Apple vägrar rökare service

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
backfeed:
Ni som står på nikotinets sida och tycker företaget gjort fel borde LÄSA ALLA inläggen (och artikeln) innan ni påstår att det inte finns några vettiga argument. Ni saknar fantasi, glömt eller aldrig tagit isär en dator och försökt laga den. Kombinera den kunskapen med hur cigarettrök påverkar de som är i närheten så är det inte så mystiskt.

Det har reda tagits upp massor med gånger varför företag har gjort rätt och var i avtalet det här hamnar under. Bara att läsa både här och den engelska original artikelns läsar inlägg.

Jag står inte på nikotinets sida, jag står på rättigheternas, åter igen. Och principernas.

Min argumentkommentar var personligt riktad.

Jag har tagit isär och lagat många datorer. Jag skulle inte vägra en snabb undersökning om det finns tjärfilm på insidan av datorn, hur mycket rök den än luktade.

Om datorn visar sig ha tjärfilm på insidan, och felet kan kopplas till detta, då skulle jag vägra garantiservice, av självklar anledning. Användaren har ju då orsakat det själv.

Läs den engelska originalartikelns läsarinlägg, som "Crim Law Geek" skrivit, om när denne vann en stämning mot Apple i ett liknande fall. Åter igen, det här handlar om vad som är rätt eller fel, vilket INTE är bevisat, och faktiskt ingenting alls om hur otrevligt det är att utföra servicearbete på en inrökt dator.

OM Apple kan stödja sig på en arbetsmiljölag eller styrka sitt beslut med klar och tydlig hänvisning till serviceavtalet, så har de gjort rätt. Om inte så tvingas de som minst att återbetala vad servicetjänsten kostat sedan datorn var ny, minus eventuella tidigare servicearbeten som utförts till fullo.

För att klargöra min ställning: folk som röker vid datorn får rent moraliskt skylla sig själva om någon komponent fallerar pga röken, men serviceavtal måste ändå följas. Själv skulle jag aldrig röka inomhus, det är verkligen epic fail!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Läs listan själv eller börja med att läs nyheten som är upphov till diskussionen... Listan innehåller allt från sågspån och socker till alla möjliga metaller inkluderat aluminium. Av den enkla andledningen kan man inte nöja sig med att hänvisa till OSHA och påstå att man inte utsätter sina anställade för ämnen listade av organisationen.

Det var du som tog upp listan. Kom igen nu, visa att jag har fel eller knip.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

Lugna ner er. Läs reglerna. Man ska vara trevlig i forumet. Starta inte irritation.
Det som är skrivet är skrivet. Fortsätt inte med det bara.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Och skulle vi ha elbilar överallt så skulle vi behöva kärnkraftverk vilket avger strålning som i sin tur ger cancer - precis som cigaretter gör.

Vi har redan 10 st reaktorer i Sverige, hälften av all våran el kommer från kärnkraftverk, och kärnkraftverk har kraftig medvind nu, det debatteras om att man ska eventuellt bygga ut kärnkraften i Sverige.
Kärnkraften är det bästa sättet att få miljövänlig el, i och med att den har noll i utsläpp, gå inte in på avfallet nu bara, orkar inte börja debattera om det.
Och nej kärnkraftverk är inte skadliga för människor, du får inte ens i dig nån strålning om du är inne i kärnkraftverket.

Så sluta snacka skit, tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Ni som står på nikotinets sida och tycker företaget gjort fel borde LÄSA ALLA inläggen (och artikeln) innan ni påstår att det inte finns några vettiga argument. Ni saknar fantasi, glömt eller aldrig tagit isär en dator och försökt laga den. Kombinera den kunskapen med hur cigarettrök påverkar de som är i närheten så är det inte så mystiskt.

Det har reda tagits upp massor med gånger varför företag har gjort rätt och var i avtalet det här hamnar under. Bara att läsa både här och den engelska original artikelns läsar inlägg.

Kasta inte sten i glashus?

