Val av hårddiskar i filserver

Permalänk

Val av hårddiskar i filserver

Jag tänker bygga mig en rejäl filserver och skulle verkligen uppskatta lite hjälp!

Jag vill har ca 20 TB i servern och mina önskemål är att diskarna skall vara i så stora enheter som möjligt för att på ett enkelt sätt kunna överblicka min filmsamling!

Jag önskar råd om chassi samt märke och storlek på diskar.

Permalänk

Billiga 1,5tb diskar http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=649833
Sen om de duger vet jag inte Chassi med 10+ disk platser vet jag inget på rak arm:(

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

noctuas tystaste är helt ljudlösa enligt mig iaf, åtminstone med adaptern som gör dom ändå tystare. dock blåser dom inte så speciellt mycket, men det är ju inte mycket värme som är endå

chassi så kan ju 1200 funka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
noctuas tystaste är helt ljudlösa enligt mig iaf, åtminstone med adaptern som gör dom ändå tystare. dock blåser dom inte så speciellt mycket, men det är ju inte mycket värme som är endå

chassi så kan ju 1200 funka

Haha:P Varför tipsar du om fläktar?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Caviar green 1.5 TB ser billiga ut men jag är av naturen skeptisk mot allt som inte drar massor med ström!

Hitatchi har tror jag har 2 TB diskar är det någon som prövat?

Chassina verkar bli en nöt att knäcka sweloop64 2 a länk skall kollas upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Caviar green 1.5 TB ser billiga ut men jag är av naturen skeptisk mot allt som inte drar massor med ström!

Hitatchi har tror jag har 2 TB diskar är det någon som prövat?

Chassina verkar bli en nöt att knäcka sweloop64 2 a länk skall kollas upp!

Jag är också lite tveksam till greenline men de var billiga 2tb diskar är ju alldeles för dyra för min smak men nu var det du som skulle köpa inte jag

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Om du orkar så rekomenderar jag dig att ta en närmare titt på den här tråden: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1071162

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Caviar green 1.5 TB ser billiga ut men jag är av naturen skeptisk mot allt som inte drar massor med ström!

Hitatchi har tror jag har 2 TB diskar är det någon som prövat?

Chassina verkar bli en nöt att knäcka sweloop64 2 a länk skall kollas upp!

Kan ju göra lite ändringar så att de drar mer... (stänga av den förbannade funktionen som stannar läshuvudena), i vissa OS blir ju load cyklerna väldigt höga annars (vet ej om detta är så viktigt eller ej, därom tvistar de lärda, men hade några konstiga ljud ibland som verkar försvunnit nu)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Haha:P Varför tipsar du om fläktar?

blev lite luddigt, fläktarna skulle varigt efter, för fläktarna i ett 1200 är inte mycket att hurra över om man ska köra filserver

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
blev lite luddigt, fläktarna skulle varigt efter, för fläktarna i ett 1200 är inte mycket att hurra över om man ska köra filserver

Som jag trodde då Ne, tricool fläktarna är inte mycket att hurra över.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Ja de flesta av oss är skeptiska mot de där strömsparlägena!

Norco 4220 ser riktigt riktigt bra ut! Jag har läst ca 10 sidor av den länken till AVS forum!
Man orkar f--n inte läsa mer i taget alltså! Men det är onekligen väldigt många som är överens om att norco lösningen är riktigt bra.

Vad som slår mig när jag läser den tråden är hur fruktansvärt lite man kan om olika styrningar och raider osv. Jag undrar om jag kommer rodda det här? det kommer nog bli nödvändigt att prata lite med en datakonsult som förhoppningsvis kan lite mer om server lösningar.

Dock är det nog väldigt få därute som arbetat med servrar som skall användas till just HTPC ändamål.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Ja de flesta av oss är skeptiska mot de där strömsparlägena!

Norco 4220 ser riktigt riktigt bra ut! Jag har läst ca 10 sidor av den länken till AVS forum!
Man orkar f--n inte läsa mer i taget alltså! Men det är onekligen väldigt många som är överens om att norco lösningen är riktigt bra.

Vad som slår mig när jag läser den tråden är hur fruktansvärt lite man kan om olika styrningar och raider osv. Jag undrar om jag kommer rodda det här? det kommer nog bli nödvändigt att prata lite med en datakonsult som förhoppningsvis kan lite mer om server lösningar.

Dock är det nog väldigt få därute som arbetat med servrar som skall användas till just HTPC ändamål.

