www.sorensgrannablommor.se - Några tips? (Nybörjare)

Permalänk
Medlem

www.sorensgrannablommor.se - Några tips? (Nybörjare)

Hej!

Jag håller på och gör en hemsida åt en trädgårdsmästare. Han ville endast ha en enkel, men snygg sida, där han kunde uppdatera nyheter själv ( som jag redan har fixat med php och mysql).

Så, vad tycker ni om hemsidan? Tips etc uppskattas. (Tänk på att jag är nybörjare, inget flameande tack)

Länk: http://www.sorensgrannablommor.se/

Permalänk
Medlem

Fokusera på användarens (besökaren, den presumtiva kunden) situation. Vad vill han/hon se på hemsidan? Öppettiderna och adressen väl synliga som du har nu är jättebra, men komplettera gärna med ex. vägbeskrivning och karta.

Se även till att hålla hemsidan uppdaterad med aktuella erbjudande etc, så kunder har en anledning att besöka sidan. Detta kanske du som designer inte ansvarar för, men det kan vara värt att tala med trädgårdsmästaren om.

Så till din nuvarande design; sidan känns ren och luftig, ett fåtal avvägda färger och tydlig typografi. Dock ser jag inte det gröna fältets funktion, vill du ha en grafisk avdelare klarar du dig med betydligt färre vertikala pixlar, tänk på användarna som sitter med små skärmar!
Blommorna kan fungera som dekoration, men lightboxfunktionen är helt onödig.

Rent kodmässigt var det väl inga större konstigheter, förutom ett "</p>" för mycket. Rekommenderar dig dock inte att köra med loopias redirectingfunktiong som använder frames, fixa en riktig DNS istället, mer sökmotorvänligt och snyggare rent tekniskt.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Fokusera på användarens (besökaren, den presumtiva kunden) situation. Vad vill han/hon se på hemsidan? Öppettiderna och adressen väl synliga som du har nu är jättebra, men komplettera gärna med ex. vägbeskrivning och karta.

Se även till att hålla hemsidan uppdaterad med aktuella erbjudande etc, så kunder har en anledning att besöka sidan. Detta kanske du som designer inte ansvarar för, men det kan vara värt att tala med trädgårdsmästaren om.

Så till din nuvarande design; sidan känns ren och luftig, ett fåtal avvägda färger och tydlig typografi. Dock ser jag inte det gröna fältets funktion, vill du ha en grafisk avdelare klarar du dig med betydligt färre vertikala pixlar, tänk på användarna som sitter med små skärmar!
Blommorna kan fungera som dekoration, men lightboxfunktionen är helt onödig.

Rent kodmässigt var det väl inga större konstigheter, förutom ett "</p>" för mycket. Rekommenderar dig dock inte att köra med loopias redirectingfunktiong som använder frames, fixa en riktig DNS istället, mer sökmotorvänligt och snyggare rent tekniskt.

Tack för svaret!

Vägbeskrivning har även jag tänkt på, tänkte lägga till det senare. Stället ligger väldigt avsides, så det måste finnas. Tycker du jag ska länka till enrio, eller lägga in den "direkt" på sidan så att säga?

Att hålla sidan uppdaterad är ett värdefullt tips, ska framföra det och poängtera att det är väldigt viktigt.

Ang. det gröna fältet, det är endast tänkt som en avgränsare, och design. De verktika pixlar har jag ställt in via procent, så den borde bli mindre ju lägre upplösning man har. Dock kanske den är lite väl tjock oavsett.

Med lightboxfunktionen hade jag tänkt mig att lägga till lite bilder från hans trädgårdsmästeri. De nuvarande bilderna är bara testbilder. Är lightboxen fortfarande onödig även med de "riktiga" bilderna?

Ang redirect-funktionen så är det tillfälligt, har sidan på min egen server atm. Ska flyttas till webbhotell när den är färdig. Då blir det inte samma redirect, om jag väljer loopias webbhotell väl? (Har du tips på andra bra, och prisvärda webbhotell så berätta gärna).

Permalänk
Medlem

Vägbeskrivning skulle jag lösa genom att bädda in ex. en Google Maps-karta direkt på sidan, kompletterat med körbeskrivning i textform (Eg. Vid Shellmacken, sväng vänster och kör rakt fram i 500 meter...)
Lightboxens vara eller icke vara handlar i grund och botten om den fyller någon funktion, vad får användaren ut av bilden som hon inte fick innan? Annars är det lätt att lightboxfunktionen blir störande och kanske upplevs som förvirrande av ovana datoranvändare.

Angående webhotell finns det ett flertal duktiga företag på marknaden med prisvärda paket, Loopia och Binero är väl de företag som brukar rekommenderas här i forumet. Alla riktiga webhotell erbjuder en DNS-tjänst, vilket gör att du slipper redirecten.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Vägbeskrivning skulle jag lösa genom att bädda in ex. en Google Maps-karta direkt på sidan, kompletterat med körbeskrivning i textform (Eg. Vid Shellmacken, sväng vänster och kör rakt fram i 500 meter...)
Lightboxens vara eller icke vara handlar i grund och botten om den fyller någon funktion, vad får användaren ut av bilden som hon inte fick innan? Annars är det lätt att lightboxfunktionen blir störande och kanske upplevs som förvirrande av ovana datoranvändare.

Angående webhotell finns det ett flertal duktiga företag på marknaden med prisvärda paket, Loopia och Binero är väl de företag som brukar rekommenderas här i forumet. Alla riktiga webhotell erbjuder en DNS-tjänst, vilket gör att du slipper redirecten.

Grejen med lightbox är att bilderna blir sin orginalstorlek när man klickar på dem, alltså större. Bilderna utan lightbox är ju små, och man ser inte riktigt vad det föreställer kanske. Nu fungerar de mer som thumbnails, man blir nyfiken och vill ta sig en närmare titt. But I see your point.

Men jag tackar för tipsen, ska börja skissa på en vägbeskrivning och själva mapen. Att använda Google maps var ju en ypperlig idé.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att jag inte bryter mot några av forumets regler, men jag har gjort om www.sorensgrannablommor.se och söker nu ny feedback. Någon som vill ge några tips? (mest på själva designen, har inte städat koden än).

Permalänk
Permalänk
Medlem

På tok för stor bild!!

Resten av designen är stel och tråkig. Börja dock med att ta bort den hemska bilden..

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Haha, jag har den min egen dator för tillfället, och mitt trådlösa nätverk är lite "buggat". Ha tålamod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordis
På tok för stor bild!!

Resten av designen är stel och tråkig. Börja dock med att ta bort den hemska bilden..

Är den så hemsk? Jag tyckte den var ganska snygg. Men jag lade till den i brist på annat, han som jag gör sidan vill inte ha så mycket på den, så jag tänkte kompensera med en stor bild.

Ska troligtvis byta ut bilden, vet dock inte till vad.

Permalänk
Avstängd

Som andra redan nämnde så finns det ingen anledning att ha en 2MB stor bild. Om man inte sitter på bredband blir det seeeegt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Jag reagerade också på det när jag startade sidan att bilden tog väldigt länge att ladda, om det då beror på någon tillfällighet så är det väl ingen fara.

Namnet på sidan i sig är väldigt långt, eventuellt kunde det vara praktiskare med något kortare typ sgb.se, sorens.se, sorensblommor.se etc. Även det nuvarande namnet har ju också sina fördelar, främst eftersom det stämmer överens med företagsnamnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Som andra redan nämnde så finns det ingen anledning att ha en 2MB stor bild. Om man inte sitter på bredband blir det seeeegt.

Har du/ni några tips om hur headern ska se ut? Som sagt, "kunden" vill inte ha så mycket information på sidan. Det känns som jag måste ha något att fylla ut med, bilden är som ni säger, ingen bra lösning

Permalänk
Medlem

bor 10 minuters gång därifrån:P bilden är för seg att ladda.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Bilden var dessutom i väldigt dålig kvalité.
Spara bilden som en.jpg istället och ha den som bakgrund i div:en som innehåller headern.
Logotypen kan du sedan spara som en .png eller som en .gif (då IE 6 och 7 har problem med att via alphalagret i PNG-bilder).

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Jag vet varför det går fruktansvärt segt att ladda för er, har endast en upphastighet på 112 kb, och den maxas för tällfället av alla besökare. Ganska korkat av mig att be om råd, när alla måste ladda en 2 mb bild med mitt skitbredband.

Permalänk
Medlem

Bilden var väldigt snygg att ha där.. men som folk säger var den ruskigt seg att ladda.

Permalänk
Medlem

Här är samma bild fast 0,3 MB istället för 1,9 MB
http://img4.imageshack.us/img4/5489/bigbredstor.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
bor 10 minuters gång därifrån:P bilden är för seg att ladda.

Börja gå. Du hinner garanterat fram innan bilden laddat klart.

Permalänk
Inaktiv

Tips for bilder i framtiden:

Arkiv -> Spara för webben..

Om du nu inte använder photoshop så har jag ett annat tips:

Photoshop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Här är samma bild fast 0,3 MB istället för 1,9 MB
http://img4.imageshack.us/img4/5489/bigbredstor.jpg

Bytade ut min mot jpgen ovan, ska nog gå snabbare att ladda nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keychain
Tips for bilder i framtiden:

Arkiv -> Spara för webben..

Om du nu inte använder photoshop så har jag ett annat tips:

Photoshop

Använder gimp. Saken var att jag hade en jpeg bild, men den blev av någon anledning av sämre kvalité. Men note taken.

Permalänk
Medlem

mycket bättre!!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Bilden kanske inte hade den bästa kvaliteten, men i övrigt tyckte jag att sidan var mycket snygg :D. Men allting kan förbättras - Det kanske skulle passa med en lite mindre bild på vägbeskrivningssidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Här är samma bild fast 0,3 MB istället för 1,9 MB
http://img4.imageshack.us/img4/5489/bigbredstor.jpg

Mycket bättre !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cellomannen
Bilden kanske inte hade den bästa kvaliteten, men i övrigt tyckte jag att sidan var mycket snygg :D. Men allting kan förbättras - Det kanske skulle passa med en lite mindre bild på vägbeskrivningssidan

Jag använder ju google maps, och om man minskar storleken ser det konstigt ut. Men jag kanske ska ha en google maps static bild istället, så kan den också anpassa sig efter upplösningen.

Permalänk
Medlem

ta en bild med en riktig kamera ist. denna ser ju ut att vara tagen med en mobilkamera från slutet av 90-talet!

Permalänk
Medlem

Använd gärna ett kontaktformulär istället för mailto:

Byt även bilden på vägbeskrivningssidan. Segt som sirap att ladda.

"Öppettiderna förändras, så gå in på www.sorensgrannablommor.se för att få de senaste."
Jag är väl redan på sorensgrannablommor.se? Omformulera gärna.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Använd gärna ett kontaktformulär istället för mailto:

Byt även bilden på vägbeskrivningssidan. Segt som sirap att ladda.

"Öppettiderna förändras, så gå in på www.sorensgrannablommor.se för att få de senaste."
Jag är väl redan på sorensgrannablommor.se? Omformulera gärna.

Väldigt bra kritik, har fixat allt du sa nu. Tack!

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande bilden är på tok för stor!
Har du provat kolla på sidan i olika upplösningar?

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition