Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem

Jag testkör OSX86 lite på min HP-laptop för testa lite och vänja mej lite bara. Blir en MacBookPro sen helt klart!

Permalänk
Medlem

Ooh, underbart att de tillåtit hackintosh-diskussioner ^^.
Till ts: (kanske lite sent?) Vad har du för nätverkskort? Realtek har varit ganska duktiga på att komma med drivrutiner, de har ju fixat en till MSI Wind t.ex.
Personligen skulle jag dock byta kortet till något som uppfattas som en riktigt air-port för att slippa ha separata program. Finns t.ex. ett dell-nätverkskort med N-draft som du slipper krångel med.

En "hemmabyggd" pc med noggrant valda komponenter + OsX är verkligen det bästa av två världar (imo)

EDIT: Ett tips är att hålla sig borta från "färdiga distar" om möjligt, finns numera bra metoder för att kunna installera med en orginal-skiva.
Ett sådant system blir mycket mer underhållsfritt (har dåliga erfarenheter av iDeneb, Kalyway och dom.)

Permalänk

skulle det fungera att köra in os x i mitt system i sign?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
skulle det fungera att köra in os x i mitt system i sign?

borde funka fint

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Ägnade en kvart åt att leta en lösning på mitt problem med att bara ena DVI-porten fungerade.
När jag kopplade in en bildvisare på den andra hängde sig OS X och om den kopplades in före uppstart så fick jag en ökänd svart skärm.

Bytte ut två .kext -filer (kernel extensions) mot samma som man använde till nvidia-korten i OS X 10.6.1 och installerade dessa på nytt vilket löste problemet.
InsanelyMac är en fenomenal källa till diverse info i ämnet.

Nu är jag 99% nöjd. (1% står för avsaknaden av MW2 .)

Visa signatur

Work: Mac Mini 2010, 2,4GHz, 8GB DDR3, 80GB X25-M, Asus VE278Q/Epson TW3200
Play: 2500k@4GHz, 8GB DDR3, 80GB X25-M, Asus P8P67-M Pro, Asus GTX570 DCII, Corsair HX 650, Corsair H60, Asus VE278Q/Epson TW3200

Permalänk
Medlem

Finns ciderports på MW2.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Yes, men det blir aldrig bra, inte för ett FPS.
Har en Win 7 Pro x64 som känns som ett dåligt köp om jag inte kommer mig för att installera den. Den kommer få en egen disk och F12 får stå för dualboot.

Visa signatur

Work: Mac Mini 2010, 2,4GHz, 8GB DDR3, 80GB X25-M, Asus VE278Q/Epson TW3200
Play: 2500k@4GHz, 8GB DDR3, 80GB X25-M, Asus P8P67-M Pro, Asus GTX570 DCII, Corsair HX 650, Corsair H60, Asus VE278Q/Epson TW3200

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört min Hackintosh med SL 10.6.2 i två månader. Det är den enda burk jag har och den har gått helt klockrent, inte en enda hängning. Allt fungerar förutom omstart, startar man om burken så fastnar den med svart skärm och man får trycka på resetknappen för att den ska starta om.

Burken är byggd på följande prylar:

Gigabyte GA-P55-UD3
Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750
ASUS GeForce 9600GT 512MB Silent PhysX
Corsair CX 400W PSU

OS X är installerat från en original-DVD och jag kör med chameleon som bootloader.

Nu väntar jag bara på 10.6.3 så i5 processorn identifieras korrekt, just nu står det "intel xeon" i about this mac.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

Oj, detta blev jag riktigt sugen på. Hoppas dock på att få svar på några frågor.
Jag har ett ASUS P5Q, E8600 och ett HD4870. Någon som vet om det fungerar?

Sen så läste jag någonstans om att det fungerar att köra upgrade versionen av Leopard istället för retail, stämmer det?
Leopard

Sen så sökte jag lite på www.insanelymac.com forum men blev lite fundersam på några saker. Har tänkt att köra Leopard på en disk och windows på en annan. Det bör väll inte vara några problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karmeback
Oj, detta blev jag riktigt sugen på. Hoppas dock på att få svar på några frågor.
Jag har ett ASUS P5Q, E8600 och ett HD4870. Någon som vet om det fungerar?

Sen så läste jag någonstans om att det fungerar att köra upgrade versionen av Leopard istället för retail, stämmer det?
Leopard

Sen så sökte jag lite på www.insanelymac.com forum men blev lite fundersam på några saker. Har tänkt att köra Leopard på en disk och windows på en annan. Det bör väll inte vara några problem?

Om du kollar på http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/HCL_10.6.2 så kan du se att Asus P5Q verkar fungera.

E8600 och HD4870 har jag för mig ska funka, om du googlar på dina komponenter och osx86 så brukar man hitta lite trådar där folk har provat.

Om du kör chameleon som bootloader så går det utmärkt att dualboota windows och os x.

