5870 hackar trots hög fps.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entity
Gjort ett test nu igen på resident evil 5, hade en fps på 49.5, känns riktigt lågt !!!

Har en agp/pci volt på 1.55, stämmer det ?

Såg på firingsquad.se att fps låg på max runt 85 ! , är min cpu så jäkla dålig ?

Körde som sagt allt på max 1900 x 1200 i upplösning.

Max på allt i 1900 x 1200 låter ganska hårt, det finns tex ett nytt AA-läge som är otroligt krävande, kallades det supersampling?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mormor
Klart som fan säger du?
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=2
Nästan alla spel får minimal ökning efter 2.6GHz och detta är med 5970, så att hans e8400 "klart som fan flaskar" är inte så säkert.

Far Cry 2 stöder quad core, så ja det gör en jäkla skillnad.
Men sedan skulle jag inte kalla det för en "flaskhals", tycker det borde funka någorlunda bra med en e8400.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

Gör som Flopper skrev=gör en felsökning efter listan han skrev.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Installera om windows (förslagsvis w7 ist xp), uppdatera alla drivrutiner, defragmentera dina diskar.

Och är det endast i ett enda spel? Jag skulle inte jaga upp mig allt för mycket isf. Spela något annat tills det släpps ny drivers

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
din cpu flaskar ganska rejält med ett sånt grafikkort:D men de är högst troligt inte problemet, på min brors dator är de likadant och de släpper när han sätter datorn i väntläge och sedan väcker den igen,, då flyter de fint för honom.

E8xx serie flaskar inte i spel.....

E8200-E8600 spöar dom flesta quad cpuer från 775 sockets i spel...

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
E8xx serie flaskar inte i spel.....

E8200-E8600 spöar dom flesta quad cpuer från 775 sockets i spel...

Tack vare högre klockfrekvenser ja. Dra upp vilken quad som helst i samma frekvens så skall du se att det inte längre är Exxx-serien som håller i piskan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Känns som ett klassiskt sync-problem mellan skärm och grafikkort på något sätt. Kör du 60Hz på skärmen?

Har du detta problem om du kolla på en film också?

Kör du med något physx-kort? (Jag utgår från att du inte gör det men man vet ju aldrig...).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
E8xx serie flaskar inte i spel.....

E8200-E8600 spöar dom flesta quad cpuer från 775 sockets i spel...

i spel gamla som gatan, ja.. i nyare spel assrape:ar quaddar dous 4 fun..

OBS: till och med L4D drar stor nytta av en Quad, och den spelmotorn är ju långt ifrån färsk.. så jag menar inte "nyaste" spelen..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Hej igen alla rara, körde 3dmark06 precis, felsökning pågår ! På första 2 grafikscenerna ligger den på runt 25-40 fps, är de normalt ? Och på cpu scenen, 3:e delen är det fan 1-2 fps helt obrukbart fick esc o gå ur.

Testat o höjt volten från 1.5 till 1.6 verkade bli nååågot bättre men knappt, i far cry2 allt på ultra gick det riktigt slött inne i spelet "ospelbart" och runt 30 fps i benchmark.

Resident Evil är ännu lägre nu när ja testade efter defrag wtf ! runt 45 fps har jag nu.

Undra om det är micro stuttering och problem med low fps på samma gång ?

Jag som ville spela crysis på ultra, kan jag glömma nu.

Hur ska göra.
tänkte först en intel x25 ny 80 gig os disk, sen kanske köpa win 7, men svindyrt.
Och byter ja moderkort behöver jag köpa windows 7 igen ?

Blir dyr uppgradering, sen kan det ju va strömmen.
eller pci e gud vad jobbigt !!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
E8xx serie flaskar inte i spel.....

E8200-E8600 spöar dom flesta quad cpuer från 775 sockets i spel...

Haha inte du igen.. tror aldrig jag sett en kommentar från dig som jag gillat..

Aja, som dom 2 tidigare sagt har den serien ingen chans mot quads i samma hastighet eller i spel som stöder mer än 3 kärnor som det blir fler och fler av. Btw, minns att då 5870 släpptes så sa dom att om man skulle köra crossfire man var tvungen att ha en processor ungefär lika bra som i7 920 på 4 ghz för att den inte skulle flaska nått över huvud taget.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

På första 2 grafikscenerna ligger den på runt 25-40 fps, är de normalt ? Och på cpu scenen, 3:e delen är det fan 1-2 fps helt obrukbart fick esc o gå ur.

Det ska vara så, är samma för alla.

Visa signatur
Permalänk

på första delen i 3dmark06 (the return to vad det nu var) ligger jag på som
högst (vad jag har sett) 120fps och lägst 27fps, på andra högst 100fps
lägst 45fps.
så inte vet jag men nå tycker jag att du ska ha lite högre fps än det du angivit.
men jag vet ju inte hur en e8400 står sig mot en phenom2 940 på 3,5 ghz.
till och med min gamla athlon x2 7850 med ett hd 4890 fick högre fps än
40 i första testen.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

jag hade ett liknade problem med fps:n för ett tag sedan. det visade sig vara min samsung (1 tb) disk som sakta men säkert kollapsade.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Felsöker fortfarande , men jag misstänker att kanske mobo och nätagg är något trött, som någon sa, det är 500 watt, men effektivitetsgraden är kanske 50% vem vet.
Budget chassi, inte så att de slänger i de bästa agget direkt

