Permalänk

Overkligt stor /var/log

Helt plötsligt började jag få massor med meddelanden om att min systemdisk inte hade mycket utrymme kvar. Det är konstigt för jag hade i alla fall 30 gb kvar.

Som jag kan se det så tar min /log upp sjukt mycket plats. I den finns det en del filer, och de är rätt stora.
kern.log och kern1.log tar 9.6gb resp. 6.5gb. Sen också filerna syslog syslog7.gz tar från 200 mb upp till 6gb.

Vad är det här för filer, och varför har jag dem, och varför är de så stora? Kan jag ta bort dem eller hur ska jag göra? För det kändes verkligen som att det var något i datorn som hela tiden låg och växte och tog mer och mer plats.

Snabb hjälp är otroligt uppskattad!

Tack!

Visa signatur

//Andreas Olsson

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att du kan ta bort dom. Det är bara loggfiler.

Permalänk
Medlem

Du kan ta bort dem utan att paja något på datorn.
Ta inte bort mapparna utan bara filerna

Eventuellt kan du titta lite i dem (Det är text filer) och försöka se vad som har gjort att
de bara har vuxit så mycket. Typ om det finns något felmeddelande som kommer ofta ?

De filerna som sluter på .gz är packade, därför blir det mindre än .log filerna.
( Men gissar att de har ungefär like många rader i sig )
Från en terminal så kan du köra "less kernlog.log.4.gz" för att se vad den innehåller.
( Antagligen ungfär samma data som de som INTE är packade )

Om du INTE plannerar att använda filerna( Läsa igenom dem) så har de inget annat värde.
EDIT: snyft blev nummer 2
Ingen vits att spara alla filerna även om du skall, räcker med 1 OM du nu skall titta genom

Permalänk
Hedersmedlem

Hade ett liknande problem en gång när jag körde Shorewall (för länge sen, inget problem i nuvarande version om man inte explicit konfar konstigt) som frontend till iptables och den spottade ut en stor mängd meddelanden till just den loggfilen. Antagligen har du någon liknande mjukvara som kanske är felaktigt inställd. Möjligen kan du välja att stänga av loggningen helt för den aktuella mjukvaran, eller åtminstone minska vilka meddelanden programmet ska logga.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Logfiler skall roteras av newsyslog som startas av cron med visst intervall, kolla så att den biten är korrekt installerad/konfigurerad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag hade lite problematisk hårdvara en gång vilket resulterade i ett det pumpades ut felmeddelanden i dessa logfiler. 4GB på en halvtimme!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Logfiler skall roteras av newsyslog som startas av cron med visst intervall, kolla så att den biten är korrekt installerad/konfigurerad.

Roteras dom inte av logrotate som man konfar i /etc/logrotate.conf samt /etc/logrotate.d ?

Om du inte har satt upp mailen korrekt på servern så du får mail om eventuella fel så bör du kolla i syslog,daemon och kern.log lite då och då för att upptäcka både hårdvarufel och mjukvarufel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
Roteras dom inte av logrotate som man konfar i /etc/logrotate.conf samt /etc/logrotate.d ?

Det beror på OS, och i fallet Linux även dist (eller användarval), så båda kan stämma.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200