Observera dock att även om slutresultatet blir en snabb och trevlig "mac" så är det en del pill och installation av kextar innan allt fungerar som det ska, speciellt om det är första hackintoshen man bygger och i synnerhet om man inte har så stor erfarenhet av OS X.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

Har tänkt att bygga en hackintosh baserad på ett Gigabyte P55M-UD2. Men frågan är vad jag ska ha för grafikkort? Behöver inget kraftigt och det ska inte vara nån fläkt.

Vad är bäst? ATI eller Nvidia?

Länk till nått billgt kort som garanterat fungerar? Max 700kr

Permalänk
Medlem

Funderar också på att dualboota OSX med dator i sign, dualboota med windows osv.

Det här med kextfiler, hur avancerat är det?

Jag är inte speciellt bra på mjukvara, och mina kunskaper inom t.ex kodning och liknande är helt obefintliga.

Permalänk

Hej, är ny på området hackintosh och undrar bara vad man behöver för hårdvara i datorn samt vad man behöver göra för att få det att fungera?

Permalänk
Medlem

all info finns på

http://insanelymac.com

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhesus
Nu har jag kört min Hackintosh med SL 10.6.2 i två månader. Det är den enda burk jag har och den har gått helt klockrent, inte en enda hängning. Allt fungerar förutom omstart, startar man om burken så fastnar den med svart skärm och man får trycka på resetknappen för att den ska starta om.

Burken är byggd på följande prylar:

Gigabyte GA-P55-UD3
Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750
ASUS GeForce 9600GT 512MB Silent PhysX
Corsair CX 400W PSU

OS X är installerat från en original-DVD och jag kör med chameleon som bootloader.

Nu väntar jag bara på 10.6.3 så i5 processorn identifieras korrekt, just nu står det "intel xeon" i about this mac.

Bara för att få en liten överblick, vilket jag vill påstå är svårt att skaffa sig hos insanelymac:
1 Du satte ihop datorn
2 Du använde chamelion och sedan retail os x för att installera.

Fungerade os x då (innan du börjar använda kextar och så) eller var det något som i detta skede inte fungerade, tex ljud/nätverk.

3 Gissar att, ifall svaret på min fråga blev att vissa saker inte fungerade, du nu använder dig av kextar (hur man nu gör det) vilka kextar behövde du använda?

vore väldigt trevligt om du gav denna information. Men även om du inte gör det så uppskattas den info du redan lämnat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Bara för att få en liten överblick, vilket jag vill påstå är svårt att skaffa sig hos insanelymac:
1 Du satte ihop datorn
2 Du använde chamelion och sedan retail os x för att installera.

Fungerade os x då (innan du börjar använda kextar och så) eller var det något som i detta skede inte fungerade, tex ljud/nätverk.

3 Gissar att, ifall svaret på min fråga blev att vissa saker inte fungerade, du nu använder dig av kextar (hur man nu gör det) vilka kextar behövde du använda?

vore väldigt trevligt om du gav denna information. Men även om du inte gör det så uppskattas den info du redan lämnat.

1. Jag satte ihop datorn

2. Jag laddade ned en patchad OS-X bootskiva från "nätet"

3. Jag startade med bootskivan, en patchad kernel laddas och chameleon startar

4. Jag matade ut bootskivan och lade i retail OS X 10.6

5. Jag installerade OS X från retail-skivan

6. Jag uppgraderade till 10.6.2 med programuppdateraren (10.6.1 ger kernel panic vid uppstart på grund av saknat stöd för P55)

7. Jag laddade ned och installerade senaste versionen av chameleon. Jag valde att installera till den osynliga EFI-partitionen på disken för att kunna ha OSX-partitionen så original som möjligt. Lite strul var det med att få det att funka, jag fick installera om några gånger. Hänger skiten sig vid boot så kan man starta från cdn man laddade ned i pkt 1 och prova istallera om chameleon.

7. Jag installerade kextar för ljud, nätverk och min linksys USB-dongel för WiFi

8. Jag genererade en EFI-sträng för att få 3D-acc på mitt grafikkort (behövs ej för alla grafikkort) - detta är väl den krångligaste punkten kanske iom att det behövs lite specialprogram som kan var svåra att hitta. Bäst är att välja ett grafikkort som funkar rakt av.

Kextar är kernel extensions, i princip drivrutiner kan man säga. De installeras genom att man kopierar dem till en viss systemkatalog och ger dem rätt filrättigheter.

Det finns massor av mer eller mindre bra guider på nätet men i princip är det så där det går till.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

ok då har jag ett hum om hur det hela går till. tackar

Permalänk

tittade på insanely mac men jag blev nästan bara mer förvirrad, läste rhesus inlägg och nu förstår jag mer. Men har en sista fråga i huvudet:
Går det att installera Mac OS X Snow Leopard på min dator?
Har nämnligen bara fått för mig att det bara går att installera på Intel processorer, men jag har kanske fel?

