AMD Phenom2 X4 620, 2,6Ghz, Quad Core, 2MB, 95W

Permalänk
Medlem

AMD Phenom2 X4 620, 2,6Ghz, Quad Core, 2MB, 95W

Tänkte jag skulle gå upp mig lite iaf från min Ahtlon 64 x2 4000+

Blir inte riktigt klok på alla dessa tillkrånglade siffror och namn längre.
hänger med på det hela tom 620 vad står 620 för i nedanstående ?

AMD Phenom2 X4 620, 2,6Ghz, Quad Core, 2MB, 95W

Tycker att det verkar passa bra in i min prisklass för ca 1000 kr.
men som sagt väldigt nyfiken på vad dessa siffror innebär har sökt runt men hittar inget bra svar.

Permalänk
Medlem

Någon Phenom2 620 finns inte så vitt jag vet, du menar nog Athlon2 - en nerbantad version av Phenom2.
620 är bara modellbeteckningen, inte så mycket att orda om.
2.6GHz är frekvensen på kärnorna ("hastigheten")
Quad Core innebär samma sak som X4, nämligen att processorn har 4 processorkärnor.
2MB är storleken på processorns cacheminne. Eftersom det är en Athlon så saknar den L3 cache, så de 2MB är allt L2. (Annars slås cachestorlekarna oftast ihop för att ge ett större värde vilket kan verka lite förvirrande)
Och slutligen 95W är processorns TDP vilket står för Thermal Design Power. Detta är ett värde som ger en indikering på vilken typ av kylning processorn behöver. Det betyder inte, som vissa verkar tro, att processorn drar 95W.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Tackar !

Det är kul att en större datorbutik lägger ut en sån fin spec, ska nog ta mig en sväng dit & prata med dom i morgon tror jag

Sökte runt lite och kom väl fram till som du säger att dom inte kan sina saker riktigt, eller rent av försöker blåsa folk.