Forskare tillverkar världens minsta snögubbe

Permalänk
Medlem

Hahaha så rätt! Forskare äger

Permalänk
Avstängd

Haha, grym!

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt tillverkas strukturer på fysikum som är 50-100 gånger mindre. 0,01 mm är egentligen en mycket stort! Avbildning med hjälp av fokuserad jonstråle på t.ex. aerosola partiklar borde inte vara särskilt svårt. Kan pröva under helgen. Återkommer om jag lyckas. Ni får gärna ge tips på vad man skulle kunna skriva eller rita enkel bild/figur.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Nödvändigt xD

Visa signatur

CM Storm Scout | AMD Phenom II x4 940 @ 3.0ghz | Raedon HD 4890 | Wd Velociraptor 150Gb | Samsung 1Tb 7200rpm | ASUS M4A78T-E | 8Gb CORSAIR 800Mhz DDR2 | CORSAIR TX 650W

Permalänk
Medlem

I videon på http://www.physorg.com/news179153163.html ser man att det mycket riktigt är ett svepelektronmikroskop bilden är tagen med. Jag använde ett sådant i mitt exjobb på KTH i Kista. Riktigt coola grejer.

Tvärtemot vad man skulle kunna tro så är det inte alltid pyttesmå grejer som är svårast att göra med nanoteknik. Att göra större saker på 10 mikrometer och uppåt innebär sina egna svårigheter, t ex att etsa med tillräcklig hastighet eller att åstadkomma djupa mönster. Snögubben kan ses som ett roligt PR-trick, men innehåller också exempel på vad man kan göra i ett halvledarlabb utöver elektroniska halvledarkomponenter. Ett spännande område inom nanoteknken är MEMS, mikroelektromekaniska system, där man bl a forskar på en sorts mikronålar som kan injicera mediciner utan att det gör ont.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

med all diskussion om att det är en blygubbe osv, så kom jag och tänka på en grej.
hur stor skulle den minsta snögubben vara i världen? om man typ tog 2 snöflingor som kropp och 1 snöflinga som huvud, skulle den här gubben av bly vara mindre än 3 snöflingor?

och angående någon som frågade efter världens största snögubbe
http://www.bethelmainesnowwoman.com/snowman.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Det där var ju bara korkat rorax!

Som att jag skulle göra skära ut en banan ur ett berg som är 120 meter högt och sen kalla det världens största banan? Håller ju inte..

Har du inte hört talas om världens största älg med restauranger, utställningslokaler, konsertsalar och moderna konferensutrymmen i innandömet?

Nej det har du förståss inte då byggnadsverket ännu inte uppfört. "Bristande penningar"

http://www.stoorn.se/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddyao

hur stor skulle den minsta snögubben vara i världen? om man typ tog 2 snöflingor som kropp och 1 snöflinga som huvud, skulle den här gubben av bly vara mindre än 3 snöflingor?

Jepp, den här är mycket mindre än diametern över tre snöflingor.

Ett enkelt sätt att klå dem vore att använda DNA-origami. Svårt att få det att vara annat än tvådimensionellt dock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Rent tekniskt tillverkas strukturer på fysikum som är 50-100 gånger mindre. 0,01 mm är egentligen en mycket stort! Avbildning med hjälp av fokuserad jonstråle på t.ex. aerosola partiklar borde inte vara särskilt svårt. Kan pröva under helgen. Återkommer om jag lyckas. Ni får gärna ge tips på vad man skulle kunna skriva eller rita enkel bild/figur.

Det svåra är inte att göra någon struktur som är mindre. Det som jag skulle ha problem med är att få två bollar av olika storlek på varandra som i bilden.
Har du någon ide om hur man skulle få till det? Bygger du en snölykta blir jag mäkta imponerad

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Tänkte bygga egen snögubbe under helgen, men upptäckte att jag inte hade material för det. Gjorde istället en nano-Homer. Fokuserad jonstråle (FIB) på kisel. Bilderna är tagna med elektronmikroskop (SEM). Figuren är ungefär 10 micron bred (10 000 nm), alltså 0,01 millimeter. Lika stor som snögubben alltså. Snögubbe blir det nästa gång när jag lärt mig leka med manipulatorn

50~ grader vinkel. Jonstrålens konturer syns mycket tydligt.

30 ~ grader

Uppifrån

Utzoomat

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

celerity, hur kommer det sig att du har tillgång till att leka med SEM och FIB? Är du doktorand/forskare?

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

grym

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt celerity

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hmmm, undrar vad hans uppdragsgivare säger om det hela. Det är väl inte helt gratis att leka med de prylar han använt för att bygga gubben :).

Han fick uppdraget att tillverka/avbilda snögubben från PR avledningen på NPL så det var ett "officiellt" uppdrag (den var egentligen mest tänkt som framsidan på de julkort som varje skickas ut till kunder och kollegor varje år).
Dessutom tog den bara en knapp dag att tillverka så det rör sig inte om så mycket pengar.

Känd bild av DaVinci, men med FIB från samma "konstnär"

http://www.youtube.com/watch?v=CApUXcPKX90

Mer om snögubben finns som film på Youtube, där kan man också se utrustningen som används (FIBen han använder brukar passande nog kallas "The Christmas Tree", för han har så mycket extra utrustning på den)

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Skönt att ni använder tiden på FIBen till så bra grejer
Du får ju nästan ge dig till känna så du kan få lite cred på hemmaplan. Ses bland fysikums katakomber.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihopa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
celerity, hur kommer det sig att du har tillgång till att leka med SEM och FIB? Är du doktorand/forskare?

Jag är student vid Lunds universitet. Har tillgång till SEM/FIB @ Lund Nano Lab. Nano-Homer gjorde jag för nöjes skull när jag studerade mikroskopet!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C