Permalänk
Medlem
Skrivet av carolus_erectus:

Tack för artikeln!

Det där med räckvidd har jag hört så olika bud kring: på flera håll menar folk att den är likadan för samtliga routers då dess signal endast får vara av viss styrka. Nå väl, blir lite sugen på RT-AX58U även om jag i nuläget inte har särskilt många (någon ens?) kompatibla klienter, men det torde ju vara lite mer framtidssäkert.

Precis, det är en hel vetenskap och väldigt beroende på ens egna hemförhållanden och hur bostaden ser ut och är byggd (Och vilket material!)

Permalänk
Medlem

Riktigt fin deal om ni inte läst "Dagens Fynd"-tråden!

"Produkt: Asus RT-AC86U - Trådlös router
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam....
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467565
Pris: 1490:-

Ännu lägre pris hos Webhallen jämfört med "vanlig" kampanj och "all time low" (Samma pris har förekommit i mars 2019).

Cashback ger ytterligare 40€ tillbaka direkt från ASUS så det är en grym deal!
https://promotion.asus.com/en/nordics/gamingweek#"

Permalänk

Hjälp SweClockers!

Jag bor i ett comhem-hus och har deras "hub c3" och bra täckning i hela huset. På ovanvåningen har vi byggt ett kontor och jag ska bland annat ha en eller kanske två stationära datorer. Jag vill helst skapa en trådlös accesspunkt i kontoret så att jag kan koppla in några datorer via kabel, vilken router rekommenderas?

Accesspunkten måste alltså prata med min com hem router på något sätt. Vill slippa kabeldragningen från bottenplan till övervåningen.

En fundering som dök upp: om inte com hem-routern stödjer "wireless bridge mode", måste jag då köpa två nya routrar för att bygga nätverket som jag vill ha det?

Permalänk
Medlem

@sundiiiin: Många accesspunkter/förstärkare går att använda som trådlöst nätverkskort, så nej du behöver inte två. Det kan ibland fungera bättre med två däremot.

Permalänk

Något exempel på produkt? Hittar bara accesspunkter som är trådbundna, eller repeaters som skickar signalen via elledningarna(vill ej köra med det, drar hellre en kabel då)

Det enda konkreta förslag jag fått hittils är ett mesh-nätverk men jag vill se om det går att lösa lite billigare, har inte behov av olika puckar runt om i huset heller då täckningen redan är bra.

Permalänk
Medlem

Finns det något mesh nätverk som har sattelitstationer med anslutning för vanliga tp kablar?

Jag har en enhet som saknar wifi men är långt ifrån bas stationen, som kräver en kabelanslutning. För närvarande har jag en extender som inte fungerar särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

Finns det något mesh nätverk som har sattelitstationer med anslutning för vanliga tp kablar?

Jag har en enhet som saknar wifi men är långt ifrån bas stationen, som kräver en kabelanslutning. För närvarande har jag en extender som inte fungerar särskilt bra.

Vad du vill ha är en "Brygga".
En hel del routers går att sätta i "Bridge" mode, så har man en router över kan man kanske använda den.
En brygga tar emot Wifi och skickar ut det på RJ45 portar.

En del extendrar har också en brygg funktion i sig men eftersom det också en extender så sabbar de Wifi nätverket.
En extender slöar ner hela wifi nätverket inte bara de som är uppkopplade mot den, så dessa skall man passa sig för.

Ett mesh nätverk som saknar egen backhaul kanal funkar som ungefär som extender så vill man ha fart skall man undvika dessa.
De flesta mesh nätverk har RJ45 uttag på klient noderna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

Finns det något mesh nätverk som har sattelitstationer med anslutning för vanliga tp kablar?

Jag har en enhet som saknar wifi men är långt ifrån bas stationen, som kräver en kabelanslutning. För närvarande har jag en extender som inte fungerar särskilt bra.

Många "förstärkare" går att köra som ett nätverkskort precis som jag skriver till en annan några inlägg upp, alltså att den ansluter sig som en vanlig klient och ger dig nätverk via ethernet. Läs manualen får vi köra på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundiiiin:

Något exempel på produkt? Hittar bara accesspunkter som är trådbundna, eller repeaters som skickar signalen via elledningarna(vill ej köra med det, drar hellre en kabel då)

Det enda konkreta förslag jag fått hittils är ett mesh-nätverk men jag vill se om det går att lösa lite billigare, har inte behov av olika puckar runt om i huset heller då täckningen redan är bra.

Tips, citerar eller skriver du mitt namn @sundiiiin så ser jag att du frågat.

Absolut billigaste accesspunkten/förstärkaren som kan köras som trådlöst nätverkskort och har Gigabit-nätverk är D-Link DAP-1620. Sen tycker inte jag om D-Link som märke egentligen eller kan ge någon rekommendation, men funktionen som sådan ska fungera och vissa ställen kan man köra öppet köp eller ångerrätt på och testa produkten utan problem. Dyrare alternativ fungerar minst lika bra också.

Många routrar går att ställa in i sådant läge också.

Homeplug brukar för övrigt vara bra alternativ, men där kan man som sagt också köra en dedikerad WiFi-brygga.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Vad du vill ha är en "Brygga".
En hel del routers går att sätta i "Bridge" mode, så har man en router över kan man kanske använda den.
En brygga tar emot Wifi och skickar ut det på RJ45 portar.

En del extendrar har också en brygg funktion i sig men eftersom det också en extender så sabbar de Wifi nätverket.
En extender slöar ner hela wifi nätverket inte bara de som är uppkopplade mot den, så dessa skall man passa sig för.

Ett mesh nätverk som saknar egen backhaul kanal funkar som ungefär som extender så vill man ha fart skall man undvika dessa.
De flesta mesh nätverk har RJ45 uttag på klient noderna.

Tack för svar! Frågan är om det går att brygga en router ihop med min com hem "hub c3" , måste routern som "skickar ut' nätverket också ha någon sådan funktion? Eller behöver jag två routers som har den funktionen inbyggd för att få till det.

Jag har en D-Link dir842 över, men blir inte klok på om den går att brygga!? Det går iallafall inte att nyttja den som en accesspunkt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tips, citerar eller skriver du mitt namn @sundiiiin så ser jag att du frågat.

Absolut billigaste accesspunkten/förstärkaren som kan köras som trådlöst nätverkskort och har Gigabit-nätverk är D-Link DAP-1620. Sen tycker inte jag om D-Link som märke egentligen eller kan ge någon rekommendation, men funktionen som sådan ska fungera och vissa ställen kan man köra öppet köp eller ångerrätt på och testa produkten utan problem. Dyrare alternativ fungerar minst lika bra också.

Många routrar går att ställa in i sådant läge också.

Homeplug brukar för övrigt vara bra alternativ, men där kan man som sagt också köra en dedikerad WiFi-brygga.

Tack för svar! Bra idé med att testa produkten under öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundiiiin:

Tack för svar! Frågan är om det går att brygga en router ihop med min com hem "hub c3" , måste routern som "skickar ut' nätverket också ha någon sådan funktion? Eller behöver jag två routers som har den funktionen inbyggd för att få till det.

Jag har en D-Link dir842 över, men blir inte klok på om den går att brygga!? Det går iallafall inte att nyttja den som en accesspunkt.

Det behövs ingen särskild funktion i din router.
En brygga ser för routern ut som en vanlig wifi klient.

Så vitt jag kan se så går inte D-Link dir842 att använda som en brygga.
Kan ju hända din extender går att sätta i "Brigde mode", dvs stänga av att den skickar ut wifi.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vilken Asus router rekommenderar ni om man vill ha bästa möjliga OpenVPN hastighet?
Bredbandsanslutningen är 500 Mbit/s - 1 Gbit/s

Priset på Asus routern är av mindre betydelse.

