Guide: Trött på IP-adresser? [XP/Ubuntu]

Permalänk
Medlem

Guide: Trött på IP-adresser? [XP/Ubuntu]

Trött på att du alltid glömmer bort IP-adressen till din dator?
Nu är det slut med det!
I den här guiden kommer jag att beskriva hur du gör för att ersätta din IP-adress med en enkel adress som du aldrig kommer glömma bort! Jag kommer visa detta med skärmdumpar så att även den ovane datoranvändaren förstår.

1. Kom igång
1.1 Registrera dig på No-ip.com

2. Dynamic Update Client (DUC)
2.1 Ladda hem DUC
2.2 Installera DUC [XP]
2.3 Installera DUC [Ubuntu]
2.3.1 Lägg till DUC som Autostart [Ubuntu]

3. Skapa och testa din första host
3.1 Skapa host
3.2 Testa host

4. Övrigt samt avslutning
4.1 Användningsområden
4.2 Begrepp
4.3 Avslut

Notera att jag har censurerat min IP-adress i samtliga bilder.

1. Kom igång
1.1 Registrera dig på No-ip.com
hit och registrera dig.

2. Dynamic Update Client (DUC)
2.1 Ladda hem DUC
Efter att du registrerat dig kommer du automatiskt till nedladdningssidan där du får välja vilket operativsystem du har. Jag kommer visa hur du använder programmet i XP och Linux(Ubuntu).

2.2 Installera DUC [XP]
Kör ducsetup.exe som du precis laddat ner och installera programmet.
Tryck Next

Klart!

2.3 Installera DUC[Ubuntu]
!OBS! Om du har Windows XP hoppar du över det här steget. !OBS!
Detta funkar på de flesta Linux-distar.
Öppna noip-duc-linux.tar.gz med Arkivhanteraren.
Packa upp till valfri mapp.
Öppna Terminalen och navigera till mappen du nyss packade upp till.

Nu ska vi installera programmet, för att göra detta behöver vi administratör rättigheter.

Skriv in användarnamn och lösenord till kontot du tidigare skapade.

Skriv N

2.3.1 Lägg till DUC som Autostart [Ubuntu]
Eftersom Ubuntu inte gör detta själv så visar jag er
System->Inställningar->Uppstartsprogram
Tryck Lägg till
Skriv i lämpligt namn, t.ex. "No-ip DUC"
Tryck Bläddra...
Navigera till /usr/local/bin/noip2 och tryck Öppna
Skriv "Starting No-ip DUC" som kommentar.
Klicka på Lägg till
Klart!

3. Skapa och testa din första host
3.1 Skapa host
Programmet kommer nu startas.
Logga nu in på ditt konto som du skapade tidigare.

Listan i programmet kommer vara tom, men oroa dig inte, det ska vi fixa nu!
Skapa en host genom att klicka på "Here".

Du måste vara inloggad på ditt konto som du skapade förut för att lägga till hosts. Logga in.

Klicka på Add host

Här ställer man in egenskaperna för hosten.
Jag kommer inte att förklara vad alla olika inställningar betyder då denna guide är avsedd för nybörjare.

Hostname: Här fyller du i vad du vill använda som hostname. Detta är adressen du senare ansluter till för att nå din dator. Ta något som du enkelt kommer ihåg, t.ex ditt nick. Till höger väljer du vad du vill använda domän. Välj något som passar det du ska använda hosten till, t.ex myftp.org om du ska använda hosten till FTP-överföring.
De nedersta domänerna är gratis medan dom andra kostar.

Host type: Välj DNS Host (A).

IP-adress: ska redan vara ifyllt med din nuvarande externa IP-adress. Är det blankt så gå in här och kopiera och klistra in.

Assign to Group: - No Group -

Tryck sedan på Create Host.

Du måste nu vänta ca 1 minut innan ompekningen fungerar.

Refresha listan i DUC.

Din host ska nu dyka upp i listan. Klicka i boxen brevid din host.

Grattis, du har nu möjligheten att ansluta till din dator utan att använda din IP-adress!

3.3 Testa host
För att vara säkra på att ovan nämnda påstående stämmer så testar vi att pinga hosten vi precis skapat. Du kan antingen göra detta från samma dator eller en helt annan. (Om du använder Linux gör du likadant, skriv ping dittnick.zapto.org i terminalen.)
Start -> Kör...

Skriv cmd
Tryck OK
I den svarta rutan som nu kom upp skriver du:
ping dittnick.zapto.org
Du ska givetvis ersätta "dittnick.zapto.org" med din egna adress.

Om resultatet ser ut ungefär som mitt så har du lyckats, grattis!

4. Övrigt samt avslutning
4.1 Användningsområden
Kom ihåg att du från och med nu kan använda din host till ALLT som du använde din IP-adress till förut. Webserver, fjärrskrivbord, spelserver, ect, ect...

4.2 Begrepp
Internet Protocol (IP) adress: Ett nummer som alla enheter(routrar, datorer, etc) i ett IP-nätverk har för att kommunicera mellan dess noder.

Domain Name System (DNS) är ett system som kopplar ihop en viss adress(www.example.com) med en viss IP-adress(208.77.188.166).

Dynamic Update Client (DUC): Ett program från No-ip.com som ser till att domänen hela tiden pekar till rätt IP-adress.

Ping: Ett nätverksverktyg som används för att testa om en viss enhet på ett IP-nätverk är åtkomlig via nätverket.

4.3 Avslut
Att kunna ersätta din IP-adress med en enkel adress är väldigt praktiskt.
Jag hoppas att ni har lärt er något av denna guide.
Om ni undrar över något eller vill ge kritik så är det bara skriva.

SLUTGILTIG VERSION

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Mycket fin guide. Principen är densamma för DynDNS-tjänsten också med en större fördel att många hårdvaru-brandväggar (NetGear åtminstone) har inbyggd funktion för konton via DynDNS. Med andra ord behöver man aldrig installera någon mjukvara direkt på klienten utan det sköts via brandväggen.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Mycket fin guide. Principen är densamma för DynDNS-tjänsten också med en större fördel att många hårdvaru-brandväggar (NetGear åtminstone) har inbyggd funktion för konton via DynDNS. Med andra ord behöver man aldrig installera någon mjukvara direkt på klienten utan det sköts via brandväggen.

Tack!

Oj, fasen så smart!

Ska ta en titt på det och fundera på om det ska tilläggas i guiden, tack för tipset!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Är själv kund hos dyndns och det är stortsett samma, har deras ip update både på routern och servern.