Fujitsu släpper 500-gramsdator

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Fujitsu släpper 500-gramsdator

En ny MID (Mobile Internet Device) från Fujitsu klämmer in Intel Atom i ett minimalt skal.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Jan 2008

Lite för liten skärm och speciellt tangentbord. Tycker nästan att de kan ta bort de helt och lägga in ett virtuellt via mjukvara.

Annars är det bra prestanda på en så lite grej.

Samsung 700Z7C 17,3" - i7 3615QM - GT 650M - 8GB - 750GB - Crucial m4 256GB SSD

Citera gärna så ser jag ditt meddelande!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2009

För liten skärm men annars var den rätt så cool.

| FX-6300 | GA-78LMT-USB3 AM3+ | HD6950 DCII | 8 GB DDR3 | 128 GB SSD | 2 TB HDD | Strider Essential 500W | P180 Mini | Win 8 Pro x64 |
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

Fan vilken ball liten sak ^^ Inte för att jag kommer köpa men hade nog viljat sett lite mer batteritid

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

Lite "Vill Ha" Faktor e de allt.

Vore Gött å han en sån så man kan ligga i soffan och tjöta på msn och och som en "fjärr" till ÜBER datorn när man kör film till tv'n osv

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Apr 2009

Maxar den crysis :D? ;P

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Känns som ingen kommer köpa denna när Apple kommer ut med sin stora pekskärm/dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Johanneshov
Registrerad
Sep 2009

Nånting som jag tyvärr stör mej på nåt enormt i sånna här produkter eller mobiler för den delen....Använd HELA ytan till själva skärmen, inte en massa onödiga snabbknappar eller bara oanvända ytor. Lovar att denna produkt skulle genast kännas både modernare och hetare om dom hade skippat dom där onödiga snabbknapparna bredvid skärmen och maxat ut skärmytan ända till kanterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Känns som ingen kommer köpa denna när Apple kommer ut med sin stora pekskärm/dator

Beror väl lite på om man gillar apples produkter... jag gillar dem inte.

//Bacon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vet inte.
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit

Beror väl på Apples prissättning.

Jag tycker iaf att denna ser sjukt najs ut, vill lätt ha en, men vad kommer priset bli, med tanke på att den innehåller SSD ? :/

EDIT: Såg att Vaio P kostar 12 000 Antar att denna hamnar på något liknande

|Dell XPS 15 9550 | UHD / i7-6700HQ / 16GB DDR4 / GTX960M 2GB / 500GB SSD|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i källarn
Registrerad
Sep 2008

nu börjar det likna något, nu behöver dom bara maxa skärmen över hela övre ytan, samt bygga in en mobil, så står den på min önskelista

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

3 timmar batteritid känns alldeles för lite.
Tar bort hela poängen med en sådär ultraportabel dator imo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strömstad
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
nu börjar det likna något, nu behöver dom bara maxa skärmen över hela övre ytan, samt bygga in en mobil, så står den på min önskelista

Mobil må vara, men jag håller absolut med om att den där skärmen helt enkelt inte duger. En milimeter runt om som säkerhetsmarginal för fysiskt våld borde räcka - ska det vara så svårt att utnyttja hela ytan? Antar att någon teknisk problematik sätter gränsen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
3 timmar batteritid känns alldeles för lite.
Tar bort hela poängen med en sådär ultraportabel dator imo.

+1

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
||Win10 x64 Pro -- Intel i7 6700K @4,0GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus Z710-P -- Asus R9 390 Strix 8GB -- 16GB Corsair Vengeance DDR4 @2133MHz -- Samsung 840 Pro 256GB -- EVGA Supernova G2 750W||

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Registrerad
Jan 2003

Ja, tack - om skärmen inte hade varit en liten fyrkant i mitten.

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Multitouch, SSD... låter inte gratis. 3h batteritid är dessutom alldeles för lite. Det är något jag känner rent generellt när det kommer till laptops. Även t ex. 5h känns för mig som ganska lite år 2009. När revolutioneras batteritekniken så att vi kan se batterier med 12h+ kapacitet?
Tills dess fortsätter jag anse att bärbara datorer endast är stationära datorer som kan användas mellan Eluttag A och Eluttag B, men inte mer än så.

MVH //Gorian

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Okt 2003

För liten för att vara användbar och samtidigt för stor för att vara användbar...

EDIT: Wohoo, julikoner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003

*Större skärm
* Längre batteritid
* Inbyggd GPS
Då snackar vi

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Majornas 3dje rote
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Multitouch, SSD... låter inte gratis. 3h batteritid är dessutom alldeles för lite. Det är något jag känner rent generellt när det kommer till laptops. Även t ex. 5h känns för mig som ganska lite år 2009. När revolutioneras batteritekniken så att vi kan se batterier med 12h+ kapacitet?
Tills dess fortsätter jag anse att bärbara datorer endast är stationära datorer som kan användas mellan Eluttag A och Eluttag B, men inte mer än så.

MVH //Gorian

Det beror väl på hur många celler man vill släpa med sig, vikt och pris. Det går ju att klämma in över 100Wh i en laptop om man vill (Thinkpad med 9cells + 3 cells ultrabay), men då väldigt många laptops idag antingen kör batterier baserade på 18650-cellen så är man ju begränsad till vissa setuper. Men har man en laptop som går på 10-11V så kan ju tillverkaren strippa bort expresscard, hårddisk, optisk, högtalare osv och slänga in ett monster 15-cellersbatteri och få ut ~120Wh, kan du då får ner förbrukningen på datorn till 12W så har du ju tio timmars batteritid där. Fortfarande en ganska nischad marknad med såpass lång batteritid. Men visst håller jag med om att 3h är väldigt lite för en sån här liten rackare.

Nej är också service.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Det beror väl på hur många celler man vill släpa med sig, vikt och pris. Det går ju att klämma in över 100Wh i en laptop om man vill (Thinkpad med 9cells + 3 cells ultrabay), men då väldigt många laptops idag antingen kör batterier baserade på 18650-cellen så är man ju begränsad till vissa setuper. Men har man en laptop som går på 10-11V så kan ju tillverkaren strippa bort expresscard, hårddisk, optisk, högtalare osv och slänga in ett monster 15-cellersbatteri och få ut ~120Wh, kan du då får ner förbrukningen på datorn till 12W så har du ju tio timmars batteritid där. Fortfarande en ganska nischad marknad med såpass lång batteritid. Men visst håller jag med om att 3h är väldigt lite för en sån här liten rackare.

Apples macbook pro har uppemot 8 timmars battertid om man surfar lätt, jobbar i word/excel och lyssnar på musik samtidigt.
Alltså inga tunga jobb men ändå långt ifrån idle.
Det är rätt imponerande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Själv tycker jag den ser ut som någon gammal spelkonsol, typ gameboy. Tror inte den kommer bli en hit iallafall. Väldigt ful och ser omodern ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vet inte.
Registrerad
Apr 2008

Jag hade då köpt den om inte priset skule bli mer än 3000-4000, men antar att det blir ett 5-siffrigt tal

|Dell XPS 15 9550 | UHD / i7-6700HQ / 16GB DDR4 / GTX960M 2GB / 500GB SSD|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Man kan fästa den på armen, lacka om den och få något som liknar en Pip-boy från Fallout 3

Mitt grafikkort är större än ditt.