Avindexera från Google – få betalt av Microsoft

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Avindexera från Google – få betalt av Microsoft

Enligt källor till Financial Times kan Microsoft tänka sig att betala sajter som går med på att avindexera sig från Google, allt för att försvaga sökmotorjättens ställning på marknaden.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Kontrollerar inte Microsoft redan tillräckligt mycket av de områden som de är aktiva i utan att behöva bry sig om att utöva total dominans? -.-'

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Älvdalen
Registrerad
Jul 2009

Typiskt Microsoft.
Dom kan inte konkurrera på tekniska meriter, så de tar till fulknep.

Hoppas att EU domstollen hackar dom i hälarna för det här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Typiskt Microsoft.

+1

Precis min tanke, man har helt slutat att förvånas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Typisk amerikanskt. De stora tröga företagen väljer att krossa de små och snabba. Går det inte med pengar så får man spendera lite mer. I USA kan allt köpas.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Okt 2003

Om MS är beredda att betala för detta så varför inte?
Deras pengar, de gör vad de vill med det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Om MS är beredda att betala för detta så varför inte?
Deras pengar, de gör vad de vill med det...

Nej man gör inte vad man vill, det finns lagar o regler. För att inte tala om moral.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Typiskt Microsoft.

Hoppas verkligen EU och flera andra stater ger sig på och delar ut så stora böter som möjligt för dessa fulknep!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i källarn
Registrerad
Sep 2008

microsoft skulle börja som halvledartillverkare, dom och intel använder ju ungefär samma metoder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Feb 2009

De gör det alla fall inte i hemlighet och det finns inget hot heller som Intel gjorde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Det lustiga är ju att det antagligen kommer leda till att folk helt enkelt struntar i företagen som tar bort sina sidor. Om jag söker på något och får en träff på någon av News Corps tidningar så läser jag den, om dom inte finns där läser jag hos någon annan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001

tummen ner

Uselt. Bygg bättre sökmotor om ni vill att folk ska använda det..

i5 4670k (@4.2), Scythe Mugen 2 (600rpm), 24GB 1600Mhz, Asus Z87-Z, 7TB WD Green + 752GB SSD, MSI rx480 8GB, Soundblaster Z, Asus MG279Q 27" 1440p 144Hz, Antec p180 (2x500rpm), Corsair rm650i, Roccat Kone Pure..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2002

För sådär 25 000 i mån kan jag plocka bort min sida också, vart skickar jag fakturan?

Livets 3 pelare:
SEX, MAT & KAFFE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Vad är det för "olagligt" med detta?

"Bli kund hos Nordea, få 100kr på kontot"

Sånt ser man hela tiden, inget olagligt med det...

"Bli kund hos MS, få 100kr" skillnaden är?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME

Skillnaden är att i ena läget får betalt för att öppna ett konto och i andra får betalt för att stänga det hos konkurrenten.

Livets 3 pelare:
SEX, MAT & KAFFE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Citat:

"Skit i dom, få 100kr" != "Bli kund hos oss, få 100kr"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

M$ kan väl bara ta och investera pengarna de tänker ge till sina nu potentiella "kunder" i en bättre sökmotor istället? Några tips:

* Sökningar bland Facebookstatusuppdateringar
* Sökningar bland Twittermeddelanden/andra mikrobloggningstjänster

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Citat:

"Bli inte kund hos Nordea, få 100kr"
Det är skillnaden.

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Din metafor är ju sne.

Det ska snarare låte något såhär:
"Sluta som kund hos Swedbank och få 100 kr i handen utan krav"

---Under uppbyggnad----

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Precis, tycker många av dom första kommentarerna var lite knepiga.

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i källarn
Registrerad
Sep 2008

den dag m$ gör bättre sökare än google kommer jag använda den., likaså med allt annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jan 2009

kan inte säga att jag gillar Microsofts ide men Googles dominans är läskig, så allt som kan sprida ut sökmotormarknaden får ses som intresant.

Jag funderar på hur många personer som skulle bli lamslagna från internet om dom blev portade från google. Känner åtskilliga personer som inte känner till en enda sökmotor utöver google. Åtskilliga personer som inte ens hittar till deras mest besökta webbsidor utan google (nej dom har inte lärt sig bookmärken ännu).

