Intel Core i9 i test

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9 i test

Polska PCLab har kommit över ett exemplar av Intels ännu olanserade processor Gulftown, mer känd som Core i9. Nykomlingen innehåller sex kärnor och väntas bli den vassaste modellen på marknaden i början av 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk

Grymt.

Känns nästan bra att jag sparade in på att köpa en I7 processor och kan köpa denna istället

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

troligen kommer den inte att prestera bättre än i7 i crysis på samma frekvens, har för mig crysis inte använde alla kärnor i en quad äns, iaf inte fullt ut.

Permalänk

Fatta denna i 4,3 GHZ eller mer och 5970CF. Dreggggeeeellll.....

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Prislapp, instegsmodell: 4600kr.

(gissning)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fatta prislappen

Du kommer antagligen få 2 av valfria grafikkort för mellanskillnaden mot en 920/930 och det kommer antagligen göra mer för FPS:en.

Men vist är den fräck.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Nice, nu gäller det bara att allt optimerats till fler kärninga CPU.er och 64-bit.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Nice, nu gäller det bara att allt optimerats till fler kärninga CPU.er och 64-bit.

Jo, men antagligen är det svårare än att punga ut en flerkärnig processor. Fler trådar => annan design => mer testning => fler buggar => dyrare utveckling...

Permalänk

luktar dyrt, men om dom släpper den billigt får amd problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
luktar dyrt, men om dom släpper den billigt får amd problem

Dom har nog ingen anledning att släppa den billigt... Ingen som överväger i alla fall =D

Permalänk
Musikälskare

Galen klock på luft ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Enligt rykten ska Xeon-modellen av denna komma i nästa Mac Pro i januari. Det blir dual-cpu 6 cores x 2 + HT = 24 trådar = <3

Det är omkring 75 Ghz utan överklockning för ca 30k... Oj vad najs det vore med en sådan för rendering...

/CGI ^^

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Prislapp, instegsmodell: 4600kr.

(gissning)

Det tror jag inte, är det inte i princip officiellt att den kommer kosta 999 dollar?

Permalänk
Medlem

Jag är mest glad över den nya tillverkningstekniken. 32 nm verkar lovande för temp och ström. Ser fram emot budgetvarianter som väl fortfarande är på gång för januari 2010?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Prislapp, instegsmodell: 4600kr.

(gissning)

Den kommer bara att finnas som extreme-edition vad jag har läst så det lär inte finnas nån "instegsmodell"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det tror jag inte, är det inte i princip officiellt att den kommer kosta 999 dollar?

Ja antagligen.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv

i9 blir dyr, är bara att glömma att få dessa för under 8000 kr iallafall. Ni som bara spelar spel kan köpa en i5 istället då denna inte ger er något.

Söt sak dock, ser fram emot lansering och fler tester. 32nm är hett.

Permalänk
Medlem

OHH!! Sweet!

Kanske blir till att uppdatera om ett år då dessa har svalnat lite bugg och prismässigt

Visa signatur

Intel i7 920 @ 3,2Ghz - 64 GB SSD - 2 TB 7200 RPM - ASUS HD5850 @ 900/1250Mhz - 6 GB @ 1600Mhz - etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CGI
Enligt rykten ska Xeon-modellen av denna komma i nästa Mac Pro i januari. Det blir dual-cpu 6 cores x 2 + HT = 24 trådar = <3

Det är omkring 75 Ghz utan överklockning för ca 30k... Oj vad najs det vore med en sådan för rendering...

/CGI ^^

Hur tänker du nu, för prestandan blir inte lika med 75GHz

jämför med en cpu med en kärna (gamla uppgiter)
2 st cpu (1 kärna)--> 50-60% förbättring
1 st cpu (2 kärnor) --> 70-80 % förbättring

jag tror inte du får 100% förbättring/per tråd

rätta mig om jag har fel?

Permalänk
Medlem

German store leaks 32nm Core i3, Core i5 details

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tidigare tester visar att processorn är inte direkt snabbare i applikationer/spel som inte utnyttjar flera kärnor. Den är lite, lite snabbare på samma klockfrekvenz och något svalare och drar något mindre ström, vilket öppnar för överklockning.

Jag som idag sitter på en 2år gammal CPU är ju dock lite nyfiken på att uppgradera.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrom.emil
Hur tänker du nu, för prestandan blir inte lika med 75GHz

jämför med en cpu med en kärna (gamla uppgiter)
2 st cpu (1 kärna)--> 50-60% förbättring
1 st cpu (2 kärnor) --> 70-80 % förbättring

jag tror inte du får 100% förbättring/per tråd

rätta mig om jag har fel?

Jag tänkte nog inte alls; jag hamnar (mentalt) på en strand med starkt solsken och paraplydrinkar direkt när jag börjar tänka på den där datorn... Jag tänkte typ 24x ~3ghz heh men nåja...snabb blir den iaf. ^^

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk

med orolig att polaker får tag i den:P men bra att dom delar med av infon hehe

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CGI
Jag tänkte nog inte alls; jag hamnar (mentalt) på en strand med starkt solsken och paraplydrinkar direkt när jag börjar tänka på den där datorn... Jag tänkte typ 24x ~3ghz heh men nåja...snabb blir den iaf. ^^

/CGI

En sån maskin kostar nog inte heller några 30k.. priset lär landa närmare 75k.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
En sån maskin kostar nog inte heller några 30k.. priset lär landa närmare 75k.

Det tvivlar jag starkt på. Mac Pros kostar oftast mellan 26-35k beroende på om de har 1-2 CPUs. De Xeons de använder nu kostar 11k/st i handeln har jag för mig.

Men visst, man kan ju uppgradera dem till helt galna priser-- vilket så klart är dumt. Om man lägger till allt på dem (vilket är beyond galet och dumt) så landar det på 130k tror jag.

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Har även hört rykten om att Mac Pro 5.1 blir de första datorerna att bestyckas med dessa processorer. De hade något avtal med Intel som gör att de får tillgång till modellerna i förtid.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Lite kär man blev ja..... Fast till de priserna som dessa modeller brukar ha så kommer jag inte ha råd med denna processor. Får sätta min förhoppning till att AMDs 6-kärniga kommer till förmånliga priser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
i9 blir dyr, är bara att glömma att få dessa för under 8000 kr iallafall. Ni som bara spelar spel kan köpa en i5 istället då denna inte ger er något.

Söt sak dock, ser fram emot lansering och fler tester. 32nm är hett.

Nej, 32nm är coolt, inte hett.

Permalänk
Medlem

Är väl ingen omöjlighet att de kommer att kosta 3-4k, ett år efter att de kommit ut. Uppriktigt sagt får min q6600 säkert knalla vidare i två år till. Känner att det går för långsamt fram på cpudelen jämfört med grafikdelen av utvecklingen. Iofs bra för mig annars skulle man bli tvungen att uppgradera oftare.