Permalänk

i5 ELLER AM3 uppgradering

Hej!

Då jag tycker burken börjar kännas lite gammalmodig (dock inköpt 08/2008) så hade jag tänkt uppgradera. Men jag kan inte bestämma mig. Vill ha ett inte allt för dyrt system bestående av moderkort, processor och minnen. Den används till spel, surfande och även filmtittande och i framtiden ligger väll Blu-Ray på önskelistan. Jag vill att systemet ska klara av:

-CrossfireX
-MINST 2 PCI Express 16x och MINST 1 PCI (för mitt ljudkort)

Uppgraderingen ska helst inte kosta för mycket heller. mellan 4 och 5000 är väll max. Jag har aldrig överklockat så systemet får gärna i första hand vara bra från början sen får den gärna gå att klocka lätt med om jag nu skulle få för mig att göra det någon gång

Datorn jag har nu ser ut såhär (vet inte varför jag skriver det men kan va bra)
-Antec Nine Hundred
-ASUS M3A AM2+
-AMD Athlon 64 X2 6000+ @ 3,0GHz
-ASUS GeForce 9600GT "TOP"
-ASUS Xonar D2
-Corsair PSU 550w
-Samsung Spinpoint 320GB
-Samsung Superspeed DVD writer

Tack!

Permalänk
Medlem

Köp en SSD om du känner att systemet börjar bli lite segt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stridhen
Köp en SSD om du känner att systemet börjar bli lite segt.

Känner att det här med SSD e lite överskattat och priserna sliter i plånboken.

Permalänk

Hmm, jag tycker att du behåller allt förutom din cpu och ditt grafikkort(förutsatt att ditt moderkort klarar av nyare am3 cpu's(kanske med en biosuppdatering?)

Om så är fallet så tycker jag att du skall köpa en Ph2 cpu(945 för ~1500 på inet)
och sedan köpa till ett 5870(TROR dock inte att du kommer att behöva 5870CF)

Vi hamnar på ungefär 5000 kr nu, och då kommer du inte kunna klocka så värst mycket pga. originalkylaren men du kan ju, om du vill, öka budgeten och köpa till en kylare som klarar av hardcore oc

Permalänk
Medlem

du kan även bara köpa en ny Phenom 2 propp *typ 955-965* tror ditt mobo stöjer det...

ddr3 är inte tillräckligt snabbt för att du ska märka nån skillnad idag...
så du tjänar inte mye på att byta mobo... köp en ny cpu å nytt grafik-kort snarare

*edit* karlsuffix han före *edit*

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Om så är fallet så tycker jag att du skall köpa en Ph2 cpu(945 för ~1500 på inet)
och sedan köpa till ett 5870(TROR dock inte att du kommer att behöva 5870CF)

Satte nyligen in en ny processor och ett 5850 (tror jag :S) hos en kompis och datan laggar sönder i spel... så jag vet inte, att byta moderkort är för att jag känner att mitt skulle behöva bytas då jag gärna skulle vilja ha fler PCI Express x16 portar för att lätt kunna sätta i nytt grafikkort. Btw hur uppdaterar man BIOS ? :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrooPnet
ddr3 är inte tillräckligt snabbt för att du ska märka nån skillnad idag...
så du tjänar inte mye på att byta mobo... köp en ny cpu å nytt grafik-kort snarare

Läs ovan

Permalänk
Medlem

Och då kommer så klart frågan: x16 elektriskt eller mekaniskt? P55 som är chipset till socket 1156 som Core i5 använder sig av har två stycken x16 platser, men endast en av dem är x16 elektriskt. Den andra fungerar som en x8-port. Detta ger dock inga kompabilitetsproblem. Tror inte det gör så mycket skillnad dock, tyckte jag såg en artikel på www.tomshardware.com eller www.anandtech.com där det verkade som om det högst var några procent skillnad mellan x8 och x16, men det kan vara värt att titta upp.

Om du vill ha tips på paket så skulle jag i AMD-fallet säga:
- Phenom II X4 955 eller 965, det som skiljer dem åt är 200Mhz klockfrekvens.
- Gigabyte GA-790XTA-UD4 (notera att även denna har en x8 port elektriskt, samt att det finns två modeller, en med A och en utan A i modellbeteckningen. Se till att du får den med A iom att du får USB3.0 och SATA3 då).
- Sen typ Kingston Valueram DDR3 1333MHz CL9 eller ekvivalent. Det visades här på sweclockers i en artikel att snabbare ramminne endast står för några få procent skillnad i verklig prestanda, så lägg inte mycket mer pengar än vad du behöver här.

Känner mig inte helt hemma på intel, så nån annan får komma med förslag på den fronten.

EDIT: som ett par har sagt här innan, om ditt moderkort stödjer AM3-processorer kan du ju alltid behålla det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gewran
Och då kommer så klart frågan: x16 elektriskt eller mekaniskt? P55 som är chipset till socket 1156 som Core i5 använder sig av har två stycken x16 platser, men endast en av dem är x16 elektriskt. Den andra fungerar som en x8-port. Detta ger dock inga kompabilitetsproblem. Tror inte det gör så mycket skillnad dock, tyckte jag såg en artikel på www.tomshardware.com eller www.anandtech.com där det verkade som om det högst var några procent skillnad mellan x8 och x16, men det kan vara värt att titta upp.

Om du vill ha tips på paket så skulle jag i AMD-fallet säga:
- Phenom II X4 955 eller 965, det som skiljer dem åt är 200Mhz klockfrekvens.
- Gigabyte GA-790XTA-UD4 (notera att även denna har en x8 port elektriskt, samt att det finns två modeller, en med A och en utan A i modellbeteckningen. Se till att du får den med A iom att du får USB3.0 och SATA3 då).
- Sen typ Kingston Valueram DDR3 1333MHz CL9 eller ekvivalent. Det visades här på sweclockers att snabbare ramminne endast står för några få procent skillnad i verklig prestanda, så lägg inte mycket mer pengar än vad du behöver här.

Känner mig inte helt hemma på intel, så nån annan får komma med förslag på den fronten.

okej, tack
angående PCI Express x16 så vill jag ha så jag kan köra CFX. Vet inte vilket jag behöver dock :$

Permalänk

Hmm, lagget måste ha berott på någonting konstigt isåfall, kanske var något mjukvarufel?

Bios kan man uppdatera direkt vid uppstart(förutsatt att man har någon usbsticka/cd med uppdateringen på, eller via något program som man tankar hem som enkelt sköter biosuppdateringen - typ som en vanlig install.

Vi hjälper dig jättegärna med att sätta ihop ett paket etc, men du får ge oss lite riktlinjer.
Hade jag haft 5000 kronor hade jag köpt ny cpu+grafikkort. Annars kanske du kan sälja din nuvarande dator, och därefter bygga en ny monsterdator redan från start?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigBengtsson
Satte nyligen in en ny processor och ett 5850 (tror jag :S) hos en kompis och datan laggar sönder i spel... så jag vet inte, att byta moderkort är för att jag känner att mitt skulle behöva bytas då jag gärna skulle vilja ha fler PCI Express x16 portar för att lätt kunna sätta i nytt grafikkort. Btw hur uppdaterar man BIOS ? :S

Läs ovan

Vad testade ni för spel när ni satte ihop en ny processor och ett 5850?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Hmm, lagget måste ha berott på någonting konstigt isåfall, kanske var något mjukvarufel?

Bios kan man uppdatera direkt vid uppstart(förutsatt att man har någon usbsticka/cd med uppdateringen på, eller via något program som man tankar hem som enkelt sköter biosuppdateringen - typ som en vanlig install.

Vi hjälper dig jättegärna med att sätta ihop ett paket etc, men du får ge oss lite riktlinjer.
Hade jag haft 5000 kronor hade jag köpt ny cpu+grafikkort. Annars kanske du kan sälja din nuvarande dator, och därefter bygga en ny monsterdator redan från start?

nja jag vet inte...

Okej

Tack men ni får gärna ge förslag på paket med moderkort, CPU och minnen och grafikkort och CPU så ska jag se över och tänka lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Vad testade ni för spel när ni satte ihop en ny processor och ett 5850?

Undrar jag också, nått är ju galet. Eller så var dom inte så bra på att fixa det!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Vad testade ni för spel när ni satte ihop en ny processor och ett 5850?

GTA IV, CS, CS Source. Det enda problemet är dock inte att det laggar utan under ett upprepat antal gånger kommer BS med info om drivrutiner. Det ända felet vid installation av Cathalyst är att inte felcentret går att installera. men hoppar man över det så går det... OS är Windows 7 Ultimate 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Undrar jag också, nått är ju galet. Eller så var dom inte så bra på att fixa det!

Läs ovan,
Vi installerade Processorn och Grafikkortets drivrutiner och allt är det senaste...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gewran
EDIT: som ett par har sagt här innan, om ditt moderkort stödjer AM3-processorer kan du ju alltid behålla det.

Ja till en början kanske det, men vill gärna ha plats för 2 grafikkort för framtida uppgraderingar...