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte vad jag ska köpa så kanske nån kan hjälpa mig på traven? Har bredband 500/500. I samband med renovering av trapphuset i föreningen satte jag in ett kombiskåp (el/data) i hallen för att slippa en ful lösning med synliga kablar (överlämningspunkten sitter i hallen). I skåpet satte jag en Ubiquiti Edgerouter X SFP (föreningen har dragit fram kanalisation för fiber för att i framtiden blåsa in fibern.) Från dataskåpet är det dragiet två kablar till uttag i vardagsrummet och två kablar till uttag i gästrummet. Hittills har jag kört Asus AC58U som AP kopplat till ett av uttagen i vardagsrummet. Har haft bra täckning i halva lägenheten (vardagsrum, sovrum, kök, badrum), men otillräckligt i gästrummet. Satte därför en Netgear wifi range extender där. Mest strul med den lösningen eftersom den har eget SSID.

Nu har Asus-AP:n börjat krångla så jag tänkte köpa nya grejer. Vill ha kvar router i skåpet i hallen och korskoppla därifrån. Önskar samma SSID i hela lägenheten och god täckning. Nån som kan tipsa vad jag ska köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adhoc76:

Jag begriper inte vad jag ska köpa så kanske nån kan hjälpa mig på traven? Har bredband 500/500. I samband med renovering av trapphuset i föreningen satte jag in ett kombiskåp (el/data) i hallen för att slippa en ful lösning med synliga kablar (överlämningspunkten sitter i hallen). I skåpet satte jag en Ubiquiti Edgerouter X SFP (föreningen har dragit fram kanalisation för fiber för att i framtiden blåsa in fibern.) Från dataskåpet är det dragiet två kablar till uttag i vardagsrummet och två kablar till uttag i gästrummet. Hittills har jag kört Asus AC58U som AP kopplat till ett av uttagen i vardagsrummet. Har haft bra täckning i halva lägenheten (vardagsrum, sovrum, kök, badrum), men otillräckligt i gästrummet. Satte därför en Netgear wifi range extender där. Mest strul med den lösningen eftersom den har eget SSID.

Nu har Asus-AP:n börjat krångla så jag tänkte köpa nya grejer. Vill ha kvar router i skåpet i hallen och korskoppla därifrån. Önskar samma SSID i hela lägenheten och god täckning. Nån som kan tipsa vad jag ska köpa?

Köp två accesspunkter eller meshroutrar och ställ in som accesspunkter eller två routrar och ställ in som accesspunkter, gör det inte svårare än det är

Allt från två D-Link DAP-1620 till typ 2 Arubas kommer fungera fint. Även det mesta billiga för hemmabruk har stöd för någon typ av roaming och i slutändan är det din klient som styr.

Vad är det för Netgear du har? Du kanske kan köra en likadan till och skippa Asus-routern.

Säg vad du tittar på för typ eller märke så blir det lättare att lyfta för och nackdelar än att be folk berätta vad de själva föredrar för att rättfärdiga var de sänkte sina pengar. Du kommer hitta prylar från alla tillverkare som duger här – Netgear, D-Link, Asus, TP-Link, ZyXEL, Linksys, Google eller Ubiquiti spelar ingen roll.

Vad ska du ha? 11ac? 2,4 GHz 11ax? Ska de styras via kontroller/kontrollerprogramvara?

3-pack mesh-router kan du få för 1400 kr också, och de går fint att köra som accesspunkt och med kabel. Täckning kan du alltså få relativt billigt.

Permalänk
Medlem

Ja det ligger ju mycket i det du beskriver. Har en Asus AC58U som jag har ställt in som AP. Låter Edgeroutern sköta routerjobbet i skåpet i hallen. Gillar egentligen upplägget jag har nu - har funkat bra, men nu när Asusen börjar krångla så måste man ju fundera ett varv. Säg så här då:

1. Byta ut AC58U i vardagsrummet till en nyare modell från Asus och använda den som AP. Har inga avancerade behov egentligen. Kör det mesta trådat (TV, Sonos Arc, Apple TV4K, PS4, iMac). Det jag använder wifi till är ett par iPhones, en macbook pro, ett par chromecast, en Roborock-dammsugare och en ipad). Inga extrema saker alltså. Men vill förstås ha stabilt wifi och bra hastigheter.

2. Hitta en lösning för gästrummet så att jag har en AP där också som går på samma SSID så man inte tappar anslutning till wifi när man rör sig mellan rummen. Kör gärna nåt från Asus där också och skippar Netgear-repeatern.

Eftersom ax-standarden (wifi6) är bakåtkompatibel så kanske det är vettigt att köra på ax när jag nu ändå ska köpa nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adhoc76:

Eftersom ax-standarden (wifi6) är bakåtkompatibel så kanske det är vettigt att köra på ax när jag nu ändå ska köpa nytt?

Fast vill du det? 2,4 GHz 11ax-prylar är inte billigt, tveksamt hur mycket 5 GHz 11ax ger i dagsläget. Kolla Prisjakt med dess filter så ser du vad det kostar.

Netgear-prylen är nog bara felinställd. De flesta går att köra som vanliga accesspunkter du ansluter med kabel, med samma SSID som övriga nätverket. Många "förstärkare" stödjer roaming och mesh likväl som kabel för backhaul.

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag inte vet vad jag vill eller behöver riktigt. Vill väl egentligen bara att wifi ska fungera sömlöst i hela lägenheten, vilket inte fungerar nu (tappar uppkopplingen i gästrummet). Enkelt uttryckt behöver jag alltså två AP att koppla in i två olika rum där det finns datauttag framdraget som Edgeroutern tar omhand routerfunktionen (utan wifi) i dataskåpet i hallen. Dumt att välja mesh tänker jag när jag har möjlighet att köra två AP inkopplade på tråd.

Felstavning justerad
Permalänk
Medlem
Skrivet av adhoc76:

Problemet är att jag inte vet vad jag vill eller behöver riktigt. Vill väl egentligen bara att wifi ska fungera sömlöst i hela lägenheten, vilket inte fungerar nu (tappar uppkopplingen i gästrummet). Enkelt uttryckt behöver jag alltså två AP att koppla in i två olika rum där det finns datauttag framdraget som Edgeroutern tar omhand routerfunktionen (utan wifi) i dataskåpet i hallen. Dumt att välja mesh tänker jag när jag har möjlighet att köra två AP inkopplade på tråd.

Mesh är bara en vanlig trådlös router, eller om du hellre vill en accesspunkt med routerfunktion. 2 eller 3-pack där är bland den bästa lösningen du hittar om du inte vill köra t.ex. två Ubiquiti UniFi AP AC Lite (eller AC Pro) för mer pengar plus behöver köra UniFi Network Controller på någon maskin.

Mesh behöver inte köra trådlös backhaul och de flesta vanliga routers kan köra trådlös backhaul så det handlar mest om att det är system som bundlas med flera enheter. Det är typ som att kalla ett tangentbord gaming, du kan sälja för mer pengar om du kallar det mesh och har alienware-design

Vad som är mest prisvärt kommer skilja sig mellan olika kampanjer.

Billigast 2-packet med Gigabit du hittar nu är nog: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5298141 eller om du föredrar Asus https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4921210

Billigaste 3-pack med Gigabit just nu är nog: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5341594

Billigast accesspunkten du kan köra med 11k/v (stöd av roamingstandard) är nog som sagt D-Link DAP-1620: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393906

Har du några specifika önskemål som gör att vilken som helst av dessa fyra sista inte passar?

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nåt! Riktigt bra tips! Bra jämförelse där med ”gaming” tangentbord - känner igen det där!

Nej jag har inga specifika önskemål, vill bara att det ska fungera utan strul. Var ju lite halvdassiga recensioner där. Man får vad man betalar för tänker jag. Inser att Ubiquity är dyrare, men en väg att gå kan ju vara att testa med EN AC Lite i vardagsrummet och se hur det funkar. Tappar jag täckningen får jag helt enkelt köpa en till och en Cloud Key som controller. Fattar att det blir dyrare, men borde funka på ett fullgott sätt iallafall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adhoc76:

Nu börjar det likna nåt! Riktigt bra tips! Bra jämförelse där med ”gaming” tangentbord - känner igen det där!

Nej jag har inga specifika önskemål, vill bara att det ska fungera utan strul. Var ju lite halvdassiga recensioner där. Man får vad man betalar för tänker jag. Inser att Ubiquity är dyrare, men en väg att gå kan ju vara att testa med EN AC Lite i vardagsrummet och se hur det funkar. Tappar jag täckningen får jag helt enkelt köpa en till och en Cloud Key som controller. Fattar att det blir dyrare, men borde funka på ett fullgott sätt iallafall?

När du kikar runt på Prisjakt så ser du nog att UniFi AC Lite är riktigt prisvärda för vad de är. UniFi Network Controller kan du köra på datorn, den behöver bara vara igång under konfigurationen. Enkel konfiguration går att köra utan programvaran, bara att ställa in med mobilappen. Eftersom du har EdgeRouter så kommer du ju ändå inte köra routern i UniFis programvara och behöver kanske inte rapporter om allt. Ska du köra gäst-nätverk behöver du programvaran t.ex.

Har du inte intresse av att köra kontrollers blir det däremot lite onödigt att köpa Ubiquiti och liknande från enterprisevärlden, kul om man har IT-intresse, men knappast smidigaste lösningen om poängen bara är att få upp WiFi med 2-3 accesspunkter.

Antar att du ska köra med nätverkskabel till alla noder/puckar, så gå inte efter recensioner av folk som försöker använda de både som router och trådlösa förstärkare. Kolla istället om de har funktionerna du vill ha och på recensioner från pressen.

Edit: MediaMarkt sänkte precis priset på D-Link COVR-1103 (3-pack alltså) under tiden vi pratade till 1190 kr, återigen kampanjer är lite tillfälliga och kommer och går, byter till olika modeller och tillverkare.

Permalänk
Medlem

Du har HELT rätt! Stort tack. Förstår väsentligt mer nu än jag gjorde innan. Tror jag skippar Ubiquiti - bra grejer, men för det behov jag har så finns det enklare och billigare lösningar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Skulle behöva en ny router som har Wifi-gäst som jag kan låta vänner koppla till och IOT devices så det är säkert för mina privata devices som behöver mer säkerhet.
Samt skulle vara kul att ha en router som stödjer 1Gbit lina.

Idag har jag RT-N56U vilket jag haft sedan 2012, nu känns det som en bra tid att införskaffa en router med bättre säkerhet då jag endast kört med dual 2.4Ghz och 5Ghz och då den inte har gästnätverk så börjar man känna sig paranoid dessutom så börjar man införskaffa IOT devices mer och mer som jag känner behöver vara isolerade till gästnätverk.

Någon som kan rekommendera något?

förtydligande av vad jag har och anledning
Visa signatur

/Ben~

Permalänk

Jag har en AC68U nu men den går lite på knäna cpu mässigt tror jag vilket påverkar hastigheten på min 100/100 lina.
Jag kör Merlin fw i den, open vpn server, samt kör 2 mac-adresser via vpn tunnel configgade i routern.
Jag får även snart 1000/1000 lina och är nu ute efter nåt hyffsat framtidssäkert som pallar att ha igång kryptering i 2-3 sessioner utan att börja lukta brännt och tappa fart.

Permalänk
Medlem

Har i dag 2st RT-AC68U i mesh nät hemma.

1:a sitter på nedervåningen där vi har inkommande tele och adsl modemet.
2:a sitter i kontoret på ovanvåningen och har 2st datorer samt en hassio server via kabel.
Tv, bluray, hemmabio och xbox i tvrummet ansluts trådlöst och ett par sonos i huset likaså trådlöst.

2 störande moment i dagsläget:

1. Allt funkade till en början bra men nu har ac68u som sitter i kontoret börja tappa kontakten med den på nedervåningen som resulterar att man blir utan nät i 1min innan de hoppar igång igen.
2. När man är ansluten till asusen på nedervåningen kommer jag inte åt hassion utan måste få kontakt med asusen på övervåningen.

Vi kommer att få fiber indraget under nästa år och i samband med det även kabel upp till kontoret då fibern kommer in i rätt sida av huset och inte där vi har inkommande tele i dag som sitter i fel ända.

Vad har ni för bra tipps på lösning som kan fungera till dagens ADSL samt kommande fiber?

Tack på förhand

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk

Hej!

Jag har en Sagemcom F@st 5370e via Telia just nu och är jättenöjd med både hastighet och räckvidd. Vilken nivå på router behöver jag köpa för att få samma prestanda? Vad jag förstår är Telias router en riktigt vass historia i botten...

Vill byta bredbandsleverantör, därav frågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mice:

Har i dag 2st RT-AC68U i mesh nät hemma.

1:a sitter på nedervåningen där vi har inkommande tele och adsl modemet.
2:a sitter i kontoret på ovanvåningen och har 2st datorer samt en hassio server via kabel.
Tv, bluray, hemmabio och xbox i tvrummet ansluts trådlöst och ett par sonos i huset likaså trådlöst.

2 störande moment i dagsläget:

1. Allt funkade till en början bra men nu har ac68u som sitter i kontoret börja tappa kontakten med den på nedervåningen som resulterar att man blir utan nät i 1min innan de hoppar igång igen.
2. När man är ansluten till asusen på nedervåningen kommer jag inte åt hassion utan måste få kontakt med asusen på övervåningen.

Vi kommer att få fiber indraget under nästa år och i samband med det även kabel upp till kontoret då fibern kommer in i rätt sida av huset och inte där vi har inkommande tele i dag som sitter i fel ända.

Vad har ni för bra tipps på lösning som kan fungera till dagens ADSL samt kommande fiber?

Tack på förhand

Har du kabel mellan dem? Annars är det den uppenbara lösningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du kabel mellan dem? Annars är det den uppenbara lösningen.

Inte i dag. Försöker undvika de då det inte finns någon självklar väg att gå med kabeln.
Blir "bättre" när inkommande fiber landar under kontoret och får upp en nätverkskabel dit.

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem

Ok, dags att flytta från huset jag bor i nu med fiberuttag i alla rum (kör 2x Asus Ac68 i mesh). Huset jag flyttar till kommer ha fiber in i ett kontor centralt placerat i huset (100kvm markplan). Inget trådat draget annars. Under det rummet i källaren (träbjälklag mellan) kommer tonåringen bo och gejma. Kommer det vara tillfredställande att köpa en AX router och AX nätverkskort till hans dator tror ni? Vill gärna undvika borra hål i golvet för att dra ner tråd.
Min budget är obegränsad när det kommer till routerköp. Betalar gärna många tusen för att det blir bra. Vad köpa?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Ok, dags att flytta från huset jag bor i nu med fiberuttag i alla rum (kör 2x Asus Ac68 i mesh). Huset jag flyttar till kommer ha fiber in i ett kontor centralt placerat i huset (100kvm markplan). Inget trådat draget annars. Under det rummet i källaren (träbjälklag mellan) kommer tonåringen bo och gejma. Kommer det vara tillfredställande att köpa en AX router och AX nätverkskort till hans dator tror ni? Vill gärna undvika borra hål i golvet för att dra ner tråd.
Min budget är obegränsad när det kommer till routerköp. Betalar gärna många tusen för att det blir bra. Vad köpa?

Varför trådlöst om budget är obegränsad? Gipsskivor är ganska lätt att patcha, så det är inte som du behöver borra hål i golvet, det görs via väggarna.

Sett för lite om 2,4 GHz 11ax för att uttala mig hur väl det fungerar, 5 GHz 11ax förväntar jag mig att det fungerar ungefär som vanlig 11ac.

Dedikerad WiFi-brygga är ett alternativ också.