Du ska nog läsa artikeln själv först med tanke på att Apple's argument var att rökens ämnen var skadliga för servicepersonalen.
Att röken skadar datorn är det inte tal om här.

Som sagt snobberi, säljer man en dator med servicegaranti får man nog serva datorn också, cigaretter är inte direkt gårdagens uppfinning.

För övrigt avskyr jag tobaksrök som pesten, avskyr också fåniga uttalanden av säljare som inte vill göra det de lovat för en sagd summa pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Kasta inte sten i glashus?

Jag håller med till 100% i allt du säger, men tänkte bara inflika att citeringen blev lite fel, det var inte jag som sa det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Jag håller med till 100% i allt du säger, men tänkte bara inflika att citeringen blev lite fel, det var inte jag som sa det.

Oj! Förlåt! Det var inte meningen.

Permalänk
Medlem

Urlarvigt. Jag röker själv sällan men nu ska jag stoppa pipan, hälla upp en stadig whisky och fira att jag inte äger en Mac.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Skulle känt mig jävligt lurad ifall jag ägt en Mac, ett fult sätt att neka kunden garanti genom att påstå att datorn luktar rök. Isåfall borde dem informera om detta tidigare förjävligt, har inget med miljö att göra bara ännu ett sätt att tjäna pengar usch!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Skulle känt mig jävligt lurad ifall jag ägt en Mac, ett fult sätt att neka kunden garanti genom att påstå att datorn luktar rök. Isåfall borde dem informera om detta tidigare förjävligt, har inget med miljö att göra bara ännu ett sätt att tjäna pengar usch!

Precis så är det, tyvärr. Fjanteri på högsta nivå.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Att det luktar illa då man startar en inrökt dator är väl knappast någon överraskning för någon och inget man dör av. Men jämför du det med att bli utsatt för passiv rökning??

Skulle inte förvåna mig det minsta om Apple och andra företag menar precis det. Det är väl flera länder där det dykt upp lagar om cigarett rök på arbetsplatsen i olika versioner? I USA stäms det rätt friskt ändå.

Permalänk
Medlem

Inte mer än rätt! Rökning borde vara total förbjudet.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Om du klarar av att visa att det märks på datorn och att det skulle påverka personalen som skall handskas med den negativt i hälsosynpunkt så köper jag det rakt av. Så nu är det upp till dig att visa det eller för alltid vara tyst i sådana här frågor.

Hur vore det om du visar att endast näsan kan utom allt rimligt tvivel avgöra om en dator som luktar lite tobak är hälsofarlig att utföra service på. För det kan du väl?

För övrigt måste jag säga, som före detta rökare som står 100% bakom rökförbud på restauranger bland annat, att Jobs och Apple har sjunkit ännu längre ner i träsket. Om man på något vetenskapligt sätt kunnat avgöra att en dator är farlig att arbeta med skulle jag ha mer förståelse, men som Tempel här ovan säger att enbart näsan skulle kunna avgöra detta är ren förbannat skitsnack.

Värst av allt är det att ingenstans i någonsomhelst dokumentation finns det reglerat att tobaksrök skulle på något sätt ogiltigförklara garantin, eller för den saken skull göra en dator boilogiskt livsfarlig att utföra service på.

Folk som jublar och omfamnar Apple för denna trasiga logik fattar nog inte att det här är precis lika illa som ipredlagar och telekompaket, men, som man säger på engelska, I digress.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Och hur menar du att maskinen blir kontaminerad... Argument som håller.... hallå.

Snacka inte om argument som inte håller. Är det någon av dina argument för att man inte ska ge rökare service, just för att datorn luktar rök, gångbart i rätten?

Du är ju uppenbarligen dum i huvudet om du på riktigt menar att man inte ska ge folk service även om det inte är röken som är orsaken till problemet.

