Bygga med Polykarbonat/Makrolon?
Hej!
Har tänkt på att dra igång ett chassibygge nu till våren och har funderat lite på vilket material jag ska bygga i.
Metall fick uteslutas rätt snabbt pga att jag inte har tillgång till verktyg.
Trä funderade jag på ett bra tag, men det känns som om det är svårt att få en snygg utsida på ett trächassi. I alla fall om man inte vill ha en ren "trälook". Vilket jag inte vill ha. ^^
Då återstår någon form utav plexiglaschassi. Jag har kollat runt lite och det verkar som om "vanligt plexiglas" är ganska skört och mycket repkänsligt. Läste lite på div forum och fick reda på att Lexan (PC - Polykarbonat/Makrolon vad du nu vill kalla det) är betydligt flexiblare, starkare, mindre repkänsligt osv. Så det
lutar åt att bygga ett chassi i det materialet.
Några frågor/funderingar.
1. Vill gärna veta huruvida det går att bygga ett chassi i "vanligt plexiglas". Kommer materialet hålla i längden eller finns det stor risk för att det spricker/repas sönder?
2. Är det någon här om har erfarenhet i att arbeta med Polykarbonat/Makrolon och i så fall skulle kunna ge några råd inför bygget?
3. Hade tänkt att försöka få en "is-känsla" på chassit genom att slipa insidan av glaset så det blir matt, och ha någon form av belysning inuti. Det borde inte vara några problem att göra på "vanligt plexiglas", men går det att göra på Polykarbonat/Makrolon?
Antingen det eller så funderar jag på att göra något i stil med detta bygget: HTPC i svart plexi av Chopp
Är tacksam för alla tips och idéer!
/MvH Magnus