Wigig Alliance färdigställer 7 Gbps trådlöst nätverk

Permalänk
Melding Plague

Wigig Alliance färdigställer 7 Gbps trådlöst nätverk

Gigabithastighet genom luften blir verklighet när Wireless Gigabit Alliance färdigställer en ny trådlös standard mer än tio gånger snabbare än dagens 802.11n.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det går fort nu. 9-18 meter är ändå tillräckligt för ett café, ett mindre kontor (där flera arbetar) eller dylikt, så det kanske har en viss användning. I ett lite större hus är det väl dock lite mindre användbart.

EDIT: Med "Det går fort nu." menar jag utvecklingen, det tog ju ett antal år för 802.11n att bli färdigt.

Permalänk
Avstängd

snart är det bara trådlös ström som fattas

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
snart är det bara trådlös ström som fattas

Svårt att överföra ström. Går att göra via Magnetfält. Men då blir man stekt när du ska gå in i rummet. Men dom kommer väl på någon bra ide snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
snart är det bara trådlös ström som fattas

Finns redan
http://www.itworld.com/hardware/79600/sony-prototype-sends-el...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
snart är det bara trådlös ström som fattas

Remember Nicola Tesla? Han visade ju att det var möjligt...

60GHz... Microvågor... nu ska vi se här... en magnetron är ju en sändare för mikrovågor... och magnetroner sitter i varenda mikrovågsugn... och vi vet alla vad som händer med grejjer som man kör en stund i en mikrovågsugn... mao så kommer man vara väl genomstekt efter att man befunnit sig en stund intill en sån sändare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
snart är det bara trådlös ström som fattas

har en ficklampa här med induktionsladdning,, så de är trådlös ström.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Ja... och innan PTS har malt sina kvarnar har det passerat både en och två istider.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
snart är det bara trådlös ström som fattas

En video för de som är lite intresserade av existerande teknik på ämnet:
http://www.ted.com/talks/eric_giler_demos_wireless_electricit...

Att trådlös datakommunikation förbättras är ju alltid trevligt, även om det bara är för korta avstånd. Goda steg mot trådlös teknik så som helt trådlösa skärmar m.m.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Helt oroligt det här tycker jag längtar verkligen efter denna hastighet på trådlösa för då slipper jag alla tp kablar som är dragna genom huset (40-50m kablar) haha låter sjukt men är till 3 datorer.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

Hur många av er använder dock n i era trådlösa hem och inte g? Är inte g fortfarande överlägset den största standarden? De borde marknadsföra n standarden till att börja med så att intresset för det ökar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banka
Hur många av er använder dock n i era trådlösa hem och inte g? Är inte g fortfarande överlägset den största standarden? De borde marknadsföra n standarden till att börja med så att intresset för det ökar.

Mixar. En laptop på 5GHz n, en på 5GHz a, och två på 2.4GHz g. Men den övervägande majoriteten kör fortfarande 2.4GHz b/g.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banka
Hur många av er använder dock n i era trådlösa hem och inte g? Är inte g fortfarande överlägset den största standarden? De borde marknadsföra n standarden till att börja med så att intresset för det ökar.

Har G hemma men det suger pung så har dragit en 20m lång kabel från mitt rum till köket där routern står ^^ Lagagr i spel med det trådlösa men funkar utmärk för surf och nedladdning

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Sen sitter ni med flera burkar och alla använder dom samma och så har ni sirap ändå i det trådlösa.

Det finns en klar fördel med kabel.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Trevligt värre Det är segt att behöva koppla in ethernetsladden så fort man ska föra över data på nätverket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
60GHz... Microvågor... nu ska vi se här... en magnetron är ju en sändare för mikrovågor... och magnetroner sitter i varenda mikrovågsugn... och vi vet alla vad som händer med grejjer som man kör en stund i en mikrovågsugn... mao så kommer man vara väl genomstekt efter att man befunnit sig en stund intill en sån sändare...

Mjaaaah, knappast troligt att routern skulle ha en effekt på flera hundra watt va?
Räknar vi högt så kanske den sänder ut 100W. Säg att du sitter en meter från sändaren som sänder ut strålningen sfäriskt och att din area är 1 kvadratmeter. 100/4π W/m^2 ~ 8W

Så om du sitter en meter från utsändaren tar du emot 8W. Du utvecklar själv ~100W när du bara sitter och utför kontorsarbete om du väger ~70kg. Du kan utveckla ~200W mekaniskt arbete under mycket långa perioder, med en verkningsgrad på ~25%, det blir 800W totalt varav 600W är värme. Kroppen kommer alltså inte ha några som helst problem att kyla ned sig själv.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Trevligt värre Det är segt att behöva koppla in ethernetsladden så fort man ska föra över data på nätverket.

Mjaaaah, knappast troligt att routern skulle ha en effekt på flera hundra watt va?
Räknar vi högt så kanske den sänder ut 100W. Säg att du sitter en meter från sändaren som sänder ut strålningen sfäriskt och att din area är 1 kvadratmeter. 100/4π W/m^2 ~ 8W

Så om du sitter en meter från utsändaren tar du emot 8W. Du utvecklar själv ~100W när du bara sitter och utför kontorsarbete om du väger ~70kg. Du kan utveckla ~200W mekaniskt arbete under mycket långa perioder, med en verkningsgrad på ~25%, det blir 800W totalt varav 600W är värme. Kroppen kommer alltså inte ha några som helst problem att kyla ned sig själv.

100W är fortfarande enormt mycke effekt och detta skulle helt klart vara väldigt farligt. Tex så tar testiklarna väldigt fort skada när man är i närheten av radiosändare.

Effekten är enligt den här sidan maximalt 200mW
http://forums.wi-fiplanet.com/showthread.php?t=6530
men jag är lite lur på att den är ännu mindre i Sverige men hittade ingen bra siffra på detta när jag googlade lite snabbt.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Jag hatar trådlöst, bytte ut min trådlösa koppling till routern mot en 76 m lång kabel i förrgår. Fick ut 3/8 Mb/s av vår 10/10-lina med trådlöst, med N-trådlöst på 15 meter. Nu får jag ut över 10/10

Trådlöst kan dra åt helvete, kabel FTW

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Khamel
100W är fortfarande enormt mycke effekt och detta skulle helt klart vara väldigt farligt. Tex så tar testiklarna väldigt fort skada när man är i närheten av radiosändare.

Effekten är enligt den här sidan maximalt 200mW
http://forums.wi-fiplanet.com/showthread.php?t=6530
men jag är lite lur på att den är ännu mindre i Sverige men hittade ingen bra siffra på detta när jag googlade lite snabbt.

Om inte testikelcancer så får man säkert en hjärntumör på posten...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Khamel
100W är fortfarande enormt mycke effekt och detta skulle helt klart vara väldigt farligt. Tex så tar testiklarna väldigt fort skada när man är i närheten av radiosändare.

Effekten är enligt den här sidan maximalt 200mW
http://forums.wi-fiplanet.com/showthread.php?t=6530
men jag är lite lur på att den är ännu mindre i Sverige men hittade ingen bra siffra på detta när jag googlade lite snabbt.

Då gör vi samma uträkning fast med 0,2W och får 0,016W över hela din kropp. Och märk väl, det är när du i princip sitter på routern!

Om du är 9 meter från routern och vi bara räknar dina stackars testiklar som vi approximerar med en kvadrat med sidan 5cm så får vi:

Utstrålad effekt/en sfärs area på avståndet från routern * bestrålad area = mottagen effekt
200*10^-3/(4π81) W/m^2 * 0,0025 m^2 = 4,9121896*10^-7 W

Det är 0,5 miljondels W

Det är farligare att ha mobilen i fickan, tro mig...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd

"Wigig väntas dyka upp i färdiga produkter i det första kvartalet 2010"

Blir nog snarare femtonde kvartalet 2018

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strepto
En video för de som är lite intresserade av existerande teknik på ämnet:
http://www.ted.com/talks/eric_giler_demos_wireless_electricit...

Att trådlös datakommunikation förbättras är ju alltid trevligt, även om det bara är för korta avstånd. Goda steg mot trådlös teknik så som helt trådlösa skärmar m.m.

ändå bara ca 20-40% effektivitet så vill inte betala 60-80% mera i elräkning

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Jag hatar trådlöst, bytte ut min trådlösa koppling till routern mot en 76 m lång kabel i förrgår. Fick ut 3/8 Mb/s av vår 10/10-lina med trådlöst, med N-trådlöst på 15 meter. Nu får jag ut över 10/10

Trådlöst kan dra åt helvete, kabel FTW

Säger det samma, bara problem med trådlöst... helt omöjligt att sitta mer än 2m från skiten... sen får man ju inte 100% av mina 40/40

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Det var väll najs, alltid kul med utveckling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
ändå bara ca 20-40% effektivitet så vill inte betala 60-80% mera i elräkning

Han sa 50%.

Sen måste du tänka på att ladda upp batterier ofta kräver ganska mkt, speciellt med en dålig generator.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Trevligt värre Det är segt att behöva koppla in ethernetsladden så fort man ska föra över data på nätverket.

