Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Skrev så nära 1000 Mbit/s som möjligt, vilket är långt från att den ska klara sagda hastighet. Vet att det kostar bra mycket mer än 1000 kr för att uppnå detta.

För att han säger det eller för att du själv har testat den? För du rekommenderar väl inte något som du själv inte har testat?

Jag äger en AX-59U själv och det var jag som skrev det inlägget så ja, jag kan rekommendera den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Svar på gammalt inlägg, men TP-link är inte längre kinesiskt. Det grundades i Kina, men har delats upp, och den delen du köper av i Sverige har huvudkontoret i Californien.

Vad jag förstår så är tp link fortfarande huvudkontor i Kina där software görs

"The company was established in 1996 in China, and transferred ownership out of the country in a series of corporate restructurings in 2022–2024.[1][2] TP-Link has their main headquarters in a 30-story skyscraper in Shenzhen, China,[3] a smaller headquarters in Irvine, California where the main holding company is legally based "
https://en.m.wikipedia.org/wiki/TP-Link

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Min router (ASUS AC87U) går på knäna ibland. Funderar på om jag skall köra på eller slå till på en BE550 för 2190 kr.

Hur tror ni den kommer stå sig om något år? Något nytt på gång så att den inte kommer stå sig väl om något år?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Min router (ASUS AC87U) går på knäna ibland. Funderar på om jag skall köra på eller slå till på en BE550 för 2190 kr.

Hur tror ni den kommer stå sig om något år? Något nytt på gång så att den inte kommer stå sig väl om något år?

Känns spontant väldigt prisvärt för en router med Wifi 7 och som har ett dedikerat 6GHz-band vilket gör den till en "true" Wifi 7-router. Vissa "snikmodeller" som lanserats nu har bara dual-band. (2,4 & 5GHz)

Den kommer garanterat stå sig bra och du är framtidssäkrad i så stor utsträckning du kan vara! 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Lurar på att uppgradera min gamla RT-AC68U till den föreslagna...
Bör ju vara ett rejält lyft tänker jag?

Gjorde exakt samma uppgradering förra året. Det var absolut ett lyft men "rejält" är kanske inte ett adjektiv jag skulle använda.

Jag maxade redan min Gigabit-uppkoppling trådat med AC68U så ingen skillnad där men betydligt bättre CPU i 59U absolut. Bra om man kör VPN direkt i routern till exempel.

Trådlöst ökade jag hastigheten med runt 200-250 mbit/s från cirka 500->700 på vissa enheter under optimala förhållanden. Inget jag märker i vardagen ska sägas då jag inte flyttar filer trådlöst etc.

Som @shugge är inne på så är den mycket mer modernare och du kommer få uppdateringar längre.

Med det sagt så ser jag faktiskt att RT-AC68U fick sin senaste Firmware-uppdatering för bara några dagar sedan:
https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a... 🥳

För 990kr så skulle jag säga att det är en bra deal, absolut. Bra specs till rimlig peng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Gjorde exakt samma uppgradering förra året. Det var absolut ett lyft men "rejält" är kanske inte ett adjektiv jag skulle använda.

Jag maxade redan min Gigabit-uppkoppling trådat med AC68U så ingen skillnad där men betydligt bättre CPU i 59U absolut. Bra om man kör VPN direkt i routern till exempel.

Trådlöst ökade jag hastigheten med runt 200-250 mbit/s från cirka 500->700 på vissa enheter under optimala förhållanden. Inget jag märker i vardagen ska sägas då jag inte flyttar filer trådlöst etc.

Som @shugge är inne på så är den mycket mer modernare och du kommer få uppdateringar längre.

Med det sagt så ser jag faktiskt att RT-AC68U fick sin senaste Firmware-uppdatering för bara några dagar sedan:
https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a... 🥳

För 990kr så skulle jag säga att det är en bra deal, absolut. Bra specs till rimlig peng!

Tack för ett informativt och utförligt svar - uppskattas!
Det blir nog att klicka hem en 59U

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag äger en AX-59U själv och det var jag som skrev det inlägget så ja, jag kan rekommendera den!

Andra får gärna också svara men om jag köper en AX-59U och sedan inser att täckningen inte räcker för hela bostaden (router i ena hörnet av bostaden, två våningar, 50kvm per våning, betongväggar/golv) kan jag enkelt utöka det med en AP? Kan man isåfall välja om man vill koppla den med nätverkskabel eller trådlöst?

Har en kabel dragen från övervåning till undervåning redan men båda är i ett varsitt hörn av ena sidan av huset och inte mitt i.

Funderar annars på om man skulle köpa ubiquiti router + en eller två APs men blir ju endel dyrare...
Skulle isåfall också vara trevligt om jag fick både trådlöst och nätverksuttag på både under och övervåningen men det löser man väl med en switch innan AP bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Andra får gärna också svara men om jag köper en AX-59U och sedan inser att täckningen inte räcker för hela bostaden (router i ena hörnet av bostaden, två våningar, 50kvm per våning, betongväggar/golv) kan jag enkelt utöka det med en AP? Kan man isåfall välja om man vill koppla den med nätverkskabel eller trådlöst?

Har en kabel dragen från övervåning till undervåning redan men båda är i ett varsitt hörn av ena sidan av huset och inte mitt i.

Funderar annars på om man skulle köpa ubiquiti router + en eller två APs men blir ju endel dyrare...
Skulle isåfall också vara trevligt om jag fick både trådlöst och nätverksuttag på både under och övervåningen men det löser man väl med en switch innan AP bara?

Jag skulle definitivt köpt Ubiquiti router och accesspunkter framför alla dessa skräproutrar som säljs och slappt med säkerhetsuppdateringar.
Jag lämnade konsumentroutrar för många år sen. Kör Ubiquiti accesspunkter, men ej router. Där kör jag annat, en ordentlig brandvägg. Nuförtiden behöver man ha säkra grejer om man ska vara på internet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag skulle definitivt köpt Ubiquiti router och accesspunkter framför alla dessa skräproutrar som säljs och slappt med säkerhetsuppdateringar.
Jag lämnade konsumentroutrar för många år sen. Kör Ubiquiti accesspunkter, men ej router. Där kör jag annat, en ordentlig brandvägg. Nuförtiden behöver man ha säkra grejer om man ska vara på internet.

går att köra Openwrt på just den routern så säkerhet osv är top notch.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Var inne på köpa den också men efter har läst hur fult TP-Link gjort med BE550 falska marknadsföring och många som klagat på ständigt wifi disconnects. Så letar jag vidare. TP marknadsförde den med MLO på alla 3 band 2,4 ghz, 5ghz, 6ghz och efter folk upptäckt att det inte är sant. MLO fungerar endast med 5Ghz/6Ghz. Ingen ursäkt eller förklaring från TP. Innan på deras hemsida och på BE550 kartonger. Sen har dom inte löst wifi problemet vilket så jag får leta vidare.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

blev för min del denna igår som är en ren OpenWrt router och fått fina omdömen, 1500kr just nu.

https://store-eu.gl-inet.com/products/flint-2-gl-mt6000-wi-fi...

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Om man vill ha något ganska enkelt att sätta upp räcker det med amplifi eller borde man satsa på unifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om man vill ha något ganska enkelt att sätta upp räcker det med amplifi eller borde man satsa på unifi?

Vill du ha enkelt så köper du en till AX-59U (eller annan Asus enhet med stöd för Asus AI Mesh).

Mer eller mindre ett knapptryck för att aktivera Mesh och sen har du enbart en enhet du behöver ställa in inställningar i. Kör du en separat/annan AP så ska ju även den uppdateras och ställas in.

Viktigt för optimal prestanda och stabilitet är ju dock att man kör Mesh backhaul via ethernet, alltså med en nätverkssladd mellan båda "routrarna".

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

så köper du en till AX-59U

Som förövrigt även är en OpenWRT kapabel router så då har man gott om valmöjligheter (har dock ingen egen erfarenhet om den är svår eller lätt att flasha om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Som förövrigt även är en OpenWRT kapabel router så då har man gott om valmöjligheter (har dock ingen egen erfarenhet om den är svår eller lätt att flasha om)

lätt att flasha om.

https://openwrt.org/toh/asus/rt-ax59u

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om uppdraget är så billigt så möjligt så finns det hur mycket som helst att välja på. Med det sagt så bör man ändå sätta vissa baskrav såsom att den ska ha Wifi 6 och Gigabit Ethernet för att undvika det yttersta budgetträsket.

Hittar Asus RT-AX52 som just nu kostar 576kr från Amazon:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13462237

Notera att den "endast" har 3st LAN-portar om du har behov av fler men det låter inte som det.

Annars är en taktik att gå in på Prisjakt och kategori "Router" och börja uppifrån och ner i rankningen på populäritet och sedan ta modellen med attraktivast pris förutsatt att ovan krav uppfyllts.

Är detta en okej router som klarar streama 4K osv? ☺️

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bansheee:

Är detta en okej router som klarar streama 4K osv? ☺️

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

Det är en budgetrouter men verkar ändå ha det viktigaste, dvs Wifi 6 och Gigabit-portar.

Allt beror på dina förutsättningar, ingen kan lova eller garantera att du kan streama 4K. Det kan finnas störningsmoment såsom andra nätverk som stör etc.

En förutsättning för det lär dock vara att hålla sig på 5GHz-bandet där den mesta av kapaciteten finns.

Personligen skulle jag lägga några hundralappar till, exempelvis AX55 men helt upp till dig givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är en budgetrouter men verkar ändå ha det viktigaste, dvs Wifi 6 och Gigabit-portar.

Allt beror på dina förutsättningar, ingen kan lova eller garantera att du kan streama 4K. Det kan finnas störningsmoment såsom andra nätverk som stör etc.

En förutsättning för det lär dock vara att hålla sig på 5GHz-bandet där den mesta av kapaciteten finns.

Personligen skulle jag lägga några hundralappar till, exempelvis AX55 men helt upp till dig givetvis.

Okej, tusen tack för din hjälp & snabba svar!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte byta internetleverantör till bahnhof och teckna deras 1000/1000 hastighet. Man måste köpa till router då den inte ingår i priset. De säljer sin router för ungefär 1000kr, det är en Zyxel EX3600-T0. Jag behöver dock inte köra med deras router, kan köpa egen.

Är det värt att köpa den routern eller är det bättre om jag köper en annan router? Tex Archer BE550 som nu ligger på 2150kr

behöver bara snabb internet och tillgång till Wifi. Är inte så kräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Jag tänkte byta internetleverantör till bahnhof och teckna deras 1000/1000 hastighet. Man måste köpa till router då den inte ingår i priset. De säljer sin router för ungefär 1000kr, det är en Zyxel EX3600-T0. Jag behöver dock inte köra med deras router, kan köpa egen.

Är det värt att köpa den routern eller är det bättre om jag köper en annan router?

behöver bara snabb internet och tillgång till Wifi. Är inte så kräsen.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771

går att köra Openwrt på den så du har lång firmware support.

alternativt denna om du vill ha en mer kraftfull för extra slant, fick min skickad idag, renodlad Openwrt router.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771

går att köra Opwnwrt på den så du har lång firmware support.

alternativt denna om du vill ha en mer kraftfull för extra slant, fick min skickad idag, renodlad Openwrt router.

Vad är Opwnrt?

verkar dock som den är bättre, den är till och med lite billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Vad är Opwnrt?

https://en.wikipedia.org/wiki/OpenWrt

Operativsystem för routrar enkelt förklarat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Vad är Opwnrt?

det tillkommer en tax avgift, man kan få 5% kod via hemsidan också, blev 1500kr.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

det tillkommer en tax avgift, man kan få 5% kod via hemsidan också, blev 1500kr.

Är någon av dem routers bättre än BE550? Den kostar typ 2150kr

Permalänk
Medlem

Gick lite snabbt här så hann posta en tråd innan jag hittade denna. Skulle behöva hjälp med att hitta en bra prisvärd lösning för mitt nya hus på 150m2 med ett garage nära om 30m2. Gör inget speciellt utan vi är barn och vuxna i huset som ser på youtube och Netflix typ. Finns de något bra smidig lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Är någon av dem routers bättre än BE550? Den kostar typ 2150kr

nja beror på vad man är ute efter, alla 3 räcker nog och blir över, för min del så vill jag att routern har stöd för Openwrt så man inte behöver förlita sig på tillverkaren när de slutar uppdatera den, samt möjlighet till adblock o annat direkt i routern, men sure TP-Link routern ser schysst ut för priset.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nja beror på vad man är ute efter, alla 3 räcker nog och blir över, för min del så vill jag att routern har stöd för Openwrt så man inte behöver förlita sig på tillverkaren när de slutar uppdatera den, samt möjlighet till adblock o annat direkt i routern, men sure TP-Link routern ser schysst ut för priset.

det går att lägga till Adblock/ublock origin direkt i routern? hur funkar det.
har Tp-link också openwrt?

Vilken router är bäst av dem 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

det går att lägga till Adblock/ublock origin direkt i routern? hur funkar det.
har Tp-link också openwrt?

Vilken router är bäst av dem 3?

det går lägga till adblock då man hämtar den direkt i routerns gränssnitt, finns massor med adblock listor att välja på, smidigt behöver inte tänka på adblock direkt på enheterna, TP-Link har inte stöd för Openwrt, vilken som är bäst handlar återigen om ens behov, alla tre är nog tillräckligt bra.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

det går lägga till adblock då man hämtar den direkt i routerns gränssnitt, finns massor med adblock listor att välja på, smidigt behöver inte tänka på adblock direkt på enheterna, TP-Link har inte stöd för Openwrt, vilken som är bäst handlar återigen om ens behov, alla tre är nog tillräckligt bra.

<Uppladdad bildlänk>

Prismässigt vilken är bäst? Enligt Ratings.com så har BE550 fått ganska hög betyg, men hittade inte de andra routers i deras tester.

Permalänk
Medlem

Söker en WiFi 7-router. Triband. Kör en Huawei Ax3 Pro idag som inte fått uppdateringar på ett bra tag..

Sneglat på BE550 men ser att MLO har försvunnit(?) eller har jag missat något?

Varit inne på Unifi men har inte orken att vara nätverkstekniker på kvällarna och sätta upp en massa accesspunkter, vill mer ha en enhet som sköter allt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |