Forskare tillverkar världens minsta snögubbe

Permalänk
Medlem

Det heter platina på svenska, inte platinum. Annars var det en bra artikel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Well. Det var nog den sämsta jämförelsen jag sett hittills. Och då har jag sett många riktigt usla jämförelser då forumet är nedlusade med sådana.

Ska jag behöva förklara för dig varför man inte förväxlar en klädfluga med en insektsfluga? Näe, så lågt tänker jag inte sjunka.

Om man gör en miniatyrhäst i annat material än kött så misstycker ingen. Inte heller om man gör ett flygplan i annat material, eller kanske en pytteliten kaffemugg. Men just snögubbe innehåller ordet snö (om du missat det), och då låter det lite konstigt att den lilla snöskulpturen inte är gjord av just snö.

Så kaffekopp ska alltså vara en kopp gjord av kaffe enligt din logik då det har ordet kaffe i namnet? Bara för att det innehåller ordet snö betyder det inte att den ska vara gjord av snö.

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=sn%F6gubbe

Finns snögubbar som är smidda, är i plast, finns värmeljus som heter snögubbe, finns lampor som heter snögubbe. Vad har alla dom gemensamt? Jo de har FORMEN av en snögubbe och är inte bokstavligt talat en gubbe gjord av snö.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rorax
Så kaffekopp ska alltså vara en kopp gjord av kaffe enligt din logik då det har ordet kaffe i namnet? Bara för att det innehåller ordet snö betyder det inte att den ska vara gjord av snö.

Finns snögubbar som är smidda, är i plast, finns värmeljus som heter snögubbe, finns lampor som heter snögubbe. Vad har alla dom gemensamt? Jo de har FORMEN av en snögubbe och är inte bokstavligt talat en gubbe gjord av snö.

Ja jävlar vad jag förtjänade det där. Förlåt mig så hemskt mycket för mitt dåliga humör. Man ska inte skräna i onödan som jag gjorde och hade dessutom fel.

Finns såklart en anledning till min ilska. Några studenter och jag ska lämna in ett arbete imorgon, och när jag idag kontaktar dem säger de bara att de inte kommer göra sin del av arbetet alls. Jag är arg så jag blixtrar idag. Satans nötter... De hade tre månader så sig att kläcka ur sig att de inte tänkt göra något, men de skulle tydligen vänta till några timmar innan inlämning och sätta hela gruppen i skiten. Varför gör man så?

Förlåt för sidospåret, och förlåt för ett otrevligt onödigt inlägg. Jag tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Här kommer man, glad ihågen, och ser en artikel om en snögubbe! Vad roligt! Något som jag själv har erfarenhet av! Och så är det en blygubbe!

Jag känner mig lurad och våldtagen på samma gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

roligt

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

häftigt!

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Haha storleken är ganska imponerande

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk

Riktigt coolt ju!

Men jag måste bara säga att "Hitta bästa pris på Snövit och De Sju Dvärgarna - Limited Edition" fick mig att skratta ordentligt. Kändes lite random sådär

Permalänk

Coolt, källan som sweclockers länkar till dock säger att det är gjort av tenn, inte bly.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad för kamera de använde för att ta kort på den

Tuff ju!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Jag undrar vad för kamera de använde för att ta kort på den

Tuff ju!

Svepelektronmikroskop med allra största sannorlikhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
that's what she said!

wahahaha

....

Hahaha!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
*Bossen kommer*
"Jag behöver dig, nu!"
- Jag är upptagen!
"Det kan inte vara viktigare än det här, vad gör du?!"
- Världens minsta snögubbe!

HAHAHAAA!

Vem bryr sig om nödvändigt eller ej, det där kommer säkert göra arbetsplatsen till ett lite lyckligare ställe, och sen kommer de i allmän glädjeyra på lösningen på AIDS. Eller nåt. Sluta klaga, någon har ju för tusan byggt en 0.01mm hög snögubbe!!!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja jävlar vad jag förtjänade det där. Förlåt mig så hemskt mycket för mitt dåliga humör. Man ska inte skräna i onödan som jag gjorde och hade dessutom fel.

Finns såklart en anledning till min ilska. Några studenter och jag ska lämna in ett arbete imorgon, och när jag idag kontaktar dem säger de bara att de inte kommer göra sin del av arbetet alls. Jag är arg så jag blixtrar idag. Satans nötter... De hade tre månader så sig att kläcka ur sig att de inte tänkt göra något, men de skulle tydligen vänta till några timmar innan inlämning och sätta hela gruppen i skiten. Varför gör man så?

Förlåt för sidospåret, och förlåt för ett otrevligt onödigt inlägg. Jag tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen.

Du är förlåten................:)

Permalänk
Medlem

storleken har ingen betydelse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rorax

Det där var ju bara korkat rorax!

Som att jag skulle göra skära ut en banan ur ett berg som är 120 meter högt och sen kalla det världens största banan? Håller ju inte..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h

Som att jag skulle göra skära ut en banan ur ett berg som är 120 meter högt och sen kalla det världens största banan? Håller ju inte..

Jo, då skulle det vara världens störasta sten-BANAN. Precis som det här är världens minsta bly-snögubbe. Men man förkortar och förenklar till banan/snögubbe.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det var riktigt coolt.
Var lite glad istället nu när det är jul snart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
storleken har ingen betydelse

Säger dom som har små

klart som fan att storleken har en betydelse :D, Hur kul skulle det vara om någon hade gjort en blygubbe som var 5 cm hög. Inte så kul

Fett coolt att den hade öga och mun!

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h

Jag tycker att du ska ta och "skära" ut din jättebanan ur ett berg och ta en bild på din banan så kan vi diskutera om det är världens största banan då.

Nu var det inte frågan om det var världens minsta snögubbe utan det faktum att namnet på det lilla föremålet är just snögubbe.

Precis som att detta kallas för banan utan att för den delen vara en organisk banan.

Måste bara fråga, har du inga drickor kvar i backen eller förstår du inte poängen av det hela? Oavsett material så kallar man oftast något utefter formen denna har. Du kallar inte en leksaksbil för Polyvinylkloridbil eller hur?

Permalänk

enligt detta så är det huvudet som är 0.01 mm i diameter och inte hela snögubben.

http://www.physorg.com/news179153163.html

Permalänk
Medlem

Vad får jag om jag lyckas göra en ännu mindre snögubbe med "SweC" ingraverat?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Den skulle nog inte synnas om man jämförde den med nånting annat..

Jag skrev att dom skulle haft en skala med... Precis som man har vid naturvetenskapliga bilder som är förstorade.

Permalänk
Medlem

Helt klart coolt, oavsett material.
Skönt att se att inte alla har tappat sitt sinne för kuriosa

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

har man inget att göra så

Visa signatur

Antec P182 - i7 920 @ 3.2GHz - 6GB Corsair DDR3 1600mhz - 150 GB Raptor 10000rpm - NVidia GTX 280 - Viewsonic 23" wide - MB ASUS P6T Deluxe V2 - PSU Antec 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Vad får jag om jag lyckas göra en ännu mindre snögubbe med "SweC" ingraverat?

Haha, vad du vill!

Permalänk
Medlem

En samling sådana småfigurer hade gjort sig snyggt i bokhyllan hahaha..

Bara man kommer ihåg att inte torka av den hyllan när man städar XD

Permalänk

"Storbritanniens" stavas det väl ändå?

Häftig liten snögubbe iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
coolt hur väl han har fick till ögon, näsa och mun! om hela gubben är 0.01mm så måste t.ex ena ögat vara extremt litet

Som det har sagt så var det huvudet som var 0.01mm men det är endå jääävligt coolt Sicken über apparat å få till dom detaljerna i den storleken.. åsen en kamera att ta bilden! Skulle vara coolt å se det på film. Ngn som vet om det finns filmkameror som klarar det?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Avstängd

Oj vilken liten snögubbe!

Men jag tycker den var söt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
Känns ju värt att dom lägger pengar på sånt i lågkonjukturen.

Känns mer som ett skoj expriment av några uttråkade personal på golvet som har för lite att göra.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tycker de var en trevlig snögubbe!

Många undrade vad de varför man gör en jätteliten snögubbe... Varför gör man vanliga snögubbar?

Visa signatur

Har en tyst dator.