Permalänk
Medlem

Pre-cache av program

Tjena!

Sitter på 4GB ddr3 som knappast används fullt ut, funderade på om jag kan göra någon form av cachning av utvalda program för onödigt snapp uppstart av en 500 MB ram eller så?

Använder Ubuntu Karmic på en Aspire 5738G!
Jag har inte en aning om det går, därför jag frågar er grabbar.
Tack!

Permalänk
Medlem

Starta programmen från rc.local och kör sen en kill på dem.

Permalänk
Medlem

Skapa en ramdisk och använd den som mellanlagring av diverse ting.

Permalänk
Medlem

Används de verkligen inte fullt ut? De 4gb RAM jag har i min laptop fylls upp riktigt snabbt med cache och buffer. Hur ser det ut efter några timmars användning om du kör en "free -m"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Används de verkligen inte fullt ut? De 4gb RAM jag har i min laptop fylls upp riktigt snabbt med cache och buffer. Hur ser det ut efter några timmars användning om du kör en "free -m"?

Max en och en halv-två gig utan några mer krävande applikationer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Starta programmen från rc.local och kör sen en kill på dem.

Vilken effekt kommer det ge? Kommer det inte sega ner hela min boot?
Kan jag få de att stängas ner automatiskt när de startas, så jag inte måste döda 10 apps varje gång jag bootar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Skapa en ramdisk och använd den som mellanlagring av diverse ting.

Och hur ska detta gå till, och hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Och hur ska detta gå till, och hur fungerar det?

Det fungerar som en vanlig hårddisk (bortsätt från att innehållet raderas vid omstart) och används precis som om det var en vanlig mapp. Jag brukar ladda ner filer från internet till ramdisken.

Så här gjorde jag.

* Skapa en lämplig mapp någonstans.
sudo mkdir /media/Ramdisk

* Editera fstab som root.
sudo gedit /etc/fstab

* Lägg till denna rad i slutet:
tmpfs /media/Ramdisk tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0

* Eventuellt så kan du även skapa en ramdisk för tmp-mappen.
tmpfs /var/tmp tmpfs noexec,defaults,noatime 0 0

Detta kommer att skapa en ramdisk som maximalt rymmer halva mängden minne för varje ramdisk som skapas. Det går att justera den maximala mängden som ska användas.

* Spara filen.

När du startar om datorn så kommer dessa mappar automatiskt monteras i minnet som en ramdisk.

Vill du montera ramdisken direkt utan att starta om borde det gå med
sudo mount /media/Ramdisk

Jag brukar även skapa en länk på skrivbordet som pekar till /media/Ramdisk.

För att kontrollera att mapparna monteras korrekt så kan du använda kommandot mount. Utan några extra parametrar så kommer kommandot skriva ut en lista över alla platser som monterats. Är allt korrekt kommer det stå att mappen har monterats som tmpfs.

Man kan även kontrollera med df. Då kan man även se hur mycket plats som använts för varje monteringspunkt.

Som standard så bör platsen /dev/shm vara monterad som en ramdisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Söt text från söt kille

Tack som fasen!

Frågan är nu, hur gör jag för att program ska starta snabbt?
Det är lixom inte MINA filer jag vill ha snabb åtkomst till, utan vill att program som firefox ska starta näst intill onödigt snabbt när jag klickar på ikonen, GiMP ska knappt visa sin splash osv.

Hänger du med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack som fasen!

Frågan är nu, hur gör jag för att program ska starta snabbt?
Det är lixom inte MINA filer jag vill ha snabb åtkomst till, utan vill att program som firefox ska starta näst intill onödigt snabbt när jag klickar på ikonen, GiMP ska knappt visa sin splash osv.

Hänger du med?

Köp 2st Intel-SSD och raid0'a dom.
Näe, skämt åsido.
Banta ner din dist, stäng av addons i firefox osv, det är nog mer sånt du ska kika på först.

Permalänk
Medlem

Posta gärna mer exakt vad free ger efter några timmar, Ubuntu fyller nämligen minnet på båda mina datorer. Låter underligt att det skulle låta bli att göra det för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Posta gärna mer exakt vad free ger efter några timmar, Ubuntu fyller nämligen minnet på båda mina datorer. Låter underligt att det skulle låta bli att göra det för dig.

Det stämmer, det är fyllt. Det är en funktion i Ubuntu som lagrar saker där för snabbt åtkomst. Minnet går att använda som vanligt i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det stämmer, det är fyllt. Det är en funktion i Ubuntu som lagrar saker där för snabbt åtkomst. Minnet går att använda som vanligt i vilket fall.

Och nu insåg jag att jag hade missat *utvalda* program från din orginalpost. ^^ Jag trodde det var precis det Ubuntu gör automatiskt du var ute efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och nu insåg jag att jag hade missat *utvalda* program från din orginalpost. ^^ Jag trodde det var precis det Ubuntu gör automatiskt du var ute efter.

Ingen skada skedd ;D

Dock verkar det funka sådär, eftersom firefox alltid tar en stund att starta fast det används frekvent, samma sak med GiMP :c

Permalänk
Avstängd

Finns ett program till ubuntu som laddar upp de mest avnvända programmen i minnet vid uppstart. Inte riktigt vad du letar efter kanske, men finns detta så kanske det finns så man kan välja i nåt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd