Permalänk
Medlem

Remote desktop/remote GUI

Hej,

Jag kör en linux-burk som kombinerad htpc/server och vill kunna komma åt ett GUI-program som körs på servern från en annan dator.
Då XBMC körs i förgrunden på datorns "fysiska" display så är väl gissningsvis VNC inte ett alternativ, eller går det att komma åt ett alternativt virtuellt skrivbord med VNC?
Ett anant alternativ jag kollat på är FreeNX, men kan man använda det till att få fram GUIt på program som redan körs, isåfall hur?
Eller är det helt enkelt så att det går att lösa detta på "X-nivå", mina kunskaper om konceptet bakom X-server/klient är inte så bra så jag riktigt kan greppa om det går att lösa...

Förslag på snygga lösningar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Ett smidigt sätt att köra (det tillåter dig dock inte att styra öppna program på värddatorn speciellt bra) är att köra ssh med X11 forwarding. Då kan du köra musik (moc, spotify t ex) på en annan dator, men ljudet kommer från HTPCn. Då syns inget av det du gör på värddatorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, har fortsatt kolla igenom mina alternativ och att köra X via ssh är en tekniskt snygg lösning.
Men det är ett krav att applikationen skall vara "persistent", alltså fortsätta att köras på servern när klienten kopplar ifrån och kunna återupptas senare.
Jag har inte hittat någon information hur detta skulle gå att lösa med X-forwarding, tips mottages gärna!

Min slutsats är nog att det får bli NX via ssh...
Både VNC och NX verkar kunna uppfylla mina krav, men NX verkar ha bättre prestanda. Någon som har erfarenheter på den fronten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Himpon
Jo, har fortsatt kolla igenom mina alternativ och att köra X via ssh är en tekniskt snygg lösning.
Men det är ett krav att applikationen skall vara "persistent", alltså fortsätta att köras på servern när klienten kopplar ifrån och kunna återupptas senare.
Jag har inte hittat någon information hur detta skulle gå att lösa med X-forwarding, tips mottages gärna!

Min slutsats är nog att det får bli NX via ssh...
Både VNC och NX verkar kunna uppfylla mina krav, men NX verkar ha bättre prestanda. Någon som har erfarenheter på den fronten?

Testat Xmove? http://en.wikipedia.org/wiki/Xmove

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Kör med NX du!

Använder själv NX (inte FreeNX) för att styra 2st linuxburkar grafiskt.

Fungerar klockrent.