Pentium E5200, 4x2048MB DDR2 667mhz, ATI RADEON HD4670 512MB.
AMD 4850E, 4x2048 DDR2 667Mhz. ATI RADEON HD3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Ja usch och blä. Seriöst nu, vad tror ni företag gör egentligen? Inte är dom här för att ge dig harmoni och rosor. De gör det som krävs för att vara på topp och få in så mycket pengar som möjligt, precis som var och en av er gör/hade gjort om ni var i samma position.

Folk verkar tro att företag är ens kompisar med moral och grejer.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
kan inte säga att jag gillar Microsofts ide men Googles dominans är läskig, så allt som kan sprida ut sökmotormarknaden får ses som intresant.

Ur ren användarvänlig synvinkel, varför? Att det är bra med konkurrens stämmer, men jag måste säga att det är väldigt behändigt att bara behöva använda en sökmotor till allt. Ser inte varför jag skulle vilja använda flera?

MVH //Gorian

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Din metafor är ju sne.

Det ska snarare låte något såhär:
"Sluta som kund hos Swedbank och få 100 kr i handen utan krav"

Din är också fel.
"Du får 100kr om du slutar sälja din produkt på ICA" eller "Du får 100kr om du slutar sända din kanal i Comhems kabel tv-nät."

Trädvy Permalänk
Testpilot
fd. Dinoman
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
den dag m$ gör bättre sökare än google kommer jag använda den., likaså med allt annat

Vadå då? Bing är väl kalasbra!

...

Not.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - EVGA GTX 980 Ti Hybrid @ 1484/7800Mhz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC u3477PQU 34" Ultra Wide (3440x1440p)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

Låter som Intel; "Ni får pengar av oss om ni inte använder vår konkurrent."

Eu, buss på!!

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
microsoft skulle börja som halvledartillverkare, dom och intel använder ju ungefär samma metoder

Man talar ju faktiskt om Wintel som ett begrepp, än om Intel i nuläget minst sagt stressar Microsoft med att skicka en galen pingvin på W-et.

Om nyheten: jag skulle gärna vilja se upplägget förklarat innan jag kommenterar det. Jag har svårt att förstå hur Microsoft skulle kunna nyttja en sådan taktik, speciellt med tanke på deras historiska belastning vad gäller liknande s k krig.

Ifall beskrivningen stämmer låter det som en patetisk bortförklaring. Istället för att medge att ledningen för Microsoft är riktigt irriterade och inte annat önskar än att strypa syret för Google (inget ont menat ifrån min sida, för konkurrenter ska väl inte umgås för familjärt) beskrivs det som: "setting the scene for a search engine battle that could offer a ray of light to the newspaper industry".

Med så ädla motiv kanske Microsoft kan nomineras till nästa års fredspris?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det lustiga är ju att det antagligen kommer leda till att folk helt enkelt struntar i företagen som tar bort sina sidor. Om jag söker på något och får en träff på någon av News Corps tidningar så läser jag den, om dom inte finns där läser jag hos någon annan.

Precis min åsikt. GL HF säger jag bara, Ms, och "alla" de som faktiskt går på det här erbjudandet. Den enda effekten detta kommer ha är att dessa sidor förlorar sina besökare.

Om man inte kan hitta något på google så finns det inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Shit vad mycket har mot MS det finns här, handlar i grund och botten om att Google använder information utan att betala för den och frågan som har ställts är om inte google borde börja betala för den. Microsoft är villig att ge betalt för att få samma information, så varför skulle Google få den gratis? Jag tror inte att många här skulle vilja att våra framtida medier får intäkter enbart från reklam, det skulle tex kunna innebära att kritik av det företag som betalar för dina upplagor uteblir eller blir partisk, därför så kanske alternativa metoder är bra? Inte för att just denna är genialisk eller perfekt, men det är positivt att folk iaf pratar om problemen...

|| Silverstone PS02 || Corsair 520 HX || XFX NFORCE 650I ULTRA || XFX 9600GSO @ 700/1750/1000 || Intel E4400 @ 3.0Ghz || Philips Brilliance 200WP7ES || 2 x Samsung Spinpoint 320GB|| 4 x 1Gb Corsair XMS2 6400 @ 300 Mhz 3,3,3,8 ||
|| Nöjd MSI Wind ägare ||