Fler moderkort för Intel Core i3

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Fler moderkort för Intel Core i3

I takt med att lanseringen av Intels budgetprocessor Clarkdale närmar sig laddar moderkortstillverkarna om i sortimenten. Denna gång är det bilder på tre modeller från Gigabyte som hittat ut på nätet.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms län
Registrerad
Jun 2008

Vad är skillnaden mellan H55 och P55? Och måste man ha H55 för clarksdale-processorer?

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Maj 2007

Kanske köpa på sig en sådan som server sen då kanske

i7 4770K @ 4ghz | GTX970 | Sabertooth Z87 | Corsair 16gb(4x4) | ADATA 60gb, OCZ Vertex 2 60gb
Vengeance C70 White | Corsair H110i | Logitech G19 | Logitech G400S | Corsair Vengeance 2000

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Liljeholmen, Stockholm
Registrerad
Sep 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Vad är skillnaden mellan H55 och P55? Och måste man ha H55 för clarksdale-processorer?

På P55 saknar styrkrets för den integrerade grafiken om jag fattat det rätt, säker något övrigt också. Sen ska det väl gå med Clarksdale till P55 med en liten bios uppdate?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms län
Registrerad
Jun 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valleman
På P55 saknar styrkrets för den integrerade grafiken om jag fattat det rätt, säker något övrigt också. Sen ska det väl gå med Clarksdale till P55 med en liten bios upptade?

Ok, så clarksdale funkar på P55 men man kan inte använda den integrerade grafikkretsen?

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ok, så clarksdale funkar på P55 men man kan inte använda den integrerade grafikkretsen?

Yes, förutsatt att BIOS uppdatera med stöd för de nya processorerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms län
Registrerad
Jun 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Yes, förutsatt att BIOS uppdatera med stöd för de nya processorerna.

Tack! Då vet jag.

(Jag blev citerad av Chefredaktören! OMG!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Tack! Då vet jag.

(Jag blev citerad av Chefredaktören! OMG!)

Haha, det blir man ofta. En gång fick jag titeln "svänsklärare" efter att ha blivit citerad av chefredaktören
Men den togs bort dessvärre

OnT: Var det på fredag Clarksdale skulle lanseras?
Det kommer väl prollar utan grafik också eller?

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Spännande processorer speciellt Core i3. Ska bli kul att se om dem plockar ner Athlon II X4.

Speldator: AMD FX-8120 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009

Har H55 mer PCI-E-kanaler än P55?

EDIT: Eller förresten PCI-E-controllern ligger väl i CPUn på Lynnfield?

Gör den inte det på Clarkdale också?

Ahh... förvirring.

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Har H55 mer PCI-E-kanaler än P55?

EDIT: Eller förresten PCI-E-controllern ligger väl i CPUn på Lynnfield?

Gör den inte det på Clarkdale också?

Ahh... förvirring.

Clarkdale är en krympt Lynnfield med integrerad GPU (som faktiskt är en separat krets i processorkapseln).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Som vanligt hade man kunnat spara in en hel del yta på mikrokorten genom att byta till SO-DIMMar.

Medan jag kan förstå en symbolisk IDE-kontakt begriper jag inte varför de stretar med floppykontakten.

Då CPUn har inbyggd grafik ser jag fram emot ITX-kort.

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Clarkdale är en krympt Lynnfield med integrerad GPU (som faktiskt är en separat krets i processorkapseln).

Frågan var väl om Clarkdale spottar ut (eller tar in?) 2*x16 PCI-E till skillnad från Lynnfield?

Eller om moderkortens stöd för 2*x16 är på låtsas eller hur det nu fungerar ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Frågan var väl om Clarkdale spottar ut (eller tar in?) 2*x16 PCI-E till skillnad från Lynnfield?

Eller om moderkortens stöd för 2*x16 är på låtsas eller hur det nu fungerar ...

Om du tittar noga på bilderna så ser du att den undre PCI-E x16 porten bara har x8 med "lanes".

Halva porten saknar kontaktdon öht.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Om du tittar noga på bilderna så ser du att den undre PCI-E x16 porten bara har x8 med "lanes".

Halva porten saknar kontaktdon öht.

Som jag antog då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2008

så säg om man har då sli kan man köra gpun i processorn med då? och få som 3 way sli då eller bara jag som fattat helft fel?

Lian li gör världens snyggast chassi!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Nov 2007

Det ska bli spännande att se hur de här faktiskt presterar, hur mycket de kostar och hur de överklockar.

P67A-GD65 | 2600K | GTX580 SLI | NH-D14 | 4x4GB @ 1600MHz 9-9-9-24 | Vertex 3 120GB | Newton R2 800W | NZXT H2

Dell U2711 | QPad MK-85 | QPad 5K | QPad CT Large | Sennheizer PC360 | Logitech Extreme 3D Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Intressant.
Men som budget-processor så är den enbart intressant om den är prisvärd, d.v.s. står bra till konkurrenskraftigt mot dagens system.

Och integrerad gpu i all ära, men jag föredrar extern då det blir mindre värme på en liten yta. Så fördelen med integrerad är att det går göra billigare, kommer det inte bli billigare samt sämre prestanda, så väljer jag allt en extern gpu.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C:/Windows/System32
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
så säg om man har då sli kan man köra gpun i processorn med då? och få som 3 way sli då eller bara jag som fattat helft fel?

Du som fattat det fel..

ASUS UX51VZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
Du som fattat det fel..

ja okej tack för att du förklarar och gör det tydligare..

Lian li gör världens snyggast chassi!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten

SLi är nVidias multi-GPU-lösning: Personligen tror jag att det är mer troligt att det regnar i helvetet än att intel bakar in nVidia GPUer i processorn. Med ett begränsat antal PCIe-banor är det mycket troligt att den interna grafiken kopplas bort om externt grafikkort detekteras.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Okt 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake

Då CPUn har inbyggd grafik ser jag fram emot ITX-kort.

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=itx&bn=&mfr=DFI

Dada!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
... begriper jag inte varför de stretar med floppykontakten.

Men var ska jag annars ansluta diskettstationen som hängt med sedan '94?

/Olle

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Intressant.
Men som budget-processor så är den enbart intressant om den är prisvärd, d.v.s. står bra till konkurrenskraftigt mot dagens system.

Och integrerad gpu i all ära, men jag föredrar extern då det blir mindre värme på en liten yta. Så fördelen med integrerad är att det går göra billigare, kommer det inte bli billigare samt sämre prestanda, så väljer jag allt en extern gpu.

När man packar ihop det i samma paket får man inte bara bättre pris, man får oxå aktiv kylning på IGPn och kan därför skrämma upp hastigheten på den utan att få värmeproblem. Den kommer givetvis inte kunna konkurrera med externa GPU som pluggas in i ngn av expansionsportarna men det är inte heller meningen, den här processorn är till för arbetsdatorer där det är viktigare att GPUn presterar tillräckligt bra i Windows-bruk, det är alltså inte ngt man spelar på primärt.

Tråkigt att AMDs alternativ inte ska komma förrän 2011 (såvitt jag förstått det), Intel och budget går som du säger inte riktigt ihop. AMDs alternativ med 785G och Athlon 2 går på 1300-1400:-, och en i3a med moderkort kommer nog gå på en bit över 2000:-.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Men var ska jag annars ansluta diskettstationen som hängt med sedan '94?

/Olle

Klart man ska ha floppy så länge operativsystemet fortfarande stöder det (Windows 7). Det var jättelätt att flasha mitt grafikkort mha floppy, floppy FTW!

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8