Angående mitt off-topic inlägg så svarade jag bara på det du hade som argument, och som du kanske märker själv så håller dom inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vi har redan 10 st reaktorer i Sverige, hälften av all våran el kommer från kärnkraftverk, och kärnkraftverk har kraftig medvind nu, det debatteras om att man ska eventuellt bygga ut kärnkraften i Sverige.
Kärnkraften är det bästa sättet att få miljövänlig el, i och med att den har noll i utsläpp, gå inte in på avfallet nu bara, orkar inte börja debattera om det.
Och nej kärnkraftverk är inte skadliga för människor, du får inte ens i dig nån strålning om du är inne i kärnkraftverket.

Så sluta snacka skit, tack.

Man får inte i sig strålning om man är inne i kärnkraftverket? Är du på riktigt eller? Jag jobbade på forsmark i 3 månader för något år sedan. Alla springer runt med strålningsmätare som mäter hur mycket strålning man får i sig. Jag hade kollegor som blev hemskickade för att dom fick för mycket strålning i sig. Dom fick full lön tills Forsmark ansåg att dom inte längre låg i riskzonen och kunde börja jobba igen. Fy fan vad naiv du är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
För övrigt måste jag säga, som före detta rökare som står 100% bakom rökförbud på restauranger bland annat, att Jobs och Apple har sjunkit ännu längre ner i träsket. Om man på något vetenskapligt sätt kunnat avgöra att en dator är farlig att arbeta med skulle jag ha mer förståelse, men som Tempel här ovan säger att enbart näsan skulle kunna avgöra detta är ren förbannat skitsnack.

Så, ni känner till (står bakom) rökförbudet på restauranger men förstår inte varför det är farligt och tycker att det inte finns någon vetenskaplig grund för förbudet!?

Då har vi hört det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nithlon
Inte mer än rätt! Rökning borde vara total förbjudet.

Word

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Man får inte i sig strålning om man är inne i kärnkraftverket? Är du på riktigt eller? Jag jobbade på forsmark i 3 månader för något år sedan. Alla springer runt med strålningsmätare som mäter hur mycket strålning man får i sig. Jag hade kollegor som blev hemskickade för att dom fick för mycket strålning i sig. Dom fick full lön tills Forsmark ansåg att dom inte längre låg i riskzonen och kunde börja jobba igen. Fy fan vad naiv du är.

Ehh jaha, jag bara antog att det inte finns såna människor som frivilligt utsätter sig för strålning varje dag på sin arbetsplats.
Grattis alla som jobbar i kärnkraftverk, ni kan se fram emot en tidig och plågsam död i cancer. Hoppas allafall att ni tjänar åtminstone några miljoner i månaden för annars är ni dumma i huvudet som utsätter er för strålning varje dag.
Har inte kärnkraftsdesignerna hört talas om blyväggar?
Om jag vore en kärnkraftsdesigner så hade jag åtminstone satt in kraftigt skydd (blyväggar t.ex.) runt själva reaktorn, och sen eventuellt ännu mer skydd. Vilka nubs.

Förresten, "Dom fick full lön tills Forsmark ansåg att dom inte längre låg i riskzonen"
Forsmark är en ort, inte ett kärnkraftverk.
Nånting säger mig att du snackar hästskit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Så, ni känner till (står bakom) rökförbudet på restauranger men förstår inte varför det är farligt och tycker att det inte finns någon vetenskaplig grund för förbudet!?

Då har vi hört det.

Nu får du fan ta och ge dig. Vad är det NI har hört? Var skriver VresiBerba att han inte förstår varför det är farligt att vistas i en rökfylld restaurang. Han skriver klart och tydiligt att han står bakom rökförbudet på allmäna platser.

Läser vissa av er överhuvudtaget vad som skrivs i denna tråd eller lider ni av någon typ av kollektiv dyslexi där ni inte klarar av att läsa och förstå vad folk IGENTLIGEN skriver.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
eller lider ni av någon typ av kollektiv dyslexi där ni inte klarar av att läsa och förstå vad folk IGENTLIGEN skriver.

Nä men däremot verkar du lida av dyslexi eftersom du inte kan stava till "egentligen".
Härlig stämning i denna tråd Ett rent krigsfält.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nä men däremot verkar du lida av dyslexi eftersom du inte kan stava till "egentligen".
Härlig stämning i denna tråd Ett rent krigsfält.

Moget citat grabben. Du har vunnit en traktor.

Ännu ett bevis på att du ser endast det du vill se.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
Hur vore det om du visar att endast näsan kan utom allt rimligt tvivel avgöra om en dator som luktar lite tobak är hälsofarlig att utföra service på. För det kan du väl?

För övrigt måste jag säga, som före detta rökare som står 100% bakom rökförbud på restauranger bland annat, att Jobs och Apple har sjunkit ännu längre ner i träsket. Om man på något vetenskapligt sätt kunnat avgöra att en dator är farlig att arbeta med skulle jag ha mer förståelse, men som Tempel här ovan säger att enbart näsan skulle kunna avgöra detta är ren förbannat skitsnack.

Värst av allt är det att ingenstans i någonsomhelst dokumentation finns det reglerat att tobaksrök skulle på något sätt ogiltigförklara garantin, eller för den saken skull göra en dator boilogiskt livsfarlig att utföra service på.

Folk som jublar och omfamnar Apple för denna trasiga logik fattar nog inte att det här är precis lika illa som ipredlagar och telekompaket, men, som man säger på engelska, I digress.

Såklart. Tror du att luften märker att "oj här kom det in en sak som är kontaminerad med nikotion och diverse annan gegga då skall vi lukta så här" eller att den kontaminerade prylen faktiskt avger skiten och den som är där andas in det? Vilken som helst normalbegåvad person vet att det är hälsovådligt att få i sig sånt. Men du kanske är en sådana person som man måste förklara varför jorden är rund oxå?

Alla normalbegåvade förstår oxå att friheten att inte utsättas för ohälsa alltid väger högre än andra människors rätt att utsätta andra för ohälsa. Det har ju folket the land of hope and glory förstått men här är det sämre med den förståelsen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Moget citat grabben. Du har vunnit en traktor.

Ännu ett bevis på att du ser endast det du vill se.

Ett bevis på att jag ser det som jag vill se?
Eh varifrån får du det där?
Menar du att jag hallucinerar eller, att det står egentligen "egentligen" men jag ser fel och tror att det står "igentligen"?
Finns ingen logik med ditt uttalande.

Permalänk
Medlem

Isses Tempel. Har du faktiska underlag för ditt påstående om att det faktiskt är hälsovådligt för Apples tekniker att hantera produkter som ägs av en rökare? Skulle isf gärna vilja se dessa fakta. Undrar också varför inte hälsovårdsmyndigheterna reagerar mot de tydligen enorma risker som städare som tömmer askkoppar utsätter sig för varje dag? Att passiv rökning är farligt är väl dokumenterat men detta.... *undrar*

Men underhållande är det iaf att se er banka varandra i skallen med era åsikter

Själv tycker jag då att Apple i konsekvensens namn skulle vägra att ens sälja till rökare. Sälj inte heller till t. ex. HIV-smittade för gud vet vad för faror som kan gömma sig i CPU-kylaren. Reumatiker bör väl också få sämre garantier, dom kanske trycker för hårt på tangentbordet... sicket dravel

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Såklart. Tror du att luften märker att "oj här kom det in en sak som är kontaminerad med nikotion och diverse annan gegga då skall vi lukta så här" eller att den kontaminerade prylen faktiskt avger skiten och den som är där andas in det? Vilken som helst normalbegåvad person vet att det är hälsovådligt att få i sig sånt. Men du kanske är en sådana person som man måste förklara varför jorden är rund oxå?

Alla normalbegåvade förstår oxå att friheten att inte utsättas för ohälsa alltid väger högre än andra människors rätt att utsätta andra för ohälsa. Det har ju folket the land of hope and glory förstått men här är det sämre med den förståelsen.

