Ubuntu, egenkompilerade drivrutiner och DKMS?

Permalänk
Medlem

Ubuntu, egenkompilerade drivrutiner och DKMS?

Hej!

Jag kör av olika anledningar ubuntu 9.04 på min htpc.
För att jag skulle få mitt TV-kort att fungera felfritt fick jag manuellt ladda ner, kompilera och installera v4l-dvb drivrutiner. Det var enkelt och smidigt.

Men nu till problemet. Varje gång Linux-kärnan uppdateras då försvinner liksom drivrutinen från datorn (och TV-bilden försvinner) och man får kompilera om och installera om DVB-drivrutinerna. Det är aningen irriterande.

Jag hade detta problemet ännu mera förr i tiden när jag körde ubuntu 8.04 och kompilerade nvidias drivrutin för grafiken. Numera kör jag den via en launchpad ppa så jag slipper det problemet. Minns att jag även hade problemet med virtualbox förut.

Nu läste jag något om DKMS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Kernel_Module_Support

Detta verkar ju trevligt om man kunde få datorn att automatiskt kompilera och installera om kernelmodulerna när uppdateringar av Linux-kärnan trillar in. Men hur åstadkommer man detta på enklast sätt egentligen?

Ett annat alternativ kan ju vara att blockera uppdateringar av kärnan men det känns inte som någon konstruktiv lösning. Eller uppgradera till nyaste ubuntu och hoppas att denna kärnan redan har fungerande drivrutiner.

Permalänk

Gissar...

När du sätter ihop paketet så får man antagligen se till så att control-filen anger att den beror på linux-kärnan. Sen lägger man till ett installationsskript som körs vid installationen som ser till så att koden kompileras.

Edit:
(Strunt i det jag skrev, tänkte på vanliga deb-paket).

Permalänk
Medlem

https://help.ubuntu.com/community/Kernel/DkmsDriverPackage
Verkar krångligt...

Kanske går att lösa på något annat enklare sätt. Ett script som sköter om detta automatiskt hade ju varit smidigt. Det jag gör nu är att efter varje uppdatering av kärnan så får jag gå in i källkodsmappen och köra "make distclean", "make" och "sudo make install". Det är inte alltid man tänker på att kärnan uppdaterats och konsekvensen blir att TV inte funkar längre.