Permalänk
Medlem

Måste säga att jämförelsena mellan Power6 eller 7 och Suns niagara känns lite off. De har ju inte ens samma användningsområden, så när ni diskuterar priser och prestanda, det är ju helt ointressant. Inköpspriser på servrar är ofta ganska ointressant, eftersom man ofta köper lösningar där man också betalar för integration och funktion, som är den stora kostnaden.

Att tillägga kan jag säga att Solaris har ett klart sämre utgångsläge än AIX när vi kommer till klustering. Solaris Cluster är något som ofta kan ge mer nertid än om du inte skulle ha ett kluster. Det är min personliga erfarenhet av skiten. Däremot AIX i ett kluster, det är grymt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Tja... jag har inte predikat om att Windows är överlägset dem andra alternativen eller att Microsoft kan gå på vatten.

Det är endast så att Windows på senare år, till skillnad från förut, faktiskt har blivit ett alternativ att överväga som server OS. Gör det mig till en MS-fanboy?

Är det fanboy att påstå att MS, IBM, Intel och de andra stora, just på grund av att de är stora, satsar mer på forskning än Sun (och därmed även får resultat)? Du har fortfarande inte presenterat några välciterade publikationer från Sun (antalet citationer, och var de publiceras, är trots allt oftast det enda måttet i akademiska sammanhang över hur "revolutionerande" och relevant någon form av forskning är).

Det finns mycket att kritisera/kommentera om i din post.

"Vem kör utan swap?" - Har du räknat in ekvivalent mängd swap för Solaris? D.v.s. att som Windows åtminstonde sätta den till lika mycket som mängden RAM du har?

"Det finns ingen vilolägesfil per default på ENTERPRISE SERVER OS. Såna OS ska inte ligga nere. Det är olika tänk. Du har desktopOS tänk, inte van vid seriösa system." - Frågade du inte "Hur kan ett desktop OS ta upp ~10 GB diskutrymme?"? Försöker du att återigen ändra på ramarna för dina frågor eller är det obekvämt att t.ex. jämföra detta mot detta?

"Har du hört talas om write-hole? Menar du att h/w raid skyddar mot det också?" - BBU? NVRAM? Du borde ha vetat om att sådant är standard hos RAID-system där dataintegritet är viktigt.

"Och hur menar du att h/w raid skyddar mot diskröta?" - RAID-6 och högre som scrubbas har tillräckligt med paritetsinformation för att veta vilken bit som har ruttnat. Enterprise SAS-lösningar kör ibland med 520 bytes per sektor istället för 512; de extra 8 byten innehåller då ett extra CRC värde (utöver det som oftast redan används internt av diskarna). ZFS är knappast först när det gäller per-block checksummor.

... och många fler.

Men aja, då denna diskussion inte kommer någon vart så väljer jag hädanefter att verkligen "vila mitt fall".

Att någon är fanboy gör inte hans argument sämre. Du har varit ungef lika mycket windowsfanboy i denna tråd som saddam har varit sunfanboy. Vilket absolut inte är en dålig sak, hade ni inte varit "fanboys" hade tråden dött tidigare och alla bra argument inte kommit fram alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Att någon är fanboy gör inte hans argument sämre. Du har varit ungef lika mycket windowsfanboy i denna tråd som saddam har varit sunfanboy. Vilket absolut inte är en dålig sak, hade ni inte varit "fanboys" hade tråden dött tidigare och alla bra argument inte kommit fram alls.

Mitt favorit-OS när det kommer till servrar är egentligen FreeBSD som har en finfin meritlista och idelogiskt tilltalar mig mycket mer än alternativen.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Mitt favorit-OS när det kommer till servrar är egentligen FreeBSD som har en finfin meritlista och idelogiskt tilltalar mig mycket mer än alternativen.

Ah, notera att mitt uttalande bara gäller denna tråd. Men nu blir jag nyfiken. Jag har aldrig själv provat någon *BSD, men har läst en del om dem och jag måste säga att ideologiskt tilltalar OpenBSD mig väldigt mycket. Vad är det du gillar bättre med tänket bakom FreeBSD?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rufus0102
Hej.

Jag är en ganska ny Linux user som måste delge er mina erfarenheter - håller snart på att lämna Linux helt och hållet. Startade för ett par månader sedan med Linux Mint, hoppsan, nu har snart Linux "hunnit" ikapp Windows och känns riktigt hanterbart även för en gammal Windows-user. Har t.o.m. övertalat en del kollegor att lägga in det. Som sig bör med Linux får man alltid leva med en hel del kompromisser; såsom i mitt fall fungerade inte standy mode, hibernate m.m. Men visst, detta kunde man ju leva med.

Tiden gick, Linux Mint 8 dök upp, installerades och nu försvann ljudet i systemet. Ännu mer tid gick åt till att forska och under tiden testade jag Fedora 12. Detta system kändes riktigt fräscht och dessutom fungerade ljud samt standby läget !! Great, men som vanligt med Linux, kompromisser. Fedora har ett kasst stöd för svenska språket samt inga codecs installerade så inget med ljud och film fungerade.

Nu är tålamodet slut, finns alltså ingen distro som fungerar som det skall. Saknas alltid någon basic-funktion och tiden finns inte längre för meningslöst forskande och terminalkommandon.

Nu släpper jag Linux och ger mig in till Windows 7, nu kan man äntligen använda datorn utan att strula runt.

Kommer kanske att väcka en del känslor - men trots allt - det är sant, vill ni spara tid - skippa Linux.

Linux är lärorikt. Jag har hållt på med diverse nix-system (samlingsnamn/slang för alla linux/unix/bsd-system) sedan '97 och det ger en djupare förståelse för tekniken bakom det mesta. Det kräver - eller åtminstone krävde - ett djupare datorintresse för att navigera sig fram.

Sedan ett par år tillbaka så jag mitt djupare intresse för att knacka egna lösningar försvagats och jag har övergått till att föredra Windows som klient. Det är väl åldern antar jag - nu åker hammaren fram när saker inte fungerar

Fortfarande så ska man inte se Linux som ett fullfjädrat alternativ till Windows, trots Ubuntu och andra moderna försök till användarvänlighet. Detta sett ur ett "svensson-perspektiv".

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Ah, notera att mitt uttalande bara gäller denna tråd. Men nu blir jag nyfiken. Jag har aldrig själv provat någon *BSD, men har läst en del om dem och jag måste säga att ideologiskt tilltalar OpenBSD mig väldigt mycket. Vad är det du gillar bättre med tänket bakom FreeBSD?

OpenBSD-s community är aningen för elitistisk för min smak. Både hårdvaru- och mjukvarustödet (utan att manuellt behöva "modda") är avsevärt sämre hos OpenBSD än hos FreeBSD, och man blir sällan "bränd" på samma sätt när man ställer frågor hos den sistnämndas community. Förkunskapskravet för OpenBSD är oftast också mycket högre (inte lika mycket information går att hitta än jämfört mot t.ex. FreeBSD-s handbok). Men detta behöver inte nödvändigtvis vara problematiskt om man redan är en väldigt erfaren *nix-användare.

Som en "fire-and-forget" webb-server, ftp-server eller router så fungerar OpenBSD finfint (även om jag själv föredrar pfSense (byggt på FreeBSD) för routrar). Men för en server som ändå konstant uppdateras och ändras en aning och där man från början inte vet exakt vad man vill göra så tycker jag att FreeBSD fungerar smidigare.

Säkerhetsmässigt så ligger OpenBSD på topp, ibland gränsfall till paranoia (speciellt prestanda kan offras för säkerhet).

FreeBSD är i sig också oerhört säkert (se t.ex. denna sida, denna, denna, denna och denna) och jag har inget specifikt behov av det "lilla extra" som OpenBSD ger. Därför har FreeBSD blivit mitt första val.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
OpenBSD-s community är aningen för elitistisk för min smak. Både hårdvaru- och mjukvarustödet (utan att manuellt behöva "modda") är avsevärt sämre hos OpenBSD än hos FreeBSD, och man blir sällan "bränd" på samma sätt när man ställer frågor hos den sistnämndas community. Förkunskapskravet för OpenBSD är oftast också mycket högre (inte lika mycket information går att hitta än jämfört mot t.ex. FreeBSD-s handbok). Men detta behöver inte nödvändigtvis vara problematiskt om man redan är en väldigt erfaren *nix-användare.

Som en "fire-and-forget" webb-server, ftp-server eller router så fungerar OpenBSD finfint (även om jag själv föredrar pfSense (byggt på FreeBSD) för routrar). Men för en server som ändå konstant uppdateras och ändras en aning och där man från början inte vet exakt vad man vill göra så tycker jag att FreeBSD fungerar smidigare.

Säkerhetsmässigt så ligger OpenBSD på topp, ibland gränsfall till paranoia (speciellt prestanda kan offras för säkerhet).

FreeBSD är i sig också oerhört säkert (se t.ex. denna sida, denna, denna, denna och denna) och jag har inget specifikt behov av det "lilla extra" som OpenBSD ger. Därför har FreeBSD blivit mitt första val.

OK, då är jag med. Har jag fel om inte den liknelsen fungerar lite mellan Linux och FreeBSD också? Sämre hårdvarustöd och kräver mer kunskap från början?

Från din länk för övrigt:

"PLEASE NOTE: The statistics provided should NOT be used to compare the overall security of products against one another. It is IMPORTANT to understand what the below comments mean when using the statistics, especially when using the statistics to compare the vulnerability aspects of different products."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
OK, då är jag med. Har jag fel om inte den liknelsen fungerar lite mellan Linux och FreeBSD också? Sämre hårdvarustöd och kräver mer kunskap från början?

Japp! Som i sin tur också fungerar lite som mellan "Windows och Linux".

Det kan vara värt att nämna att jag inte kör grafiska gränsnitt med FreeBSD (suger för mycket minne vilket är "dyrt" under virtualisering). Under dessa fall så anser jag inte att man behöver nämnvärt mer kunskap än för vanliga Linux-distributioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Från din länk för övrigt:

"PLEASE NOTE: The statistics provided should NOT be used to compare the overall security of products against one another. It is IMPORTANT to understand what the below comments mean when using the statistics, especially when using the statistics to compare the vulnerability aspects of different products."

Du behöver inte kolla de absoluta värdena och sedan jämföra produkterna mellan varandra (vilket inte säger så mycket; mer populära operativsystem får antaligen också fler rapporterade luckor).

Men fördelningarna inom tårtorna "criticality", "where" och "impact" ger oss ändå en viss fingervisning om hur säkerhetsläget ser ut bland systemen.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Tja... jag har inte predikat om att Windows är överlägset dem andra alternativen eller att Microsoft kan gå på vatten.

