Permalänk
Medlem

Kikar på en router som ska klara av min 100/10 uppkoppling.

Kan denna duga tros?:

https://www.aliexpress.com/item/32683853540/32683853540.html?...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Jag tror fan jag får tacka hjärtligast igen för tipset på router! Köpte den för 1399:- i helgen och nu är den upp på 2 lök igen. Det var nog faktiskt ett fynd!

Ska hämta ut den efter träningen ikväll

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@joeldeluxe: Jag tror fan jag får tacka hjärtligast igen för tipset på router! Köpte den för 1399:- i helgen och nu är den upp på 2 lök igen. Det var nog faktiskt ett fynd!

Ska hämta ut den efter träningen ikväll

Jo, verkligen ett kap! Får hoppas det funkar lika bra som min föregångare då

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Slog till på en Asus RT-AC68U för 990kr på MediaMarkt tidigare under kvällen.

Såg sen att Elgiganten har med en Netgear Nighthawk X6 R8000 för 1790kr på sin kommande Black Friday-kampanj.

Några synpunkter på vilken man ska köpa?
Kommer inom kort få fiber inkopplad och väljer då antagligen 100/100.
Två vuxna och två mindre barn så är lite mobiler och plattor som kommer användas.

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Den routern är inge vidare. Just nu har du tex denna som är bättre, lycka till! https://www.komplett.se/product/858939/datorutrustning/natver...

Är denna faktiskt bättre än t.ex Asus RT-AC68U eller Netgear R7000?
Vi ska få 1000/1000Mbit och jag håller på och gör en lista på routrar som kan vara lämpliga, i olika prisklasser. Har jag missat någon viktig? Kommer köra mestadels trådlöst (AC) men även en stationär via kabel. Trist att vissa av de bättre modellerna har sämre WAN-LAN throughput än de billigare varianterna... Lutade åt någon av de ovan men funderar även på om Netgear Nighthawk X6 R8000 kan vara värd 1800:-? Den är så enormt stor bara...

Linksys WRT1900ACS fick ju inget lysande betyg av smallnetbuilder direkt: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3285...

Linksys EA6900 för 1300:- tycks jag ha missat också, får bra betyg av smallnetbuilder: "I hate to say it, but Linksys appears to have taken a step backward with the WRT1900ACS, at least for 2.4 GHz performance. If you like everything else about the WRT1900, then grab an AC while you can.
Once they're gone, your best option in a Linksys AC1900 class router will be the EA6900. With a #3 performance rank and available for as little as $120 new and $100 refurbished direct from Linksys, it currently ranks #1 in bang for the buck in AC1900 class routers."

Lista: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3236205&view=c

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Evian:

Slog till på en Asus RT-AC68U för 990kr på MediaMarkt tidigare under kvällen.

Såg sen att Elgiganten har med en Netgear Nighthawk X6 R8000 för 1790kr på sin kommande Black Friday-kampanj.

Några synpunkter på vilken man ska köpa?
Kommer inom kort få fiber inkopplad och väljer då antagligen 100/100.
Två vuxna och två mindre barn så är lite mobiler och plattor som kommer användas.

På 100/100 kommer nog Asus RT-AC68U räcka bra. Beror såklart på hur din lokal ser ut och vad du har för krav/användningsområde (scenario mer än antal vuxna/barn/enheter. Alla routrar klarar ju liksom upp till 10 enheter som knappt används, utan problem).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Ingen som kör 1000/1000Mbit som kan delge lite erfarenhet? Skulle vilja fynda en router på black friday

Åsikter om denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3817024
Värt merkostnaden (dubbla priset ändå) över en Asus RT-AC68U eller Netgear R7000 för 1000kr?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Är denna faktiskt bättre än t.ex Asus RT-AC68U eller Netgear R7000?
Vi ska få 1000/1000Mbit och jag håller på och gör en lista på routrar som kan vara lämpliga, i olika prisklasser. Har jag missat någon viktig? Kommer köra mestadels trådlöst (AC) men även en stationär via kabel. Trist att vissa av de bättre modellerna har sämre WAN-LAN throughput än de billigare varianterna... Lutade åt någon av de ovan men funderar även på om Netgear Nighthawk X6 R8000 kan vara värd 1800:-? Den är så enormt stor bara...

Linksys WRT1900ACS fick ju inget lysande betyg av smallnetbuilder direkt: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3285...

Linksys EA6900 för 1300:- tycks jag ha missat också, får bra betyg av smallnetbuilder: "I hate to say it, but Linksys appears to have taken a step backward with the WRT1900ACS, at least for 2.4 GHz performance. If you like everything else about the WRT1900, then grab an AC while you can.
Once they're gone, your best option in a Linksys AC1900 class router will be the EA6900. With a #3 performance rank and available for as little as $120 new and $100 refurbished direct from Linksys, it currently ranks #1 in bang for the buck in AC1900 class routers."

Lista: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3236205&view=c

För 1000mbit så skulle jag i alla fall kika på en router och flera accesspunkter för att få det tillförlitligt! Hade själv en EA6900 innan jag bytte till en WRT1900AC och kör nu en Asus AC68U (för att få IP-TV att fungera). WRT, var bra men dåligt med uppdateringar från Linksys som prioriterade ACS. Däremot hade jag knappt något problem alls med denna. EA6900 har dålig 2.4 Ghz täckning men annars är den minst lika bra Asusen jag har nu

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

För 1000mbit så skulle jag i alla fall kika på en router och flera accesspunkter för att få det tillförlitligt! Hade själv en EA6900 innan jag bytte till en WRT1900AC och kör nu en Asus AC68U (för att få IP-TV att fungera). WRT, var bra men dåligt med uppdateringar från Linksys som prioriterade ACS. Däremot hade jag knappt något problem alls med denna. EA6900 har dålig 2.4 Ghz täckning men annars är den minst lika bra Asusen jag har nu

Tack för svar! Men vet inte hur mycket klokare jag blev haha... Inte aktuellt med flera nätverksenheter, är bara en mindre lägenhet som ska täckas. Låter iaf som du skulle välja Asus eller Netgear framför Linksys igen?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tack för svar! Men vet inte hur mycket klokare jag blev haha... Inte aktuellt med flera nätverksenheter, är bara en mindre lägenhet som ska täckas. Låter iaf som du skulle välja Asus eller Netgear framför Linksys igen?

Det är beroende på budget Har du pengarna är annars denna en av de bästa: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634893/test-ac-routrar/sida/...

Men mer ekonomiskt skulle jag hålla utkik efter Netgear R7000, eller WRT1900ACS för 1000mbit

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Det är beroende på budget Har du pengarna är annars denna en av de bästa: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634893/test-ac-routrar/sida/...

Men mer ekonomiskt skulle jag hålla utkik efter Netgear R7000, eller WRT1900ACS för 1000mbit

Njae maxbudget ligger på 2000:- men då ska jag få väldigt mycket mer av något (täckning, hastighet, stabilitet eller framtidssäkerhet samt möjligheten att lägga in dd-wrt etc) än vad jag får med en Asus RT-AC68U eller en Netgear R7000. Lite tveksam inför WRT1900ACS efter smallnetbuilders recension... Dessutom är den så djävulskt ful!

Vilket som är bäst av Asus RT-AC68U eller Netgear R7000 verkar det råda delade meningar om. Alla recensioner är rätt gamla och båda hade problem med prestandan pga buggig mjukvara i början varför mycket kan ha hänt sedan dess tänker jag angående vilken som är bäst i dagsläget. Det enda som skiljer dem åt hårdvarumässigt är ju att Netgear har 1Ghz variant av samma processor som kör i 800mhz i Asus. Asus har jag dock fått för mig har bättre mjukvara varför den kanske kan utnyttja hårdvaran bättre? Jag köpte faktiskt båda modellerna förra julen men fick ingen ökning i hastigheten mot min NAS som jag hade hoppats på. Nu behöver jag dock förbättra täckningen på ett ställe hemma och hoppas att någon av dem kan göra det... Samt få lite högre trådlös hastighet förhoppningsvis...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Njae maxbudget ligger på 2000:- men då ska jag få väldigt mycket mer av något (täckning, hastighet, stabilitet eller framtidssäkerhet samt möjligheten att lägga in dd-wrt etc) än vad jag får med en Asus RT-AC68U eller en Netgear R7000. Lite tveksam inför WRT1900ACS efter smallnetbuilders recension...

