Permalänk

Hittat en ring...

För ett bra tag sen så hittade min farsa en ring på sitt jobb i en sandhög(han är någon slags chef på någon av Alwex's grustag). Iaf så gav han ringen till mig, och jag hadde den på mig i någon månad, sen glömdes den bort.

Jag hittade den igen ganska nyligen då jag städade rummet, och jag tänkte att jag kanske skulle ta reda på om den är värd något.

Det är en ''töjbar'' ring så att säga, med något slags band inuti så det går dra ut ringen, på samma sätt som dom armbandsur som man kan töja på.

Själva ringen ser ut som silver.

På toppen är det en blå sten med något form av guldband runt.

På varje sida om den blå stenen så är det två små guldpluttar.

På undersidan av ringen sitter en liten guldplatta där är inmarkerat följande:

BOXING
438 AR 750

Precis innan ''438'' är det något som ser ut som en stjärna, och ''750'' är inuti en romb.

Jag kan ha fel med ''438'', då det är väldigt liten text och jag inte har tillgång till någon form av förstoringsglas i huset. Men jag är ganska säker på det.

Någon som kan sånt här? Jag kan lägga upp bilder om någon vill ha förtydligande av hur den ser ut.

Permalänk

Re: Hittat en ring...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164
För ett bra tag sen så hittade min farsa en ring på sitt jobb i en sandhög(han är någon slags chef på någon av Alwex's grustag). Iaf så gav han ringen till mig, och jag hadde den på mig i någon månad, sen glömdes den bort.

Jag hittade den igen ganska nyligen då jag städade rummet, och jag tänkte att jag kanske skulle ta reda på om den är värd något.

Det är en ''töjbar'' ring så att säga, med något slags band inuti så det går dra ut ringen, på samma sätt som dom armbandsur som man kan töja på.

Själva ringen ser ut som silver.

På toppen är det en blå sten med något form av guldband runt.

På varje sida om den blå stenen så är det två små guldpluttar.

På undersidan av ringen sitter en liten guldplatta där är inmarkerat följande:

BOXING
438 AR 750

Precis innan ''438'' är det något som ser ut som en stjärna, och ''750'' är inuti en romb.

Jag kan ha fel med ''438'', då det är väldigt liten text och jag inte har tillgång till någon form av förstoringsglas i huset. Men jag är ganska säker på det.

Någon som kan sånt här? Jag kan lägga upp bilder om någon vill ha förtydligande av hur den ser ut.

One ring to rule them all..

Kan inget om sånt, men vore ändå kul med en bild!

Permalänk

Bild skulle inte sitta fel.

750 tyder på att det är guld i ringen (18k), 438 vet jag inte men det är inte silver eller platina i alla fall.

AR om det står inom en rektangulär ruta är namnstämpel från tillverkare eller importör.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Blev du osynlig när du hade den på fingret??

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Throw it in the fire Frodo!

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte förstör stämningen, men första tanken borde väl vara att ta reda på vem den tillhör, inte hur mycket den är värd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drey
Hoppas jag inte förstör stämningen, men första tanken borde väl vara att ta reda på vem den tillhör, inte hur mycket den är värd?

Håller med dock på ett grustag bör det inte vara allt för många personer som springer så att fråga runt bland personalen och ber de beskriva denna 'ovanliga' ring är enlig mig bättre än att ta reda på vad den är värd för att tjäna sig en hacka.

sen om den legat där i 10år är ju litesvårare. som sagt hittegods ska lämnas till polisen!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

alla ringar med en märkninh går väl alltid att spåra? om man bara får tillgång till en juvelerarbok med uppgift på tillverkare etc. tillverkaren kan i sin tur se vilken återförsäljare. återförsäljare kan se kund. inte svårare än så

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Kila in i någon för ändåmälet lämplig butik och be någon som vet vad de pratar om kolla på ringen åt dig? Eller ta den till pantbanken, nån hundring får du säkert.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

kanske är någon som kastat den efter det blev slut osv osv , ha kvar den själv ha ha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drey
Hoppas jag inte förstör stämningen, men första tanken borde väl vara att ta reda på vem den tillhör, inte hur mycket den är värd?

Jodå, min farsa sprang runt och frågade en hel del. Det är inte många som jobbar där, men det kommer typ 5 nya kunder dit om dan och ska ha sand till sandlåda och grejor. Det var ingen som jobbade där som hadde tappat den iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Håller med dock på ett grustag bör det inte vara allt för många personer som springer så att fråga runt bland personalen och ber de beskriva denna 'ovanliga' ring är enlig mig bättre än att ta reda på vad den är värd för att tjäna sig en hacka.

sen om den legat där i 10år är ju litesvårare. som sagt hittegods ska lämnas till polisen!

Näda, jag tänker inte sälja den... Förutom kanske om det är något jättevärdefullt... Men om den är värdefull kan jag inte tänka mig att man springer runt på ett grustag med den:P

Permalänk

Här kommer lite bilder. Ganska låg kvalitet, men ni ser ju hur den ser ut iaf.

Permalänk
Medlem

Det där var mig en ful rackare, jag hade nog också kastat den i ett grustag ifall jag ägt den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Det där var mig en ful rackare, jag hade nog också kastat den i ett grustag ifall jag ägt den.

Hehe, jag tycker den är ganska häftig:D:up:

Men smaken är som baken:p

Permalänk
Medlem

Gå till en guldsmed och värdera den ?

Eller fråga iaf om han vet vad den kan ha varit värd, om det är något

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.