Hälsofarligt, jo det är det säkert, men till vilken grad. Skulle tro att om du knallar runt i Stockholm (eller vilken annan storstad som helst) en halvtimme i rusningstid så utsätts du för en hälsofara som går att multiplicera ett antal gånger jämfört med att öppna en dator som luktar lite rök.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ett bevis på att jag ser det som jag vill se?
Eh varifrån får du det där?
Menar du att jag hallucinerar eller, att det står egentligen "egentligen" men jag ser fel och tror att det står "igentligen"?
Finns ingen logik med ditt uttalande.

Jag vet att du inte förstår logiken för du skiter fullständigt i det jag försöker säga. Istället lägger du all din energi åt ett litet stavfel. Fattar du nu eller?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Isses Tempel. Har du faktiska underlag för ditt påstående om att det faktiskt är hälsovådligt för Apples tekniker att hantera produkter som ägs av en rökare? Skulle isf gärna vilja se dessa fakta. Undrar också varför inte hälsovårdsmyndigheterna reagerar mot de tydligen enorma risker som städare som tömmer askkoppar utsätter sig för varje dag? Att passiv rökning är farligt är väl dokumenterat men detta.... *undrar*

Men underhållande är det iaf att se er banka varandra i skallen med era åsikter

Själv tycker jag då att Apple i konsekvensens namn skulle vägra att ens sälja till rökare. Sälj inte heller till t. ex. HIV-smittade för gud vet vad för faror som kan gömma sig i CPU-kylaren. Reumatiker bör väl också få sämre garantier, dom kanske trycker för hårt på tangentbordet... sicket dravel

Det är bra att du visar i ditt sista stycke att du inte fattat en enda dugg vare sig varför Apple inte servar maskinerna eller hur smittspridning av HIV går till och att du då skall förstå hälsokonskvenserna av nått som är kontaminerat av nikotion är väl att hoppas på för mycket. Tänk oxå på att man en gång i tiden ansåg rökning vara en hälsokur.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ah, du har alltså inga belägg för ditt påstående? Trodde inte det heller och du får naturligtvis ha vilka åsikter du vill men jag tar mig ändå friheten att påpeka att så länge du inte kan backa dom med fakta så förblir dom just... åsikter.
Så du menar att du vet mer än jag eller nån annan här om hälsokonsekvenserna? Bra, förklara då gärna för mig den okunnige om hur städare kan tvingas tömma askkoppar varje dag utan skyddsutrustning?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det är bra att du visar i ditt sista stycke att du inte fattat en enda dugg vare sig varför Apple inte servar maskinerna eller hur smittspridning av HIV går till och att du då skall förstå hälsokonskvenserna av nått som är kontaminerat av nikotion är väl att hoppas på för mycket. Tänk oxå på att man en gång i tiden ansåg rökning vara en hälsokur.

Du skriver samma sak om och om igen, att vi måste vara typ efterblivna som inte förstår hur farligt det är att hanskas med en dator som luktar tobaksrök. Men snälla, ta och förklara för oss mindre vetande HUR farligt det egentilgen är för de stackarna som jobbar på Appels serviceställen.

Edit:
Jdad han lite före där.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Det är bra grabbar. Bara för att nån inte står i närheten med en tänd cigg så är alltså komponenterna inte längre farliga. Vad skall jag bevisa? Att andas in nikotin är farligt? Det är fan på samma nivå som att visa att jorden är rund idag. Luktar det rök så finns det nikotin i luften. Naturligtvis finns det grader i helvetet oxå men att säga att en kraftigt kontaminerad dator är ofarlig är ren idioti.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Snick snack, det är ditt resonemang som är ren idioti. Menar du att du är expert på cigaretters toxicitet i olika sammanhang? Visa fakta då. Eller du kanske menar att nikotin är som radioaktiva komponenter och har en halveringstid på många tusen år? Jag har inga problem med att sympatisera med din åsikt om cigaretter men att blint fortsätta påstå att du och enbart du begriper dig på saken är bara barnsligt

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure