Får bluescreen, driver_irql_not_less_or_equal, vad göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollefteå
Registrerad
Okt 2007

Får bluescreen, driver_irql_not_less_or_equal, vad göra?

Tjena.
Köpte en datoruppgradering för 1.5 vecka tsen (AMD X2 240 2.8ghz med 2gb Crucial PC2-5300), här har ni för dom som orkar kolla:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623
Sen 4670 512mb.

När jag sitter och spelar, t.ex Modern warfare 2 eller Dirt 2 som jag spelade nyss, så stängs datorn av och jag får bluescreen, det står:
"driver_irql_not_less_or_equal"

Vad kan de vara för fel? Är det drivrutinerna till gfx kortet eller moderkortet? Ramminnet?
Har Windows Xp SP2 och drivrutiner 8.10 till grafikkortet. Kanske Cool n' quiet som görne? Den kanske inte låter fläkten gå upp i varv när man spelar så CPU'n blir för varm?

Tacksam för svar.

AMD Athlon II X2 240 @ 2.8ghz | 2048mb, PC2-5300 | ATI Sapphire Radeon 4670, 512mb GDDR3|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans i Sverige
Registrerad
Feb 2004

finns många möjliga anledningar.
Om du söker igen sweclockers forum så kommer du hitta drygt 20 trådar i ämnet.

Vad får du för felkod?
vilken fil är det som kraschar? Ndis.sys?

Kan bero på massa olika anledningar.
Kan vara IRQ fel.
Kan vara trasigt minne.
Kan vara någon drivrutin som inte är korrekt installerad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans i Sverige
Registrerad
Feb 2004

testa även att köra ett memtest

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollefteå
Registrerad
Okt 2007

Ska testa de, ska dra igång Dirt 2 nu och knäppa kort på skiten.

Fattade ingenting av hur man ens installera memtest.. Någon som kan länka en?

De gick bra nu och spela iaf, men jag minns att när man spelade Cod MW2, de stängdes av när de började lagga lite?

Kanske är minnet som är för klent? Har ju bara 1 minne som är 2gb, PC2-5300.

AMD Athlon II X2 240 @ 2.8ghz | 2048mb, PC2-5300 | ATI Sapphire Radeon 4670, 512mb GDDR3|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skaune
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moffe2k7
Ska testa de, ska dra igång Dirt 2 nu och knäppa kort på skiten.

Fattade ingenting av hur man ens installera memtest.. Någon som kan länka en?

Bränn iso fil på CDskiva, boota från CDskiva, låt vara tills du får fel eller har kört ett antal passes (säg en timme eller så).

Får du fel, prova att ta ut en ram modul, kör igen, repetera processen för båda modulerna och isolera vilken av dem som har fel. Prova även igenom RAMslotsen på moderkortet.

Om du bara får fel med båda två modulerna, prova sätta dem så du kör minnena i single channel. Får du endast fel i double channel, prova uppa spänningen på nordbryggan ett hack eller så.

Många datorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Du laddar ner memtest http://www.memtest.org/ och bränner avbildningen på en CD, sedan är det bara att bota med skivan.

Yterligare en sak jag grunna på du har ju nytt moderkort i uppgraderingen, gorde du även en nyinstallation av windows också i samband med detta.

Använder du din gamla installation så blir det ofta massor av problem.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollefteå
Registrerad
Okt 2007

Jaha man skulle göra så! Har bara ett minne.

Nej jag formaterade och installerade nytt OS på systemdisken.
Man lär väl knappast ska behöva formatera lagringsdisken med då de inte förekommer några program eller annat där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kiruna
Registrerad
Jul 2007

eller så laddar du hem occt och pressar minnena där. hade samma problem som dig och de var minnena. hade 6gb , 2st 1gb moduler och 2 st 2gb moduler. kunde väll inte para ihop dom

Men tjeeeeeena!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2004

Kan vara ett helvete att få ordning på det där problemet. Har själv har haft det tidigare.

I mitt fall var det antivirus programmet så om du inte redan gjort det är mitt råd att testa med helt ren OS installation. Kan dock bero på hur mycket saker som helst nästan. Jäkligt jobbigt fel att felsöka.

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollefteå
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bockhorn
Kan vara ett helvete att få ordning på det där problemet. Har själv har haft det tidigare.

I mitt fall var det antivirus programmet så om du inte redan gjort det är mitt råd att testa med helt ren OS installation. Kan dock bero på hur mycket saker som helst nästan. Jäkligt jobbigt fel att felsöka.

Lycka till!

Jo nog är det jobbigt, formaterade disken helt och hållet efter jag satt in grejjerna, men ska nog formatera med min SP3 skiva och se om de blir bättre.