Permalänk
Medlem

Städa datorn?

Jo, visste inte riktigt vart jag skulle posta detta, men here it goes -
Jag ska "städa" min dator då den blivit rejält dammig efter ett antal månaders användning utan dammfilter och rejält med fläktar.

Och eftersom att jag har hört att man lätt kan skada komponenterna med dammsugare så tänkte jag istället blåsa ur den med en kompressor.
Så jag undrar bara, kan dett skada datorn på något sätt? eller funkar det med dammsugare med? behöver iaf tips på hur jag ska få ut allt dam.
har även hört att man kan skada fläktarna om dem börjar snurra för mycket, så ska man hålla fast dem så dem inte snurrar?..
(A)

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 800d Moderkort ASUS Z170-A RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance GPU ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX OCPSU EVGA Supernova G3 750W CPU Intel Core i5 6600K @ 4.6GHz, Noctua NH-D14 Skärm Acer 34" Predator XR341CK Curved

Permalänk

Om du blåser för nära komponenterna och/eller har för högt lufttryck på kompressorn kan du skada komponenterna. Med lite sunt förnuft så ska det inte vara nån fara

Angående fläktarna... det är väl bara hålla fast vingarna medans du blåser fläkten? Det är väl inte så svårt?

Visa signatur

Tack å bock, Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte "maxa" kompressorn, blås sakta till en början så ser du hur mkt damm som blåser bort.
Kompressor är helt klart det bästa alternativet för rengöring av en dator.
Ps. glöm inte nätagget och graffekortet. Samt prollekylaren.
Det är väl de tre som är de viktigaste.

Permalänk
Medlem

Och fläktarna, så är det precis som du och rectumfrier säger, håll i bladen så de inte snurrar.

Permalänk

Det här med att man ska undvika att använda dammsugare stämmer inte!!
Jag har ALLTID dammsugit ur mina burkar och ALDRIG fått nåt problem med ESD skador.....

bara en myt!

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

man kan väl sätta en kabel mellan datorchassit och dammsugarmunstycket/slangen om man är rädd för ESD skador???

alltså för att jorda ner statiska elen i datorchassiet, om man har kontakt mellan chassiet och slangen så ska det inte kunna uppstå statisk el mellan chassie och dammsugaren pga att kabeln mellan skulle se till så att en utjämning av spänning skulle ske.. = inga gnistor eller spänningsöverföring.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

vet inte vilket slags munstycke du har, men har du model ~3mm som jag har så funkar det alldeless utmärkt att köra kompressorn upp till 5-6 bar sen börjar du på kanske ~50cm avstånd och kör korta tryck och känner av att du kan kontrollera trycket sen går du bara närmare och håller fast fläktbladen. brukar gå åt ~5 bar i 24 liters kompressorn på 3+ bar's tryck på min miditower för en komplett rengöring.
ett hett tips är att använda kompressorn i ett välventilerat rum/utomhus lr använda andningskydd

edit: även om man inte är rädd för esd skador så är en kompressor alltid att föredra. jag vill se den damsugarn som kan rensa en cpu fläns som fått köra en längre tid utan underhåll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Jag har ALLTID dammsugit ur mina burkar och ALDRIG fått nåt problem med ESD skador.....

bara en myt!

Det är inte en myt då ja har haft två olika datorer vid två olika tillfällen som inte startat efter en dammsugning.
Jag kommer iaf aldrig mer dammsuga en dator..

Permalänk
Medlem
Citat:

bara en myt!

Nej det är inte en myt. När du dammsugar gnids dammpartiklarna mot munstycket som ger det en statisk laddning. Om du sedan går för nära med munstycket kan det urladdas och då kan det hända att något går sönder.

Om man är försiktig och håller munstycket på avstånd kommer ingenting att gå sönder. Det är inte heller garanterat att något går sönder om man rör datorn med munstycket, men risken finns.

En sak man kan göra att är blåsa bort dammet med tryckluft och sedan ha dummsugaren brevid för att fånga upp dammet som flyger omkring.

Permalänk
Medlem

tänk på att en kompressor innehåller fukt, du skulle ha en sån här istället: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

bara en myt!

Jag har gått över motorvägen 2ggr mitt i natten, har aldrig blivit påkörd, det är bara en myt!

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Jo men man undrar ju HUR de som säger sig ha dammsugit sönder elektroniken i en dator har bettet sig.
Har de dammsugit inanmätet såsom de skulle ha dammsugit en vanlig vardagsrums-mattta eller?

Jag eller de jag känner har aldrig lyckats paja något när jag dammsugit, och då har jag enstaka gånger även råkat komma åt såna saker som CPU-fläkt.

Jag tror iaf att det faktiskt är svårt att paja en dator genom ESD och dammsugning...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Citat:

Jo men man undrar ju HUR de som säger sig ha dammsugit sönder elektroniken i en dator har bettet sig.
Har de dammsugit inanmätet såsom de skulle ha dammsugit en vanlig vardagsrums-mattta eller?

Jag eller de jag känner har aldrig lyckats paja något när jag dammsugit, och då har jag enstaka gånger även råkat komma åt såna saker som CPU-fläkt.

Jag tror iaf att det faktiskt är svårt att paja en dator genom ESD och dammsugning...

Självklart har det ju att göra med hur man gör.

Jag brukar dammsuga av insugsfläktarna samt datorns front och dammfilter. Brukar även försiktigt suga upp lite av det som lagt sig i botten på chassit för att hålla efter lite när jag ändå dammsuger i rummet.

Pratar vi storstädning och att få rent i kylflänsar och på komponenterna är det dock en annan sak, då är det helt klart tryckluft som är bäst.

Ett annat alternativ är att använda dammsugaren med endast metallröret utan munnstycke och med en sladd eller ett ESD-armband låta det vara hopkopplat med chassit. Akta bara så du inte rent fysiskt har sönder nått när man vevar runt i datorn.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danielsan
det innehåller väl både luft och ibland även olja? vet när jag blåst mot en o samma punkt att man ser ett tunt oljigt lager, beror säkert på att kompressorn är sliten. dustoff cat_fisk_1 länkade till funkar bra. biltema säljer stora burkar billigt

Denna kompressor från Jula kanske kan vara något eftersom den är helt oljefri.
http://www.jula.se/luftkompressor-ol-195-24-l-125308

Permalänk
Medlem

snacka om stora burkar.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Själv så brukar jag låna en dammsugartillsats för dator av min far. Köpt på biltema för många år sedan nu. Är ett litet munstycke som kan utrustas med en tunn topp eller en liten borste för rengöring av bla fläktar. Än så länge har detta räckt för att hålla rent över 20 st stationära och 6 st bärbara som vi avverkat från 1995-nu.

Permalänk
Medlem

Statisk elektricitet - en osynlig fiende - Teknik360

lite läsning.

Fo3

PS Branchen bedömer att ca 80% av RMA på datorkomponenter beror på ESD.
DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Alltid lika hett diskussionsämne detta.

Själv vill jag bara för säkerhetsskull inte använda dammsugaren för mycket i datorn.

Men jag tycker att en kompressor är lite för dyrt bara för detta ändamål och tänkte kolla om ngn vet om en sån här har nog med tryck för att putta ut dammet ur datorn och om det lätt kan bli fukt eller olja i en sån.

Luftpåfyllare 4 bar 12 V

Luftpåfyllare 10 bar 12 V

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggan83:

Alltid lika hett diskussionsämne detta.

Själv vill jag bara för säkerhetsskull inte använda dammsugaren för mycket i datorn.

Men jag tycker att en kompressor är lite för dyrt bara för detta ändamål och tänkte kolla om ngn vet om en sån här har nog med tryck för att putta ut dammet ur datorn och om det lätt kan bli fukt eller olja i en sån.

Luftpåfyllare 4 bar 12 V

Luftpåfyllare 10 bar 12 V

Håller med dig helt och har också funderat på saken, 4 eller 10 bar borde ju räcka tycker man. Frågan är väl mer om den kan dra med sig fukt eller olja som skadar datorn.
Hoppas någon kan ge ett vettigt svar på detta.