Dator:
CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ @ 3,0GHz
Mobo: Asus M3A
Minne: Corsair XMS2 4GB 800mhz
GPU: Asus GeForce 9600GT

om det fungerar på dessa komponenter vet jag ej, det är det jag skulle vilja veta. Om det nu funkar på dessa så tror jag att jag köper en ny disk för Mac, men den måste formateras till ett annat filsystem va om jag har förstått rätt?
Tänkte nämnligen köra Dual-boot på Mac och Win 7 för läste att det går...

Permalänk
Medlem

Ni som har modekort med intel P55-chipset bör kolla in denna sida:
http://tonymacx86.blogspot.com/

Där finns bra bootCD's för olika moderkort och även intruktioner för hur du byggen en egen. Dessa bootCD's används sedan för att boota en retail Snow Leopard och installera det.

Värt att tänka på för tillfället är att alla nya Core i3/i5/i7 som inte är Core i5 750 eller Core i7 860 kommer kräva en patchad kernel för att fungera. i5 750 och i7 860 fungerar med vanilj-kärnan.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigBengtsson
tittade på insanely mac men jag blev nästan bara mer förvirrad, läste rhesus inlägg och nu förstår jag mer. Men har en sista fråga i huvudet:
Går det att installera Mac OS X Snow Leopard på min dator?
Har nämnligen bara fått för mig att det bara går att installera på Intel processorer, men jag har kanske fel?

Dator:
CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ @ 3,0GHz

Det går att köra OSx86 på AMD men du kan inte använda originalkerneln utan måste köra en patchad så ditt system blir mer "hack" än "intosh" så att säga Det finns färdigpatchade installationsskivor att hitta på nätet tex kalyway eller iPC.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Avstängd

Hej!

Tror ni att min dator med följande spec:

Intel(R) Pentium 4, CPU 3.20GHz, 3.19 GHz, 3,5GB RAM Dual. Asus P5KPL-AM motherboard

kommer att klara av OS X installation?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Någon som känner till ett (AM3/Socket775) mATX moderkort som funkar relativt out-of-the-box med 10.6.2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbkxbx
Någon som känner till ett (AM3/Socket775) mATX moderkort som funkar relativt out-of-the-box med 10.6.2?

Gigabyte GA-G31M-ES2L sitter jag med just nu och funkar utmärkt med Mac!
Guide: http://www.infinitemac.com/f57/guide-retail-snow-leopard-dvd-...

Permalänk
Medlem

Tackar vänligast!

Permalänk
Avstängd

Måste man ha en orginal Mac OS X skiva för att installera på en PC eller räcker det med en uppdateringsskiva som Apple säljer på hemsidan?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Måste man ha en orginal Mac OS X skiva för att installera på en PC eller räcker det med en uppdateringsskiva som Apple säljer på hemsidan?:)

Uppdateringskivan fungerar. De säljer inte någon fullversion förutom i familjepaket om 5. Så man är väl i princip tvungen att köpa uppgraderingsskivan.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Uppdateringskivan fungerar. De säljer inte någon fullversion förutom i familjepaket om 5. Så man är väl i princip tvungen att köpa uppgraderingsskivan.

Tackar ödmjukast.:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag prövade att installera idag, men det blev inte alls lyckat.

Lyckades dra igång installeringen, men fick efter en stund meddelandet att man inte lyckades föra över viktiga filer till hårddisken (dvdläsaren väsnades förövrigt inte, dvs. den läste förmodligen inte av DVDn).

Lustiga är att det var en riktig Snow Leopard skiva. 320kr i sjön.

Någon som vet var problemet ligger?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobertJ
Jag prövade att installera idag, men det blev inte alls lyckat.

Lyckades dra igång installeringen, men fick efter en stund meddelandet att man inte lyckades föra över viktiga filer till hårddisken (dvdläsaren väsnades förövrigt inte, dvs. den läste förmodligen inte av DVDn).

Lustiga är att det var en riktig Snow Leopard skiva. 320kr i sjön.

Någon som vet var problemet ligger?

När får du meddelandet? Är det precis i slutet utav installationen så är det möjligt att man får ett felmeddelande trots att installationen gått igenom och fungerar. Detta för att Mac OS X inte förstår hur den ska aktivera boot-sektorn på en hackingtosh.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
När får du meddelandet? Är det precis i slutet utav installationen så är det möjligt att man får ett felmeddelande trots att installationen gått igenom och fungerar. Detta för att Mac OS X inte förstår hur den ska aktivera boot-sektorn på en hackingtosh.

Tyvärr skedde det precis i början av installationen. Och som sagt så kunde jag inte höra dvdläsaren läsa av skivan konstigt nog.

Jag kan tycka mig skåda repor på skivan - kan jag på något sätt föra över installationskivan till en usb sticka?