Många nöjda med Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasting
Sorry men jag förstår verkligen inte varför man tycker 7 e bättre en XP.
För mina behov är det fortfarande XP som gäller.

Om ni inte håller med mig kan ni rada upp saker som e bättre?

Mvh

Allt?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Flyter på hur bra som helst, aldrig några problem.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

klockrent. Kört det snart ett år

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik Överlag tycker jag det är hälsosamt för konkurrensen att inget operativsystem har totalt övertag.

Detta är en vanlig vanföreställning som vederläggs av både teori och verklighet. Det du utgår ifrån kallas för "perfekt konkurrens" och är rena dumheter. Faktum är att en bransch kan domineras fullkomligt av en enskild aktör som inte gör annat än att köpa upp sina konkurrenter. Denna aktör är fortfarande till 100% beroende av att producera det som kunderna vill ha eller gå under. Så att en marknad domineras av något som liknar monopol drabbar varken andra aktörer eller konsumenterna. Det är en villfarelse som bygger på en utbredd missuppfattning och ett falskt begrepp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbayd
Jag sörjer att det går bra för Win 7. Visst är det ett bra system, men MS monopol är jag oroad över. Desto fler som använder windows gör att MS-skatten på nya datorer inte lär försvinna på länge. Hoppas fler snarast börjar inse Linux storhet.

För det första har inte MS något monopol, för då skulle alla andra alternativ vara olagliga eller inte alls gå att tillgå. För det andra så är det inget som drabbar dig annat än i fantasin. Vad Microsoft avtalar med datortillverkare är enbart upp till dem. Att du känner dig drabbad beror snarast på dig själv och det kan jag bara beklaga. Men MS och datortillverkare har inte belagt dig med någon skatt eller tagit något ifrån dig. Tvärtom.

Permalänk
Medlem

Är skit nöjd jag med.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
[B]Den hanterar resurser bättre än ngn tidigare windows so ja den är klart bättre. Dock är fördumningen irriterande bortom all fattning. All automatik runt nätverket och på andra ställen (ljud inställningar) sabbar bara.

Vilken automatik inom ljud och nätverk är det som sabbar menar du?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att Vista och 7 år oanvändarvänliga och förvirrande.

Föredrar XP och Ubuntu. Men XP börjar kännas för gammalt och omodernt.

Permalänk
Medlem

Har kört Windows 7 sen det fanns tillgängligt på MSDN, dvs. cirka en månad innan alla andra kunde köpa det i handeln. Jag är, och har allt tyckt att det det är det bästa operativ systemet jag någonsin har använt!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Jag tycker att Vista och 7 år oanvändarvänliga och förvirrande.

Föredrar XP och Ubuntu. Men XP börjar kännas för gammalt och omodernt.

Utveckla gärna på vilket sätt det är oanvändarvänligt och förvirrande.

Jag måste hävda motsatsen, mycket smidigt och trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasting
Sorry men jag förstår verkligen inte varför man tycker 7 e bättre en XP.
För mina behov är det fortfarande XP som gäller.

Om ni inte håller med mig kan ni rada upp saker som e bättre?

Mvh

Jag håller med dig, XP > Win7.

Men efter att jag köpte en Kingston 40gb SSD som systemdisk, så krävdes det en hel del meck för att få WindowsXP optimerat, då valde jag att istället ladda hem Win7 gratis från Microsoft via MSDNAA och testa.
Och vad kom jag fram till, jo, no more meckin'!

Var dock två saker jag initialt störde mig på:
-Den värdelösa startmenyn
-Den kraftigt 'impade' sökfunktionen,

....samt att man måste lära sig hitta olika inställningar på nytt, förstås.

Men redan efter en vecka är man rätt van att navigera och trixelfixa.

Skulle dock definitivt gå över till XP igen om jag bara orkar slipstrema en CD och få AHCI att funka.

Som sagt, XP > Win7 enligt _min_ åsikt.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Tycker det funkat klockrent hittils. Vista kändes inte alls lika färdigt när det släpptes.. avsaknaden av skjyssta drivrutiner etc.

