Intel utvecklar processor med 48 kärnor

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Intel utvecklar processor med 48 kärnor

Intel utlovar flera gånger bättre prestanda och låg strömförbrukning i den nya processorn, som ska omdefiniera hur datorer används.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Larrabee 2.0 är här.

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Trädvy Permalänk
Casemod-mästare
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2009

hoppas den passar på socket 1366

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007

10-20ggr bättre prestanda låter inte helt fel
Men den lär väl ta några år innan den kommer ut...

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg (Hising island)
Registrerad
Nov 2005

Woooow den e nog bra på ms-röj! Billig blir den.
Tror den flaskar Fermi också..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Asså shit! Den kommer nog klara Tetris som högst! Det har man aldrig gjort förut!

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
31.220.31.248
Registrerad
Jan 2006

Intressant, Blir iaf virtuella maskiner lite mer effektiva.

BTW: stavfel på Microsoft, Microosft.

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 512GB SSD + 3TB HDD + 51,5TB (Inkl. NAS) | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i källarn
Registrerad
Sep 2008

48 kärnor. men hur skalar den i singeltrådat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006

De va ett himla snack om 100+ kärnor, 16 kärnor, 32 kärnor osv.
Mycket snack och lite verkstad känns det som.

Ska bli intressant om de lyckas med "Fusion", alltså omvänd hyperthreading. Pratade med en datorarkitekt på Chalmers, och de sa att de hade provat Fusion, men det var väldigt ostabilt och osäkert ännu, men att det i framtiden är möjligt.

Ska bli intressant att se

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

"...ska kunna se användaren..." Får väl spä på med domedagsprofetior; Nu är vi bara ett par år från självgående, självmedvetna robotar, och allt kommer vara intels fel.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2007

Re: Intel utvecklar processor med 48 kärnor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Intel utlovar flera gånger bättre prestanda och låg strömförbrukning i den nya processorn, som ska omdefiniera hur datorer används.

Intressant att de nämner datacenter, för det kommer eventuellt att göra en stor skillnad på konsumentsidan men inte på serversidan då det bara kommer att bli billigare att göra en given sak.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Wario Land
Registrerad
Maj 2008

Intel Are Crazy eller så har dom rökt opium

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Castle Anthrax
Registrerad
Dec 2007

Revolutionera hur datacenter ser ut?
Knappast...

Dagens processorer är 10ggr snabbare än de som fanns för bara några år sedan, och datacentren ser likadana ut.
Om några år kommer processorerna att vara 10ggr snabbare än dagens, och datacentren kommer se likadana ut...
Enda skillnaden är att man får ut mer kapacitet för samma peng, men så har det ju alltid varit.
Och marknadsavdelningen på Intel vill hypa nästa generations processorer, och så har det också alltid varit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Största antalet kärnor på en processor någonsin?

Kanske största antal på en processor från Intel, men det finns redan processorer med fler kärnor än 48.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007

Var det inte den här processorn de visade på youtube för ~1 år sedan, när den testkördes i ett labb? Fast då hade de den superklockad och matad med massor av ström...

Riggen: 2x Xeon E5-2670 @ 16x3,2 Ghz - Z9PE-D8 WS - Corsair 32GB RAM - GTX 1080 ti - Dell U3415W 34" - HyperX Predator PCIe/M.2 - 4x Samsung 840 500GB - Asus Xonar DX - 2x NH-U12S - 2x EVGA Supernova G2 850W - Obsidian 900D
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007

Frågan är just hur man ska använda alla kärnor. Nuvarande programvara dvs de flesta spel som släppts är ju inte flertrådat... Satt senast igår och lekte med trådar i C++0x (nya versionen som är på g) och det finns flera intressanta sätt att göra det på men grejen är att programmerare måste använda det redan nu för att framtidens processorer ska göra någon verkan på dagens mjukvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Frågan är just hur man ska använda alla kärnor. Nuvarande programvara dvs de flesta spel som släppts är ju inte flertrådat... Satt senast igår och lekte med trådar i C++0x (nya versionen som är på g) och det finns flera intressanta sätt att göra det på men grejen är att programmerare måste använda det redan nu för att framtidens processorer ska göra någon verkan på dagens mjukvara.

Mycket av det man släpper idag är fortfarande enkeltrådat eftersom man inte tjänar mycket på att gå från en tråd till fyra. Men att gå från en till hundra är en helt annan femma.

