Finalisterna klara i Projekt Konstfack

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Finalisterna klara i Projekt Konstfack

Resan går mot sitt slut för designstudenterna som under hösten arbetat med att skapa nya och innovativa datorlådor. De tre bästa bidragen har nu valts ut för fortsatt utveckling.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Gotland
Registrerad
Jul 2006

Nice: )

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jul 2008

Tycker att form verkar vara viktigare än funktion, mycket synd.

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strepto

Tyvärr =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

http://www.sweclockers.com/imagebank/200911/IMG_1605001.jpg
Klart mest tilltalande av dem, dock skulle jag välja valfritt traditionellt Lian Li chassie över dessa utan att ens överväga det. =/.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Inget av de riktigt innovativa chassina kom vidare. Skräp.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strepto

Funktion är för 19"-rack.
Tycker finalisterna var väldigt inriktade på funktion. Ser ut som vanliga chassin mer eller mindre.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bostadslös (Backpacker)
Registrerad
Maj 2004

Tycker detta är ett mycket bra initiativ Chassin är relativt fula

Heidohoo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bälgviken
Registrerad
Apr 2007

Breaking the box var väl värdig en plats, men de andra känns alldeles för traditionella för mig överlag, och trista utseendemässigt dessutom. Verkar som att juryn lagt alltför stort fokus på produktionskostnad.

The Locker var åtminstone för mig en solklar vinnare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Smaken är som baken, kan inte hålla med att desssa skulle vara i finalen.
Ingen av dem är ett chassie jag skulle köpa i alla fall.

System: i5 3570K, Z77X-D3H, Corsair 12GB VENGEANCE, SSD 256GB Samsung 830, EVGA 1080 SC, Noctua NH-U14S, CMPSU-650HXEU 650W, Antec P280 + BenQ XL 2410T & Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borta
Registrerad
Jan 2008

Vart är Daniel Shorts chassin? Han hade helt klart de bästa chassina imo

Religion and greed cause millions to bleed

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Breaking the box var väl värdig en plats, men de andra känns alldeles för traditionella för mig överlag, och trista utseendemässigt dessutom. Verkar som att juryn lagt alltför stort fokus på produktionskostnad.

The Locker var åtminstone för mig en solklar vinnare.

Kan inte annat än att hålla med.

Jag hade faktiskt hoppats på en serie om kanske 100 extremt unika chassin som vi dödliga endå inte skulle haft råd med.

Livets 3 pelare:
SEX, MAT & KAFFE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Tråkiga val tycker jag.
Alla tre ser mer eller mindre ut som vanliga chassin med lite kosmetiska detaljer. Ingenting riktigt innovativt skulle jag säga, ialla fall ingenting som inte mer eller mindre redan finns. Känns lite som om hela poängen med projektet gått åt pipan om resultatet ändå ska vara bara marginellt annorlunda från de senaste 10 åren.

Jag skulle då inte lägga några pengar på något av dessa. Ska jag ha nått som i stort sett redan är "som vanligt" så tar jag ett lian-li istället.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Jag skulle inte köpa någon av dem om de så kostade 200 kr styck. Inte praktiska eller snygga.

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Håller med om att det var tråkiga val... Juryn verkar hålla fast vid det som är gammalt och vanligt.

Hade gärna sett Daniels "Flow", Ingrids "Swivel", Susannes "The locker" och Stefans "Core Intelligence" i finalen. De var mer innovativa, genomtänkta och tillförde någonting nytt, något utöver det vanliga..

Kaffe, bullar och choklad!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Apr 2009

Hur röstade dom egentligen? Core Intelligence var ju så cool! Fy skäms domare!

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Konstigt, man gör en tävling där det ska vara innovation och nytänkande - se'n väljer man de som mest ser ut som gamla lådor som finns på marknaden.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Konstigt, man gör en tävling där det ska vara innovation och nytänkande - se'n väljer man de som mest ser ut som gamla lådor som finns på marknaden.

+1

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Sep 2008

Värst vad det gnälls här då? Det ska ju vara praktiskt och ekonomiskt genomförbart med serietillverkning också, det räcker väl inte med att bara se cool ut? De flesta här gnäller på Apples fokus på design, men så fort det fokuseras på funktion i den här tävlingen...!

