft.
Rent allmänt så tycker rökarna att det ska vara undantag för dem överallt, på jobbet etc med obefogade spontana rökpauser osv.

Nej, det är helt fel men ett steg åt rätt håll. Hur det nu än går ihop.

Permalänk
Medlem

Imponerad.
Samt att datorn kan väl kappast må bra av denna rök heller eller?

Bra gjort Apple

Rökare tror att dom äger världen så det var bara på tiden att någon del av den äntligen sa stop.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Löjligt, "hälsofara" eller ej så är det inte Apples jobb att leka polis. Deras jobb är att ta hand om sina kunder på bästa möjliga sätt inom rimliga ramar, inte att dömma dom för deras egna val, vilket de har all rätt i världen att fatta då de är vuxna och helt lagligt.

Vill de hjälpa rökare kan de väl donera lite $$$ till diverse forskningsfonder eller projekt som hjälper folk att sluta röka istället.

Att deras anställda skulle ta skada av att handskas med produkten tror jag inte ett dugg på. Såvitt jag vet så har man väl endå frivilligt på sig handskar om man pillar på folks skitiga tangentbord hela dagarna dessutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Det är väl knappast så att det är tobaksröken som gör att datorn behöver repareras? Gillar inte rökning men det här är fan löjligt.

+1

Sålänge rökningen inte är orsaken till skadan och rökning är tillåtet borde det ju absolut inte påverka. Jag röker inte och har inga planer på att börja, för övrigt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Helt rätt gjort.

Permalänk

Jag jobbade ett tag i en datorbutik och fick in ett par maskiner som var helt klibbig på insidan av nikotin och tjära. I ett fall hade hälften av fläktarna slutat snurra och den optiska enheten kunde inte läsa skivor för att där var en hinna över optiken med tjära. Vi godkände inte det som ett garantiärende och vi lämnade tillbaka datorn inslagen i en svart sopsäck...

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Deras arbetare lär ju utsätta sig för höga värden bromerade flamskyddsmedel vilket lär vara betydligt mer skadligt.

Permalänk
Medlem

Häxjakten fortsätter ... inte för att jag har nåt emot detta beslut men ibland blir det bara absurt !!!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

bra argument om man ska skrämma någon från att börja röka.
"om du börjar röka så får du ingen service hos apple" ..lol

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Deras arbetare lär ju utsätta sig för höga värden bromerade flamskyddsmedel vilket lär vara betydligt mer skadligt.

Apple tillverkar inte några produkter med det i sig längre men det finns såklart andra ämnen som inte är någon höjdare som dom troligtvis får i sig en del av.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Go Apple!

Jag fattar inte hur folk kan förgifta sig med cigaretter snus och andra skadligheter. Är man inte mer rädd om sig själv så kan man väl förväntas vara lika oförsiktig med sina prylar. Varför ska man då laga dem?

(Fattar ni DEN logiken?)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Bra initiativ!

Permalänk
Medlem

Helt rätt av Apple tycker jag.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Tur att det finns snus då Nä men seriöst så tycker jag detta är väldigt bra gjort av apple. det samma borde gälla rökning i bilar... Om ni någonsin har suttit i en inrökt bil så märker ni speciellt då det är lite fuktigt ute och det är imma på rutorna att i en inrökt bil så går imman inte bort på evigheter medan i en orökt bil så går imman bort nästan direkt... detta beror på den fettavlagring som röken och tjäran medför.... kan bara tänka hur en dator som är känslig mot all sorts fukt och skit reagerar mot tobaksrök...

10p till apple för detta iaf

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Jag röker inte själv vill jag bara konstatera.

Det man måste fråga sig när man skriver att detta är bra är väl egentligen om man vet vad man skriver. Skriver man att det är bra för att man själv inte gillar att röka, tycker det är äckligt och där med direkt skriver att Apple gör ett bra val eller är det bra för att det verkligen förstör datorn?

Svårt att tro att detta faktiskt förstör någonting men om någon faktiskt vet mer om detta så är jag villig att läsa.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är diskriminering så länge inte röken är den faktiska skadan.