Låt oss ta AI som exempel.

För en quad-core så får man maximal prestanda när man arbetar med runt 4 - 8 trådar. Färre och du kan ej använda alla kärnorna. Många fler och overheaden för t.ex. trådbyten och det ökade trycket på cacharna slår sig in. Finurlig uppdelning av arbetet är därför en viktig faktor; något som sällan är trivialt.

Men om du istället skulle ha haft en "100-core" med tillhörande massiva minnesbandbredder så skulle dörren vara öppen för "en tråd per karaktär"; d.v.s. en naturlig uppdelning med event/poll-baserad lösning som är avsevärt mycket lättare att arbeta med.

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2008

Haha, Microosft

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2007

"...datorer med så mycket beräkningskraft skulle kunna ha nya inputmöjligheter, exempelvis kunna ”se” användaren..."

Börjar närma sig lite nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009

SweClockers var lite sena med nyheten ^^ Men jag tycker det inte är såå intressant jag vill hellre ha processorer som klarar höga klockfrekvenser

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phiphler
Största antalet kärnor på en processor någonsin?

Kanske största antal på en processor från Intel, men det finns redan processorer med fler kärnor än 48.

Näe inte med bara en CPU.

Samsung 700Z7C 17,3" - i7 3615QM - GT 650M - 8GB - 750GB - Crucial m4 256GB SSD

Citera gärna så ser jag ditt meddelande!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Enligt Intel är det det högsta antalet kärnor på en processor som någonsin tillverkats.

Jasså?

Citat:

Intels superchip "föddes" vid LiU
”Polaris” kan vara början till nästa generations högpresterande och strömsnåla datorer. Ett chip med 80 processorkärnor, en kapacitet på en teraflop per sekund och elförbrukning som en vanlig glödlampa.

2007-11
http://www.liu.se/forskning/reportage/teraflops?l=sv
(nyheten finns på swec. också men det där var den första jag fick fram)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007
Citat:

2007-11
http://www.liu.se/forskning/reportage/teraflops?l=sv
(nyheten finns på swec. också men det där var den första jag fick fram) [/B]

Precis, det fanns väl ett videoklipp på när de testkörde den processorn med i ett labb..

Riggen: 2x Xeon E5-2670 @ 16x3,2 Ghz - Z9PE-D8 WS - Corsair 32GB RAM - GTX 1080 ti - Dell U3415W 34" - HyperX Predator PCIe/M.2 - 4x Samsung 840 500GB - Asus Xonar DX - 2x NH-U12S - 2x EVGA Supernova G2 850W - Obsidian 900D
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens
"...datorer med så mycket beräkningskraft skulle kunna ha nya inputmöjligheter, exempelvis kunna ”se” användaren..."

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2008/09/termina...

Börjar närma sig lite nu

HAHA! Jag skrattade högt på allvar! ^^

Tråden om Skägg!

2700K- 4,9Ghz - R9 290 - MG279Q @144hz - Corsair RM850 - Samsung 830 256GB
LG 65" OLED B6

 3:e iPad 64GB - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweC Rocks
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r

Flera beräknings program klarar av två eller fler kärnor idag..spel kommer nog dröja för att köra 2 eller mer...Jag kör boinc som är inställd på 16 kärnor som standard, men jag klara bara av 2 gånger 2 kärnor..

Undra vad priset blir på en sådan proc...jag tar en eller två om priset är rätt

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Jag kör boinc som är inställd på 16 kärnor som standard, men jag klara bara av 2 gånger 2 kärnor..

Vad menar du med att du bara klarar av 2x2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweC Rocks
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad menar du med att du bara klarar av 2x2?

Jag har 2 processors med två kärnor vadera...(knasigt skrivet av mig..)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Om det är möjligt att effektivt merga flera prollar dynamiskt när det behövs så skulle det va fint, tex 24 st som arbetar som en och de andra 24 som ligger & kör lite random trådar...

Tänk lite som crossfire

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Jag har 2 processors med två kärnor vadera...(knasigt skrivet av mig..)

Jag tolkade det som att boinc inte använde alla dina kärnor, men så var det alltså inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2003

den viktigaste frågan är, kommer kommer man att kunna ha 100 fps i cs då?

det var som sagt mycket prat om det men nästa år i februari får man mer info kanske, jag tycker att det viktigaste är mjukvaroutvecklare ska vara förberedda innan en sånt cpu kommer ut.

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف