Tråddödarfenomenet: Någon som känner igen sig?

Permalänk
Medlem

Tråddödarfenomenet: Någon som känner igen sig?

Har du råkat ut för det märkliga fenomenet att det tycks som om varje gång du skriver ett inlägg i en tråd, dör tråden stenhårt? Många har beklagat sig över detta och jag har personligen upplevt fenomenet på andra forum. Vad tror ni att det kan bero på? Är det möjligen en psykologisk effekt som lurar en att se ett samband som inte finns, eller är det helt enkelt så att vissa gånger tråkar man ut alla till den milda grad att de helt tappar intresset för att diskutera ämnet? Kanske har du en egen teori.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte tänkt på det själv men tror det är psykologiskt. Man övervakar ju inte alla trådar i hela forumet utan bara de man själv skriver i eller tycker är intressanta. Man tänker väl heller inte på de trådar man skriver i som fortsätter leva?

Permalänk
Medlem

Om man vill att det ska kännas bättre så kan man ju se det som att man vann. Sista ordet, inlägget som bringade klarhet i dunklet, åsikten med sådan klarsyn att övrig diskussion är överflödig.

Feels good man.

Permalänk
Medlem

Själv så har man uppplevt det ett par ggr, minst. Var en tid då man kände sig ganska säker att om man skriver i en tråd så blir mitt inlägg det som dödar tråden
Måste bero på att ens eget inlägg gör alla så utråkade att de tappar intresset för att skriva i tråden.

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk

Såklart konfirmeringsbias kan vara en förklaring. http://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

*edit*
Pucko jag är, jag tänkte på att forumet inte ville svara efter man har skrivet ett inlägg. Nå att tråden dör ut efter man har skrivet något är en helt annan sak. Nå konfirmeringsbias gäller såklart fortfarande.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tar det som en komplimang. Jag fick sista ordet, mitt inlägg var 100% sant och alla håller med.

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem

Hade varit otroligt roligt om alla slutade skriva i den tråden efter att SimRacer skrivit sitt inlägg, hähä

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Ingen har mer att tillägga helt enkelt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som någon manlig företeelse (jag är bäst), jorden liksom snurrar kring en själv, men visst kan det vara så, fast i litet forum då, litet som i färre/få medlemmar, a.k.a. mobbing, då.

Visa signatur

NCR PC6: 8088-2 @ 4.77MHz CPU, 640KB RAM, CGA RESOLUTION, 20MB HDD, 5.25" FDD, 9600Kbit modem, MS-DOS 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
jorden liksom snurrar kring en själv

Vad skulle den annars snurra runt? En hälsosam mängd ego kräver ju minst den nivån av uppmärksamhet

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tvärtom, när jag kommer in börjar festen.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Det händer titt som tätt, om än inte lika ofta som jag önskar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Re: Tråddödarfenomenet: Någon som känner igen sig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Har du råkat ut för det märkliga fenomenet att det tycks som om varje gång du skriver ett inlägg i en tråd, dör tråden stenhårt? Många har beklagat sig över detta och jag har personligen upplevt fenomenet på andra forum. Vad tror ni att det kan bero på? Är det möjligen en psykologisk effekt som lurar en att se ett samband som inte finns, eller är det helt enkelt så att vissa gånger tråkar man ut alla till den milda grad att de helt tappar intresset för att diskutera ämnet? Kanske har du en egen teori.

Jag känner absolut igen mig. Oftast reagerar jag på det då jag skrivit något som jag liksom förväntar mig svar på.
Som det här i tråden jag skapade om piratpartiet. Nu dog inte tråden just där, men lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Om man vill att det ska kännas bättre så kan man ju se det som att man vann. Sista ordet, inlägget som bringade klarhet i dunklet, åsikten med sådan klarsyn att övrig diskussion är överflödig.

Feels good man.

+1

Fast det är lite tråkigt också.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag hatar när det händer. Känns som att man sitter kvar ensam.
Men visst, ibland har man debatterat med någon som man inser att oavsett vilket argument man lägger fram så kommer inte motparten att acceptera det eller erkänna det. Så då slutar man skriva i tråden helt enkelt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

En av anledningar kan vara att vissa trådar är typ 5 år gammla och dyker upp bara för att dö igen...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
En av anledningar kan vara att vissa trådar är typ 5 år gammla och dyker upp bara för att dö igen...

Fast en tråd som varit död i 5 år har ju som sagt redan varit död länge.
Då blir det ju inte bumparen som dödar den utan bara han som väcker liv i den.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

En av anledningarna till att jag väldigt sällan postar på de forum jag frekventerar. Jag låter hellre trådarna få leva än att jag postar något jag tycker tillför debatten något oerhört och sen tvingas se dem sjunka neråt i ordningen som vore de Titanic.

Intressant att jag inte är ensam om att ha stött på fenomenet.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Ja, Detta händer mig alldeles för ofta för att vara ett samanträffande. Enda möjliga förklaringen jag har är att, enligt en gammal post jag läst här på swec, långa inlägg brukar ta död på diskutioner. och jag brukar ofta (jämt:p) låta mina inlägg växa till ena riktiga monster när ämnet är av teknisk natur.

Så för att undvika en avrättning av Ilja's mycket intresanta trådastart avslutar jag härmed denna post, god afton

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Känner igen mig. Dör tråden nu?

Mvh

Permalänk
Medlem

Nej, det har jag inte råkat ut för. Jag saknar även en annan teori.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
Nej, det har jag inte råkat ut för. Jag saknar även en annan teori.

Så, vilken teori är det du saknar då?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Ja, Detta händer mig alldeles för ofta för att vara ett samanträffande. Enda möjliga förklaringen jag har är att, enligt en gammal post jag läst här på swec, långa inlägg brukar ta död på diskutioner. och jag brukar ofta (jämt:p) låta mina inlägg växa till ena riktiga monster när ämnet är av teknisk natur.

Så för att undvika en avrättning av Ilja's mycket intresanta trådastart avslutar jag härmed denna post, god afton

om din teori hade stämmt hade ju 90% av alla trådar där MBY skriver i dö, fast skillnaden är kanske hans titel, det kanske gör att folk tycker det är intressant att läsa vad han skriver iofs.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Internetmobbning helt enkelt, det är vad det skulle se ut som om man såg samma sak hända vid diskussioner på jobbet.

EDIT: Sista kommentaren the ninja way.

EDIT2: murkaz: Underskatta inte en ninja.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

För mig känns det som 75 % av alla trådar jag skriver i dör efter det. Varför vet jag inte, men om man kollar igenom min historik tror jag att en stor del av trådarna har mitt inlägg som sista, även om det inlägget är det första jag skriver i tråden. Straaange..

Permalänk
Medlem

Mmm trodde att jag blev mobbad på swec ett tag. Skrev jag något så dog tråden. Men det är ju svårare att döda en livlig tråd med ett inlägg utan det är ju då trådar som inte alla bryr sig om.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju dock, vem dödar den här tråden?

Permalänk
Medlem

Let it be me!

Har aldrig tänkt på det dock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Den stora frågan är ju dock, vem dödar den här tråden?

Förmodligen någon moderator. De är ju vana att få det sista ordet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju att Ilja har skapat en tråd om ett ämne som är i direkt relationen till folks ego. Ingen kommer ju vilja ge sig nu. Så räkna med att tråden kommer ha minst 100 sidor inom loppet av några veckor.