Federal Trade Commission stämmer Intel

Permalänk
Medlem

Om vi stämmer Intel så kanske vi också får 1,25 miljarder dollar. Det är väll så dom tänker.

Sen så förstår jag inte varför t.ex Dell försöker spela oskyldiga. Det var väll dom som tog emot massa pengar och sa JA till "dealen" med Intel. Ska dom sen komma och säga "nä men asså, det är Intel som tvingar oss att inte sälja något från AMD". Dom hade ju faktiskt kunnat säga NEJ.

Det är väll lika olagligt att ge mutor som att ta emot dom, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Hehe!

Intel passar bra som det där stora onskefulla företaget som sysslar med ond mystisk högteknologi. Jag undrar när de öppnar ett labb på Mars och råkar öppna en portal till helvetet.

Bra hårdvara gör de i alla fall.

Intel = Black Mesa? (o.O) :]

Permalänk
Medlem

blir nog ingen core i5 för mig då, håller mig nog till amd in teh future !

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Om vi stämmer Intel så kanske vi också får 1,25 miljarder dollar. Det är väll så dom tänker.

Sen så förstår jag inte varför t.ex Dell försöker spela oskyldiga. Det var väll dom som tog emot massa pengar och sa JA till "dealen" med Intel. Ska dom sen komma och säga "nä men asså, det är Intel som tvingar oss att inte sälja något från AMD". Dom hade ju faktiskt kunnat säga NEJ.

Det är väll lika olagligt att ge mutor som att ta emot dom, eller?

Ja, nu var det aldrig fråga om något mutbrott. Det är inte mutbrott Intel är anklagat för... Så om det är olagligt att ta emot mutor spelar mindre roll...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Av de tre som nämndes är det bara Microsoft som ens kvalar in på top25 listan i världen. Intel är en liten plutt om man jämför med företag utanför chiptillverkningssektorn. Till exempel Toyota hade förra året en omsättning som var 5-6 gånger större än Intels. Det största (det vinstfullaste) förra året enligt Fortunes top500 lista var Exxon Mobil följt av det ryska Gazprom. Båda dessa företagen är var för sig betydligt större än en sammanslagning av Intel, Microsoft och Google skulle vara.

Edit: förtydligande.

Tack för infon

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Av de tre som nämndes är det bara Microsoft som ens kvalar in på top25 listan i världen. Intel är en liten plutt om man jämför med företag utanför chiptillverkningssektorn. Till exempel Toyota hade förra året en omsättning som var 5-6 gånger större än Intels. Det största (det vinstfullaste) förra året enligt Fortunes top500 lista var Exxon Mobil följt av det ryska Gazprom. Båda dessa företagen är var för sig betydligt större än en sammanslagning av Intel, Microsoft och Google skulle vara.

Edit: förtydligande.

Nu är jag lite petig här. I know... Men Gazprom låg nog ändå på plats 5 förra året (2008) på fortune 500 global störst profit (alltså inte samma sak som fortune 500 rank). Microsoft låg på plats 136 i fortune 500 ranking, alltså inte så nära top 25.

Men som sagt är det detaljer. Poängen är ju helt rätt. Intel, Google och Microsoft tillsammans omsätter mindre pengar än de översta var för sig på Fortune 500. Men jag undrar nog om inte dessa tre företag har mer inflytande i världen idag än Exxon eller wall-mart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Möjligen att de låg på plats 5 förra året, men för 2009 ligger Gazprom på plats 2 efter Exxon på most profitable i Global 500-listan. Microsoft väger in på plats 7 med 17 miljarder dollar i bruttovinst. Gazprom har 30 miljarder och Exxon har 45.
( http://money.cnn.com/magazines/fortune/global500/2009/perform... )
Kollar man revenues däremot så stämmer det du säger - Gazprom ligger på plats 22, Exxon ligger tvåa och Intel finns inte med på kartan. (jag lurade dig kanske med att prata om omsättning i exemplet med Toyota och sen ändra mig till att snacka om bruttovinst)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Hedersmedlem

ja, jag blev lite lurad först ;), men ändrade mitt inlägg innan du skrev igen. Upptäckte missförståndet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

jag tycker dock intel har rätten att göra deras hårdvara bättre med sina egna kretsar än amd processorer.

Jag tycker det är lite som att klaga på nintendo för att snes inte hade kompabilitet med Genesis... Ett företag borde ha rätten att göra vad dem vill med deras produkter.
Jag säger inte att de gjorde rätt, såklart jag tycker det är ett otrevligt trick för att få sina moduler och komponenter att verka bättre genom att flaskhalsa motståndarens.
Men tillverkaren borde inte kunna tvingas modifiera sina produkter för att andra producenter ska ha det bra.
t.ex. Microsoft är såklart ett dr.evil företag men deras vinst ligger i att man använder dem, då borde man inte tvinga bort deras produkter och klaga på att de ger sina produkter ett försprång.
Då borde man tvinga GöteborgsKex Lägga in ett AXA digestive för att folk ska kunna jämföra alla produkter. Men då blir det ju jobbigt om man måste lägga in 0909103928398192839283 olika kakor eftersom det finns så många olika, då tänker man ut, hmmmmm ni får bara sälja deg, man måste ju stödja alla alternativa gräddningsmetoder.
Men Göteborgskex borde inte göra det omöjligt att äta ett kex från ett annat märke.
Man kan inte heller tvinga tillverkare göra allt kompatibelt med allt och funktionellt med allt, de har även rätt att göra det svårare eller omöjligt för konkurrenter på deras plattform, t.ex. kan inte man stämma apple för att de inte stödjer windows drivers.

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jong woo
Säger mig ingenting. De vill väl tjäna mer pengar, enligt mig så är deras processorer bättre.

Men om detta med "hot och belöningssystem" stämmer så är det väldigt orättvis handel!

Vad har AMD för problem egentligen? Vad var det för uppgörelse som man kunde läsa om i början?

Om du inte var så intel fanboy så skulle du veta.

Nej jag är inte AMD fanatiker, föredrar Intel... men jag gillar inte deras fulspel

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

fan vilka jävla moraltanter alla ska vara

Survival of the fittest liksom.
Att intel är lite mer badass och vågar ta ut svängarna lite mer är ju tufft.

Nej, vad säger jag, nu är jag ju dum.

Stackars söta lilla AMD.

Fan, bara jag som typ prejar av motståndaren så deras bil kraschar till tusen smådelar i Dirt 2? Antagligen bara jag och VD-killarna för intel.
& jag ställer mig gärna bakom den halvkassa snubben i CS för att använda honom som en mänsklig sköld så jag kan sno hans kills sen. U GOTTA LEARN IT TEH HARD WAY.

Nej, jag är nog lite mer av en intel-kille tror jag ju dåva, så jag kommer noga köpa deras produkter i fortsättningen istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

For their corrective remedies, here is what the FTC wants:

  1. For Intel to stop doing all of the things mentioned above.

  2. Intel cannot require OEMs to purchase only Intel CPUs and GPUs, purchase them in specific quantities, or to not purchase competitors GPUs and CPUs. This is effectively a stab at the rebates Intel has been offering for bulk purchasing, and the advertising help Intel has been offering to bulk purchasers.

  3. To stop prioritizing CPU shipments to loyal OEMs.

  4. To stop withholding technical support from disloyal OEMs.

  5. For Intel to be disallowed from producing/distributing any software or hardware that unreasonably excludes or inhibits the performance of competitors’ GPUs and CPUs.

  6. To stop selling things below cost. The FTC is defining this as being the average variable cost plus a “contribution to Intel’s fixed sunk costs in an appropriate multiple of that average variable cost.”

