Permalänk
Medlem

dedicated server

Hej har hyrat en dedicated server med ubuntu 8.10 64bit. nu är det så att jag behöver lite hjälp med att få igång den inbyggda VNC servern. Det enda sättet att ansluta till servern är genom PUTTY.

Är väldigt tacksam för svar

Visa signatur

Workstation: EVGA Z68 SLI | i7-2600k @ 3.4ghz | Corsair 1600mhz 16 gig ram | Gigabyte Gtx 580 1536mb | SSD Corsair 120gb | Cooler Master Silencio 550 | Corsair 800W |
Server KungarnasKung: Fractal Design Define R2 | Corsair 750W | C2d e4200 @ 2.2Ghz | Corsair 4 Gig ram | Hdd 7.5Tb|
Nätverk: Telia Fiber Lan 100/100 Mbit | Cisco Linksys E4200 |

Permalänk
Medlem

Om du hyrt en linux server, varför vill du använda grafiskt gränssnitt?
Är det en Ubuntu server dist. så finns inget grafiskt installerat.

Har den tillgång till X kan du ju kika på:
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/VNC
eller
http://cocoon.cs.odu.edu/cocoon/~cs252/open/xwinlaunch/launchClient.html#launchViaPutty

Mvh

Permalänk
Medlem

Som sagt, är det en server-version av Ubuntu så finns det inget X-server installerad. Om du inte vill lära dig den "hårda" vägen eller orkar pilla med terminalen så är Webmin ett bra alternativ - http://www.webmin.com/ Ett WUI med moduler för de flesta serverprogramvaror.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Det är så här att vi har hyrt en server från Seedhost.eu så servern står inte i Sverige. Vi vill gärna kunna logga in med tightvncserver vi vill ha ett grafiskt gränssnitt.

Visa signatur

Workstation: EVGA Z68 SLI | i7-2600k @ 3.4ghz | Corsair 1600mhz 16 gig ram | Gigabyte Gtx 580 1536mb | SSD Corsair 120gb | Cooler Master Silencio 550 | Corsair 800W |
Server KungarnasKung: Fractal Design Define R2 | Corsair 750W | C2d e4200 @ 2.2Ghz | Corsair 4 Gig ram | Hdd 7.5Tb|
Nätverk: Telia Fiber Lan 100/100 Mbit | Cisco Linksys E4200 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Appelton
Det är så här att vi har hyrt en server från Seedhost.eu så servern står inte i Sverige. Vi vill gärna kunna logga in med tightvncserver vi vill ha ett grafiskt gränssnitt.

Vad ska servern användas till? Det finns inga GUI's till GNU/Linux serverprogramvaror.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Det bästa är om du (låter hårt, sorry) helt enkelt lär dig använda PuTTY, det är vad jag använder till mina servrar och jag är nöjd med att använda server verisioner utan massa grafik.

Permalänk
Avstängd

Man använder ju för fan inte ett GUI till en server.

Tror du ska kika närmare på Nintendo eller något med färre knappar att trycka på.

Permalänk
Medlem

Kanske ta och kontakta dom ni har hyrt servern av och prata med dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Man använder ju för fan inte ett GUI till en server.

Tror du ska kika närmare på Nintendo eller något med färre knappar att trycka på.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.