SweClockers foldinglag samlar kraft

Permalänk
Medlem

Håller med många. Läkemedelsbolangen jobbar för vinstsyfte och inte att få folk friska. Att vi då jobbar för läkemedelsbolagen gör att vi mer jobbar för deras vinstsyfte än för att folk ska bli friska. Om dom verkligen verkligen hade velat att folk skulle bli friska hade de sammarbetat med andra läkemedelsbolag och vägrat att använda patent på läkemedel eller köpt patent så att alla ska kunna använda dem fritt.

Men som det ser ut nu så är det pengar som regerar, inte friska människor.
Tråkigt men sant är att jag är tveksam på om folding då leder till en god sak.
Det är en tung fråga även om det i praktiken handlar om en ganska liten sak. Men jag känner ändå att det är viktigt att ta ställning.

Och den som nämnde: "Tycker alla ska ha det lika dåligt". Så ja faktiskt. Varför ska man ha "rätten" att ha det bättre bara för att man föds rik eller fattig? Jag har haft ett bra liv i min uppväxt men känner inte att jag har mer rätt än någon annan att ha det bara för att jag föddes med det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinfiskare
Min 955a vill inte jobba mer än i 25-30%, plus att jag inte får alls samma info i viewern som det är i artiklen.

och deras gpu-klient stödjer inte 5xxx serien

Artikelns bild visas bara när GPU'n används... För CPU-bearbetning visas bara en grådaskig bild...
Foldingen tar bara motsvarande en kärna i utnyttjande (eller 30-40% av processorn).
HD5xxx stöds... men du måste själv ändra på Mål-raden i Genvägens Egenskaper.

"C:\Program Files (x86)\Folding@home\Folding@home-gpu\Folding@home.exe" -forcegpu ati_r700

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

En för alla, och alla för en. Kommer försöka fixa ihop detta när jag kommer hem.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk

Det var roligt att folda med ett Nvidia kort förut eftersom det gav 3000ppd eller va det var. Men nu när jag har ATi så är det inte lika kul för det är bara hälften så mycket poäng.
Skulle vara kul ifall de började komma lite mer uppdaterade klienter också?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk

Någon som vet hur man installerar linuxversionen på XBMC Lite? Jag foldar på min jobbdator nu och vill börja göra det på min HTPC GPU när den inte används.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Fick tummen ur och fixade äntligen, med mycket problem, två GPU-klienter som faktiskt fungerar för mitt 4870X2.

Körde en profilhack och låste båda GPUerna i 3Dmode, 750MHz / 900MHz, då GPU1 (GPU0 är första, GPU1 andra). inte klockade upp sig till 3Dmode. Istället för att jämna ut det så båda klienterna arbetar lika snabbt så ökade båda markant men den ena drar GPU0 iväg ca 30% snabbare.

AMD Phenom II X4 920, båda drar 24-26% CPU konstant, och 4GB ram har jag etc så det är inga hårdvaruproblem..
Undrar varför det blir så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Samma här, mitt 4870 rullar på som bara den i 905 iter / sec dock

Får folda på GPUn bara helt enkelt, känns onödigt på CPU om den aldrig går över 30%..

905? Mitt 4870X2 är uppe i någon miljon iter per sekund eller mer per GPU. Stäng viewern, den dödar prestandan helt och hållet :P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Samma här, mitt 4870 rullar på som bara den i 905 iter / sec dock

Får folda på GPUn bara helt enkelt, känns onödigt på CPU om den aldrig går över 30%..

Mitt GTX 260 tickar på i typ 1200 iter/sec när de ligger i 2D läge.

fattar inte varför de inte ligger kvar i 3D läge då de ger HELL många iter/sec mer.

Nån som har en lösning åt mej?

Har löst de.