  7. For Intel to do a few different things about the versions of their compiler that put AMD at a disadvantage (which the FTC is calling the Defective Compiler): offer a substitute compiler to customers for free that is not a Defective Compiler, or to compensate customers in switching to another compiler, to provide notice to software buyers of products compiled using the Defective Compiler that they may need to replace their software.

  8. To stop Intel from making misleading statements.

  9. To prevent Intel from coercing benchmark organizations into adopting misleading benchmarks.

  10. For Intel to license the QPI and DMI buses to 3rd party chipset manufacturers.

  11. For Intel to not block the Global Foundries deal (AMD and Intel already settled this) or any similar deal that VIA might make.

  12. For Intel to stop badmouthing competing products unless they have solid scientific evidence.

  13. For Intel to foot the bill for the independent organization that will monitor this.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3690&p=2

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jong woo
Säger mig ingenting. De vill väl tjäna mer pengar, enligt mig så är deras processorer bättre.

Men om detta med "hot och belöningssystem" stämmer så är det väldigt orättvis handel!

Vad har AMD för problem egentligen? Vad var det för uppgörelse som man kunde läsa om i början?

Nu kanske deras processorer är bättre kan man tycka. Nu när de mutat/hotat sig fram till framgång och stoppat in lite grejer som AMD haft ett bra tag som t.ex inbyggd minneskontroller.

Innan dess däremot (P4 tiden) hade de sämre prestanda, högre pris och varmare processorer än sin konkurrent. Det var då de tog till sina fulknep och det är det som nyheten handlar om

Vadå "om" det stämmer? Faktan ligger ju på bordet.
Du verkar inte ha hängt med särskillt länge, och borde läsa på lite mer innan du uttalar dig eller inte uttala dig öht om saker du inte vet tycker jag!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddyao
fan vilka jävla moraltanter alla ska vara

Survival of the fittest liksom.
Att intel är lite mer badass och vågar ta ut svängarna lite mer är ju tufft.

Nej, vad säger jag, nu är jag ju dum.

Stackars söta lilla AMD.

Fan, bara jag som typ prejar av motståndaren så deras bil kraschar till tusen smådelar i Dirt 2? Antagligen bara jag och VD-killarna för intel.
& jag ställer mig gärna bakom den halvkassa snubben i CS för att använda honom som en mänsklig sköld så jag kan sno hans kills sen. U GOTTA LEARN IT TEH HARD WAY.

Nej, jag är nog lite mer av en intel-kille tror jag ju dåva, så jag kommer noga köpa deras produkter i fortsättningen istället.

THE hard way..

Och det hade inte funkat i verkligheten, du spelar nog för mycket..

Sen att inte köpa det som ger mest för pengarna är ju bara idiotiskt imo, nu lär ju många klaga..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Något jag skulle villja ha på marknaden är färre CPU socklar. Skulle vara klockrent om det fanns en standard sockel för både AMD och Intel. Skulle nog bli större konkurans där då med. (tyvärr kanske mer ful-spel då med men vem vet)

Dock vet jag inte om tekniken eller liknande sätter sig emot detta.

Men tänk vad tråkigt om det var olika socklar på NVidias grafikkort och ATIs grafikkort.

Men själv så tycker jag inte att Intel är så mke större än AMD pågrund av att dom hoppar om varandra lite då och då.

Men ser ingen större anledning till att dom blir stämmda nu är ju inte direkt någon konkurent som stämmer dom. (kan ha gjort en missuppfattning)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använd konsument makten sluta köp Intel produkter det är det enda som biter

Visa signatur

Ryzen 1700X PRIME X370-PRO
16Gb G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 DC
ASUS GeForce GTX1080 Strix A Gaming

Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psychkelleh
Intel = Black Mesa? (o.O) :]

intel = UAC i Doom III

fast det skulle väl inte vara helt fel att placera dem som black mesa heller, antar jag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace.F
Använd konsument makten sluta köp Intel produkter det är det enda som biter

x2