Permalänk
Medlem

GTA IV Problem!

Hej jag hjälpe nyss till med att plocka ihop en dator åt min vän. Alla spel fungerar på den förutom GTA IV, det går bra att starta spelet men när det är igång och du försöker köra så låser det sig för 3 sec fungerar 1 sec låser sig 3 sec osv. och det är bara då man rör på sig, har testat dra ner draw distance till lägsta och grafiken till lägsta men hjälpte inte. Vad är fel? Hans setup:

AMD Phenom II x4 955 @ 3.4Ghz
ATI Radeon HD 5870
Asrock A790GXH/128M

Windows 7 64bit

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

Re: GTA IV Problem!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _J_K_92_
Hej jag hjälpe nyss till med att plocka ihop en dator åt min vän. Alla spel fungerar på den förutom GTA IV, det går bra att starta spelet men när det är igång och du försöker köra så låser det sig för 3 sec fungerar 1 sec låser sig 3 sec osv. och det är bara då man rör på sig, har testat dra ner draw distance till lägsta och grafiken till lägsta men hjälpte inte. Vad är fel? Hans setup:

AMD Phenom II x4 955 @ 3.4Ghz
ATI Radeon HD 5870
Asrock A790GXH/128M

Windows 7 64bit

testa att underklocka? spelet är extremt krävande så datorn måste vara helt stabil. jag antar att ni kör senaste patchen, annars kanske det är grafikdrivrutinerna som spökar, 5-serien är ju ganska ny trots allt...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Om du har l a d d a t n e r d e t kan ju det vara problemet...

Permalänk
Medlem

Hmmm har testar stänga av catalyst ai (brukade hjälpa på min dator) men fungerar fortfarande inne.

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _J_K_92_
Hmmm har testar stänga av catalyst ai (brukade hjälpa på min dator) men fungerar fortfarande inne.

www.gtaforums.com

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Senaste patchen?

Permalänk
Medlem

GTA IV laddar ner senaste patchen automatiskt via GFWL, men det går att installera manuellt om man laddar ner den här:
http://www.rockstargames.com/support/IV/PC/patch/index.html

Kollat ljudkortet? Kanske finns nyare drivers till det? GTA IV kunde ha en del problem med det också. Eftersom det antagligen är moderkortsljud så kolla modell och leta upp tillverkarens hemsida och leta efter bättre driver.

Realtek finns här t.ex.:
http://www.realtek.com.tw

Permalänk
Medlem

Kan ju vara något spök med windows 7 också, och sen det femkantig sa, att 5-serien är ganska ny, men vänd dig till gtaforumet istället.

Visa signatur

Du har ju kraften att kontrollera djur, använd den för kattsingen!

Permalänk
Medlem

Jag har ny dator nu, och har EXAKT samma problem, har du löst det? Isåfall.. Hur?

Visa signatur

Du har ju kraften att kontrollera djur, använd den för kattsingen!

Permalänk

Förjäkligt problem, jag hittade ingen riktig lösning, men "frysningarna" berodde på tangentbordet. Då jag spelar det med min 360 kontroll fungerar det felfritt.

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Spelet är jävligt dåligt portat, men det finns en lösning som funkar för vissa.

Citat:

Why does my game work fine to start with then starts stuttering ?

If when you start playing GTA 4 things are all hunky dory, you are getting nice frame rates and the bermuda triangle isn't eating your textures then after an unspecified amount of time (could be a few minutes or an hour or so) you start to notice stutter and textures missing. Then you have a memory leak (now don't rush out to get some pampers it isn't that kind of leak). A memory leak is :-QUOTE
a memory leak is a particular type of unintentional memory consumption by a computer program where the program fails to release memory when no longer needed. This condition is normally the result of a bug in a program that prevents it from freeing up memory that it no longer needs.

Anyway enough of the why's and more about the what can you do about it's. The simplest solution which might work for some is to just press alt and tab to go back to the windows desktop, then alt tab back into the game. When you alt tab you clear everything from your gpu memory. However obviously the problem is still there and the memory leak will happen again sooner or later.

A more permanent solution has been discovered by swsuk and it was pm'd to him from Rockstar Toronto. It is a relatively easy fix to do but you will need to know how to do the commandline.txt.
start Notepad up on your PC
you need to enter the following command depending on the texture quality you are using :-CODE
If you are using high textures then use this command "-memrestrict 629145600" (ignore the quotes)
If you are using medium textures then use this command "-memrestrict 314572800" (ignore the quotes)
If you are using low textures then use this command "-memrestrict 209715200" (ignore the quotes)

If you have done it correctly you should have a text file in notepad that looks like this :-CODE
-memrestrict 314572800

Now save it as a text file called "commandline.txt" (ignore the quotes) and save it into the main GTA 4 folder where you will find the files "GTAIV.exe" and "LaunchGTAIV.exe"
This fix has also been known to help users that suffer from the dreaded RESC10 error. Unfortunately this is not a "fix all" solution, it will work for some people but not for others. However if you are suffering from stuttering gameplay or the RESC10 error then give it a go, you won't hurt anything by trying.

If you want to discuss the memory leak or other potential solutions then please use this thread here.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ljungan11
Om du har l a d d a t n e r d e t kan ju det vara problemet...

De är inte problemen man får. en fågel(med erfarenhet) berättade detta för mig, jag skulle aldrig få för mig att piratkopiera

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Avstängd

Spelet fungerar perfekt med min dator samt windows 7. Inte ett enda problem.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaej
De är inte problemen man får. en fågel(med erfarenhet) berättade detta för mig, jag skulle aldrig få för mig att piratkopiera

Okej, jag kan inte så mycket ( ) om sjörövarkloner så jag vet inte riktigt. ( )

Permalänk
Medlem

När jag kommer in i spelet, så funkar det, man ser hur bakgrunden flyter och avgasen osv flyter, kan röra runt med musen och det laggar inte, men så fort jag trycker W A S D eller använder tagentbordet börjar det fryslagga, vafan? WHAT TO DO?!

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 2,66GHz, Socket LGA115
Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156

Visa signatur

Du har ju kraften att kontrollera djur, använd den för kattsingen!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmr
När jag kommer in i spelet, så funkar det, man ser hur bakgrunden flyter och avgasen osv flyter, kan röra runt med musen och det laggar inte, men så fort jag trycker W A S D eller använder tagentbordet börjar det fryslagga, vafan? WHAT TO DO?!

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 2,66GHz, Socket LGA115
Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156

Jag kan inte minnas exakt, men jag hade samma problem.

Det hade något med live skitet att göra, prova hitta någon knapp att den ska visa alla notifications eller något sådant.

Som sagt minns jag inte riktigt, men för min del så var det att någonting i live sättes på, stängdes av, sattes på, stängdes av i all evighet, undrar om det inte hade något med ljudet att göra, det gjorde så att spelet blev helt kass så fort som man använda tangentbordet då det blev fördröjning varje gång skitet sattes på/stängdes av.

Tyvärr så låter det mest som svammel, men det är just för att jag ej kan minnas det så bra.

Kolla i live, stäng av allt som har med headset å göra osv osv.

Permalänk

Hade samma problem, Det laggade så fort jag använde tangenterna.
Sökte på internet och fann att problemet var, för mig iaf, "event log" i msconfig.
Ergo: pröva slå av "event log" i msconfig.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till patch 1.0.3.0 och catalyst 9.9 och nu fungerar det fast hur bra som helst allt på fullt förutom draw distance.

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290