Nu tickar de på i ~3200 iter/sec med Viewer'n uppe så nu rullar de på.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Bra att ni uppmärksammar F@H igen

<- har hoppat på tåget med cpu o gpu

Permalänk

Jag hamnade på denna China Folding@Home Power när jag tryckte in 37451. hur gör man för att fixa det? Kan förövrigt bara ta cpu:n Har bara 6200 kort nu. Väntar på mitt kort ska komma tillbaka(i tre veckor har jag väntat nu).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Man kanske ska sparka igång servrarna igen då över julen? Synd att vi inte fått nya xeon 55orna än, skulle vara skoj att se vad de presterar.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Använder foldingen internet något? Annars kan jag köra medans jag tankar!

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem

Länken till clienten fungerar inte alls för mig. Har alltele blockat sidan eller är den bara nere, väldigt ofta.

Permalänk
Medlem

Har det gett nått då? Folder appet, har det löst nått problem ?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberz
Har det gett nått då? Folder appet, har det löst nått problem ?

Japp. Se här: http://folding.stanford.edu/English/Papers
Det är ju frågan om grundforskning så det tar ju tid innan det kommer mediciner som baseras sig på detta arbete.

Permalänk
Medlem

Jag får ingen kontakt med någon work server. "no appropriate work server was available"

Sökte runt lite utan att hitta något om det. Funkar det för er andra?

EDIT: Funkar nu... var väl nåt temporärt fel hos stanford.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Tyvärr inte. I USA var några år sedan 95% av nya verksamma substanser statligt finansierad och 5% privat av bolagen själva. De de syslar mest med är sätt att göra små ändringar för att kunna ta patent på det igen och suga ut pengar. Sedan bjuder man runt läkare för att förklara och utbilda att patenterade läkemedel är de enda bra...

Självklart är det ett stort problem att människor i behov inte har råd med läkemedel, det ställer jag mig inte emot. Vad gäller vilken effekt statlig kontra privat finansiering i Nordamerika och Europa får för verklig effekt kan du se ett exempel på i inslaget länkat nedan. Det är utom tvivel att privat finansiering är av vikt där:

http://svtplay.se/v/1769041/ostnytt/forskningsboom__universit...

Patent har tre krav:
1: Nyhet - redan upptäckt jox ska inte patenteras.
2: Uppfinningshöjd - en skillnad ska finnas mot redan existerande lösningar.
3: Teknisk effekt - man kan inte patentera något som inte ger en detta (ex konst, då gäller copyright).

Vidare kan läkemedelsbolag tvingas sänka kostnader om behoven är stora, ex bromsmedicin mot HIV.

Huruvida bedömningarna görs korrekt är dock en annan fråga.

Nackdelarna är att den som äger patentet har skyddet i 15-20 år samt att man väntar med publicering innan patentet har erhållits. (Man kan dock forska kring detta ändå...) Konkurrensen hålls nere under denna tid.
Fördelarna är att detta motiverar investeringar i utveckling och produktion av läkemedel som i många fall kunde ha uteblivit. Man måste även redovisa sin forskning och publicera denna när man söker patent. Detta ger ett ökat informationsutbyte och kan p så vis påskynda forskningen.

Att använda GPL är intressant, man ska dock vara försiktig med att påstå att detta hade lett till bättre och billigare läkemedel, effekten kunde lika gärna blivit billiga läkemedel men en dålig utveckling då vinsterna minskar. Frågan är såpass komplex att det är näst intill omöjligt att förutspå utfallet av så många faktorer.

Att göra små ändringar ger inte ett lika gott skydd som det ursprungliga patentet och generikaföretag kan efter patenttiden nyttja denna info. Se exempelvis AstraZeneca vars patent på Lozec har löpt ut som nu utsätts för konkurrens från generikaföretag. Läkare som påverkas av bolag finns även under andra former av läkemedelsutveckling, detta är ett sätt att motivera användning av ett läkemedel som HAR SUBSTITUT, något som skulle förekomma även utan patent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Det ska inte gå att ta patent på sekvenser. Det är som om maxwell hade tagit patent på elektromagnetismen. Men på ngt sätt går folk med på det när det kommer till läkemedelsbranschen

Man patenterar en TILLÄMPNING under en begränsad tid med kraven ovan. Om man ska hårddra det hela så är ingenting något nytt under solen. Man skulle då inte kunna patentera någonting. Att utveckla ett protein som ger en viss verkan tycker jag är lika patenterbart som nya halvledartekniker utvecklade av IBM eller Intel, dessa utgår ju även de från grundämnen som byggstenar.

