sälja en dyr dator på blocket eller tradera?

Permalänk
Medlem

sälja en dyr dator på blocket eller tradera?

vill höra med folk som säljer mycket begagnat, vilket är bäst när man har en dator till salu som har ett värde på 17000kr?

ska jag lägga upp den på blocket och sätta upp ett pris eller tradera?
själv föredrar jag tradera för många anledningar men vem vet folk kanske har bättre åsikt

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Jag tror just det där är lättare på blocket, folk kan komma med bud etc.

På tradera får du i så fall sätta lågt utgångspris och hoppas på det bästa för att locka till dig folk, lägg dessutom till att du får betala en avgift (som dock kvittas ut mot att du måste betala annonsavgift på blocket, dock en fast sådan).

Men varför inte båda två?

Permalänk
Medlem

sweclockers egna marknad kanske ? annars blocket..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

jag kan inte ha båda blocket ock tradera samtidigt, om folk lägger bud på tradera så kan jag inte sälja nån annanstans, sweclockers marknad är inget fel på men det är mycket mer folk som tittar på andra ställe

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
jag kan inte ha båda blocket ock tradera samtidigt, om folk lägger bud på tradera så kan jag inte sälja nån annanstans, sweclockers marknad är inget fel på men det är mycket mer folk som tittar på andra ställe

å andra sidan, så är en dator för 17K en rätt saftig burk, och det finns mycket potentiella köpare på en sån burk här. samtidigt som en annons kostar i sammanhanget ynka 15kr.

vad är det för dator?

gör en liten lista vad du har för grejer du vill sälja, för en del verkar inte förstå att en dator köpt förra året för 17K inte är värd 17K idag. säger inte på något vis att du är en sån människa, vet ju inte vad du har för prylar. men att försöka sälja en beggad dator för nåt överpris är svårt! särskilt i den prisklassen.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

det e fina prylar kan jag säga en 160gb ssd intel x25 pland annat som system disk och datorn e en månad gammal så du kan tänka dig resten, vill inte göra reklam för mig här nu, vill bara kolla med er vilket sätt man ska föredra att sälja datorn, och nu när du nämnar sweclockers marknad så får jag flashbacks av de där två killar som gjorde affär här och slutade med 15 sidors diskution hehe *skämt*

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

När det är en sådan dyr och ny dator så blir folk misstänksamma, vilket många skulle dra sig att ge bindande bud på tradera utan att få testa datorn före. Speciellt om du inte har mycket betyg på tradera.

Så jag skulle säga blocket där folk fick testa datorn före.
Alternativt kan du sälja den i delar, vilket säkerligen är lättare, men frågan vilken som ger bäst betalt?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

jag tror inte att nån av de ger bättre betalt, och som du säger bud bundy, är man ny på tradera så blir det svårt. får nog bli blocket pluss sweclockers. kan visa en länk sen när jag är klar med anonsen så får ny säga vad ni tycker.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Inaktiv

Själv kan jag säga att när det gäller dyra saker, så ska man aldrig satsa på tradera (pris över 10,000 kr). De på tradera, är lite mer kunniga åtminstone som jag har upplevt det. På Blocket är det mer blandat, som tex föräldrar som köper produkter till sina barn osv.

Jag har alltid fått ut mer för mina produkter via blocket, och det är dessutom billigare, men tradera där är fördelen med omdömessystemet.