Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dylanator:

hwmonitor och realtemp? jag kollade på "majorgeeks.com".....det finns 30 andra program som kollar tempsensorerna???
eller menar du hwmonitor ELLER realtemp? För hwmonitor ger väl temps??

Edit: Ok sagt och gjort....tog en halvtimme: http://img202.imageshack.us/img202/1807/maxtempshwmonitor.jpg

Hwmonitor har jag haft nån gång tidigare åsså vred jag upp burntest på max.....vart ingen skillnad i temp....52-53 grader som max och jämnt mellan kärnorna!
STABILT som dr. KosovoAlban skulle sagt..

Och tempskillnaden mellan coretemp och hwmonitor var ju enorm....nått mer program jag ska prova åt er?
Ska vi slå fast vid att mina sensorer i alla fall visar fel, fast samma fel i olika program? Och således precis som jag sa långt tidigare så är skillnaden mellan felen det som är intressant!!!!
Jag har gått från över 90 grader i intel burn test till strax över 50 med en investering på 245 spänn, jag kanske skulle nått 45 grader med en Noctuakylare och AS5, men jag har 500 kronor kvar att spendera!!
//

Det var inte för att "jävlas" med dig. Kan bara gratulera till en mycket bra sänkning! Anledningen till att jag ville du skulle testa med ett extra program är att de ibland kan mäta rätt olika. Givetvis är det sänkningen som är viktig men som sagt kan andra ha hjälp av tråden. Därför är det bra att utesluta programfel.

"Ska vi slå fast vid att mina sensorer i alla fall visar fel, fast samma fel i olika program?" Vet ifan om de visar fel...... verkar ju som dina temps stämmer ganska bra annars skulle du ju inte ha fått så höga temps med org kylaren (90c).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Okej! Men för mig verkade det underligt, brist på erfarenhet helt enkelt, trodde inte olika program kunde läsa så himmla olika av samma sensorer!
Och jag hade läst i nån tråd att "coretemp" var ett bra program, vilket det oxå är, om det är enbart temp man vill hålla reda på som jag!
Och sen vad det gäller nivån på "Intel Burn Test" så kändes inte "extreme" viktigt då själva "loaden" på kärnorna var 100% redan på standard, återigen för mig, en överklockare kanske vill vara mer säker på stabiliteten!
Jag själv ville endast se tempen!

Slutligen, jag är nöjd och rekomenderar, men jag varnar för att kolla för noga på hur ytan ser ut vid kontaktytan!!!
Jag tog ett rakblad och det såg INTE bra ut, det var då jag bestämde mig för pasta på varje heatpipe, för det såg nästan ut som att aluminiumblocket skulle ligga mer an mot heatspreadern!
Så döm inte ut den vid första anblick, det gjorde jag, men blev överbevisad!
Och för er som överklockar så verkar ju matematiken vara ganska enkel med MITT resultat: mellan 15-20 graders marginal att arbeta med (enligt mig borde det ju gå att klocka tills man hamnar runt 65c.....utan att oroa sig det minsta för just tempsidan av klockningen)
Kan inte översätta det till Ghz men säkert en 3,3-3,5ghz, en bra kylare för att klocka light kanske!!!
//

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd

tja kanske jag monterar loss kylaren i morgon och testar din Linje-taktik men vi får se (ska ändå byta till Thermalright silver arrow till julen som är 1-2 grader bättre än Noctua NH-D14 )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag är trög nu men ni kom fram till att det är smala streck pasta längs heatpipesen som gäller? Jag har nämnligen läst detta någon annanstans också. Och lappa är helt enkelt onödigt om man inte lappar både cpu och kylare.