Tyvärr får du ganska dålig throughput med AC68U, så skulle därför ta en R7000 istället! Linksys är lite sega med programvaran och testet är 1 år gammalt, så inte helt tillförlitligt skulle jag säga om jag tänker på min erfarenhet med 1900AC

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Tyvärr får du ganska dålig throughput med AC68U, så skulle därför ta en R7000 istället! Linksys är lite sega med programvaran och testet är 1 år gammalt, så inte helt tillförlitligt skulle jag säga om jag tänker på min erfarenhet med 1900AC

Ja jag tänker lite så jag också just nu. Se mitt tillägg i posten ovan... Velar ändå lite då R7000 var så mycket otympligare och större och bara kan ligga ner medan AC68U kan man ha stående. (Även om routern skall stå i garderoben, så det spelar ju inte så jättestor roll egentligen, men AC68U kan stå bredvid NAS:en istället för R7000 som måste ligga ovanpå NAS:en isf och alstra värme...).

Nu såg jag att AC68U sålt slut på Mediamarkt, så det kanske gjorde mitt val enklare?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja jag tänker lite så jag också just nu. Se mitt tillägg i posten ovan... Velar ändå lite då R7000 var så mycket otympligare och större och bara kan ligga ner medan AC68U kan man ha stående. (Även om routern skall stå i garderoben, så det spelar ju inte så jättestor roll egentligen, men AC68U kan stå bredvid NAS:en istället för R7000 som måste ligga ovanpå NAS:en isf och alstra värme...).

Nu såg jag att AC68U sålt slut på Mediamarkt, så det kanske gjorde mitt val enklare?

Jo, tror inte du behöver oroa dig för värmen om du inte har 30+ i rummet. Har dock hört att Webhallen kör med AC68U i år igen

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Jo, tror inte du behöver oroa dig för värmen om du inte har 30+ i rummet. Har dock hört att Webhallen kör med AC68U i år igen

Jag anade att de skulle rea ut den igen då det var på Webhallen jag köpte den förra julen haha
Då blir mitt beslut svårt igen. Varför Har AC68U typ 750Mbit throughput men modellen under AC66U har 940Mbit throughput? Doesn't make sense! Hade AC68U haft högre throughput hade jag nog lätt valt den då jag är van vid Asus interface och varit nöjd med dem...

Har du som verkar ha lite koll nån aning om vilken som har bäst täckning eller hastigheter på 5Ghz AC med dagens mjukvara (dvs inte som vid lanseringen)?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag anade att de skulle rea ut den igen då det var på Webhallen jag köpte den förra julen haha
Då blir mitt beslut svårt igen. Varför Har AC68U typ 750Mbit throughput men modellen under AC66U har 940Mbit throughput? Doesn't make sense! Hade AC68U haft högre throughput hade jag nog lätt valt den då jag är van vid Asus interface och varit nöjd med dem...

Har du som verkar ha lite koll nån aning om vilken som har bäst täckning eller hastigheter på 5Ghz AC med dagens mjukvara (dvs inte som vid lanseringen)?

Jo,tycker också att det verkar konstigt mellan AC66U och 68U, men har själv också upplevt det problemet. Men sitter dock på 250mbit så det är inte så farligt! Täckningsmässigt är AC68U kungen utan att tveka! Den klår ofta de nyare modellerna med, som tex 87U. Men inte hastighetsmässigt

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Jo,tycker också att det verkar konstigt mellan AC66U och 68U, men har själv också upplevt det problemet. Men sitter dock på 250mbit så det är inte så farligt! Täckningsmässigt är AC68U kungen utan att tveka! Den klår ofta de nyare modellerna med, som tex 87U. Men inte hastighetsmässigt

Ok men du tror täckningen slår även R7000? Isf slår jag nog till på AC68U om den dyker upp igen - använder ändå trådlöst mkt mer än vad jag kommer behöva maxa 1000Mbit, annars får det bli en R7000. Stort tack för hjälpen i velandet

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ok men du tror täckningen slår även R7000? Isf slår jag nog till på AC68U om den dyker upp igen - använder ändå trådlöst mkt mer än vad jag kommer behöva maxa 1000Mbit, annars får det bli en R7000. Stort tack för hjälpen i velandet

Vet faktiskt inte täckningen på R7000 så kan inte svara på det, men vet att du får högre troughput! Jag kan varmt rekommendera AC68U då den täcker vår tvåplansvilla (ca 200m2 och centralt placerad) + tomt utan problem samt att den är mycket stabil!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Vet faktiskt inte täckningen på R7000 så kan inte svara på det, men vet att du får högre troughput! Jag kan varmt rekommendera AC68U då den täcker vår tvåplansvilla (ca 200m2 och centralt placerad) + tomt utan problem samt att den är mycket stabil!

Toppen. Verkar som vissa lyckats få ut uppåt drygt 900Mbit genom att stänga av vissa funktioner i den (om man nu ska tro på anonyma forum på nätet ) http://www.snbforums.com/threads/rt-ac68u-getting-1gbps-wan-l...

R7000 verkar som du sa bra på höga hastigheter på kortare avstånd, AC68U verkar bra på att hålla konsekvent hastighet på längre avstånd. Med tanke på att jag vill utöka täckningen lutar det mer och mer åt AC68U. Slår till på en sån om den dyker upp igen nånstans

Test från 2015, då borde de flesta mjukvarubuggar vara fixade: http://www.hardwarezone.com.sg/feature-ac1900-wireless-router...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Toppen. Verkar som vissa lyckats få ut uppåt drygt 900Mbit genom att stänga av vissa funktioner i den (om man nu ska tro på anonyma forum på nätet ) http://www.snbforums.com/threads/rt-ac68u-getting-1gbps-wan-l...

R7000 verkar som du sa bra på höga hastigheter på kortare avstånd, AC68U verkar bra på att hålla konsekvent hastighet på längre avstånd. Med tanke på att jag vill utöka täckningen lutar det mer och mer åt AC68U. Slår till på en sån om den dyker upp igen nånstans

Test från 2015, då borde de flesta mjukvarubuggar vara fixade: http://www.hardwarezone.com.sg/feature-ac1900-wireless-router...

Bara att köra då

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202948-a...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Woohoo stort tack. Vet inte varför jag inte fick upp det priset när jag var inne och kollade alla miljoner gånger innan idag? Mafia 3 på köpet också, trevligt. Återigen stort tack.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jaha, kunde jag ha sparat här en peng, eller är ACS'en fortfarande värd det extra?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag AC66U. Skulle köpa AC68U men den går väl bara ha stående som jag inte gillar.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jaha, kunde jag ha sparat här en peng, eller är ACS'en fortfarande värd det extra?

Efter att ha försökt sätta mig in i routrar i den prisklassen precis hela dagen är min slutsats att den inte är värd de extra pengarna. Men jag kan ju ha fel såklart. Den största fördelen tycks vara att den är väldigt öppen för tredjepartsmjukvara och att den presterar bättre med VPN. I övrigt verkar det som att de andra routerna i prisklassen (Netgear R7000 och Asus RT-AC68U) presterar bättre, eller snarlikt kanske man ska säga för det är absolut inga stora skillnader.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Själv köpte jag AC66U. Skulle köpa AC68U men den går väl bara ha stående som jag inte gillar.

Den går såklart att lägga ner också? Varför skulle inte det gå?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den går såklart att lägga ner också? Varför skulle inte det gå?

Jämför kontakterna mellan AC66U och AC68U vart de sitter.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Jämför kontakterna mellan AC66U och AC68U vart de sitter.

Jaha du menar att de sitter på baksidan, ok då förstår jag :). Går ju att lägga den ner ändå.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har lite funderingar på Tp-Link Archer C5400, och tänkte bara kolla om det går att få tag på bättre routers i samma prisklass? Har 1000/1000 internet.

Länk till router: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3817024

Tacksam för svar

Permalänk
Skrivet av dambam:

Har lite funderingar på Tp-Link Archer C5400, och tänkte bara kolla om det går att få tag på bättre routers i samma prisklass? Har 1000/1000 internet.

Länk till router: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3817024

Tacksam för svar

Rent hastighetsmässigt trådlöst tror jag den klår konkurrenterna i prisklassen (som väl blir Netgear R8000 och Asus RT-AC87U). Sen tror jag mer på konkurrenterna när det kommer till täckning, snitthastigheter på längre avstånd. Archer C5400 har också ett ganska sparsmakat användargränsnitt med färre inställningsmöjligheter, så beror på vad du behöver/föredrar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