Erfarenheter av två veckor med Linux - råd önskas!

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av två veckor med Linux - råd önskas!

Tjena!
Jag har en gammal slö-PC (512Mb/1Ghz) som ungarna använder för att surfa på. Från början hade den winME och sedan ett par år XP. Men den har alltid gått segt och särskilt långsam är den i uppstarten bl.a. för att vi bara kör den nångång i vecka och varje gång ska den ladda ner nya virusuppdateringar. Uppstart tar över fem minuter.
Hursomhelst - man har ju läst mkt om Linux - och på 90-talet jobbade jag ju mkt med unix så varför inte.

Efter lite efterforskningar valde jag Xubunt - det skulle ju ha en skrivbordsmiljö som skulle funka för ungarna samtidigt som det inte skulle kräva så mkt av datorn.

Erfarenheter:
Installation:
Jo den gick väldigt smidigt utom på en punkt - det trådlösa nätverkskortet - jag hade inga andra alternativ för att ansluta mig till nätet - så det tog totalt säker 6-7 timmar att lista ut att jag behövde ndiswrapper, ladda ner, installera och konfigurera. Sen kan man ju fråga sig varför man valt att inte ditribuera ndiswrapper i paketet från början, det verkar ju ändå vara standardlösningen för trådlösa nätverkskort...

Användandet:
Jo, det här med att linux skulle vara obegränsat och man själv skulle ha möjlighet att ändra "allt". Pyttsan säger jag bara, och då har jag inte stora önskemål. Jag skulle "bara" lägga upp varsitt konto för barnen UTAN lösenord - nähepp den möjligheten har någon kreativ programmerare spärrat... Efter spenderat ytterligare några timmar på nätet har jag hittat några alternativ som innebär editerade av textfiler och annat meck, men inget har funkat smärtfritt hittills.

Men nu får de logga in med sina namn som lösenord och allt är frid och fröjd.

Uppstarten är betydligt snabbare än tidigare, under 1 minut allt som allt. Gränsnittet funkar riktigt bra - allt är snabbt här också. Så nu är det fritt fram att släppa in ungarna...

Men då visar det sig att de - superenkla - webbspel som de spela går långsamt, trögt och hackigt.

Så nu är min fråga till kollektivet här: Vad ska mitt nästa drag bli?

1) Ge upp - släng ut Xubuntu och gå tillbaka till XP (det kanske går att trimma på nåt sätt)
2) Fortsätt med Xubuntu - det finns en lösning på prestandan på flash också...
3) Fortsätt med Linux men byt dist till...
4) Släng ut hela skiten och köp en ny dator med Win7 på mellandagsrean

Permalänk

hmm ... det ska gå att skapa användarkonton utan lösenord (hittade denna CLI lösning*), men det krävs nog att admin har lösen ('don't quote me on that')

Citat:

*kommentar 4:dude
Works great with Ubuntu 9.04 , solved my problem with the user accounts for the kids.

Xfce ska vara rätt avskalat och kanske är därför det inte kom med (?)

Låter som att medibuntu kan vara din(a barns) lösning, eller redan i?
https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu alternativt kolla adobes flashstöd.

Citat:

Så nu är min fråga till kollektivet här: Vad ska mitt nästa drag bli?

1) Ge upp - släng ut Xubuntu och gå tillbaka till XP (det kanske går att trimma på nåt sätt)

Går det att trimma Windoze utan fulhack? :S

Citat:

2) Fortsätt med Xubuntu - det finns en lösning på prestandan på flash också...

Skulle kolla medibuntu, men hårdvaran är kanske inte optimal 2009 :S

Citat:

3) Fortsätt med Linux men byt dist till...

Vet inte du kan lösa vissa problem, men det kan dyka upp nya, dom som jag läst kör Xubuntu/Xfce verkar nöjda med den som lättviktare. Många vill hävda att LXDE med t.ex Debian(som *buntu bygger på) är "lättare"
Om du har en annan dator kan du testa Virtualbox eller WMware och "emulera" några provdistar.

Citat:

4) Släng ut hela skiten och köp en ny dator med Win7 på mellandagsrean

Mellandagsrean är skojarnas glansdagar Finns det en "barn-dator-för-skoj-bruk" som är billig med Win7? Köp en begagnad eller komponenter och släng i. Här kan man ju börja, men det är klart, då har du endast win7 (beta?) att tillgå.

En sak är nog dock säkert, om man vill återanvända gammal hårdvara är möjligheterna generellt bättre med någon Linux dist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
[B] hmm ... det ska gå att skapa användarkonton utan lösenord (hittade denna CLI lösning*), men det krävs nog att admin har lösen ('don't quote me on that')

Tack för tipset, ska kolla det. Självklart ska admin ha lösenord. Målet är att skapa en desktop för ungarna där de kan sabba så lite som möjligt, men pappas användare ska vara skyddad!
Tidigare har jag testat den här "lösningen": http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=513820
...men den funkade inte till 100%

Permalänk
Medlem

Xubuntu är lite krångligare att konfigura än vanliga Ubuntu. Flash är tyvärr segt i Linux är inte så mycket att göra åt det, Bara att vänta tills adobe för tummen ur arslet och fixar en ordentlig flash version till Linux. Annars kan du kolla i program centralen det finns massor med små roliga program där för dina ungar, och då menar jag verkligen massor som är lätt att installera.

Ndiswrapper är bara en sista genväg för udda kort, normalt ska det inte behövas, sen om det ska behövas ska hårdvaru drivrutiner ploppa upp när du startar första gången så det installeras med ett knapptryck, fast det kanske är annorlunda i Xubuntu, som sagt det är begränsat jämfört med vanliga Ubuntu.

Om du bor i Umeå kan jag tipsa om returmarknaden finns bättre datorer där för en billig peng oxå, nästan gratis.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Ndiswrapper är bara en sista genväg för udda kort, normalt ska det inte behövas, sen om det ska behövas ska hårdvaru drivrutiner ploppa upp när du startar första gången så det installeras med ett knapptryck, fast det kanske är annorlunda i Xubuntu, som sagt det är begränsat jämfört med vanliga Ubuntu.

Problemet är väl att man behöver en internetanslutning för att några drivrutiner ska "ploppa upp" - och om enda möjligheten är via WLAN så står man där med ändan bar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Xubuntu är lite krångligare att konfigura än vanliga Ubuntu. Flash är tyvärr segt i Linux är inte så mycket att göra åt det, Bara att vänta tills adobe för tummen ur arslet och fixar en ordentlig flash version till Linux. Annars kan du kolla i program centralen det finns massor med små roliga program där för dina ungar, och då menar jag verkligen massor som är lätt att installera.

Ndiswrapper är bara en sista genväg för udda kort, normalt ska det inte behövas, sen om det ska behövas ska hårdvaru drivrutiner ploppa upp när du startar första gången så det installeras med ett knapptryck, fast det kanske är annorlunda i Xubuntu, som sagt det är begränsat jämfört med vanliga Ubuntu.

Om du bor i Umeå kan jag tipsa om returmarknaden finns bättre datorer där för en billig peng oxå, nästan gratis.

Ännu vanligare är det väl ändå att drivrutinerna funkar "out of the box".

Till TS: Det är 32bit Xubuntu du kör eller? Varifrån installerade du flash?

EDIT: Misstolkade dig nog lite, läste som att det oftast kom upp "Hårdvarudrivrutiner".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Till TS: Det är 32bit Xubuntu du kör eller? Varifrån installerade du flash?

Jepp det ska vara 32bitars jag kör (översta valet på den här sidan: http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimage.ubuntu.com/xubunt...)

Flash laddades ner direkt från adobes hemsida, senaste versionen för linux. Men jag har inte gjort så mkt efterforskningar där - det kanske får bli nåt för kvällens pass framför datorn;-)

Permalänk
Medlem

Re: Erfarenheter av två veckor med Linux - råd önskas!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dublin
4) Släng ut hela skiten och köp en ny dator med Win7 på mellandagsrean

Eftersom det känns som du har vettigare saker att lägga din tid på än att lära dig ett nytt operativsystem så skulle jag faktiskt köra på alternativ 4.
Och när dina barn tar hem kompisar och de undrar varför datorn är slö så kan det vara skoj att få höra något annat än "därför att min pappa är en snål djävel".

Permalänk
Hedersmedlem

Eller alternativ 5: "släng ut skiten" och köp en ny dator som det installeras Linux på, jaaaa!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Eftersom det känns som du har vettigare saker att lägga din tid på än att lära dig ett nytt operativsystem så skulle jag faktiskt köra på alternativ 4.
Och när dina barn tar hem kompisar och de undrar varför datorn är slö så kan det vara skoj att få höra något annat än "därför att min pappa är en snål djävel".

hehe

Lite tid kan jag lägga på att låra mig Linux men samtidigt vill jag inte behöva bli en hacker för att få det att funka...

Det jag inte riktigt kan få ihop är detta:
Win XP - jättelångsam uppstart - ganska seg allmänt (även på surfning) - snabb & smidig på flashspel

Xubuntu - snabb uppstart - väldigt snabb allmänt (även surfning) - seg & hackig på flashspel

Om det krävs att jag lär mig Linux bättre för att ska få flashspelen att funka bättre så gör jag gärna det - tips om var jag ska börja?

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa om det blir någon skillnad i hastighet med flash player 10.1 prerelease. Testade lite själv men tyckte inte det var lika stabilt men det kanske var något med just min dator. Är ju enkelt att ta bort om det skulle krångla.

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

Ett annat tips jag sett finns här:
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2009/08/atgarda-hackig-a...

En del onlinespel använder väl java.
Då kanske java från Sun funkar bättre än opensource-javan.

Permalänk
Inaktiv

Jag har fått för mig att Flash fungerar bättre i Chromium. Den borde finnas i programförrådet. Sen vet jag inte heller om flash fungerar bättre om det installeras från förrådet. Att köra som det är tänkt har sina fördelar ibland... Öppna en terminal och skriv 'sudo aptitude install chromium-browser xubuntu-restricted-extras', utan ' såklart, (och efter att ha installerat det som du installerade från adobe) så borde det kunna fungera fint. I restricted-extras får du även alla codecs du behöver, för mp3, filmer osv. Även java.

Denna setup kör jag (i Ubuntu) och det fungerar väldigt bra, och min dator är ingen värsting. 1,3 ghz intel culv och integrerat Intelgrafik. Dock 4 gb ram...

Permalänk
Medlem

Xubuntu är inte så lätt som alla tror att det är. Det är ett riktigt marathon i bloat. Med nlite bör du kunna pressa ner XP så att windows-mappen inte är på mycket mer än 300mb och minnesanvändningen inte är mer än 20mb (exklusive drivare).

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT