Att annulera en beställning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2006

Att annulera en beställning?

Frågeställningen är följande: Jag lägger en beställning via en webbshop. Passar även på att förskottsbetala varan. 2 dagar senare får jag en orderbekräftelse/erkännande via mail. Som jag vill tolka detta föreligger ett avtal mellan säljaren resp mig som köpare. Säljaren förbinder sig att leverera varan till mig i utbyte mot att jag betalar honom överenskommet pris. 2 månader senare dimper ett mail ned i min mailbox där säljaren ensidigt annulerar beställningen. Han har således brutit avtalet.

Kan jag i detta fall kräva ersättning för avtalsbrott?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Har du läst säljarens villkor som du förmodligen godkände vid beställning?
Det är mycket möjligt att det finns ett avsnitt där om varor som ej går att leverera, slutförsäljning eller utgångna produkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Har du läst säljarens villkor som du förmodligen godkände vid beställning?
Det är mycket möjligt att det finns ett avsnitt där om varor som ej går att leverera, slutförsäljning eller utgångna produkter.

Jo där finns en luddig paragraf om upp till 60 dagar.

Citat:

10. Oförutsedda händelser
En part bär inte ansvar för ett icke-uppfyllande i händelse av orsaker utanför dess rimliga kontroll (force
majeure) inkluderande bl a strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsproblem,
valutafluktuationer, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrofer. Vardera parten skall ha rätt till en
rimlig förlängning av tiden för fullgörelse, dock, om sådan orsak skulle vara längre än 60 dagar har vardera
parten rätt att genom skriftlig underrättelse häva detta avtal utan rätt till ersättning

Den centrala frågeställningen är att säljaren har lämnat en orderbekräftelse med ett preliminärt leveransdatum - samtidigt som han EJ hade den aktuella varan på lager samt ej heller avstämt med sin leverantör när varan kunde levereras. Det luktar skumraskaffärer lång väg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
Jo där finns en luddig paragraf om upp till 60 dagar.

Den centrala frågeställningen är att säljaren har lämnat en orderbekräftelse med ett preliminärt leveransdatum - samtidigt som han EJ hade den aktuella varan på lager samt ej heller avstämt med sin leverantör när varan kunde levereras. Det luktar skumraskaffärer lång väg.

Skrev de inte varför det annulerats? Force Majeure kräver att det ska vara rätt seriösa problem, inte bara slut i lagret eller liknande.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
Jo där finns en luddig paragraf om upp till 60 dagar.

Den centrala frågeställningen är att säljaren har lämnat en orderbekräftelse med ett preliminärt leveransdatum - samtidigt som han EJ hade den aktuella varan på lager samt ej heller avstämt med sin leverantör när varan kunde levereras. Det luktar skumraskaffärer lång väg.

Det är väl inget luddigt med den paragrafen? Däremot har jag svårt att förstå vad du vill säga. Är det skumraskaffärer bara för att säljaren inte kunde leverera varan du beställt? Sånt händer, och det är därför den där paragrafen finns i avtalet du godkännt.

Jag tycker det verkar som om du är ute och fiskar efter "kompensation", som fjortisarna på det här forumet brukar gnälla om vid minsta lilla motgång.

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004

Artikel utgått, du får tillbaka dina pengar, alla glada? Eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2008

Ja, vad är problemet, du lär ju få tillbaka dina pengar?

Dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Ja, vad är problemet, du lär ju få tillbaka dina pengar?

Företaget har räntefritt under 3 månader disponerat mina pengar. Sätter man detta i system kan det bli rätt stora belopp som företaget kan använda till att täcka upp sina egna kortsiktiga leverantörskulder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
Företaget har räntefritt under 3 månader disponerat mina pengar. Sätter man detta i system kan det bli rätt stora belopp som företaget kan använda till att täcka upp sina egna kortsiktiga leverantörskulder.

Hur mycket handlade det om?
Om man inte investerar aktivt så kan man i absolut bästa fall få 0,6 - 1% ränta på ett normalt konto över 3 månader.
Räkna ut vad de är skyldiga på de grunderna så känns det nog rätt fånigt i slutänden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans i Sverige
Registrerad
Feb 2004

Jag råkade ut för exakt samma sak, när jag handlade från en datorbutik.
Jag hade då beställt en vara som dom satt ut till ett för lågt pris.
Så jag var snabb och la en beställning på 5st eftersom jag förstod att det var ett kanonpris.
Jag betalade med kort, pengarna drogs från kontot, fick order bekräftelse, men efter drygt 1månad så annulerades ordern, jag ringer upp och ifrågasätter varför ordern bara raderats och får svaret att produkten gått ut ur sortimentet.
Jag fick tillbaka mina pengar men kommer aldrig mer handla ifrån den butiken.
Eftersom jag anser att dom var oseriösa som inte säljer till utlovat pris.
Samt att vi bildat ett avtal eftersom jag fått orderbekräftelse och pengarna dragits från mitt konto, men dom var ju efterkloka och ångrade sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2007

Jag förstår dina punkter och absolut "BÖR" dem ersätta dig med något då detta är utanför skälig tid vilket brukar vara 4 veckor, men min undran är dock varför vänta 2 månader innan du gjort något alls, du har också skyldigheter genom att kolla upp saker själv så som att ringa till dem och kolla var är mina saker? Jag förstår varför du vill ha kompensation men tror tyvärr inte det blir något av det. Du borde ha klagat på detta till dem innan att dina pengar är dragna utan produkt och därmed kräva förklaring vad som händer.

Lycka till tror dock inte du kan kräva något.

Det verkar ej handla om stora pengar eller så har du förmycket pengar skojar lite bara

Chassi: Corsair Crystal 570X RGB, Intel 8700K, SSD 830 256GB , Asus Z370-F, EVGA GTX980 SC + Arctic Xtreme IV , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G9x, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
Jag råkade ut för exakt samma sak, när jag handlade från en datorbutik.
Jag hade då beställt en vara som dom satt ut till ett för lågt pris.
Så jag var snabb och la en beställning på 5st eftersom jag förstod att det var ett kanonpris.
Jag betalade med kort, pengarna drogs från kontot, fick order bekräftelse, men efter drygt 1månad så annulerades ordern, jag ringer upp och ifrågasätter varför ordern bara raderats och får svaret att produkten gått ut ur sortimentet.
Jag fick tillbaka mina pengar men kommer aldrig mer handla ifrån den butiken.
Eftersom jag anser att dom var oseriösa som inte säljer till utlovat pris.
Samt att vi bildat ett avtal eftersom jag fått orderbekräftelse och pengarna dragits från mitt konto, men dom var ju efterkloka och ångrade sig.

Om ett pris är så lågt att det uppenbarligen är felaktigt har företaget all rätt att bryta eventuella leveransöverenskommelser. Du insåg att priset var felaktigt satt, ville passa på att tjäna en hacka och sen anklagar du företaget ifråga för att vara oseriöst? Jomenvisst...

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A-a
Registrerad
Okt 2008

Att hålla sina leverantörsskulder nere genom att hålla pengarna. Handlar om mycket mer än ca1%. Ta tex din kredit på bankkortet vad är den ?
Vi pratar om runt 4-5% i det här läget och då finns det mycket pengar att göra om man sätter det i system att hålla pengar inne.

Däremot skulle du påpekat tidigare, så du kunde fått dina pengar tidigare. Det här är bara ett sätt att utnyttja blåögda personer. Ytterligare en orsak varför jag aldrig förskottsbetalar.