W7 är det som Vista borde varit helt klart.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
För det första har inte MS något monopol, för då skulle alla andra alternativ vara olagliga eller inte alls gå att tillgå. För det andra så är det inget som drabbar dig annat än i fantasin. Vad Microsoft avtalar med datortillverkare är enbart upp till dem. Att du känner dig drabbad beror snarast på dig själv och det kan jag bara beklaga. Men MS och datortillverkare har inte belagt dig med någon skatt eller tagit något ifrån dig. Tvärtom.

Har du helt hakat upp dig? Ska du rekommendera någon ny bok den här gången? Du kommer in och kör samma race om och om igen, och den här gången dessutom körandes ute på åkern i motsatt riktning.

Jag skrev inte att Microsoft har monopol, jag har inte ens berört frågan. Är det ordet konkurrens eller Linux och MacOS, eller en kombination av samtliga som får dig att damma av samma gamla harang?

Om du är intresserad av vad som hänt inom mjukvara och vill ha några exempel på vad som hänt sedan bl a Ballmer drabbades av fantasier om konkurrerande hot kan vi ta den frågan. Däremot är jag inte intresserad av att byta ämne och övergå till det redan avklarade om oljebolag, Rockefeller och dylikt. Ta den diskussionen med någon annan är du snäll.

Permalänk
Medlem

Win 7 > XP enlight mig, man slipper att mecka och drivrutiner hittas direkt i installationen, även om man ändå vill ladda ner ett par manuellt efteråt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Tog lite tid att få start-menyn och aktivitetsfältet att bli som i pre-Windows. Men det gick till slut

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tror mer det är lite hype o placeboeffekt då Vista och Win7 i princip är samma sak. Det är ju 99% samma sak i grund o botten

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
För det första har inte MS något monopol, för då skulle alla andra alternativ vara olagliga eller inte alls gå att tillgå. För det andra så är det inget som drabbar dig annat än i fantasin. Vad Microsoft avtalar med datortillverkare är enbart upp till dem. Att du känner dig drabbad beror snarast på dig själv och det kan jag bara beklaga. Men MS och datortillverkare har inte belagt dig med någon skatt eller tagit något ifrån dig. Tvärtom.

Nej självklart har de inte ett monopol i den mån att andra inte tillåts, men den som inte ska dra allt till det yttersta bör förstå vad jag menar. Så du menar på fullaste allvar att jag inte blir påverkad av att nästintill alla OEM-tillverkare har avtal med MS? Det börjar dyka upp alternativ lite här och var, men fortfarande i alldeles för liten utsträckning. Vill jag köpa en dator hos någon av de stora aktörerna kan jag i nuläget glömma att få en dator utan windows. Hur i helvete påverkar inte det mig när jag vill ha en ny dator?

Permalänk
Inaktiv

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av strejf
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Den hanterar resurser bättre än ngn tidigare windows so ja den är klart bättre. Dock är fördumningen irriterande bortom all fattning. All automatik runt nätverket och på andra ställen (ljud inställningar) sabbar bara.

Vilken automatik inom ljud och nätverk är det som sabbar menar du?

Delen där den ibland vägrar tillåta att du sätter nätverkstyp (home/work/public), om man disablar nätet så går det inte återskapa den, disable på sjävla adaptern fungerar också sunkigt, många klick (och väl gömt) mot IP inställningar, alternative configuration ignoreras för det mesta och den försöker med DHCP hela jävla tiden (bryter anslutningen varje gång).

Ljud inspelning går knappt ställa in ngt.

Det är bara de mer irriterande delarna. taskbar beter sig lite skummt med men det går leva med.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarende Win 7 sen första betan som fanns tillgänglig. Kör nu Win 7 RC men är det nån som vet om det är nån skyllnad på RC och den ultimate versionen du köper.

Var någon som komenterade att google's OS inte skule göra nån större skillnad på marknaden men kan nog tänka mig att många kommer dualboota för snabbare åtkomst till internet om det bara är en snabb grej man ska göra. Antar attt det kommer fungera som något liknande som ASUS Express OS som jag har nu oxå (bara nån sekund efter start knapp å så e man ute på internet)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Denna aktör är fortfarande till 100% beroende av att producera det som kunderna vill ha eller gå under. Så att en marknad domineras av något som liknar monopol drabbar varken andra aktörer eller konsumenterna. Det är en villfarelse som bygger på en utbredd missuppfattning och ett falskt begrepp.

Fast är det verkligen sant? Hur många av dom som köper datorer har en aning om vad ett operativsystem är egentligen? Hur många gör ett aktivt val? Jag skulle gissa på att en hygglig del ser en PC som burk+blå menyrad med en startknapp. Eller en Mac, som säkert många är rädda för pga priset och kompatibilitet eller nåt.

Windows har en del problem som många tror beror på den fysiska datorn. Datorn blir långsammare med tiden, man måste ha antivirusprogram men man kan ändå få virus. Detta är ju inte alls ett måste, utan något som bara är ett problem med just den mjukvaran. Men folk är så vana att det är så.

Vad jag försöker säga är inte att Windows är dåligt, utan mer att jag absolut inte tror på vad du säger. Dom måste inte alls göra mjukvaran bättre, för folk vill ändå ha en dator och Windows medföljer i i princip alla datorer som säljs (iaf i Sverige). Och i och med att kunskapen är låg så sväljer man nackdelarna som man inte vet att man borde lida av, och kör vidare

Permalänk
Medlem

Har suttit med winXP Home edition 32bit sedan 2005aug och älskat det hela vägen. Fick mitt win7 home premium 64bit 1 vecka efter releasen och sedan dess har jag bara bra saker att säga, skulle inte byta Win7 mot nått i hela världen!

Det finns dock EN! sak som jag vill whina på riktigt ordentligt...
- Har man en Extern HDD i datorn när man startar upp datan så tar det lätt 30sekunder+ längre för Windows att starta efter att win7 loggan försvinner. Ursäkta språket nu men "wtf is up with that shit!?".. har läst på internet att det förekommer normalt för nästan alla och att detta också händer med Vista? (Händer bara i 64bit versioner vad jag vet)

Du kan ta ur den innan du startar upp sure.. men sätter du i den igen så måste du ändå gå in i device manager och "check for hardware changes" och vänta dem där 30sec+ iallefall innan din HDD visas i windows..

Förutom detta.. världens mest irriterande bug så är Win7 fortfarande planetvis skönare att använda än XP och bättre i allt.

Go Jul

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Också mkt nöjd med W7 MSDNAA är inte tokigt..

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Windows 7 är de bästa Windows jag någonsin kört, och då har ja använda alla Windows utom NT. Vi får inte glömma heller att de inte släppts ett SP1 än heller, något som både XP och Vista krävde för att ens gå att använda, så ja räknar med att SP1 till 7an kommer göra upplevelsen ännu bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Vi får inte glömma heller att de inte släppts ett SP1 än heller, något som både XP och Vista krävde för att ens gå att använda, så ja räknar med att SP1 till 7an kommer göra upplevelsen ännu bättre.

Mmm att det inte tar 1minut extra att starta med en Extern HDD i

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Detta är en vanlig vanföreställning som vederläggs av både teori och verklighet. Det du utgår ifrån kallas för "perfekt konkurrens" och är rena dumheter. Faktum är att en bransch kan domineras fullkomligt av en enskild aktör som inte gör annat än att köpa upp sina konkurrenter. Denna aktör är fortfarande till 100% beroende av att producera det som kunderna vill ha eller gå under. Så att en marknad domineras av något som liknar monopol drabbar varken andra aktörer eller konsumenterna. Det är en villfarelse som bygger på en utbredd missuppfattning och ett falskt begrepp.

haha, du igen. Du blev ju rådd i förra tråden att börja tänka. Gick inte så bra ser jag.

Permalänk
Medlem

Är helt klart nöjd med 7an, kommer definitivt aldrig använda XP frivilligt igen. Förstår mig inte på folk som kommer sitta kvar med sitt gamla XP för alltid. Hoppade över Vista då min gamla p4 inte hade någon chans när det var aktuellt, men jag hade troligen gillat det med, iaf efter sp2.

Men som vanligt, alltid samma sak när det kommer nytt os från microsoft, föregångaren blir helt plötsligt guds gåva till mänskligheten.

Permalänk
Medlem

Jag är på win7 ultimate... det känns fan som att sitta på en ny dator.
Tack XP du har varit superbra, men min framtid är säkreställd.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasting
Sorry men jag förstår verkligen inte varför man tycker 7 e bättre en XP.
För mina behov är det fortfarande XP som gäller.

Om ni inte håller med mig kan ni rada upp saker som e bättre?

Mvh

Håller med, men tyvärr har MS ju tvingat oss att gå över förr eller senare pga av att de vägrar släppa nya directx till XP.

Att Win7 skulle upplevs som "snabbt" och "rappt" är inget annat än subjektiva åsikter, vilka dessutom i 9 fall av 10 beror på att användaren kommer från sjukt dåliga Vista. XP vinner fortfarande i de flesta benchmarksen, inget snack om det. Dock är det ju så att fokus i drivarutvecklingen kommer att ligga mer och mer på Win7 och Vista, så så småningom kommer de att gå förbi.

Men, XP är och kommer alltid att vara det OS som är "lättast" och snabbast. Behöver jag nämna DRM och hela det byket som Vista och OS framöver behöver släpa på?

Tro det eller ej, men för mig så faller min övergång till Win7 på att de fortfarande inte har gett tillbaks "upp" knappen i Explorer. (nej, inte samma som "backa")

Att idioterna inte kan hörsamma alla de användare som vill gå över, men vill ha kvar den ynka lilla knappen...där det dessutom finns gott om plats är inget annat än en förolämpning till os trogna MS användare!

Jag kör vidare på XP tills Linux är ifatt vad gäller spelstöd, förutsatt att de inte ger mig min "upp" knapp tillbaka...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood

Jag kör vidare på XP tills Linux är ifatt vad gäller spelstöd, förutsatt att de inte ger mig min "upp" knapp tillbaka...

Tyvärr tar det nog flera år innan Linux är ifatt. Utgår ifrån att det är Wine som ska stå för den utvecklingen, och även om det händer väldigt mycket där, så är det väldigt långt kvar. Dock tror jag Wine kan komma att ha ännu bättre bakåtkompatibilitet med tidigare windows-versioner än vad de själva har. Skulle de lyckas få spel att fungera väl, så finns det inte längre någon ursäkt till att använda windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Fast är det verkligen sant? Hur många av dom som köper datorer har en aning om vad ett operativsystem är egentligen? Hur många gör ett aktivt val? Jag skulle gissa på att en hygglig del ser en PC som burk+blå menyrad med en startknapp. Eller en Mac, som säkert många är rädda för pga priset och kompatibilitet eller nåt.

Windows har en del problem som många tror beror på den fysiska datorn. Datorn blir långsammare med tiden, man måste ha antivirusprogram men man kan ändå få virus. Detta är ju inte alls ett måste, utan något som bara är ett problem med just den mjukvaran. Men folk är så vana att det är så.

Vad jag försöker säga är inte att Windows är dåligt, utan mer att jag absolut inte tror på vad du säger. Dom måste inte alls göra mjukvaran bättre, för folk vill ändå ha en dator och Windows medföljer i i princip alla datorer som säljs (iaf i Sverige). Och i och med att kunskapen är låg så sväljer man nackdelarna som man inte vet att man borde lida av, och kör vidare

Håller med helt och hållet. Vad gäller OS X och Linux är det också till störst del okunnighet som skapar obekvämheten/misstänksamheten i samband med att man vill slippa allt "onödigt krångel". I och med att Windows är kraftigt marknadsledande är det inte konstigt att man förknippar dator med det operativsystem man vuxit upp med. >90% windows

Själv sitter jag med både windows, os x och linux men detta endast tack vare teknikintresse.