Håller med om att det varit roligare att se mer spejsade chassin i final, men målet är trots allt att introducera en produkt på marknaden. Förhoppningsvis blir detta något återkommande och tillverkaren vågar satsa på häftigare prylar när de blivit varmare i kläderna.

Grattis till finalisterna!

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kboman
Värst vad det gnälls här då? Det ska ju vara praktiskt och ekonomiskt genomförbart med serietillverkning också, det räcker väl inte med att bara se cool ut? De flesta här gnäller på Apples fokus på design, men så fort det fokuseras på funktion i den här tävlingen...!

Håller med om att det varit roligare att se mer spejsade chassin i final, men målet är trots allt att introducera en produkt på marknaden. Förhoppningsvis blir detta något återkommande och tillverkaren vågar satsa på häftigare prylar när de blivit varmare i kläderna.

Grattis till finalisterna!

Tror inte att så många har ett problem med Apples design.. Problemet ligger i vad man får för pengarna pga designen.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby, Stockholm
Registrerad
Apr 2003

Håller med om att det var lite tråkiga val. Att de mest extrema idéerna som t ex Stefan Borells äggformade skapelse fick stryka på foten var väl väntat, men Susanne Bryngelssons retrolåda var ju bara så jäkla läcker! Hur kunde juryn missa den?

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Tror inte att så många har ett problem med Apples design.. Problemet ligger i vad man får för pengarna pga designen.

Tror inte att dessa produkter kommer bli billiga heller direkt...

OT: Det heter CHASSI, inte chassie.

Intel i7 6700k (+ Noctua NH-U12P) | Asus Z170 Pro Gaming | 16GB Corsair Vengeance 3000Mhz | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB | Samsung 840 EVO 250GB | 2x Samsung F4 2TB | Sound Blaster Z | Corsair HX620W | 4x Noctua NF-P12 120mm | Zalman MFC-1 Plus Fan Controller | Fractal Design Define R4 | Acer Predator XB271HU 27" IPS G-sync 165Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Apr 2007

Sörjer fortfarande över att Daniel Shorts chassi inte kom till final. Lite bitter till och med. De verkar inte heller ha tagit hänsyn till hur alla röstade, enligt omröstningen på Webhallens sida så var det ju helt andra modeller som skulle komma till final. Men domarna har tagit riktigt dåliga beslut, vilket jag inte verkar vara ensam om att tycka, känns som om detta projekt kommer att bli ett fiasko, iaf utåt sett.

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Sörjer fortfarande över att Daniel Shorts chassi inte kom till final. Lite bitter till och med. De verkar inte heller ha tagit hänsyn till hur alla röstade, enligt omröstningen på Webhallens sida så var det ju helt andra modeller som skulle komma till final. Men domarna har tagit riktigt dåliga beslut, vilket jag inte verkar vara ensam om att tycka, känns som om detta projekt kommer att bli ett fiasko, iaf utåt sett.

Jag kan inget annat än hålla med.
Dans chassi var helt toppen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Breaking the Box ser väl rätt ok ut, men det är mest för att jag tycker den liknar en Jawa Sand Crawler lite:

http://www.vegatransports.com/starwars/OTC/sandcrawler_arrive...

Ganska tråkiga finalister tyvärr, utseendemässigt. Men domarna är knappast några nötter så de har givetvis tagit hänsyn till allt, inte enbart utseendet, så man ska nog inte klaga så mycket utan att känna till exakt hur de bedömt chassina.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strömsnäsbruk
Registrerad
Dec 2003

Udda design men inte direkt bättre funktionalitet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

Detta bevisar bara ytterligare hur jävla dåligt konstfack är, och hur 'konst' närmast är ett skällsord idag.

Fy fan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinsen
Detta bevisar bara ytterligare hur jävla dåligt konstfack är, och hur 'konst' närmast är ett skällsord idag.

Fy fan.

Haha skärpning sötnos.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Maj 2003

Oj, de var inte precis så ny "design" lådorna..
Får vibbar av de lådorna NZXT och Thermaltake's lådor.

OFF:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Haha skärpning sötnos.

Han har faktiskt en poäng i det han skriver. Konstfack har stort sett smutskastat allt som har med "konst" att göra.

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman | Printler - En marknadsplats för fotokonst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Blah... Ingen av dom är WOW !!! Sorry Guy's !!!

Edit: Måste skriva mer, dom SUGER HÅRT !!! Fak vad är detta !?!
Skulle man börja med 3 sämsta lådorna eller ???

:D