Service hos infocare (Siba)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Little Baghdad
Registrerad
Mar 2008

Service hos infocare (Siba)

jag slog till och köpte en asus eee 1005ha för 2990:- hoa siba nån vecka sen och den började ge ifrån sig något surrande ljud varje gång jag körde med nätsladd (Laddare+batteri). jag felsökte den med alla program jag kunde tänka på: prime95, memtest och hdtune och till slut lyckade jag spåra det till hårddisken. så fort hårddisken börjar jobba så försvinner ljudet, låter jag datorn idla kommer det tillbaka. men om jag kör den på bara batteri eller bara laddare låter den inget. som om den fick för mycket ström...

jag skickade in datorn och fick tillbaka den idag med en arbetsavgift på 869kr.
enligt servicepappret ominstallerade de windows, testade ram och hdd. alltså samma som jag. och missljudet är kvar. plus har klantarslet repat batteriet och det är oerhört störande. ser ut som om ha drog den fram och tillbaka på bordet.

att såna här verkstäder är helt inkompetenta vet jag men jag hoppades på att de var bättre än anovo. frågan är vad jag kan göra?

om jag vill lämna tillbaka datorn går det på 600 och då får jag tillbaka ca 1600 av 2990 och är utan dator. och nu har jag betalat nästan 4k får en dator som kan ge upp när som helst. kunde ju ha köpt en ion netbook för det priset...

MVH ares93

Hackintosh: Intel i5-2500k, GA-Z77-DS3H, 16GB DDR3, GTX 670, Audigy2 XS, OSX 10.8 Mountain Lion
Laptop: Surface Pro 4, i5, 8GB, 256GB, Intel 520, Windows 10
MAC: Macbook 7,1, 8GB DDR3, Geforce 320m, 2x Crucial 240GB SSD RAID-0, 10.10 Yosemite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jul 2001

Be personalen i butiken att testa datorn framför dig för att konstatera felet, kräv sedan att du får tillbaka arbetsavgiften samt antingen att den blir utbytt på plats eller att du kompenseras extra för sveda och värk då den måste skickas in på service igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Så för att sammanfatta

Du har ett hårdvaru fel på din dator
Det är konstaterat av dig och din klantiga reparationsman på Infocare

Då vill alltså dom att att du ska betala för att dom har konstaterat och skadat din dator ?

Det är helt enkelt bara att åka tillbaka till Siba, be att få tala med en säljare, upprepa problemet, kräva tillbaka pengarna för felsökningen samt kräva fullständig reparation av din gamla dator, alt pengarna tillbaka / helt ny dator.

Läs på lite vad du ska säga innan så att du kan stå på dig och verka säker på din sak. Var inte rädd för att göra en "scen" så att säga.

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Little Baghdad
Registrerad
Mar 2008

nej reparatören hittade inget fel men eftersom missljudet slutar när hårdisken jobbar och vice versa så måste det vara hårddisken. ergo, hårdvarufel.
exakt vad är mina rättigheter i det här fallet. jag funderar på att minst kräva ett nytt batteri då de har repan den och det är väldigt synligt... men

Hackintosh: Intel i5-2500k, GA-Z77-DS3H, 16GB DDR3, GTX 670, Audigy2 XS, OSX 10.8 Mountain Lion
MAC: Macbook 7,1, 8GB DDR3, Geforce 320m, 2x Crucial 240GB SSD RAID-0, 10.10 Yosemite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jul 2001

Be någon på serviceavdelningen att undersöka datorn, om denna person konstaterar felet så kräv en ny dator samt kompensation för sveda och värk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

oftast så räknas missljuden inte som en defekt utan bara om hddn ger fel i något program tex wds eller seagates egna.

fick själv det svaret när jag har en wd black 320gb till min laptop som ger ifrån sig konstiga ljud

sedan har jag jobbat på infocare i oslo och jag kan säga att kanske 25% av personalen är inte kompetent till att jobba där, de tar in praktikanter etc som billig arbetskraft.

även riktiga medarbetare tappar datorer i golvet, visserligen i bubbelplast.
sedan har jag själv råkat böja sönder vissa delar som har suttit åt som fan när man ska ha haft bort dom men då har jag beställt nya och satt på igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jul 2001

ares93: Har du testat datorn mot ett ojordat eller jordat eluttag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Little Baghdad
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
ares93: Har du testat datorn mot ett ojordat eller jordat eluttag?

jag har inget jordat uttag hemma. gammalt hus... men kollade hos en kompis. ljudet försvann. skumt för jag kör 6 datorer utan något sånt ljud, alla ojordat uttag. men skitsamma, drar dit imorrn och kräver ett nytt batteri. får se vad de säger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Azeroth
Registrerad
Jan 2009

Blev av med ett par skruvar på deras service... aldrig mer ngt från siba asså:D

Stationär: Q9550 @ 3777.5MHz, ATI Radeon HD5850 1GB, Asus P5Q SE, 4Gb DDR2 PC6400 Corsair XMS2, Corsair 550W, Thermaltake TRUE + 3 Noctua NF-P12, Antec 300 med fläktar, 1x 640Gb WD black och nån random DVD-läsare me lightscribe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljusdal
Registrerad
Aug 2002

Jag säljer en hel del Asus men har aldrig skickat något till Infocare. Har man fel på en asus dator så det lättaste sättet att få det fixat är att gå in på rma.asus.se och lägga en felanmälan där.

Då får man en bekräftelse och sen en fraktsedel. Då ringer man ups och säger åt dom att hämta paketet och sen tar det 7 dagar så kommer dom tillbaka med det och man har en lagad eller ny dator beroende på vad det är för fel.

Jag hjälper mina kunder med detta men det går lika bra för kunden själv att göra det.

Skickas till LetMeRepair i Uppsala.

Mvh
Jon

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tollered
Registrerad
Maj 2009

Dina rättigheter är att du har 2 eller 3 år på dig att reklamera varan (dvs att du inte behöver betala ett skit) men man ska helst göra detta inom rimlig tid ( tror det är på 3 månader eller nått).
Om det var någon vecka sedan du köpta den så borde du ha garantin kvar och då ska Siba stå för kostnaden av reparationen eftersom de förmodligen är ett fabriksfel och är det inte det så är det upp till dem att bevisa att det inte är det.
Får du inte tillbaka alla skruvar heller från service så kan du klaga på det med, bara för skoj skull =D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Little Baghdad
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dudelies
Dina rättigheter är att du har 2 eller 3 år på dig att reklamera varan (dvs att du inte behöver betala ett skit) men man ska helst göra detta inom rimlig tid ( tror det är på 3 månader eller nått).
Om det var någon vecka sedan du köpta den så borde du ha garantin kvar och då ska Siba stå för kostnaden av reparationen eftersom de förmodligen är ett fabriksfel och är det inte det så är det upp till dem att bevisa att det inte är det.
Får du inte tillbaka alla skruvar heller från service så kan du klaga på det med, bara för skoj skull =D

felet har löst sig, det var fel på användaren har inga jordade kontakter hemma. men på batteriet ska jag klaga. jag lämnar in datorn för att repareras de tar 869 för att ominstallera windows och repa batteriet. ska dit idag och kräva ett nytt batteri bara för att jävlas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2004

Inte så konstigt att de tog betalt för att ha tagit emot en dator utan fel, det står även i pappret du skriver under när du lämnar in varan. Men en nytt batteri borde gå att ordna.

Hackintosh (OSX El Capitan/Windows 10): Fractal Design Define S l i7 6600k l Asus Z170 Pro Gaming l Asus 970 Strix l 16GB DDR4 Kingston 2666MHz Fury Black l Samsung 850 EVO 500GB för W10 l Kingston SSD V300 120GB för OSX l EVGA SuperNOVA G2 750W l 3TB HDD l BenQ XL2411

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Ja kostnaden är inget konstigt.

Var ska de få in pengar ifrån om alla skulle skicka in hela produkter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Little Baghdad
Registrerad
Mar 2008

jag vet, jag vet. strö salt i såren bara...
kör 6 olika datorer i ojordade kontakter utan problem. nu verkade just denna allergisk men det bara att betala och se glad ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Samma saker har hänt mig med Infocare. Dom har förstört datorn, inte klarat av att reparera den osv efter x antal gånger.
Har hela listan hemma med vad som hände. Men ja, dom borde fan inte syssla med någon form av verksamhet... ALLS.

mmm