Ska du ha 20tb filer till HTPC:n ? Lär ju inte vara några problem att välja semsterfoton

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Camel-en: tack för tipset länk nr 2 till WD s 2TB kommer jag absolut att kolla närmare på!
När jag tänker lite på den länken på AVS forumet så var det någon som påpekade att WD s diskar bara hade "5" plattor? Missuppfattade jag eller har det någon betydelse?

Permalänk

Sennebring: HI HI !! faktum är att det är rätt äckligt när man tar ett kliv till baka och ser vilka lagringsbehov man hade för bara något år sedan!
Hur jag än vänder och vrider på det så går det åt våldsamt mycket plats med de nya HD formaten!
Säga vad man vill men jag föredrar faktiskt att ha filmer på data då de laddar fortare och flexibiliteten ökar!

Jag misstänker att 20 TB kommer att vara vardagsmat inom bara 1 till 2 år!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Sennebring: HI HI !! faktum är att det är rätt äckligt när man tar ett kliv till baka och ser vilka lagringsbehov man hade för bara något år sedan!
Hur jag än vänder och vrider på det så går det åt våldsamt mycket plats med de nya HD formaten!
Säga vad man vill men jag föredrar faktiskt att ha filmer på data då de laddar fortare och flexibiliteten ökar!

Jag misstänker att 20 TB kommer att vara vardagsmat inom bara 1 till 2 år!

Kör du 1080p fylls det snabbt! Köpte bara en 160gb till senaste bygget men den blir ju full på typ två veckor så man måste ju formatera om alldeles för ofta Drygt när allt försvunnit när man vill se det igen ett kvartal senare ;)Blir minst 1tb till snart.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Japp! Kör också 1080p men allra mest kör jag BD ISO filer på mellan 18-40 gig och då rusar det våldsamt snabbt!

Fick just kaffet i vrångstrypen!, då jag återigen förlorat en av mina intena diskar på 2 x 1.5TB i 0 raid. Det är seagate barracudor och det är snorfullt av godbitar på den enheten! Tyvärr så har jag ingen plats att flytta filmerna! Jag fick boota om datorn 3 ggr innan han hittade diskarna den här gången! PHUU jag måste ha mer disk!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Japp! Kör också 1080p men allra mest kör jag BD ISO filer på mellan 18-40 gig och då rusar det våldsamt snabbt!

Fick just kaffet i vrångstrypen!, då jag återigen förlorat en av mina intena diskar på 2 x 1.5TB i 0 raid. Det är seagate barracudor och det är snorfullt av godbitar på den enheten! Tyvärr så har jag ingen plats att flytta filmerna! Jag fick boota om datorn 3 ggr innan han hittade diskarna den här gången! PHUU jag måste ha mer disk!

Jobbigt Min gamla externa 160gb med enbart underbar musik ( läs Pantera,Metallica, Megadeth mm) kraschade och lämnade mig helt musiklös då backup disken hade försvunnt och återfanns formaterad Tur att spotify finns men dock ingen Metallica

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Japp! Kör också 1080p men allra mest kör jag BD ISO filer på mellan 18-40 gig och då rusar det våldsamt snabbt!

Fick just kaffet i vrångstrypen!, då jag återigen förlorat en av mina intena diskar på 2 x 1.5TB i 0 raid. Det är seagate barracudor och det är snorfullt av godbitar på den enheten! Tyvärr så har jag ingen plats att flytta filmerna! Jag fick boota om datorn 3 ggr innan han hittade diskarna den här gången! PHUU jag måste ha mer disk!

Skulle nog valt samsung diskar då jag aldrig haft problem med dem och har haft några stycken i flera år. Dem är snabba och grymt svala. Sen chassi vet jag inte men antec 1200 som någon sade är väll bra så hårdiskar inte blir varma men du lär ju få ha några liggandes

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Har själv ett par 1TB samsung spinpoint i 0 raid som funkat förvånansvärt bra! har dock tappat bort även dessa vid ett par tillfällen men återfunnint efter boot!
Om jag bara kunde fatta varför i H-te mina diskar inte funkar som dom ska så skulle jag nog inte bestämmt mig för att lösa mina lagrings problem redan, då jag fortfarande köper WD s externa 4TB diskar och fyller dom!

Men nu ska problemet lösas och det skall lösas rejält!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Skulle nog valt samsung diskar då jag aldrig haft problem med dem och har haft några stycken i flera år.

Min 1 TB, SATA II Samsung disk verkar nyligen "dött" Den var proppfull med högupplöst film och tv-serier.
På köpet dog min systemdisk , också SATA II Samsung 500gb, känns inte så aktuellt att köpa nya diskar av märket Samsung för min del framöver

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Japp! Kör också 1080p men allra mest kör jag BD ISO filer på mellan 18-40 gig och då rusar det våldsamt snabbt!

Fick just kaffet i vrångstrypen!, då jag återigen förlorat en av mina intena diskar på 2 x 1.5TB i 0 raid. Det är seagate barracudor och det är snorfullt av godbitar på den enheten! Tyvärr så har jag ingen plats att flytta filmerna! Jag fick boota om datorn 3 ggr innan han hittade diskarna den här gången! PHUU jag måste ha mer disk!

Kraschar 1.5TB Seagate-diskarna mer ofta än andra 1.5TB?

Permalänk

lägg upp en bygglogg när du är klar

Permalänk

orchid: jag lider med dig! F-bannat tråkigt och retligt att bli av med så mycket på en gång!
Var jag du skulle jag vända mig till någon firma som får kolla om dom kan plocka fram datan!

Bygglogg! Tja varför inte! Jag börjar nog beställa grejjor i mitten av nästa vecka! Sen sätter det fart!

Rymdvanilj: Seagate 7200.11 har erkänt mycket problem med firmware som dom tom erkänner på sin egen hemsida! Hade jag vetat om detta när jag köpte dom hade jag nog väntat på 7200.12

Dock är det flera därute som inte har några problem med seagates diskar av ovanstående modell och då är man ju på banan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Camel-en: tack för tipset länk nr 2 till WD s 2TB kommer jag absolut att kolla närmare på!
När jag tänker lite på den länken på AVS forumet så var det någon som påpekade att WD s diskar bara hade "5" plattor? Missuppfattade jag eller har det någon betydelse?

Nu har jag inte forskat runt om just den disken, men du vill generellt sett ha färre antal plattor. Densiteten på varje platta ökar, vilket gör att överföringshastigheten ökar. En 2TB-disk med 4plattor har 500GB per platta, medan en med 5plattor har 400GB. Disken blir dessutom kallare ju färre antal plattor det är, och ljudnivån minskar oftast.

14st 1.5 WD CG går ju för under 13k kr, om du nu är sugen på att lägga alla ägg i samma korg.

Eller så köper du några WD, några Seagate 12:or, några Samsung, några maxtor och några Hitachi, och sätter upp fyra raid5:or med en disk av varje sort i varje raid. Ok att det blir jobbigt med 20diskar (15+5 för paritet), men du slipper ju att riva ner hela riggen om den serie av diskar du köper visar sig ha ett fel som uppdagas efter ett tag (typ som 7200.11 eller Deathstar).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Kan ju göra lite ändringar så att de drar mer... (stänga av den förbannade funktionen som stannar läshuvudena), i vissa OS blir ju load cyklerna väldigt höga annars (vet ej om detta är så viktigt eller ej, därom tvistar de lärda, men hade några konstiga ljud ibland som verkar försvunnit nu)

Hur stänger man av strömsparfunktionen på WD Green 1,5 TB då?
(Har haft funderingar på att köpa den hårddisken men det lutar mera mot WD Black 1 TB för min del)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orchid
Min 1 TB, SATA II Samsung disk verkar nyligen "dött" Den var proppfull med högupplöst film och tv-serier.
På köpet dog min systemdisk , också SATA II Samsung 500gb, känns inte så aktuellt att köpa nya diskar av märket Samsung för min del framöver

Sen behöver det inte vara märket samsung som är dåligt:P har alltid tyckt dem varit bra. Du kan haft en väldigt otur och sen om du har ett gammalt dåligt nätagg kan den vara boven.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Just när man tror man hittat sin disk så dyker det upp problem! WD s 2TB diskar tycks ha stora problem när man ska köra dom med kontroller kort i stora servrar!
Har googlat en del och wd hävdar att det inte finns några fel! Några har fått hjälp med firmware úppdateringar från kortföretag men ändå! De som har prövat filservrar i min storlek avråder direkt

Permalänk

Jag vänder lite på frågan:
Vilken största disk med 7200 spinn skulle ni rekomendra till en stor filserver?
Måste jag ner så lågt som 1 TB så känns det tiktigt fattigt!
Jag vill ju har bra prestanda men dock stabil!