Ebay, ingen kontakt från säljare ångra köp efter hurlänge ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2004

Ebay, ingen kontakt från säljare ångra köp efter hurlänge ?

Vann en aktion på ebay.de igår men nu 30h senare har jag fortfarande inte fått någon bekräftelse från säljaren om betalning. Han hade skrivit att han föredrar vanlig bank "transfer" men att betalning via paypal också gick att ordna.

När jag då skulle betala står de ju givetvis kontakta säljaren för vidare information om betalning. Och när jag väljer kontakta säljare så kommer de upp en fråga: "Var är min vara( du måste betala för att få varan)" Och "ångra bud(under speciella bla bla..." Men inget ställe jag kan kontakta honom på.

Jag skickade genast en request till honom men som sagt inte fått nått svar.
Han går inte heller att kontakta på annat vis.

Så undrar jag vad man ska göra och efter hur länge kan jag ångra köpet ?
För de är ju ändå upp till honom att ge informationen om betalning åt mig.
De har ju inte gått allt för länge ännu men tidigare har jag fått svar inom timmar.
En polare sa att efter 3 dagar kan man ångra köpet om säljaren inte hört av sig stämmer de ?

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Det är jultider nu trots allt, lugna dig några dagar får du inget svar kontakta igen då ebay att säljaren svarar ej.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Det är jultider nu trots allt, lugna dig några dagar får du inget svar kontakta igen då ebay att säljaren svarar ej.

Jo de har du rätt i var väl aningen förhastat av mig. Hade hoppats på att få grejen före jul men nu verkar de ju kört...

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

30h hah, han är väl bortrest eller jobbar + annan tidszon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit

Skulle tippa på att tiden går lika fort ändå ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit

Hoppas du menar att han är bortrest till annan kontinent, om du tror att Tyskland ligger i en annan tidszon blir jag orolig

Erkaa: 30 timmar är inget, det kan dröja ett tag ibland. Dessutom är det helg och många på eBay är företag som bara jobbar vardagar. Sen så är det inte heller omöjligt att säljaren inte förstår engelska (om nu inte du skrev på Tyska). Men det där med att kontakta en säljare har jag också haft strul med senaste tiden, man kan inte bara skicka en fråga mera utan får några förval - ibland dyker det upp en länk till att kontakta säljaren, men ibland verkar det helt omöjligt. Kolla evt om han har en annan auktion så kan du kontakta honom via den.

Angående ångra - läs på eBay hemsida, det står antagligen skrivet om det i FAQ eller dylikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järna
Registrerad
Aug 2009

Ja, det är lätt att bli otålig. Hade en gång betald ngt och inte fått varje svar eller varor inom typ 3 veckor, trots flertal försök att kontakta säljaren (han kunde inte vara på semester, sjuk eller död eftersom det kom in hela tiden feedback från köparna hos honom).
Sen tog jag det vidare via Paypal klagade. Ingen kontakt. Då avbrött jag det hela (ångerrätt), och 2 dagar senare fick jag mina grejor.... Misstänker att personen helt enkelt inte brydde sig eller var för stressad för att skriva tillbaka med alla affärer han höll på med.
Det blev nog bara en 1 på kommunikation.

Ebay är helt enkelt en risk

--------------------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Feb 2007

Före jul och säljaren finns inte Sverige... Du vet väl att julafton är på torsdag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megamannens
Före jul och säljaren finns inte Sverige... Du vet väl att julafton är på torsdag?

Jag har fått grejer skickade hit på 3 dagar, fast då var det iofs inte ett par
dagar innan jul

Man kan ju tycka att om det inte är en sån snubbe som har en massa
auktioner uppe samtidigt så borde han ju kunna hålla koll på de få auktioner
han har uppe och när de slutar.
Jag tycker att 30h är väldigt mycket, men det känns ju också så himla mycket
längre för dig som förmodligen sitter och kollar mailen 2ggr i minuten :>

Vänta och köp det billigt på mellandagarna om det nu går att få tag på här i Sverige!

Fractal Design Arc | Asus Z170-K | Intel i5 6600K @ 4,2 GHz | EVGA GTX 1080 SC ACX 3.0 @ 1708/10010 | Crucial Ballistix Sport LT 32GB DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Hitachi Deskstar 500GB | WD Caviar Blue 1TB | Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/mbika8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

För det första skulle jag rekommendera att du alltid köper från säljare med högt betyg och med PayPal, att köra direktöverföring till utländska konton låter lite risky.

För det andra tror jag eBay rekommenderar att man väntar en vecka eller så innan man upphäver köpet.

// Jay-C
CPU: i7 2600K w/ H80i | GPU: GTX 570 OC | SSD: 510 120GB | MB: P8Z68-V Pro
RAM: 2x4GB Vengeance 1600MHz CL8 | APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2004

Okej fortfarande inget svar. Tidigare har jag fått svar inom 20h. Men okej 30h är väl kanske ganska lite att vänta med men hade hoppas på att få grejen före jul vilket nu är helt kört. Skulle jag sälja nått skulle jag inte sätta slutdatum om jag vet att jag inte har möjlighet att svara.
Kan ju såklart hända saker som gör att man inte har tillgång till dator ändå.

Engelska lär han kunna åtminstone såpass att han förstår vad jag skrivit anors kan han ju svara på tyska eftersom han ser vilken vara de gäller och be mig skriva på tyska istället. Han har inte allt för mycket aktioner uppe men hade 2 andra som avslutades ungefär samtidigt. Hädan efter ska jag kolla att de går att betala med paypal direkt...

Gjorde en request för att få hans information men hans mail fanns ju inte med där...
Kontaktade ebay men deras svar ser ju mer heller mindre ut att vara gjorda av en dator. Dom skrev att de bästa sättet var att ringa honom vilket iofs är en ide men han hade ju inte riktnummer osv utsatt på sin information heller

Citat:

If you've reached an agreement with the seller to cancel this
transaction, the seller will need to start the resolution process and
tell us that you've mutually agreed not to complete the sale.

This won't count against you, and you won't get a strike for an unpaid
item.

De verkar ju vara den vettigaste lösningen men man kan ju aldrig vara säker på att han skulle gå med på de sen heller...

Nåja är väl bara till att vänta men känns ganska dumt då jag inte vet om jag kommer få varan heller inte och känns också dumt att köpa en till här och sen plötsligt få svar av honom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2004

Nu fick jag ett svar av honom, men han ska tydligen ha ytterligare 10€ för att acceptera paypal (han påstår att de ska täcka någon avgift) De har jag aldrig hört om... Han skrev visserligen i aktionen att köperen ska stå för avgifterna om man betalar med paypal.

Men vad är de för avgifter ? Frågade ju givetvis honom vad de var men är han lika snabb som hittills lär de ju dröja med svar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2002

Hur mycket kostade den vunna auktionen? Man får ju betala någon procent av köpen via paypal så det kan faktiskt stämma.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Hur mycket kostade den vunna auktionen? Man får ju betala någon procent av köpen via paypal så det kan faktiskt stämma.

Har jag faktiskt aldrig varit med om tidigare. Isåfall har alla tidigare inkluderat de i varans pris.
100€ inkl frakten gick de på så 10% ?
Ska se om han går med på att avbryta affären då jag lite har börjat ångra mig...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2002

10% låter väldigt mycket.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Oftast ingår det i priset, dock är det inte lika vanligt med paypal på tyska ebay som amerikanska och engelska.
Men det börjar komma så smått

Paypal avgifter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Avgifter ligger runt 3% har jag för mig. Och vanligtvis ingår avgiften i köpessumman om inget annat anges. Det är dock inte orimligt att säljaren begär att du täcker avgiften ifall han ursprungligt inte erbjöd Paypal som betalningsalternativ, dock så är det aldrig 10 euro på en köpessumma på 100 euro.

Kolla in engelska ebay nästa gång, där använder nästan alla sig av Paypal och posten därifrån är både billigt och snabbt.

*edit*
om du gör en IBAN överföring får du faktiskt kolla med din bank hur du ska göra också - när jag gjorde en EU betalning till ett konto i UK så skulle det enligt min bank inte debiteras några avgifter, men mottagarens bank drog ändå ca 10 pund eftersom dem inte var med i det systemet. Sedan om du väljer att 'stå för mottagarens kostnader' kommer det nästan garanterad kosta dig i avgift.... så kolla med banken för säkerhets skull.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JorisS
Avgifter ligger runt 3% har jag för mig. Och vanligtvis ingår avgiften i köpessumman om inget annat anges. Det är dock inte orimligt att säljaren begär att du täcker avgiften ifall han ursprungligt inte erbjöd Paypal som betalningsalternativ, dock så är det aldrig 10 euro på en köpessumma på 100 euro.

Kolla in engelska ebay nästa gång, där använder nästan alla sig av Paypal och posten därifrån är både billigt och snabbt.

*edit*
om du gör en IBAN överföring får du faktiskt kolla med din bank hur du ska göra också - när jag gjorde en EU betalning till ett konto i UK så skulle det enligt min bank inte debiteras några avgifter, men mottagarens bank drog ändå ca 10 pund eftersom dem inte var med i det systemet. Sedan om du väljer att 'stå för mottagarens kostnader' kommer det nästan garanterad kosta dig i avgift.... så kolla med banken för säkerhets skull.

Ja jag ska försöka avbryta den här affären eftersom han är otroligt seg på att svara. Tänkte att jag lika bra kan handla från ebay.de för att eventuellt få varorna snabbare men så blev de ju icke.
Håller med om att engelska och ebay.com är mycket bättre.

Tidigare när jag gjort IBAN betalningar har jag alltid hamnat på minst 60kr i avgifter och till uk hamnade de på 270 heller därom kring.

Han erbjöd inte paypal som direkt alternativ utan specificerade att han accepterar paypal i själva aktions informationen otroligt klantigt av mig att inte kolla de först