Permalänk
Avstängd

Alltid lika kul att läsa är folk tycker att man ska lägga ut en massa pengar på att köpa en T.ex. i5a eller i7a, när hans CPU ändå ska klara av det bra, sen det där med Flaskhals är så otroligt överskattat, fan nästan så att folket tror att en råklockad i7 975 flaskar ett 3850 ibland...

jag tror du kanske ska formatera om datorn och se om det blir bättre, om du kollar min sign så kör jag FARCRY2 på 1920x1080 och allt ögon godis på max utom AA då det itne gör någon skillnad i den upplösningen och för mig rollar det fint, så din CPU och ditt grafikkort lär ju dra det spelet utan problem

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Alltid lika kul att läsa är folk tycker att man ska lägga ut en massa pengar på att köpa en T.ex. i5a eller i7a, när hans CPU ändå ska klara av det bra, sen det där med Flaskhals är så otroligt överskattat, fan nästan så att folket tror att en råklockad i7 975 flaskar ett 3850 ibland...

jag tror du kanske ska formatera om datorn och se om det blir bättre, om du kollar min sign så kör jag FARCRY2 på 1920x1080 och allt ögon godis på max utom AA då det itne gör någon skillnad i den upplösningen och för mig rollar det fint, så din CPU och ditt grafikkort lär ju dra det spelet utan problem

MVH

Tack för rådet, ska göra detta idag, så återkommer jag med resultat.
Avinstallerade nvidia drivisar innan ati, men man vet ju aldrig ifall det är något som skräpar där, eller något annat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entity
Tack för rådet, ska göra detta idag, så återkommer jag med resultat.
Avinstallerade nvidia drivisar innan ati, men man vet ju aldrig ifall det är något som skräpar där, eller något annat.

kör driver sweaper med så att det verkligen blir rent från nVidia drivers, då det kan bli strul om man byter från ATi till nVidia eller the other way around...

men jag skulle nog formatera då man blir av med allt skit som kan ligga och störa!

MVH

Permalänk
Hjälpsam

Har du kollat temperaturen på prollen och att PCIe bussen går i 16x?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

hade det problemet en gång. visade sig vara ett virus som låg som en process och försökte kontakta nätet var tionde sekund, det var givetvis blockat men det tog så pass mkt kraft att det blev små hack.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Har du kollat temperaturen på prollen och att PCIe bussen går i 16x?

Hur kollar jag så att den går i 16x ? Hittar inget i datorn där man kan se detta.

Permalänk

min polare hade ett liknande prob. med sitt 5870. efter lite googlande så kom jag fram till att han skulle reseta 3d inställningarna i ccc. det genererade 10k mer poäng i 3dmark 06.
Har du testat det?

Edit: läste om din post, det ovan kanske inte ger något. nya 5xxx serien har en minneskontroller som korrigerar fel, du ser inga artefakter tex., det gör så att det kan "hacka" som du säger.
Har du klockat minnena? Testa att klocka ner dom och se om det hjälper. gör det det är det nog fel på kortet...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entity
Hur kollar jag så att den går i 16x ? Hittar inget i datorn där man kan se detta.

CPU-Z exempelvis.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entity
Hur kollar jag så att den går i 16x ? Hittar inget i datorn där man kan se detta.

Den här tråden har blivit rörig efter allt tjafs om vilken CPU som duger eller inte duger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Med att den trottlar menar jag att den går så varm att den klockas ned automatiskt, för att skydda den, när den svalnat, går den upp i varv igen, så upprepas allt igen.
För att kolla detta skall du se hur varm den går.
http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Everest-Home-...
Boten är ofta att helt enkelt blåsa bort damm ur kylaren med tryckluft

Det att PCI-express bussen ibland inte går som den skall, är en annan sak, detta ser du tex i CPU-z under fliken mainbord, den skall gå i 16x, men kan ibland gå ned till 1x, ofta i samband med överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog med stor sannolikhet tro att det är nätagget som inte pallar, men det kan även vara drivrutin eller liknande inställning i Catalyst.

Permalänk
Medlem

Varför länka ett test i ett annat spel när de även har ett på Far Cry 2? Far Cry är oerhört grafikintensivt, och om ni kollar testat så ökar den från 47 fps till 49 fps vid 2,6 GHz, därefter händer ingenting. Helt klart grafikkortet som är flaskhalsen i det fallet. I andra spel kan det självklart vara annorlunda.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Fick du rätt på problemet? Har också lite problem med 5870..

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Avstängd

Har du rensat nVidias drivare? Kör drivecleaner och rensa allt som har med nVidia att göra ifall du inte gjort det.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag körde crossfire med två st 4870... Dock så var problemet där att korten hade olika temps, olika kylare. löste problemet med att byta till Accelero kylare. Så i mitt fall var det temperaturerna.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Ett vanligt fel är program som körs i bakgrunden.

Hade själv konstiga lagg med jämna mellanrum även om min fps var stadig på 60 (med v-sync).

Avslutade spelet och kollade proccessmanager och hittade att Adobe updater satt och tanka uppdateringar.

Har även haft en del vänner som suttit med virus som gjorde liknande saker. Dom snor bandbredd med att skicka info och ladda hem reklam. Dom är ofta dåligt kodade och snor en jävla massa CPU stundvis.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Fick rätt på problemet efter ja köpte en ssd disk och körde nyinst av win xp.

Volten verkade spela mindre roll av någon anledning. har inte heller bytt drivisar sen innan.