Det är endast så att Windows på senare år, till skillnad från förut, faktiskt har blivit ett alternativ att överväga som server OS. Gör det mig till en MS-fanboy?

Men om nu Windows ar ett alternativ for server OS, sa bevisa det da. Sjalvklart duger Windows for mindre laster, precis som du skriver. Men nar det galler storre system som t.ex. storre aktieborser sa verkar inte Windows vara ett alternativ. Pa dessa storre system ser man inte Windows, och Windows kastades ut utav Londonborsen. Windows har gjort forsok att ta sig in pa den marknaden, men misslyckats.

Citat:

Är det fanboy att påstå att MS, IBM, Intel och de andra stora, just på grund av att de är stora, satsar mer på forskning än Sun (och därmed även får resultat)? Du har fortfarande inte presenterat några välciterade publikationer från Sun (antalet citationer, och var de publiceras, är trots allt oftast det enda måttet i akademiska sammanhang över hur "revolutionerande" och relevant någon form av forskning är).

Du har inte heller presenterat valciterade publikationer fran MS. Fragan var vad MS gor av alla sina enorma resurser, och alla sina pengar? Helt uppenbarligen gor inte MS nagra datalogiska genombrott. Du har inte presenterat nagra datalogiska genombrott av MS. Visst, MS kanske publicerar valciterade artiklar inom GUI och annat tjafs, men inte inom de tyngre bitarna av datalogin/diskret matematik. Nar jag sager genombrott, sa menar jag just att man loser kanda, oppna problem. Inte att man skriver valciterade artiklar. Att skriva valciterade artiklar ar inte samma sak som genombrott.

Angaende SUN, sa anser jag SUN i alla fall producera och leverera haftig teknologi, trots mycket mindre resurser. Vissa OS ar sloa och stora, andra OS ar sma och rappa. Samma har, tydligen. Vad ar det haftigaste MS gjort? Ar det Gemet i Word som du kan prata med? MS anvande Bayesianska natverk for det, men hur bra funkade gemet? Inte vidare. SUN har levererat haftigare teknologi an ett pratande Gem eller WinFS eller Bing eller Xbox360 som vissa sager har en fail rate pa 20% eller mera. X360 ar val typiskt MS: fort ut med en undermalig produkt som har lag kvalitet och ta marknadsandelar och patcha, patcha.

MS anvander sig kanske av i grunden vettig teknologi som Bayesianska natverk, men det blir inte vidare bra teknologi till sist, och far inget vettigt resultat (om du inte vill kalla gemet Bob for vettigt). Precis det som Windows chefen skrev till Gates och Ballmer. SUN anvander sig ocksa av vettig teknologi - och lyckas leverera nagot coolt som alla avundas och vill kopiera.

Sant ar aven att MS lyckas salja sina undermaliga produkter, och SUN saljer inte sin coola teknologi. Arketypen ar val X360, hur i hela friden kan den salja fler an PS3, trots en sa dalig kvalitet? MS har lyckats igen. Salja en kraschande, lagkvalitetsprodukt. Hur i hela friden lyckas MS salja skit? Helt seriost, sa undrar jag. Vilket fall som helst, SUN gor bra teknologi (anser manga) men lyckas inte salja den. MS gor kass teknologi (anser jag) men lyckas salja. Sa MS ar mer framgangsrikt. Det basta vore om SUN och MS slogs ihop och MS skulle salja SUN teknologi. Det vore nog en grym kombo. MS saljare, och SUN teknologi.

Citat:

Det finns mycket att kritisera/kommentera om i din post.

Du ar valkommen att peka ut mina missforstand eller fel, sa kan vi diskutera dem.

Citat:

"Vem kör utan swap?" - Har du räknat in ekvivalent mängd swap för Solaris? D.v.s. att som Windows åtminstonde sätta den till lika mycket som mängden RAM du har?

Jag forstar inte vad du forsoker saga med detta inlagg. Forsoker du saga att Solaris install storlek raknar med swap, men det gor inte Windows install storleken? Att Solaris tar upp mycket utrymme?

Citat:

"Det finns ingen vilolägesfil per default på ENTERPRISE SERVER OS. Såna OS ska inte ligga nere. Det är olika tänk. Du har desktopOS tänk, inte van vid seriösa system." - Frågade du inte "Hur kan ett desktop OS ta upp ~10 GB diskutrymme?"? Försöker du att återigen ändra på ramarna för dina frågor eller är det obekvämt att t.ex. jämföra detta mot detta? Och om du med "ENTERPRISE SERVER OS" menar Windows Server så har du fel. Jag instämmer att det är mycket underligt, men det tar inte bort fakumet att viloläget är aktiverat som standard (!).

Jag forstar inte vad du forsoker bevisa har. Forsoker du visa att Windows inte tar upp sa mycket utrymme, som jag fatt hora? Du forsoker visa det, genom att t.ex. saga att vilolagesfilen tar upp mycket diskutrymme, och den raknas in i de 10GB? Sa om man raknar bort viloslagesfilen sa ar Windows egentligen mindre an 10GB? Men om man kollar hur mycket diskutrymme sjalva Windows katalogen tar upp, sa raknas val inte swap med, ej heller vilolaget? Star det 10GB, sa ar det utan swap och utan vilolage? Eller vad forsoker du saga?

