Virtuella interface med ett nätverkskort

Permalänk
Medlem

Virtuella interface med ett nätverkskort

Hej!

Jag skulle vilja ha flera interface på samma nätverkskort. Varje interface ska vara inställt på dhcp och kunna vara aktivt samtidigt som de andra. Tanken är väl att försöka brygga dem sen. Jag skulle vilja kolla hur det fungerar med mitt BBB-bredband då jag får 5 ip-adresser därifrån, tänkte kolla skillnad i hastighet med bryggade interface:s och så vidare.

Hur som helst, jag kör Ubuntu 9.10 och jag tänkte att /etc/network/interfaces skulle kunna se ut såhär:

auto lo iface lo inet loopback auto eth0 eth0:1 iface eth0 inet dhcp iface eth0:1 inet dhcp

Kör jag dåsudo /etc/init.d/networking restart får jag detta felmeddelande:

SIOCSIFFLAGS: Cannot assign requested address
SIOCSIFFLAGS: Cannot assign requested address
Bind socket to interface: No such device
Failed to bring up eth0:1.

Här under är hela loggen när jag kör kommandot, där ser man att det den som hette bara eth0 fungerar fint och får en ipadress.

* Reconfiguring network interfaces... There is already a pid file /var/run/dhclient.eth0.pid with pid 4264 killed old client process, removed PID file Internet Systems Consortium DHCP Client V3.1.2 Copyright 2004-2008 Internet Systems Consortium. All rights reserved. For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/ Listening on LPF/eth0/00:1a:4d:56:a2:8e Sending on LPF/eth0/00:1a:4d:56:a2:8e Sending on Socket/fallback DHCPRELEASE on eth0 to 213.114.64.1 port 67 avahi-daemon start/running, process 4783 Internet Systems Consortium DHCP Client V3.1.2 Copyright 2004-2008 Internet Systems Consortium. All rights reserved. For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/ Listening on LPF/eth0/00:1a:4d:56:a2:8e Sending on LPF/eth0/00:1a:4d:56:a2:8e Sending on Socket/fallback DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3 DHCPOFFER of 213.114.67.118 from 213.114.64.1 DHCPREQUEST of 213.114.67.118 on eth0 to 255.255.255.255 port 67 DHCPACK of 213.114.67.118 from 213.114.64.1 bound to 213.114.67.118 -- renewal in 1431 seconds. avahi-daemon stop/waiting Internet Systems Consortium DHCP Client V3.1.2 Copyright 2004-2008 Internet Systems Consortium. All rights reserved. For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/ SIOCSIFFLAGS: Cannot assign requested address SIOCSIFFLAGS: Cannot assign requested address Bind socket to interface: No such device Failed to bring up eth0:1. [ OK ]

Jag surfade runt lite och jag har fattat det som att min interface-config borde kunna fungera.

Det vore trevligt med lite hjälp i frågan.

Haj

Permalänk
Medlem

Har vart inne på precis samma sak som det du vill uppnå förut, fast vi hade olika mål tror jag. Jag ville ha flera addreser att köra port forward mot.
Det du behöver är macvlan
http://jim.studt.net/depository/index.php/notes-on-linux-s-ma...

Edit: vet inte hur BBB dhcp är men banhofs dhcp ger inte ut flera adresser till samma mac addres. Det du gör nu är ip aliasing då kommer den fråga med samma mac addres för att virtuella interface.
Med macvlan så slänger man upp virtuella interface som har egna mac adresser.

Permalänk
Hedersmedlem

DHCP identifierar nätverkskort med hjälp av dess MAC-adress. Därför kan man inte be om ytterligare en IP-adress på ett virtuell interface, då det delar MAC-adress med det fysiska. Om man nu inte använder kernelmodulen macvlan som The_SLain_Man nämnde.

Permalänk
Medlem

Hur många virtuella nätverkskort kan man skapa med macvlan? Tar det mycket CPU att köra t.ex. 3 extra nätverkskort externt?

Funderar själv på att sätta in en 1U server som ny brandvägg men problemet blir då att jag inte rymmer mina nuvarande PCI-nätverkskort och det är svinigt dyrt med PCI-X dubbelNICs. Vore sweet att kunna lägga upp alla nätverkskort virtuellt. Vilken prestanda kan man förvänta sig?

Permalänk
Medlem

Ingen som har svar på ovanstående fråga. Står och väger på att inhandla en server till mig själv i "julklapp" och vill veta detta innan jag slår till.

Permalänk
Medlem

Var har du tänkt köra virtuella NICs i brandväggen? Enda rimliga jag kan se är internt, mot LANet och då känns en hårdvaruswitch som en bättre lösning då den avlastar CPUn i brandväggen genom att hantera intern trafik själv.

I alla andra fall så känns virtuella NICs på en brandvägg som en riktigt dålig idé...

Permalänk
Medlem

Nej, virtuella NICs utåt. Detta för att få tillgång till den extra uploaden. Läs TS inlägg.

Har dock frågat runt lite på jobbet och vet redan att det fungerar utmärkt med virtuella utåt och att det inte bör vara några som helst problem då de virtuella nätverkskortens kapacitet begränsas av hur mycket kräm du har i NICet. Så ett gigabitkort med 3 virtuella nätverkskort på en 100/10 lina kommer aldrig påverka varken CPU eller nätverkskortet i fråga särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingsX
Nej, virtuella NICs utåt. Detta för att få tillgång till den extra uploaden. Läs TS inlägg.

Har dock frågat runt lite på jobbet och vet redan att det fungerar utmärkt med virtuella utåt och att det inte bör vara några som helst problem då de virtuella nätverkskortens kapacitet begränsas av hur mycket kräm du har i NICet. Så ett gigabitkort med 3 virtuella nätverkskort på en 100/10 lina kommer aldrig påverka varken CPU eller nätverkskortet i fråga särskilt mycket.

Lite off-topic kanske, men hur har du tänkt köra lastbalanseringen?
Sen angående lasten på CPUn så beror mycket på vilka drivare som finns tillgängliga, har hört mycket bra om em drivarna till intel chipsen för linux.

Permalänk
Medlem

Lastbalanseringen lägger jag upp i shorewall. Detta då det är den brandvägg som jag läst in mig mest på.

Enligt vad jag hört så är det nätverkskortet som sköter all belastning, inte hela sanningen kanske, och att CPUn inte ska påverkas annorlunda än om du kör fler fysiska NICs.