Blafa - P182RB. Chassibygge - Till grunden och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Blafa - P182RB. Chassibygge - Till grunden och tillbaka.

En idé växer sakta fram.

Tanke
En sen sömnlös torsdag natt föddes idén till ett projekt som skulle kunna hålla mig stimulerad julen igenom, det var då som fröet började gro. Nu, en lördags eftermiddag två dagar senare börjar tankarna och idéerna komma till klarhet.

Bygget kommer gå i julens färger, en av dem i alla fall. Jag kommer försöka hålla mig till ett svart och rött färgschema. Framför mig ligger mycket jobb med planering och tankeverksamhet, min svaga sida. Jag vill helst ta vid borrmaskinen och sågen och börja karva men jag får försöka hålla mig i tyglarna. Jag kommer börja montera ner chassiet till det stadiet då jag bara har en hög plåtbitar vid bordet bredvid mig för att därifrån börja modifikationerna.

Tanken är att bygga en funktionell, snygg och stilren dator utan kompromisser och halvdåliga lösningar. Chassiet kommet lackeras både invändigt och utvändigt. Kablar kommer dras om och sleavas. Smarta fläktlösningar är också något jag strävar efter. Än finns inga skisser så ni får ta mig på orden. Jag känner att det är mer jag borde säga för mina visioner är rätt klara men just nu hittar jag inte orden, det får tas i ett senare inlägg.

Komponenter
Från början ville jag hålla mig till mina nuvarande komponenter men jag börjar inse att det inte kommer fungera så jag har redan börjat planeringen för vilka komponenter jag ska köpa. Om allt går enligt planerna ska datorn bygga på intels socket 1366. Grafik, minne och processor kommer väljas i projektets slutskede. Nätaggregat får stanna i brist på pengar om det klarar systemet jag vill bygga, hårdiskar har jag också gott om. För enkelhetens skull gör jag en lista

Intel socket 1366
Intel i7/i9
6Gb ram
Grafik
2x1Tb Hårdiskar. WD.
Corsair 620 HX.

Jag kommer satsa på en luftkylning även om vattenkylning vore ett intressant alternativ då jag bygger upp chassiet från grunden igen. Antagligen blir det en high-end true fläns.

Jag tror jag får stanna här för idag så fortsätter vi senare i veckan. Men innan jag avslutar själva ska ni få se vad som under ett år blivit en mardröm. Så här vill jag aldrig se det igen.

Skrivet 28/11

Ni kan följa arbetet parallellt på http://blafa-p182rb.blogspot.com/

Jag har en bättre kamera på ingång.

Permalänk
Medlem

Vecko uppdatering på bilder och process

Vecko uppdatering på bilder och processen.

En order har blivit lagt på diverse sleaving och tillbehör från MDPC - X. För detta tackar jag Nils för hans engagemang och service. Tyvärr kommer jag bli tvungen att beställa en till order då jag inte fick med allt. Här hemma fortsätter arbetet och planeringen. Eftersom jag jobbar heltid tar det sin lilla tid men sedan i lördags har jag flyttat över alla komponenter till ett nytt chassi. Det gick ovanligt smärtfritt den här gången.

Här ser vi fortfarande spår av mina tidigare år, Chassiet är Antec P160w. Ett chassi som tyvärr inte nådde för många svenska butiker. Jag hade ett rätt snyggt system här en gång i tiden, även om man kan diskutera stilrenheten i 'UV' ljus. Grafikkortet som är ett Radeon 4850 fick även lite kärlek av bara farten efter att ha varit min passiva trotjänare i snart 6 månader. Om vi ska vara nogräknade är det 8 hårdiskar på 4,7 TB. Jag tog även chansen att sortera lite semester bilder nu när jag fick dem alla samlade.

P182'an har jag börjat stripa till grunden. Vad som återstår nu är att borra upp alla popnitarna som håller samma chassit, Antec sparar verkligen inte på dessa! Efter det kommer jag börja rengöra delarna med alkohol men innan det tror jag vi tar ett tag med damvippan.. ..eller tryckluften! Antagligen blir detta till helgen när jag förhoppningsvis har röjt upp verkstaden. Alternativt lånat farsans utrymme. Jag hoppas också få börja karva lite i alla dessa fläktgaller. De vill vi inte se mera!

Som sagt, bättre kamera på ingång.

Permalänk
Medlem

Förberedelse för nedmontering.

Förberedelse för nedmontering.

Under kvällen har jag förberett nedmonteringen av chassit, dvs. märkt och antecknat vilken typ av popnitar som sitter var. Har markerat popnitarna med CS för Countersunk och C för Dome headed, alltså försänkta och vanliga helt enkelt. Om någon skulle vara intresserad att veta är ett Antec p182 byggt med 82 popnitar! 32 försänkta och 50 vanliga.