Coolt att du visar att Windows 2008 Enterprise x64 tar upp 9GB diskutrymme. Du visar aven att Solaris 10 kan ta upp emot 6GB om man installerar allting, sa du forsoker visa att S10 tar upp ungefar lika mycket utrymme som W2008? Men jag gissar att S10 aven installerar kompilator, apache, etc i de 6GB, och det gor inte W2008? I de 9GB som W2008 tar upp, sa ingar inte kompilator? Eller? Ar det nagon som har installerat S10 pa sistone och beratta vad som ingar i de 6GB?

Citat:

"Har du hört talas om write-hole? Menar du att h/w raid skyddar mot det också?" - BBU? NVRAM? Du borde ha vetat om att sådant är standard hos RAID-system där dataintegritet är viktigt.

"Och hur menar du att h/w raid skyddar mot diskröta?" - RAID-6 och högre som scrubbas har tillräckligt med paritetsinformation för att veta vilken bit som har ruttnat. Enterprise SAS-lösningar kör ibland med 520 bytes per sektor istället för 512; de extra 8 byten innehåller då ett extra CRC värde (utöver det som oftast redan används internt av diskarna). ZFS är knappast först när det gäller per-block checksummor.

Nej ZFS ar inte forst med checksummor. Men du verkar tro att vanlig h/w raid fixar lika manga fel som ZFS, nar du t.ex. pratar om att raid-6 vet vilka bits som ruttnat. Men som jag sagt gang pa gang, nej det stammer inte. ZFS fixar fler fel an h/w raid, vilket jag diskuterar har:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=884...

T.ex. angaende raid-6 sa har jag citerat text:
"The paper explains that the best RAID-6 can do is use probabilistic
methods to distinguish between single and dual-disk corruption, eg.
"there are 95% chances it is single-disk corruption so I am going to
fix it assuming that, but there are 5% chances I am going to actually
corrupt more data, I just can't tell". I wouldn't want to rely on a
RAID controller that takes gambles :-)"

Jag skriver aven senare inlagg:
"... när RAID6 ser ett fel, så gissar den vilken typ av fel det är och reparerar den typen av fel - men det är en ren gissning. Tänk om det är en annan typ av fel? Och RAID5 gör aldrig parity check vid läsning. Trots detta säger du att du är 100% säker på att dina data är säkra? Och enligt stycket ovan, så drabbas CERNs proffs och dyra servrar av silent corruption med jämna mellanrum, utan att de visste det. Hmm?"

Och angaende h/w raid sa gjorde CERN en stor undersokning pa 3000 rack servrar som kor Linux och h/w raid. CERN lagrar jag otroliga mangder data for sin enorma partikelaccelerator. Och CERN kom fram till att i 152 fall, sa hade det blivit fel utan att h/w raidet ens upptackt felen! Las inlagget for mera information sa far du ser att ZFS fixar langt fler fel an Linux och h/w raid gor.

Har ar kompletterande information om sakerhet angaende ZFS kontra h/w raid, skriven utav mig
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=885...
Vi ser ytterligare fel som raid-6 inte skyddar emot, men det gor ZFS. Sa, ja, ytterligare en missuppfattning om ZFS vs h/w raid fran din sida, anser jag.

Citat:

... och många fler.

Du ar valkommen att peka ut dem, sa kan vi se om det ar du eller jag som har missuppfattat saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Måste säga att jämförelsena mellan Power6 eller 7 och Suns niagara känns lite off. De har ju inte ens samma användningsområden, så när ni diskuterar priser och prestanda, det är ju helt ointressant. Inköpspriser på servrar är ofta ganska ointressant, eftersom man ofta köper lösningar där man också betalar för integration och funktion, som är den stora kostnaden.

Niagara och SPARC kanske inte har samma anvandningsomrade, men jag forsoker visa att Niagara star sig mycket val emot POWER i vissa arbetsomraden. Sa ska man kora t.ex. SIEBEL sa ar ju Niagara forstahandsvalet, med dubbla prestandan for typ 5% av priset som IBMs POWER P570 losning betingar. Eller om man vill kora SPECjAppServer2004 liknande saker sa ar ju Niagara snabbast. Eller flera andra saker. Sa om man inte kan snyta pengar ur nasan, och vill ha en billig och snabb losning, sa kanske det lonar sig att titta pa Niagara losningen ocksa. T.ex., det verkar som att man maste aktivera POWER karnorna i en Powerserver som man kopt, och att endast aktivera 4 st POWER cores, kostar 1,6 ggr mer an de 2st Niagara server som ar snabbare som J2EE server i denna benchmark
http://blogs.zdnet.com/Murphy/?p=1537

SUN tog ju TPC-C rekordet nyligen. Har ser vi att IBM havdar att deras POWER losning fortfarande ar snabbast pa TPC-C, pga IBM har battre resultat om man jfr core mot core.
http://www.c0t0d0s0.org/archives/6012-IBMs-reaction-to-SunOra...
Jag forstar inte riktigt logiken, om SUN har rekordet, hur kan da IBM pasta sig anda vara snabbare pa TPC-C? Har star lite fler exempel pa marklig IBM logik:
http://www.c0t0d0s0.org/index.php?serendipity[action]=search&serendipity[searchTerm]=p570&serendipity[searchButton]=%3E

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Att tillägga kan jag säga att Solaris har ett klart sämre utgångsläge än AIX när vi kommer till klustering. Solaris Cluster är något som ofta kan ge mer nertid än om du inte skulle ha ett kluster. Det är min personliga erfarenhet av skiten. Däremot AIX i ett kluster, det är grymt.

Det ar trakigt att du har daliga personliga erfarenheter av SUN kluster. Men Solaris driftar ju hela nordiska aktieborsen och manga andra stora system, sa jag hoppas och tror att man kan fa bra klustringslosningar aven pa Solaris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Japp! Som i sin tur också fungerar lite som mellan "Windows och Linux".

Det kan vara värt att nämna att jag inte kör grafiska gränsnitt med FreeBSD (suger för mycket minne vilket är "dyrt" under virtualisering). Under dessa fall så anser jag inte att man behöver nämnvärt mer kunskap än för vanliga Linux-distributioner.

Du behöver inte kolla de absoluta värdena och sedan jämföra produkterna mellan varandra (vilket inte säger så mycket; mer populära operativsystem får antaligen också fler rapporterade luckor).

Men fördelningarna inom tårtorna "criticality", "where" och "impact" ger oss ändå en viss fingervisning om hur säkerhetsläget ser ut bland systemen.

Absolut fungerar jämförelsen även där. Lite intressant på tårtorna att Windows är det enda med "Extremely" stora säkerhetshål. (om jag har tolkat de rätt) Ubuntu påverkades väl även de av Debians OpenSSL-bug, och jag har tolkat det som att det var ett riktigt enormt säkerhetshål.

En intressant sak från det är ju också:
"It should also be noted that some operating systems (e.g. certain Linux distributions) bundle together a large number of software packages, and are therefore affected by vulnerabilities, which do not affect other operating systems (e.g. Microsoft Windows) that don't bundle together a similar amount of software packages."

Alltså om en vanilla install av ett OS har färre paket med från början, får ju också OSet färre rapporterade säkerhetshål även fast samma programvara antagligen används i de andra också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde testa Ubuntu 9.10.
Har det på min Vbox och jag tycker det funkar ytterst bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

Det ar trakigt att du har daliga personliga erfarenheter av SUN kluster. Men Solaris driftar ju hela nordiska aktieborsen och manga andra stora system, sa jag hoppas och tror att man kan fa bra klustringslosningar aven pa Solaris.

Jag vet att många kör stora solarisinstallationer, bland annat ericsson, där jag själv jobbat som unixtekniker.
Men jag vet också att det innebär stora problem i dessa stora miljöer. Och det jag skrev var inte att det inte går att det i kluster, utan att AIX spöar skiten ur det i driftsäkerhet. Och i storleksjämförelse mellan IBM och Sun måste jag säga att Suns installationsbas börjar bli ganska liten på senare tid. Det är faktiskt ganska sällan man ser företag byta till Solaris nuförtiden.

Permalänk
Avstängd

Linux är för dom som inte har råd med Windows...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanW83
Linux är för dom som inte har råd med Windows...

Xd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
OK, då är jag med. Har jag fel om inte den liknelsen fungerar lite mellan Linux och FreeBSD också? Sämre hårdvarustöd och kräver mer kunskap från början?

Från din länk för övrigt:

"PLEASE NOTE: The statistics provided should NOT be used to compare the overall security of products against one another. It is IMPORTANT to understand what the below comments mean when using the statistics, especially when using the statistics to compare the vulnerability aspects of different products."

Hur många som kör Linux på det här forumet gör något annat än att dra in LAMP och kalla sig linuxguru då? Eller dra in ubuntu och wine och ha tur med hårdvaru-stödet, eller ha otur och behöver hjälp. FreeBSD's handbook gör att kunskapsbehovet är betydligt lägre om man är ok med att faktiskt läsa något annat än nån X-stegs-howto

Gillar FreeBSD för allt finns förklarat och beskrivet i handbooken och så, inte på nån random site

Har kör Free och OpenBSD från 4.2 och 2.8 respektive, och kört någolunda hårt belastad server på det, linux har aldrig tilltalat mig... vet inte vad jag ska med det till ärligt talat.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanW83
Linux är för dom som inte har råd med Windows...

Började faktiskt använda Linux av den anledningen...Eller det var väl mer så att jag inte _orkade_ köpa en Windowslicens.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Började faktiskt använda Linux av den anledningen...Eller det var väl mer så att jag inte _orkade_ köpa en Windowslicens.

Haha, "orkade"

Fattigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Hur många som kör Linux på det här forumet gör något annat än att dra in LAMP och kalla sig linuxguru då? Eller dra in ubuntu och wine och ha tur med hårdvaru-stödet, eller ha otur och behöver hjälp. FreeBSD's handbook gör att kunskapsbehovet är betydligt lägre om man är ok med att faktiskt läsa något annat än nån X-stegs-howto

Gillar FreeBSD för allt finns förklarat och beskrivet i handbooken och så, inte på nån random site

Har kör Free och OpenBSD från 4.2 och 2.8 respektive, och kört någolunda hårt belastad server på det, linux har aldrig tilltalat mig... vet inte vad jag ska med det till ärligt talat.

FreeBSD är kända för bra handböcker. På Linux sidan är det lite si så där. Distributioner som i nuläget når popularitet drar också till sig fler med mindre kunskaper att dela med sig av. FreeBSD har en ganska trogen och kompetent användarbas. Man-informationen är ofta bättre, där Linux motsvarigheterna ibland är rörigt ihopsatta och begripliga för några få.

Inte särskilt förvånande att de Linux distributioner med bättre Wiki och kanske även handböcker i tryck hittas bland de som klassas som aningen svårare. Gentoos Wiki, speciellt den som katastrofalt nog försvann, tjänade som referens även för många icke-Gentoo användare. Den var helt enkelt bättre. ArchLinux (med klar BSD design) börjar också få en allt bättre Wiki och nu finns det t o m åtminstone en handbok för nybörjare i tryck. Jag håller med om att kvalitén på "howto"-s för Linux är tvivelaktig. Alltför många fulhack sprids, vilket nybörjaren knappast kan se, som t ex tvivelaktiga symlänkar.

Weeblie nämnde något om att han gillade BSD ideologin bättre. Jag vet inte vilken aspekt av det han syftar på, men generellt tycker jag det är hugget som stucket. Linus är knappast känd för att vara särskilt ideologiskt driven, snarare pragmatiskt, men har ändå valt den licens som passar hans idé om utveckling bäst. För och emot hopen kan skrika sig blå om vad som är verklig frihet, men i slutändan borde väl kodförfattaren själv få avgöra vad som skyddar dennes intressen bäst. I andra frågor, kalla det ideologi eller inte, om användarens rätt till öppna format tycks det råda ganska stor enighet lägren emellan.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanW83
Linux är för dom som inte har råd med Windows...

Finns det folk som betalar 1500:- för Windows? Trodde det var en urban legend...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flierman
Finns det folk som betalar 1500:- för Windows? Trodde det var en urban legend...

Jag skulle vilja säga att de flesta som betalar för Windows gör det nog genom att de har köpt en ny dator där Windows licens ingår. Sedan finns det nog väldigt många här som använder Windows just för att det är "gratis" men skulle troligen inte betala 1500-3000kr för Windows om de var tvungna.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag vet att många kör stora solarisinstallationer, bland annat ericsson, där jag själv jobbat som unixtekniker.
Men jag vet också att det innebär stora problem i dessa stora miljöer. Och det jag skrev var inte att det inte går att det i kluster, utan att AIX spöar skiten ur det i driftsäkerhet.

Mycket möjligt, jag vet faktiskt inte så mycket om Solaris klustringslösningar. Jag vet bara att Solaris används flitigt i större installationer, med framgång. När det gäller t.ex. börssystem så är AIX ovanligt (vet inte om någon kör AIX alls, men jag vet flera som kör Linux och Solaris). Och om man inte vill köra Niagara, så kan man köra vanliga SPARC som är en direkt POWER motsvarighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde Och i storleksjämförelse mellan IBM och Sun måste jag säga att Suns installationsbas börjar bli ganska liten på senare tid. Det är faktiskt ganska sällan man ser företag byta till Solaris nuförtiden.

Mycket möjligt. Däremot har jag hört från många håll, att Solaris är det överlägset mest spridda Unixet som finns. Speciellt eftersom det även finns på x86 och är öppet. Jag såg nån undersökning som jämförde Solaris 10 på SPARC mot AIX, och S10 hade lite större spridning. Då hade de inte inkluderat S10 på x86 och inte heller räknat med OpenSolaris. Räknar man S10 på SPARC och S10 på x86 och dessutom räknar med OpenSolaris, så har Solaris ganska mycket större användarbas än POWER. Sant är att Solaris inte tagit många nya kunder på sistone, pga osäkerheten med Oracle. Men nu, i.om Oracle köper SUN och offentligt sagt att de ska storsatsa ännu mer än SUN gjort, på Solaris, och nyligen offentligt utmanat IBM
http://digitaldaily.allthingsd.com/20090910/oracle-ibm-come-o...
så hoppas jag det blir en stor revival för SUNs teknologi. Oracle DB och IBM DB2 krigar ju om de större Enterprise kunderna. Jag har dock fått intrycket att Oracle DB är mer spritt än IBM DB2, och Oracle kommer antagligen förstärka rekommendationen av Solaris som huvudOS för sitt DB. Java kommer knytas närmre till Oracle DB. Oracle behärskar hela stacken: från mjukvara ned till hårdvara och med hjälp av DTrace så ökas prestandan ordentligt. Om Oracle återigen tar upp transactional memory på SUNs nedlagda ROCK cpu (med sina större pengaresurser än SUN hade), så är det kört för alla andra konkurrenter när det gäller DB:
http://spectrum.ieee.org/semiconductors/design/suns-rock-cpu-...
(20ggr snabbare DB på vissa saker, liknande stort försprång stämmer överens med vad SUNs teknologi tidigare har levererat gentemot konkurrenterna)

Saken är den att om man van vid ett tyngre Unix hemma, så vill man gärna fortsätta köra det på jobbet senare. Det jag försöker säga är att om AIX släpps på x86, så kommer nog AIX också få en mer spridd användarbas än nu. AIX är ju slutet och finns bara till POWER, samt är svindyrt. Jag tror att i.om nu kommer öppen kod och gratis, så är den gamla affärsmodellen med stängd kod och svindyra licenser och monopol, som MS och IBM lever på, jag tror den modellen är förlegad. Gratis kommer stort, se på Google. Men till syvende och sist är antagligen Solaris och AIX och Linux hyfsat lika. Är man duktig på ett *nix, kan man snabbt lära sig ett annat. Dock har jag hört att många admins föredrar AIX, medan många utvecklare föredrar Solaris.

Angående IBM Mainframe så är de svindyra (vad kostar billigaste? 1 miljon kr?), men t.ex. själva processorn är inte mycket snabbare än en snabb x86. Man kan faktiskt emulera en mainframe i mjukvara. Utklassa en Mainframe från mitten av 90 talet mha emulering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hercules_emulator#Performance

Eller matcha den billigaste Mainframe med mjukvaru emulering på en laptop.
http://blogs.sun.com/jsavit/entry/once_again_mainframe_linux_...
http://blogs.sun.com/jsavit/entry/the_ten_percent_solution

Så det jag försöker säga, är att IBMs produkter kanske inte alltid är så hysteriskt snabba och mäktiga som man förleds att tro. Bara för att de är svindyra, behöver de inte vara snabba.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Jag skulle vilja säga att de flesta som betalar för Windows gör det nog genom att de har köpt en ny dator där Windows licens ingår. Sedan finns det nog väldigt många här som använder Windows just för att det är "gratis" men skulle troligen inte betala 1500-3000kr för Windows om de var tvungna.

Sen finns det de av oss som faktiskt betalar 1500-3000kr för att få en giltig licens med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Jag skulle vilja säga att de flesta som betalar för Windows gör det nog genom att de har köpt en ny dator där Windows licens ingår. Sedan finns det nog väldigt många här som använder Windows just för att det är "gratis" men skulle troligen inte betala 1500-3000kr för Windows om de var tvungna.

Om ett operativsystem är dyrt eller inte beror på användningsområdet. Har man te.x 10k i budget och använder gratis operativsystem och inte kan göra allt man vill så har man en dator för 10k som inte kan användas till det den var tänkt. Medans om man köper en dator för 7k och och operativsystemet kostar 3k, men att datorn kan användas till det den var tänkt är helt klart att föredra. Operativsystemet är trotts allt ganska viktigt för hur datorn är lämpad.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

Mycket möjligt. Däremot har jag hört från många håll, att Solaris är det överlägset mest spridda Unixet som finns.

Solaris var länge den dominerade spelaren på unixmarknaden. Men det var 10 år sedan. Nu är det dock inte se. IBM har tagit över unixmarknaden helt från HP och Sun.

För några månader sedan:
http://blogs.zdnet.com/BTL/?p=23740

IBM gained 7.4 percent of Unix server market share to 41.4 percent. Sun had 27.3 percent of the market followed by HP at 24.8 percent.

Lite tidigare än det:
IBM sold $6.4 billion worth of Unix servers last year, for a 37.2% market share, while Sun's sales amounted to $4.8 billion, for a 28.1% share, IDC said. Trailing behind in third place was Hewlett-Packard Co., with $4.6 billion in sales and a 26.5% market share; after HP, the rest of the vendors counted by IDC had single-digit shares at best.
Källa: http://www.computerworld.com/s/article/9130126/Sun_deal_could...

Och tittar du på deras ekonomi går IBMs Power Series, de du just hackade ner på, väldigt bra.
Källa:
http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS21703309

Edit: fixat länk

Permalänk
Avstängd

Mycket möjligt att du har rätt. Men en hel del kör Solaris på DELL servrar eller egen köpta servrar och köper SUN support till. Så jag tror inte den statistiken är helt korrekt. På samma sätt, när du visar att IBM säljer för större summor, så har ju SUN haft problem ett tag nu och folk har varit rädda för Solaris investeringar. När Oracle köper SUN, så försvinner den rädslan - tror jag. Så då tror jag att Solaris ökar till det normala. SUN har en kraftig dipp just nu.

En annan sak är att när IBM säljer för mera pengar än SUN (pga SUN haft det knackigt ett tag så har många gått över till IBM) så är ju IBM hårdvara kanske 5-10 ggr dyrare än SUN. Mao, IBM säljer kanske 1 server och SUN säljer 5 servrar - om vi bara pratar inköpspris. Detta leder till att fler Solaris maskiner är i drift ute på företagen, mao, fler Solaris installationer än några få svindyra POWER maskiner. Mao, flera Solaris maskiner = bredare användarbas?

Men det är svårt att sia. Jag tror dock att instängda proprietära OS på annorlunda hårdvara som POWER och SPARC kommer att få det svårt. x86 blir snabbare och snabbare. Jag tror att öppen kod och gratis är här för att stanna. Jag tror att Linux tar in på Unix och företagen vänjer sig vid billiga och öppna Linux lösningar. Snart är Linux tillräckligt bra för att konkurrera med AIX och Solaris, och då ser jag inget skäl till varför stängda, svindyra OS ska överleva. Jag tror x86 tar över, pga snabbare och billigare (visst är x86 buggigt och icke att lita på, men för många företag är det ok). Snabba, billiga lösningar baserade på x86, som är 80% så "bra" som POWER och SPARC tror jag tar över.

EDIT: Här står en artikel om att Win7 inte har så stora kompatbilitetsproblem som tidigare Windows versioner. Betyder detta att Windows rent generellt har kompatibilitetsproblem (vilket är det jag påstår)?
http://www.computerworld.com/s/article/9141956/No_application...
Men sånt här är svårt att sia om. Vi får se vad som händer när Oracle köpt upp SUN och börjat storsatsa. Kanske får du rätt, kanske får jag rätt.

Permalänk
Medlem

Jag är en riktig nybörjare i Linux och har ett problem :/
När jag scrollar så lixxom rullar sidan upp nedifrån, en "rullning" per scrollsnäpp.
Någon som har lösning till problemet?

Väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

-Gaming: | NZXT Lexa S | Core i5 750 @ 3 GHz | XFX 5850 xXx | Asus P7P55D EVO | Corsair Dominator 4GB | NH-D14 | WD Caviar Black 750GB
-Programmering/grafiskt: | MacBook Pro 13.3" | SSD 128GB | Ubuntu 8.10

Permalänk
Hedersmedlem

@ J3H
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men det är bättre och bra etikett att starta en tråd för en sådan fråga. Troligen får du snabbast svar om du vänder dig till distributionens egna forum.

Permalänk
Avstängd

Instämmer. Denna tråd har kraftigt spårat ur. Här diskuterar vi saker såsom att Solaris har sedan länge en större användarbas än AIX, men att just nu, tar IBM fler UNIX affärer än SUN.

T.ex. här ser vi att fler än 11 milj Solaris 10 licenser skeppats iväg, tills idag:
http://www.sun.com/software/solaris/success_stories.jsp

Här står att år 2006, hade 6 milj S10 licenser skeppats iväg, fler än: RedHat + SuSE + AIX + HP-UX tillsammans, under samma period. Då hade S10 bara funnits ute i 2 år, så det blir 3 milj licenser per år som skeppats iväg, just då.
http://www.itjungle.com/tug/tug110206-story03.html

Om vi till dessa 11 milj S10 licenser, även räknar med alla olika gamla Solarisversioner licenser ute på företagen (dvs 6 milj enligt itjungle länken ovan) och om vi dessutom räknar med alla OpenSolaris licenser som laddats ned idag av t.ex. Linux folk, så kanske det kan stämma det jag läst: att Solaris användarbas är mycket större än AIX? Sant är att IBM säljer färre maskiner/licenser idag, men tjänar mer pengar än SUN pga POWER är dyrt och har tokhöga marginaler. IBM mainframe är dyrast, och har högst marginaler har jag läst.

Just nu tar IBM fler UNIX affärer än SUN, men IBM måste öka kraftigt under många år innan AIX till slut blir större än Solaris. Men Oracle kommer inte sitta overksamt. Enligt wikipedia har Oracle DB störst databas marknadsandel och Oracle kommer att storsatsa på Solaris + DB. Alla som kör Oracle DB kommer att rekommenderas Solaris. Så IBM kommer kanske att tappa Unix andelar, i framtiden? Nåja. Den som lever får se.

EDIT: Nu har jag inte räknat med Solaris på andra arkitekturer såsom t.ex. ARM. De användarna är väl så få så att det inte är nån ide att räkna med dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
M Däremot har jag hört från många håll, att Solaris är det överlägset mest spridda Unixet som finns. Speciellt eftersom det även finns på x86 och är öppet. Jag såg nån undersökning som jämförde Solaris 10 på SPARC mot AIX, och S10 hade lite större spridning. Då hade de inte inkluderat S10 på x86 och inte heller räknat med OpenSolaris. Räknar man S10 på SPARC och S10 på x86 och dessutom räknar med OpenSolaris, så har Solaris ganska mycket större användarbas än POWER. Sant är att Solaris inte tagit många nya kunder på sistone, pga osäkerheten med Oracle. Men nu, i.om Oracle köper SUN och offentligt sagt att de ska storsatsa ännu mer än SUN gjort, på Solaris, och nyligen offentligt utmanat IBM
http://digitaldaily.allthingsd.com/20090910/oracle-ibm-come-o...
så hoppas jag det blir en stor revival för SUNs teknologi. Oracle DB och IBM DB2 krigar ju om de större Enterprise kunderna. Jag har dock fått intrycket att Oracle DB är mer spritt än IBM DB2, och Oracle kommer antagligen förstärka rekommendationen av Solaris som huvudOS för sitt DB. Java kommer knytas närmre till Oracle DB. Oracle behärskar hela stacken: från mjukvara ned till hårdvara och med hjälp av DTrace så ökas prestandan ordentligt. Om Oracle återigen tar upp transactional memory på SUNs nedlagda ROCK cpu (med sina större pengaresurser än SUN hade), så är det kört för alla andra konkurrenter när det gäller DB:
http://spectrum.ieee.org/semiconductors/design/suns-rock-cpu-...
(20ggr snabbare DB på vissa saker, liknande stort försprång stämmer överens med vad SUNs teknologi tidigare har levererat gentemot konkurrenterna)

Mac OS X på x86 har väl ändå större spridning än Solaris? Detta är ju Unix från och med 10.5.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

Om vi till dessa 11 milj S10 licenser, även räknar med alla olika gamla Solarisversioner licenser ute på företagen (dvs 6 milj enligt itjungle länken ovan) och om vi dessutom räknar med alla OpenSolaris licenser som laddats ned idag av t.ex. Linux folk, så kanske det kan stämma det jag läst: att Solaris användarbas är mycket större än AIX? Sant är att IBM säljer färre maskiner/licenser idag, men tjänar mer pengar än SUN pga POWER är dyrt och har tokhöga marginaler. IBM mainframe är dyrast, och har högst marginaler har jag läst.

Läste du öht det jag skrev?
Det står tydligt att IBM har fler marknadsandelar än Sun på unixsystem. Så din teori stämmer inte sålänge vi kan utgå från att IDC och Gartner har rätt.

IBM har 41.4%.
Sun har 27.3%