Annan finansiering än privat ger effekten att det inte endast är de mest lukrativa affärerna som efterforskas, i annat fall skulle alla forskare jobba med förbättrad hållbarhet för praliner eller dylikt (skrämmande nog läggs det enorma forskningsresurser på detta, pralinindustrin är stor).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Håller med många. Läkemedelsbolangen jobbar för vinstsyfte och inte att få folk friska. Att vi då jobbar för läkemedelsbolagen gör att vi mer jobbar för deras vinstsyfte än för att folk ska bli friska.

Grundforskning resulterar inte omedelbart i tillämpningar. Som jag ser det bidrar grundforskningen inte alltid till något direkt tillämpbart men ger en ökad förståelse. Företag använder sig av denna forskning för att utveckla tillämpningar.

Det är viktigt att veta vad folding går ut på. Det är datorsimuleringar av mycket invecklade förlopp som ger proteiner det utseende de har i en viss miljö. Ifall vi lyckas utveckla våra MODELLER för hur detta går till kan vi få en bättre förståelse för fenomenet och i förlängningen bättre kunna förutsäga hur ett protein ska kodas för en önskad rymdstruktur. I förlängningen kommer man säkert att göra någon annan rik, men man påskyndar kanske utvecklingen som kan ge människor ett friskare liv. Förkasta därför inte initiativet med folding@home direkt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 @ 3.8 GHz | Moderkort: Asus P7P55D Pro | GPU: XFX Radeon HD 5850 BE | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2GB CL9 | Nätagg: Corsair HX650 | Chassi: Fractal Design Define R2 | Ljudkort: E-Mu 1820 | HDD: WD Barracuda 500 GB | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P | OS: W7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

Nu har jag startat två klienter på CPU och en på GPU på sambons (Min andra dator) som har en C2Q Q8200 och ett ATI 3650 som får ticka på. samtidigt som min "lilla" burk (se sign) oxå jobbar på.

Folding FTW!!!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
Är 85 en OK temperatur för GPUn ? (standard kylare <-- fläns med fläkt )
nyligen rensad.

Det är ok. Jag har kört mellan 95 och 100 på min 9800gx2 (en dualcore), vilket iofs är lite högt. Men GPU tål en hel del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
CPU'n verkar inte vilja gå över 50% användning även med 100% satt i configuration. Kör inte med SMP klienten dock , den verkade bara finnas som console och sånt orkar jag inte.

Uniprocessor-klienten utnyttjar bara en kärna, vilket är varför du ser endast 50% användning vid 100% satt i konfigurationen, för en kärna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olger
Använder foldingen internet något? Annars kan jag köra medans jag tankar!

Den använder 10-20MB upp och ner varje dag, no worries

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike.a
Jag hamnade på denna China Folding@Home Power när jag tryckte in 37451. hur gör man för att fixa det? Kan förövrigt bara ta cpu:n Har bara 6200 kort nu. Väntar på mitt kort ska komma tillbaka(i tre veckor har jag väntat nu).

Det är nog bara viewern som buggar. Men kolla i din client.cfg för säkerhetsskull och står det rätt även i klientens grafiska konfig så är det förmodligen bara som sagt lite bugg.

