Blafa - P182RB. Chassibygge - Till grunden och tillbaka.
En idé växer sakta fram.
Tanke
En sen sömnlös torsdag natt föddes idén till ett projekt som skulle kunna hålla mig stimulerad julen igenom, det var då som fröet började gro. Nu, en lördags eftermiddag två dagar senare börjar tankarna och idéerna komma till klarhet.
Bygget kommer gå i julens färger, en av dem i alla fall. Jag kommer försöka hålla mig till ett svart och rött färgschema. Framför mig ligger mycket jobb med planering och tankeverksamhet, min svaga sida. Jag vill helst ta vid borrmaskinen och sågen och börja karva men jag får försöka hålla mig i tyglarna. Jag kommer börja montera ner chassiet till det stadiet då jag bara har en hög plåtbitar vid bordet bredvid mig för att därifrån börja modifikationerna.
Tanken är att bygga en funktionell, snygg och stilren dator utan kompromisser och halvdåliga lösningar. Chassiet kommet lackeras både invändigt och utvändigt. Kablar kommer dras om och sleavas. Smarta fläktlösningar är också något jag strävar efter. Än finns inga skisser så ni får ta mig på orden. Jag känner att det är mer jag borde säga för mina visioner är rätt klara men just nu hittar jag inte orden, det får tas i ett senare inlägg.
Komponenter
Från början ville jag hålla mig till mina nuvarande komponenter men jag börjar inse att det inte kommer fungera så jag har redan börjat planeringen för vilka komponenter jag ska köpa. Om allt går enligt planerna ska datorn bygga på intels socket 1366. Grafik, minne och processor kommer väljas i projektets slutskede. Nätaggregat får stanna i brist på pengar om det klarar systemet jag vill bygga, hårdiskar har jag också gott om. För enkelhetens skull gör jag en lista
Intel socket 1366
Intel i7/i9
6Gb ram
Grafik
2x1Tb Hårdiskar. WD.
Corsair 620 HX.
Jag kommer satsa på en luftkylning även om vattenkylning vore ett intressant alternativ då jag bygger upp chassiet från grunden igen. Antagligen blir det en high-end true fläns.
Jag tror jag får stanna här för idag så fortsätter vi senare i veckan. Men innan jag avslutar själva ska ni få se vad som under ett år blivit en mardröm. Så här vill jag aldrig se det igen.

Skrivet 28/11
Ni kan följa arbetet parallellt på http://blafa-p182rb.blogspot.com/
Jag har en bättre kamera på ingång.