Mjaaaah, knappast troligt att routern skulle ha en effekt på flera hundra watt va?
Räknar vi högt så kanske den sänder ut 100W. Säg att du sitter en meter från sändaren som sänder ut strålningen sfäriskt och att din area är 1 kvadratmeter. 100/4π W/m^2 ~ 8W

Så om du sitter en meter från utsändaren tar du emot 8W. Du utvecklar själv ~100W när du bara sitter och utför kontorsarbete om du väger ~70kg. Du kan utveckla ~200W mekaniskt arbete under mycket långa perioder, med en verkningsgrad på ~25%, det blir 800W totalt varav 600W är värme. Kroppen kommer alltså inte ha några som helst problem att kyla ned sig själv.

Men så kan man ju inte räkna. Du får nog ta och räkna på strålningsmängd per yta på kroppen. En 200mW laser kan exempelvis lätt tända en tändsticka, men det beror såklart på att energin är koncentrerad. Mikrovågor går dessutom inte särskilt djupt, så hela kroppen skulle inte värmas upp utan det är huden på sidan mot strålningen som skulle utsättas för detta.

Well, i vilket fall har du ju helt rätt i att strålningsmängden från en router är dumt att jämföra med en mikrovågsugn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Går inte en micro på typ 700-1100w? Och 1 kvadratmeter area på en människa? Låter som en jävligt liten människa Eller tänker du bara sidan som är mot strålningskällan?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Går inte en micro på typ 700-1100w? Och 1 kvadratmeter area på en människa? Låter som en jävligt liten människa Eller tänker du bara sidan som är mot strålningskällan?

Menar du mig? Jag förklarade inte specifikt hur man skulle tänka med en exakt strålningskälla, för det kommer jag inte ihåg. Det jag försökte poängtera var att man inte bara kan räkna på watt utan man måste ta hänsyn till area och avstånd också.

Men nu såg jag att TampongTomte hade tagit med detta i ett senare inlägg innan mitt första inlägg, så... Ja mina två inlägg var ju ganska onödiga ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banka
Hur många av er använder dock n i era trådlösa hem och inte g? Är inte g fortfarande överlägset den största standarden? De borde marknadsföra n standarden till att börja med så att intresset för det ökar.

Hade G tidigare, räckte för mitt behov, men sen så hackade jag min WDTV och kunde börja strömma material till min media spelare, dock inte med min router, köpte den billigaste n-routern av bra kvalitet som jag kunde hitta, dir-615 för 300 SEK, och nu kan jag strömma 1080 från datorn i sovrummet till WD'n i vardagsrummet utan problem. Billigare, lättare och snyggare än att dra 40 meter nätverkskabel.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Men så kan man ju inte räkna. Du får nog ta och räkna på strålningsmängd per yta på kroppen. En 200mW laser kan exempelvis lätt tända en tändsticka, men det beror såklart på att energin är koncentrerad. Mikrovågor går dessutom inte särskilt djupt, så hela kroppen skulle inte värmas upp utan det är huden på sidan mot strålningen som skulle utsättas för detta.

Well, i vilket fall har du ju helt rätt i att strålningsmängden från en router är dumt att jämföra med en mikrovågsugn.

Jag räknade ju på strålningsmängd per yta :< Multiplicerat med exponerad yta och du har mottagen strålningsmängd... Utstrålad effekt/arean av en sfär vid avståndet * exponerad yta.

Och microvågor susar faktiskt rakt igenom kroppen. Det är det som är det fiffiga med dem. Det är därför det går så väldigt snabbt att värma mat i microvågsugn jämfört med i en vanlig ugn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Går inte en micro på typ 700-1100w? Och 1 kvadratmeter area på en människa? Låter som en jävligt liten människa Eller tänker du bara sidan som är mot strålningskällan?

1 kvadratmeter är såklart den exponerade ytan sett från den punktformiga sändaren!
Jag vet att det kanske inte var uppenbart, men det var grova höftningar överallt i den där uträkningen. Poängen var att visa att mängden strålning är minimal och att du inte blir grillad ens om den sänder ut extremt hög effekt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Khamel
100W är fortfarande enormt mycke effekt och detta skulle helt klart vara väldigt farligt. Tex så tar testiklarna väldigt fort skada när man är i närheten av radiosändare.

Effekten är enligt den här sidan maximalt 200mW
http://forums.wi-fiplanet.com/showthread.php?t=6530
men jag är lite lur på att den är ännu mindre i Sverige men hittade ingen bra siffra på detta när jag googlade lite snabbt.

inte bra att ha laptopen i knät/på magen med wlan på?