Grått fönster vid belastning

Permalänk
Medlem

Grått fönster vid belastning

Jag använder mig oftast av Ubuntu eller Linux Mint och har vid flera tillfällen märkt en konstig sak. OM datorn är hårtbelastad genom att jag t.ex. packar upp stora filer eller kopierar mellan två hårddiskar så kan det fönster jag arbetar i för tillfället bli gråfärgat. Det är ungefär som att allt tappar sin färg och jag får gråskalor på all färg. Det kan vara t.ex. när jag browsar i Firefox eller installerar något via synaptic samtidigt som jag packar upp eller kopierar filer.

När det inträffar så fryser sig fönstret och jag får snällt vänta tills det har återfått sin färgton Det är väl inget jätteproblem, men det vore intressant att veta varför det här händer. Inträffar för övrigt aldrig i Windows trots att jag gör exakt samma sak. Det jag arbetar med blir visserligen något segare, men aldrig att fönstret fryser sig.

Permalänk
Medlem

Du kör compiz antar jag? Det är en "effekt" som visar när programmet inte svarar.

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer, men frågan är varför andra program ska sluta svara bara för att disken är hårt belastad? De borde ju bara bli lite segare att använda. Det är inget fel i konfigurationen eftersom det händer nån gång ibland även efter ominstallation av OSet. Inte särskilt ofta så det är störande, men ibland när det är extra mycket belastning mot disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Ja det stämmer, men frågan är varför andra program ska sluta svara bara för att disken är hårt belastad? De borde ju bara bli lite segare att använda. Det är inget fel i konfigurationen eftersom det händer nån gång ibland även efter ominstallation av OSet. Inte särskilt ofta så det är störande, men ibland när det är extra mycket belastning mot disken.

Samma sak händer mig, om det är disken OSet ligger på som belastas. (ibland när det är NTFS, men det kräver ju ändå rätt mycket CPU)

Permalänk
Medlem

Ja det kan kanske vara NTFS som är boven här. När jag tänker efter så är det nog endast vid diskbelastning mot partitioner som är NTFS. Tror inte det är något problem med ext4 partitionerna. Problemet är att det inte går att konveretera NTFS till EXT3/4 och jag har inte tillräckligt med ledigt utrymme på någon annan disk för att kunna flytta över data och sedan skapa ny partition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Ja det kan kanske vara NTFS som är boven här. När jag tänker efter så är det nog endast vid diskbelastning mot partitioner som är NTFS. Tror inte det är något problem med ext4 partitionerna. Problemet är att det inte går att konveretera NTFS till EXT3/4 och jag har inte tillräckligt med ledigt utrymme på någon annan disk för att kunna flytta över data och sedan skapa ny partition.

Sätt igång top när det händer och se om mount.ntfs ligger högt upp. Har man inget utrymme för backup är det ju tyvärr svårt att göra nåt mot, har samma problem jag. Ungefär en TB med serier osv som kräver oresonabelt mycket CPU-kraft att använda.