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite nu om allt snack om att patentera läkemedel. Om jag skulle utveckla ett läkemedel så är det väll klart att jag vill tjäna pengar på det inte fan satsar man på forskning för miljoner och många års arbete för att sen ge bort det gratis!? Ska man hårddra det så ska väll allt vara gratis så som ni tänker då för annars blir det juh synd om nån som inte har råd med det ena och andra. Nej fy så trött jag blir på folk som vill att man ska istortsett skänka bort saker utan vinst intresse. Har ni tänkt på att den vinsten driver vidare firmorna så de kan utveckla nya bättre Saker tex: nya mediciner!

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Mitt GTX 260 tickar på i typ 1200 iter/sec när de ligger i 2D läge.
...
...
Nu tickar de på i ~3200 iter/sec med Viewer'n uppe så nu rullar de på.

Jag kör HD5870 och beroende på laddat material så hade jag 760-1400 igår och bara 430-940 idag (beroende på uppdateringsfrekvensen).
Igår tog en 10000-laddning knappt 120 minuter. Hur lång tid tar era 10000-batchar ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

så fort jag försöker ta upp displayen på både Gpu och Cpu (inte samttidigt utan de kvittar vilken man försöker med) så hänger sig datorn sen blåskärmar den efter ca 10 sekunder... nån som vet hur man fixar de.

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem

Alla ni som jämför iter/sec, gör inte det Det är inte jättepålitligt.

Det bästa sättet att jämföra klienternas prestanda är via PPD och det gör man med FahMon: FahMon-guide.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Alla ni som jämför iter/sec, gör inte det Det är inte jättepålitligt.

Det bästa sättet att jämföra klienternas prestanda är via PPD och det gör man med FahMon: FahMon-guide.

Min dator plöjer på i 7700 till 7800 PPD för tillfället.

är de ok för min rigg?

Sen så tickar den andra datorn på med totalt 660~680 PPD

AJ DO WATT AJ KAN TÅ HÄLP...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GanX
Jag har läst lite nu om allt snack om att patentera läkemedel. Om jag skulle utveckla ett läkemedel så är det väll klart att jag vill tjäna pengar på det inte fan satsar man på forskning för miljoner och många års arbete för att sen ge bort det gratis!? Ska man hårddra det så ska väll allt vara gratis så som ni tänker då för annars blir det juh synd om nån som inte har råd med det ena och andra. Nej fy så trött jag blir på folk som vill att man ska istortsett skänka bort saker utan vinst intresse. Har ni tänkt på att den vinsten driver vidare firmorna så de kan utveckla nya bättre Saker tex: nya mediciner!

Det är just det som inte sker. Bolagen kommer inte upp med nya läkemedel (verksamma substanser). De köper majoriteten (nämnda 95% i USA för ngt år sedan) från universitet som är statligt finansierade (även i USA är stor del av pengarna för grundforskning statliga).

Med andra ord investerar samhället pengar i forskning för att bolagen ska sedan köpa resultaten och suga ut ännu mer pengar. Dessutom så trycker de på forskning av läkemedel för hälsoproblem som uppkommer bara i rika världen (för där är profiten högst).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prep_Boy_92
Självklart är det ett stort problem att människor i behov inte har råd med läkemedel, det ställer jag mig inte emot. Vad gäller vilken effekt statlig kontra privat finansiering i Nordamerika och Europa får för verklig effekt kan du se ett exempel på i inslaget länkat nedan. Det är utom tvivel att privat finansiering är av vikt där:

http://svtplay.se/v/1769041/ostnytt/forskningsboom__universit...

Patent har tre krav:
1: Nyhet - redan upptäckt jox ska inte patenteras.
2: Uppfinningshöjd - en skillnad ska finnas mot redan existerande lösningar.
3: Teknisk effekt - man kan inte patentera något som inte ger en detta (ex konst, då gäller copyright).

Vidare kan läkemedelsbolag tvingas sänka kostnader om behoven är stora, ex bromsmedicin mot HIV.

Huruvida bedömningarna görs korrekt är dock en annan fråga.

Nackdelarna är att den som äger patentet har skyddet i 15-20 år samt att man väntar med publicering innan patentet har erhållits. (Man kan dock forska kring detta ändå...) Konkurrensen hålls nere under denna tid.
Fördelarna är att detta motiverar investeringar i utveckling och produktion av läkemedel som i många fall kunde ha uteblivit. Man måste även redovisa sin forskning och publicera denna när man söker patent. Detta ger ett ökat informationsutbyte och kan p så vis påskynda forskningen.

Att använda GPL är intressant, man ska dock vara försiktig med att påstå att detta hade lett till bättre och billigare läkemedel, effekten kunde lika gärna blivit billiga läkemedel men en dålig utveckling då vinsterna minskar. Frågan är såpass komplex att det är näst intill omöjligt att förutspå utfallet av så många faktorer.

Att göra små ändringar ger inte ett lika gott skydd som det ursprungliga patentet och generikaföretag kan efter patenttiden nyttja denna info. Se exempelvis AstraZeneca vars patent på Lozec har löpt ut som nu utsätts för konkurrens från generikaföretag. Läkare som påverkas av bolag finns även under andra former av läkemedelsutveckling, detta är ett sätt att motivera användning av ett läkemedel som HAR SUBSTITUT, något som skulle förekomma även utan patent.

Privat finansiering är av en viss vikt. Varje öre räknas men frågan är om denna bidrag är verkligen värd profit det handlar om. Saken är den att läkemedelsbolagen lägger långt mer pengar på PR (runt 30%) än på R&D (5-15% i snitt), och största delen av de 5-10% går på utveckling och inte forskning. I slut ändan är det återigen staten (skatten) som betalar både för största delen av verkligen ny utveckling samt för den otroliga profiten det faktiskt handlar om.

Om du jämför med svininfluensa där man bytte stammen för vaccinet till en nyutvecklad version för att den gamla inte har patent skydd längre. Med andra ord så ökar man risken (ny stam är inte i närheten lika prövad som den gamla) bara för att kunna ha högre pris (läs inkomst).

På ngt sätt tycker jag inte att det är ok att man leker med folks hälsa bara för att öka profiten.

Citat:

Man patenterar en TILLÄMPNING under en begränsad tid med kraven ovan. Om man ska hårddra det hela så är ingenting något nytt under solen. Man skulle då inte kunna patentera någonting. Att utveckla ett protein som ger en viss verkan tycker jag är lika patenterbart som nya halvledartekniker utvecklade av IBM eller Intel, dessa utgår ju även de från grundämnen som byggstenar.

Annan finansiering än privat ger effekten att det inte endast är de mest lukrativa affärerna som efterforskas, i annat fall skulle alla forskare jobba med förbättrad hållbarhet för praliner eller dylikt (skrämmande nog läggs det enorma forskningsresurser på detta, pralinindustrin är stor).

Bröst cancer är tillämpning. I en perfekt värld hade det nog varit mindre problem men nu lever vi inte i en. Forskningen runt dessa gener är förbjuden då man måste ha licens (som är dyr som fan om man ens får den). Detta är knappast ett isolerat exempel (bara att det är väldigt väl känt).

Om man hårddrar det hela så hamnar man faktiskt på diskussionen om patent verkligen bidrar till samhället. Jag är inte riktigt säker att de gör det längre men det bör vi nog inte ta i denna tråd.

Citat:

Grundforskning resulterar inte omedelbart i tillämpningar. Som jag ser det bidrar grundforskningen inte alltid till något direkt tillämpbart men ger en ökad förståelse. Företag använder sig av denna forskning för att utveckla tillämpningar.

Det är viktigt att veta vad folding går ut på. Det är datorsimuleringar av mycket invecklade förlopp som ger proteiner det utseende de har i en viss miljö. Ifall vi lyckas utveckla våra MODELLER för hur detta går till kan vi få en bättre förståelse för fenomenet och i förlängningen bättre kunna förutsäga hur ett protein ska kodas för en önskad rymdstruktur. I förlängningen kommer man säkert att göra någon annan rik, men man påskyndar kanske utvecklingen som kan ge människor ett friskare liv. Förkasta därför inte initiativet med folding@home direkt.

