Fortsatta tillverkningsproblem för TSMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Om nyheterna nu stämmer så känner jag mer oerhört lättad efter att precis ha köpt ett HD5870.

Känner detsamma!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
AMD har ju själva sagt att det är pga atx-standarden de inte kan sälja sitt 5970 med högre klock än vad de gör. Det finns rejält med pulver i GPUerna och det har vi sett i testerna också. Mycket överkapacitet.

Ok, skumt. Vad är det som gör det? Källor?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Ok, skumt. Vad är det som gör det? Källor?

Jag kommer inte ge någon källa men jag tror att det har att göra med strömförbrukningen. De får inte passera 300W e.d. vilket gör att de måsta hålla nere frekvensen.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sca
Jag kommer inte ge någon källa men jag tror att det har att göra med strömförbrukningen. De får inte passera 300W e.d. vilket gör att de måsta hålla nere frekvensen.

Det har jag också för mig.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hjälpsam

Vi som inte har trott på Fermis prestanda har ofta blivit snudd på idiotförklarade.
Jag har sagt det förr och säger det igen, för att bli bäst på något måste man fokusera, det går inte att göra en superduper allroundkrets och få den att prestera lika väl i grafik, som en specialicerad grafikkkrets gör.
Fermi kommer att bli grymt i Tesslakort men inte i grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Synd för AMD, när TSMC har fått igång produktionen på allvar har nvidia redan kommit med Fermi

Visa signatur

Balle

Permalänk

Någonting säger mig att 5970 var ett bra val, kommer Fermi med uppskruva klockfrekvens är det ju bara att göra likadant med sitt 5970 då det som bekant har mycket god överklockningspotential

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Någonting säger mig att 5970 var ett bra val, kommer Fermi med uppskruva klockfrekvens är det ju bara att göra likadant med sitt 5970 då det som bekant har mycket god överklockningspotential

Det är nog HD5870 som Fermi har problem att vinna över.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sca
Jag kommer inte ge någon källa men jag tror att det har att göra med strömförbrukningen. De får inte passera 300W e.d. vilket gör att de måsta hålla nere frekvensen.

Ok det låter logiskt å rimligt Kasst det där, dom borde släppa lite löst på ATX standarden

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Lagomt till 32nm "lanseras" kommer det finnas 40nm kort i bra tillgång

28nm är väl annars nästa steg för halvnoder (grafikkort)

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
28nm är väl annars nästa steg för halvnoder (grafikkort)

Kan dom inte ge oss det direkt! Orkar inte vänta. 28 nm nu!

Permalänk
Medlem

Tycker synd om både ATI och Nvidia som båda 2 lär förlora sjuka mängder försäljning pga att dom nu missar julhandeln. Samtidigt är jag grymt glad att jag redan har ett 5870. Hade nog snusktur som lyckades få det för typ en månad sen.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sca
Jag kommer inte ge någon källa men jag tror att det har att göra med strömförbrukningen. De får inte passera 300W e.d. vilket gör att de måsta hålla nere frekvensen.

Jo det är precis så det är. Jag letar artikeln där jag läste det... Åtekommer när jag hittat den eller om någon annan hinner före.

Ett angenämnt problem egentligen som så klart kommer ordnas. Finns en presentation på youtube som sweclockers har gjort som artikel tror jag om ni letar lite där det snackas om det också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Har det inte varit självklart att de har svårt att överprestera ATI:s 5800-serie ganska länge? Hade de haft överpresterande exemplar hade de klart som saft gett ut information om det för att få potentiella köpare att hålla ut, men allt som kommit är ett foto på facebook. Det är ingen avancerad logik som krävs...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Borde de kunna, kanske gör ett 5890 för att jävlas med nvidia

Det går utmärkt att klocka ett 5970 till 900 / 1300 utan att grejjerna blir för varma.

Stock är 735? / 1000 om jag minns rätt.

Så ja, med lite specialkylning osv går det få upp kortet i högre frekvenser utan problem.

Dessutom såg jag en artikel där dom hade tagit bort kylaren på 5970 o sett att det finns outtappad kraft som bara väntar på att bli tappad.

Allt som fattas är två bryggor mellan två chip som ati lämnat tomma.

5990?

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vrf ska alla tro på varenda nyhet som kommer ut.

Snälla ta allt med en nypa salt och vänta på nvidia ska komma ut med sina kort. Innan ni börjar smutkasta det redan.

Vad man vet kan Källan vara ett AMD fan som hatar Nvidia mer än något annat.

Det är bara speculationer ingen sann fakta som jag kan förstå.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Vrf ska alla tro på varenda nyhet som kommer ut.

Snälla ta allt med en nypa salt och vänta på nvidia ska komma ut med sina kort. Innan ni börjar smutkasta det redan.

Vad man vet kan Källan vara ett AMD fan som hatar Nvidia mer än något annat.

Det är bara speculationer ingen sann fakta som jag kan förstå.

Självklart är det mesta spekulationer men TSMC har ju svårt att tillverka 40nm kort och då få inte Nvidia så många att testa på.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ett dx11-kort innan Rage kommer, ska ju självklart vänta och se vad fermi har att trycka ut.

Permalänk
Medlem

börjar det inte bli dax att sluta doppa kiselplattor på detta sätt snart =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Vrf ska alla tro på varenda nyhet som kommer ut.

Snälla ta allt med en nypa salt och vänta på nvidia ska komma ut med sina kort. Innan ni börjar smutkasta det redan.

Vad man vet kan Källan vara ett AMD fan som hatar Nvidia mer än något annat.

Det är bara speculationer ingen sann fakta som jag kan förstå.

Men det liknar mer och mer den soppa som ATI hamnde i vid lanseringen av sin 2000-serie. Dyra och dåliga kort.

Permalänk
Avstängd

att inte TSMC gör som nvidia gjorde och plastar in trasiga kretsar och säljer dom. mer nyckelringar åt folket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jo det är precis så det är. Jag letar artikeln där jag läste det... Åtekommer när jag hittat den eller om någon annan hinner före.

Anandtechs 5970-recension stod det om detta utförligt.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Kan dom inte ge oss det direkt! Orkar inte vänta. 28 nm nu!

Kan man ju tycka, hur svårt kan det vara? Intel har ju haft 34 nm på SSD länge nu, 28 är inte så mycket lägre.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Minneskretar är mycket enklare uppbyggda. Det är bland det första man klarar av när man går över till en ny nod.

Permalänk
Avstängd

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2009/11/28/taking-a...

Där är artikeln som visar att det finns mer kraft att hämta från ett 5970 om man bara hade de två extra bryggorna.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Svårt att förstå att folk hurrar över att Nvidia inte kan leverera. Med de fåtal kort ATI lyckas göra ska nog konsumenten va tacksam över att priset inte redan skjutit i höjden. Måste va en brakförlust att lansera ett kort å sen sälja de billigt när tillgången är så låg, dom kan ju knappt tjäna nåt på de kort de lyckas få ut. Så i de här läget leder nog Nvidia på att inte lanserat nåra kort alls.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
att inte TSMC gör som nvidia gjorde och plastar in trasiga kretsar och säljer dom. mer nyckelringar åt folket.

Lätta att jag skulle köpa en Fermi som nyckelring, skulle vara grym humor om Fermi släpptes som nyckelring innan officiell release

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Någon som vågat sig på att löda dit den extra bryggan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Lätta att jag skulle köpa en Fermi som nyckelring, skulle vara grym humor om Fermi släpptes som nyckelring innan officiell release

Kommer garanterat köpa Fermi om den släpps som nyckelring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Lätta att jag skulle köpa en Fermi som nyckelring, skulle vara grym humor om Fermi släpptes som nyckelring innan officiell release

Kanske är det våra skribenter som har missuppfattat det hela; att Fermi är nyckelringar och inte GPU-n?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Någon som vågat sig på att löda dit den extra bryggan?

Låter farligt imo.. men de finns väl alltid någon el freak som vill prova

Visa signatur