Gjorde en prov borrning på den första popniten. Oroa er inte över kladdet det kommer inte synas länge till!

Även topplasten ska lossas. Tyvärr är 'taket' som sagt plast och inte plåt, vilket många tror vid en första anblick. Detta är något jag drog mig för att göra innan, men tar man det sakta och försiktigt så går det bra. Den är både limmad och kilad fast med plasthakar så det gäller att ta det lugnt och metodiskt.

Det här klistret satt hårt som sten, det ser ut att vara någon form av dubbelhäftande tejp.

Idag har jag även beställt en systemkamera, så snart får ni vackra bilder! Har även beställt lite kontakter till molexkontakter och hårdiskarna.

Permalänk
Medlem

Paket!

Paket!

Fick idag hem paketet från MDPC-X Det rycker i fingrarna att få börja pilla lite, men än har jag inte nätaggregatet redo. En låda från inet och en systemkamera från cyberfoto landar nog immorn! Detta är den bästa julkalendern någonsin!

Låter bilderna tala för sig själva.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som om det kommer bli ett riktigt najs bygge. Sleeving är så snyggt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ser ut att bli najs!:)

Skall följas med spänning.

Btw, tack för adressen

Permalänk
Medlem

Haha vill du skicka julkort är du mer än välkommen att göra så!

Permalänk

Spännande önskar dig all lycka i julmörkret och hoppas att projektet hjälper dig att lysa upp tillvaron lite.

Permalänk
Medlem

Detta blir intressant
den dubbelhäftande tejpen på takplasten är allt annat än kul att ta bort! Tog nog runt 2 timmar för mig att få bort allt!

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Haha vill du skicka julkort är du mer än välkommen att göra så!

Haha nu fattar ja varför jag fick ett PM

Tänkte du kanske inte ville att ngn skickar massa skit till dig:)

Hehe, kan man göra;)

Permalänk
Medlem

Inet paket och ny kamera.

Inet paket och ny kamera.

Igår går kom kameran och en låda från Inet, nu är det viktigt att konstatera att jag inte har någon aning om hur man egentligen fotograferar bäst, men det ger sig nog med lite tid och övning. Det strömmar nog inte lite mera bilder under dagen. Jag hade tänkt börja testa sleeva fläktarna lite. Förhoppningsvis får jag gjort lite chassi arbete idag också.

Dessa fläktarna heter Scythe Slip Stream, mina modeller ligger på 1,200 RPM men kör jag dem på 5V får jag ner dem till 720 RPM där de har ett luftflöde på 24 CFM. Detta gör dem också nästan ohörbara och efter långt efterforskning verkade dessa vara det vettigaste alternativet för mig. Mer information finns här, http://www.silentpcreview.com/article832-page3.html#SS-M

Permalänk
Medlem

Detta kan bli najs. Glöm inte att kapa de stansade gallren!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Sakta men säkert.

Sakta men säkert.

Jag har valt att vänta med att börja sleeva, jag vill vara säker på hur jag ska dra kablar och lösa fläktkontroller först. Istället har jag så sakta börjat ta isär chassit, jag antecknar hur jag tar isär det och var popnitarna ska sitta. Detta kommer nog fortgå under eftermiddagen. Lite bilder då.

[Edit] Arbetet fortsätter.

Permalänk
Medlem

Ville också ta bort alla nitar från mitt då jag fixade det men insåg att det blev för mycket arbete men jag ser att det inte hindrar dig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett P182 i delar!

Nu är jag äntligen färdig, sådär nästan 100 popnitar senare. Tro dock inte att jag arbetat non-stop. En söndag har man mycket annat att stå i samtidigt! Nu återstår nog det tråkigaste i hela ombyggnads processen, rengöringen. Till min hjälp har jag filar, slippapper, tryckluft, Industri sprit 99% etanol, kemisk ren bensin samt lacknafta. Något av detta ska väll bita på det. Bjuder på en bild innan det är läggdags för mig.

Permalänk
Medlem

Mini uppdatering

Mini uppdatering

Blir bara en liten uppdatering idag, jag är svintröt efter jobbet och måndag är serie dag, men något ska vi väll kunna kosta på oss, Paket! Ja, order nummer 2 kom från MDPC-X hittade hem till mig idag, mera popnitar och en "molex tool". Imorgon blir det nog att jag börjar rengöra eller kanske leka lite med nätaggregatet. Jag sitter just nu och funderar på om jag ska köra helröd sleeving och resten svart. Det är vad det lutar mot just nu, att blanda känns aningen knivigt att få snyggt, isåfall blir det nog bara en svart ATX. Synpunkter på detta?

Permalänk
Medlem

Endast röd sleeving helt klart, det blir nog skit läckert!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite ovanligt att plocka ner ett chassi till grunden och återuppbygga de. Men ska bli intressant att följa. Ska du göra något mer med chassit än att sätta ihop det igen ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Lite ovanligt att plocka ner ett chassi till grunden och återuppbygga de. Men ska bli intressant att följa. Ska du göra något mer med chassit än att sätta ihop det igen ?

Här kommer svaret på den frågan!

Två väldigt kladdiga skisser

Denna sena timme bjuder jag på två väldigt kladdiga skisser på vad som snurrar i min skalle. Jag vill förtydliga att detta är personliga skisser, jag behöver få ner det på 'papper' för att tänka lättare. Men ni finner säkert det intressant att se vad jag faktiskt vill göra. Här tar jag mer än gärna emot synpunkter och kritik, jag är övertygad om att jag kommer ändra saker men som sagt, detta är ett tidigt utkast.

Fläktplacering.
Här vill jag gärna ha era åsikter på hur jag bäst vrider och vänder på fläktarna. Bry er inte om HDD fläktarna bara. Där har jag en bra lösning. Vad jag grunnar på är huruvida nätagget mår bäst av att blåsa ut eller suga in luft, vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Komplikationer angånde PSU placering.

Komplikationer angående PSU placering.

Efter att ha suttit ritat, skissat och mätt har jag börjat tveka på att placera nätaggregatet i fronten. Det finns en del komplikationer. Jag tänker ta upp en av dem och antagligen den största.

Den rör dimensionerna, tyvärr gäller bara standarderna på nätaggregat brädden och höjden, dessvärre inte djupet. Alltså skulle ett "större" aggregat inte passa. Det finns två sätt att lösa detta på, det ena vore att helt enkelt bygga chassit kring det nätaggregat jag äger nu. Men då minimerar jag mina chanser att hitta ett nytt nätaggregat senare om det skulle behövas då mitt Corsair HX620 bara är 150mm djup, ett rätt udda mått. Det andra sättet vore att bygga någon slags höj/sänkbar hållare till det, det behöver inte vara så avancerat som det låter. Jag ska ge det ett par timmars sömn och se om jag får klarhet på det.

Samtidigt kan jag ju förklara varför jag tycker det vore trevligt med ett nätaggregat i främre delen av chassit. Det hade underlättat kabeldragningen radikalt. Det ger mig mer plats till hårdiskar i botten av chassit, det hade gett mig chans att göra hårdisk racken som jag vill ha den. Om det görs på rätt sätt bör det även sänka temperaturen. Jag skulle också kunna välja var jag ansluter strömkabeln och komma ström switchen lättare. Sedan anser jag också att det estetiskt skulle se bättre ut. Självklart finns det nackdelar också och det återstår att se hur jag väljer att göra det i slutänden.

[Edit:] Har nu beställt en täckplåt för nätaggregatet som jag tänker försöka placera internt i chassit för att "hänga" aggregatet i. Jag ska rita och mäta lite på det idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande. med nätaggsplaceringen, röstar för att du ska ändra.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

ett 1000 hx mäter 150x86x200 (BxHxD) så om du får plats för ett sådant så får du nog plats med det mesta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
ett 1000 hx mäter 150x86x200 (BxHxD) så om du får plats för ett sådant så får du nog plats med det mesta

Jag har börjat skissa och komma till klarhet med hur jag ska göra, och då hade även ett stort agg som 1000W'aren fungerat.

Permalänk
Medlem

ett tips är ju att varm luften går ut uppe i chassit och kallluften kommer in nere för som alla vet stiger ju varm luft : D och luften som kommer in där uppe ( som du ritat ) hinner nog bli ganska varmt innan det tar sig ned till hårddiskarna eftersom den passerar cpu, moderkort och grafikkortet först

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk

Som HoDeD skriver, ha insug nertill/en sida och utblås uppåt/andra sidan, annars kommer du få stora värmeproblem för att redan varm luft stiger längs chassit och sugs in i lådan igen. Tro mig, jag har testat, och då var det ändå bara grafikkortets utblås som delvis hittade in i lådan igen, men det gjorde stor skillnad på temperaturen.

Grymt bygge annars, ser fram emot att få se hur det blir.

Keep up the good work!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Tackar för tankarna, jag har väll övervägt hur jag ska köra fläktarna och jag är inte riktigt där en, men här kommer en liten uppdatering.

Det får sakta

Ja tyvärr går det väldigt långsamt. Just nu sitter jag och väntar på mina aluminiumplåtar och min nästa månadslön. Men under den senaste veckan jag finslipat mina skisser och ritningar. Jag har också fått lite paket långväga ifrån, jag ska se om vi inte kan ordna lite bilder på detta! Men det kommer nog gå lite sakta nu ett tag tills jag fått hem mitt materiell och verktygen jag behöver! Men när jag hittar tiden ska jag nog börja sleeva det där nätaggregatet!