Eftersom grundforskning inte resulterar i tillämpningar och F@H är grundforskning bör det inte vara så svårt att uttryckligen säga att alla resultat är öppna och kan användas av vem som helst för vad som helst. Saken är den att proteiners beteende är väldigt nära tillämpning och det är verkligen intressant för läkemedelsindustrin.

Jag jobbar med forskning som är med relaterad till läkemedelsbranschen och patent nämns hela tiden. Du kan vara säkert att patent inkomster inte skulle gå till varken mig eller universitetet (för att finansiera annan ny forskning).

Så i slutändan är vi tillbaka till gamla vanliga. Staten finansierar största delen av forskningen och profiten går till några få personer. Det må vara kapitalismen men inte fan är det etiskt eller speciellt effektivt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Så i slutändan är vi tillbaka till gamla vanliga. Staten finansierar största delen av forskningen och profiten går till några få personer. Det må vara kapitalismen men inte fan är det etiskt eller speciellt effektivt.

Håller absolut med om att systemets effektivitet och många etiska aspekter kan förbättras. Det som först fick mig att reagera var tanken på att bojkotta sådana här projekt. Man bidrar till utveckling men har inte möjlighet till att styra vem eller vilka som profiterar på detta. Det viktiga tycker jag är att man BIDRAR TILL UTVECKLINGEN.

Debatter kring ämnet är viktiga, enda sättet att förbättra ett system är att kritisera det som är bristfälligt.

Statlig finansiering av forskning motiveras i grunden att det skapar välfärd, arbetstillfällen och utveckling. Vissa tjänar mer på det mer än andra (vissa blir utan). Man ska absolut se till andra metoder men jag har ännu inte sett modeller som är signifikant bättre. Förespråkare för olika modeller lyfter sällan/aldrig fram reella scenarion, endast bästa tänkbara utfall. Även tanken bakom patent av dagens modell kan skönmålas om allt får bästa möjliga utfall, så är det inte...

Att du inte skulle få del av patentintäkter kan inte stämma? Ifall du forskar i Sverige så tillfaller inte patentet universitetet utan dig och dina kollegor. Du kan sedan sälja det bäst du vill (ifall du valt att söka patent vill säga).

Tyvärr kan jag inte följa debatten de närmaste dagarna men jag hoppas den fortsätter. Tack AxMi-24 för relevanta inlägg och en saklig ton!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 @ 3.8 GHz | Moderkort: Asus P7P55D Pro | GPU: XFX Radeon HD 5850 BE | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2GB CL9 | Nätagg: Corsair HX650 | Chassi: Fractal Design Define R2 | Ljudkort: E-Mu 1820 | HDD: WD Barracuda 500 GB | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P | OS: W7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Har de faktiskt klargjort att alla upptäckter och resultat kommer släppas fria och att inga medicin bolag kan kapa åt sig resultaten?

Senast jag kollade (var nog 2 år sedan) var de väldigt luddiga där. Och att donera CPU kraft så att läkemedelsbranschen can bli ännu rikare är inget som min etik tillåter. De fuskar och skinar folk tillräckligt redan som det är.

Har inte följt debatten noggrant, men hittade denna post och tråd som kanske kan vara intressant. Eventuellt är jag helt ute och cyklar.

Are these results able to be patented?

Permalänk
Medlem

Har ca 8000 PPD på mitt grafikkort och ca 400 på min processor med smp. ^^ Epic fail.. Aja skitsamma. Hjälper väl lite iaf. Har någon nått tips för att få fart på processorn så kan ni väl göra det eller pm'a mig. :/

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

får bara 2399ppd på grafikkortet och 430 på processorn =/

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART